Rapport om
evaluering af de grønne regnskaber
2. Hovedkonklusion
2.1 Opfyldelse
af lovgivningens og bekendtgørelsens krav
2.2 Målgruppernes anvendelse af regnskaberne
2.3 Virksomhedernes interne nytte af de grønne regnskaber
2.4 Økonomiske og administrative konsekvenser
2.5 Sammenhæng med andre miljøpolitiske initiativer og krav til
virksomhederne
Evalueringen af de grønne regnskaber har haft til formål at belyse og besvare
følgende spørgsmål:
1. Lever de grønne regnskaber op til lovgivningens krav?
2. Anvender målgruppen regnskaberne?
3. Har virksomhederne internt haft nytte af arbejdet med de grønne
regnskaber?
4. Hvilke administrative og økonomiske konsekvenser har lovgivningen
haft for virksomhederne og myndighederne?
5. Er der sammenhæng mellem de grønne regnskaber og beslægtede miljøinitiativer og
krav til virksomhederne?
Den overordnede
konklusion er, at hovedparten af regnskaberne i rimeligt omfang lever op til lovgivningens
krav. Denne konklusion skal ses i lyset af, at loven kun har fungeret i 3 år, og at mange
af de vurderede regnskaber derfor var virksomhedernes første grønne regnskab. Loven er
på flere områder ret utraditionel med et betydeligt spillerum til virksomhederne.
Konklusionen underbygges af følgende data og vurderinger:
- Lovens
selvanmeldelsesprincip har inden for de første 2 år medført, at omkring 90 % af alle
pligtige virksomheder og produktionssteder har tilmeldt sig. Den indbyggede automatik og
de administrative foranstaltninger, der skal sikre, at alle pligtige afleverer regnskaber,
vurderes at ville nedbringe antallet af ikke tilmeldte virksomheder løbende.
- 5 ud af
6 regnskaber indeholder i det store og hele de basisoplysninger, som lovgivningen kræver.
- Hver
sjette regnskab har høj kvalitet målt ud fra alle præmisser, nemlig obligatorisk
indhold, væsentlige miljøoplysninger og god formidling.
- Godt
halvdelen af regnskaberne har en tilstrækkelig kvalitet målt ud fra de tre præmisser.
- Hvert
tredje regnskab har deciderede kvalitetsmangler enten i det obligatoriske indhold, eller
vedrørende miljøoplysninger, eller fordi regnskabet ikke er til at forstå.
- Der er
konstateret en markant forbedring i regnskabskvaliteten fra første år, en virksomhed
afleverer, til andet år. Næsten 50% af de analyserede regnskaber var virksomhedens
første regnskab.
- Regnskaberne
giver som oftest et godt billede af virksomhedens ressourceforbrug, mens omtalen af
forurenende stoffer hyppigere er noget mangelfuld.
- Hovedparten
af regnskaberne viser god eller ret god overensstemmelse med miljøgodkendelsesvilkår og
omtaler væsentlige miljøbelastninger, selv om der kan påpeges en del mangler.
- Gennemgangen
af regnskaberne kombineret med kontrol hos myndighederne viser, at godt 10% af alle
regnskaber giver et decideret mangelfuldt billede af miljøbelastningerne blandt andet i
relation til miljøgodkendelsesvilkår, eller de er slørede på grund af overdrevet brug
af indekstal. Der er ofte myndighedsfokus på forbedringen af disse regnskaber.
Hvis
interessenterne skal kunne nyttiggøre regnskaberne, skal de være kendte og til
rådighed, og hvis virksomhederne skal inspireres til regnskabsarbejdet, skal regnskaberne
efterspørges. Brugen af regnskaberne afhænger så af, om indholdet opfattes som nyttigt
og troværdigt.
Evalueringens hovedkonklusion er:
- At de
professionelle interessenter kender regnskaberne, de har i vid udstrækning tillid til
dem, de anvender dem i et vist omfang, og de finder ofte de forventede oplysninger.
