Miljøzoner, fase 1
2. Indledning
Transportsektorens miljøbelastning er i fokus. Der anvendes allerede en lang række
tiltag, der sigter på at mindske transportens miljøbelastning, f.eks. gennem afgifter,
udstødningsnormer, krav til brændstoffer, krav til køreuddannelser m.v.
De fleste af disse tiltag retter sig mod trafikken generelt, såvel i by som på land.
Trafikkens miljøbelastning er imidlertid størst i byerne, hvor trafikken er tættest og
befolkningskoncentrationen er størst. Dette taler for at skærpe indsatsen i større
byområder og at gennemføre særlige tiltag rettet mod biltrafikken i de større byer.
Det kan bl.a. ske ved indførelse af særlige miljøzoner i byerne.
Sådanne tiltag er i høj grad lokale og dermed et kommunalt anliggende. Det er
imidlertid også af bred samfundsmæssig interesser at forbedre miljøet i byerne, og ikke
mindst er der behov for en overordnet styring af forskellige lokale tiltag, således at
der sikres en vis overensstemmelse, hvor det er hensigtsmæssigt.
Trafikministeriet har nedsat en dialoggruppe hvor de fire største byer deltager:
København, Århus, Odense og Aalborg. Gruppen skal følge op på regeringens
handlingsplan for CO2 på transportområdet. Miljøstyrelsen har i denne gruppe
orienteret om, at den vil udarbejde et notat, der belyser hvilke typer af reguleringer,
herunder krav til køretøjer, man kan tænke sig af hensyn til miljøet i byerne i
Danmark. Desuden vil notatet give et første bud på de juridiske problemstillinger.
Dette overbliksnotat er resultatet af det indledende arbejde (fase 1). Det er
udarbejdet for Miljøstyrelsen af COWI (ved Erling Hvid, Niels Buus Kristensen, Henrik
Køster og Helene S. Jensen) og Anders Nyvig (ved Henrik Dorn-Jensen og Helle Huse), og
under udarbejdelsen har der været tilknyttet en følgegruppe med følgende medlemmer:
|
Pia Berring |
Miljøstyrelsen |
|
Svend Otto Ott |
Miljøstyrelsen |
|
Erik Iversen |
Miljøstyrelsen |
|
Finn Palmgren |
Danmarks Miljøundersøgelser |
|
Flemming Clausen |
Vejdirektoratet |
|
Leif Hald Pedersen |
Færdselsstyrelsen |
Notatet giver et første struktureret overblik over muligheder og begrænsninger ved
indførelse af miljøzoner i Danmark samt en overordnet, sammenlignende vurdering af
forskellige miljøzoneordninger. Notatet er et oplæg til drøftelser med de større
bykommuner og et grundlag for en eventuel beslutning om at gå videre med
problemstillingerne.
Indførelse af miljøzoner i Danmark er en kompleks opgave med vidtrækkende
konsekvenser ikke alene for miljøet, men også for økonomi, tilgængelighed,
konkurrenceforhold mv. Såfremt det besluttes at gå videre med problemstillingerne, er
der behov for yderligere at konkretisere og bearbejde en eller flere miljøzoneordninger
samt at give en mere kvantitativ vurdering af disse. Endvidere skal en række praktiske og
juridiske forhold afklares, og en række berørte myndigheder, organisationer og andre
interessenter skal inddrages i processen.
|