Kriterier for prioritering af trafikstøjbekæmpelse
7. Konklusion
Med dette projekt er der for første gang gennemført en detaljeret kortlægning af
vejtrafikstøjen for et sammenhængende boligområde med mere end 100.000 personer.
Kortlægning og efterfølgende vurderinger er baseret på oplysninger fra BBR og CPR, som
er blevet direkte benyttet til kortlægningen og til at vurdere forskellige virkemidlers
støjmæssige konsekvenser og deres tilhørende omkostninger.
På trods af en række datamæssige problemer i form af fejl og mangler ved dele
af datagrundlaget - er det lykkedes at opnå et godt og validt resultat. Resultaterne er
opnået ved at videreudvikle metoderne til at opgøre støjbelastningen, således at
beregningsmetoden kan anvendes med godt resultat selvom der måtte være problemer med
mangler i det digitale kortgrundlag.
Projektet har vist at opgørelse af støjbelastningen på veje, bygninger,
boligenheder, boligstørrelse og befolkning kan være med til at nuancere de kriterier,
som måtte tages i anvendelse i forbindelse med facadeisolering til bekæmpelse af
støjgener.
Den støjmæssige gevinst af forskellige tilskudsordninger kan maksimeres ved at
indføre kriterier for tildeling af støtte. Det er således muligt at opnå større
reduktioner i støjbelastningen ved at prioritere under hensyn til boligstørrelse,
husstandsstørrelse og belastningsgrad i forbindelse med tildeling af offentlige
støtteordninger til støjisolering.
Ved at inddrage trafikale virkemidler og beregne de præcise udgifter eller sparede
udgifter til støjbekæmpelse, er det muligt at foretage præcise opgørelser af de
støjmæssige omkostninger af en række forskellige trafikale virkemidler.
Det vurderes umiddelbart at dette i fremtiden vil gøre det muligt eksempelvis at
indregne de støjmæssige gener af forskellige vejprojekter i deres anlægsomkostninger og
eksempelvis lade disse midler indgå i en tilskudspulje for de berørte personer og
boliger. Eller alternativt afsætte puljemidler til at kompensere for de støjmæssige
gener af stigende biltrafik.
|