- Offentligheden
i form af naboer til forurenende virksomheder og almindelige forbrugere kender begrebet
grønne regnskaber, mange kender relevante steder at få et regnskab, men det konkrete
kendskab er ret lavt, og tilliden til regnskaberne og den proces, der frembringer
regnskaberne, er betydeligt lavere end hos andre interessenter.
- Interessenterne
er meget uenige om, hvorvidt virksomhedernes eget arbejde med regnskabet bidrager
afgørende til troværdigheden. Mest positive er organisationer, investorer og
tilsynsmyndigheder, hvor mellem to tredjedele og en tredjedel tillægger dette vægt. Kun
godt 5% af naboer og forbrugere mener, at virksomhedens arbejde med regnskabet har
betydning for troværdigheden af regnskabet.
- Virksomhederne
har oplevet en meget lille interesse for de grønne regnskaber. Halvdelen af alle
virksomheder har selv udsendt færre end 10 grønne regnskaber. 3 ud af 4 virksomheder har
ingen reaktioner fået på deres regnskaber. Også blandt virksomheder, der har anvendt
mange ressourcer på deres regnskab, er registreret en skuffende lav efterspørgsel. Det
generelle indtryk hos virksomhederne er dog en stigende interesse.
Konklusionen
vedrørende de almindelige borgere underbygges af følgende undersøgelsesdata:
- Halvdelen
af grupperne "naboer til forurenende virksomheder og almindelige forbrugere"
kender de grønne regnskaber, og de ved, hvordan man kan få fat i et regnskab.
- 10% af
grupperne naboer og forbrugere har set et grønt regnskab.
- Halvdelen
af grupperne naboer og forbrugere nærer enten mistillid til regnskabernes indhold (ca.
30%) eller er usikre over for indholdet(ca. 20%)
Det var
forventningen, at det systematiske miljøarbejde ville give virksomhederne interne
resultater. Evalueringen viser, at det holdt stik. De virksomheder, der har engageret sig
i at udarbejde det grønne regnskab, har også som hovedregel opnået positive resultater
af miljømæssig, organisatorisk og/eller økonomisk karakter eller på flere af disse
områder.
Evalueringens konklusion kan kvantificeres og underbygges som følger:
- 40 % af
alle virksomheder har opnået miljøforbedringer. Det gælder især inden for energi- og
vandforbrug, råvarer og hjælpestoffer samt affald. Mange har igangsat arbejde med renere
teknologi og hver femte med mindre miljøbelastende produkter.
- 50% af
virksomhederne har inddraget medarbejderne i udarbejdelse af regnskaberne. 60 % af disse
virksomheder har oplevet en positiv effekt af medarbejderinddragelsen, og de fleste
forventer øget inddragelse. Den positive effekt er bl.a. højere engagement, bedre
kommunikation samt effektivisering af arbejdsgange.
- Arbejdet
med de grønne regnskaber har også i en række virksomheder bidraget til fastlæggelse af
nye miljøpolitikker, udarbejdelse af miljøhandlingsplaner eller til beslutning om
indførelse af miljøledelse.
Analysen peger på
en række sammenhænge mellem virksomhedens interne forhold og evnen til at opnå intern
nytte og god kvalitet af det grønne regnskab. Virksomheder, der opnår udbytte, og som
udarbejder gode regnskaber, har oftere følgende karakteristika: stor eller mellemstor
virksomhed, anvender primært interne ressourcer til regnskabsarbejdet, har etableret
miljøstyring, har formaliseret medarbejderinddragelse, anvender regnskabet i
markedsføringsaktiviteter, bruger eksterne miljøspecialister som sparringspartnere.
Virksomheder med mindre gode grønne regnskaber og lille eller ingen nytte har hyppigere
de modsatte karakteristika. Disse virksomheder er også oftere negative over for de
grønne regnskaber.
Loven om grønne
regnskaber har ikke medført etablering af nye administrative organer, idet det
administrative system i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der giver offentligheden adgang
til de økonomiske regnskaber, er udnyttet. Da der arbejdes med selvanmeldelse og ikke
foregår en systematisk, obligatorisk myndighedskontrol af regnskabernes indhold, er det
offentliges administrations- og kontrolomkostningerne lave.
Det administrative system:
- Det
administrative system har i praksis fungeret efter hensigten, men både virksomheder og
især tilsynsmyndigheder klager over, at det er vanskeligt at forstå Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens rolle.
- Tilsynsmyndighederne
peger på det uhensigtsmæssige i, at Miljøstyrelsen er 1. Instans i forhold til det
grønne regnskab, når tilsynsmyndighederne har indsigten i virksomhedernes miljøforhold.
- Virksomhederne
har båret den væsentligste administrative byrde ved lovens gennemførelse. Omkring
halvdelen af virksomhederne har dog opnået økonomiske fordele knyttet til arbejdet med
regnskaberne.
Ressourceforbrug
og gevinster kan opsummeres i følgende hovedtal:
- Virksomhederne
anvendte til det andet regnskab i gennemsnit ca. 95 timer på at udarbejde det grønne
regnskab. De samlede omkostninger ved de 1200 pligtige regnskaber ligger således på ca.
75 årsværk eller 20-25 mio. kr. Hertil skal lægges omkostninger til ekstern bistand på
ca. 5 mio. kr. Ca. 30% af virksomhederne har anvendt ekstern bistand.
- Omkring
halvdelen af alle virksomheder mener, at udbyttet ved at udarbejde et grønt regnskab
står mål med omkostningerne. Ca. 15 % af virksomhederne har angivet konkrete økonomiske
fordele på gennemsnitligt 75.000 kr. 15 af de adspurgte 512 virksomheder har oplyst, at
den økonomiske fordel har været på mere end 250.000 kr.
- Miljøstyrelsen
og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har hver haft et ressourceforbrug på ca. 1½ årsværk
til de nye opgaver knyttet til loven.
- På
basis af oplysningerne om tilsynsmyndighedernes gennemsnitlige tidsforbrug pr. regnskab
kan beregnes, at amter og kommuner har anvendt ca. 3 årsværk på den frivillige
kommentering, før regnskaberne antages til offentliggørelse.
- Amterne
mener, at lovgivningen i noget omfang har øget arbejdsbyrden uden at give større
fordele, mens en del kommunerne ser en vis rationalisering, og de færreste kan konstatere
øget arbejdsbyrde.
- Den
primære effekt af loven set fra tilsynsmyndighedernes side har været som dialogskaber,
ligesom virksomhedernes interesse for lokale miljøtiltag og rådgivning synes øget.
Regler om
offentlighedens adgang til indsigt i og viden om virksomhedernes adfærd på
miljøområdet indgår i stadigt flere sammenhænge. Tilsvarende engagerer et stigende
antal virksomheder sig i frivillige aktiviteter og ordninger, der åbner for denne
indsigt. Miljøforhold er i mange sammenhænge blevet en vigtig konkurrenceparameter.
Evalueringen peger på et vist dobbeltarbejde mellem de grønne
regnskaber og bl.a. de egenkontrolindberetninger, virksomhederne foretager direkte til
tilsynsmyndighederne. Der er en potentiel fare for yderligere dobbeltrapporteringer og
dobbeltarbejde på områder som medarbejderinddragelse og arbejdsmiljøforhold samt
indrapporteringer af miljødata, miljørapporteringer og offentliggørelse bl.a. i henhold
til internationale regler og aftaler.
Hvis det grønne regnskab skal anvendes til flere og nye formål, vil
det være vanskeligt dels at opretholde det nuværende primære sigte med regnskabet,
nemlig at sikre offentligheden letforståelige, tilbagevendende miljørapporter, og dels
at bevare det nuværende koncept, hvor det er virksomhederne selv, der i meget høj grad
definerer indholdet i og omfanget af regnskabet.
Gennem evalueringen er der indsamlet detaljeret viden om det nuværende
regnskabskoncept og mere generelle erfaringer om effekten af virksomhedernes miljøarbejde
og interessenternes holdninger, som ikke alene kan nyttiggøres i videreudviklingen af de
grønne regnskaber, men også finde anvendelse i andre miljøpolitiske initiativer.
|