[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Rådets årsberetning 1998

2. Rådets arbejde

I 1998 var der en samlet bevillingsramme på 60,4 mio. kr. til tilskud til projekter vedrørende renere teknologi og affalds- og genanvendelsesprojekter.

Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi, der er nedsat af miljø- og energiministeren, har primært til formål at administrere disse tilskudsmidler. Herudover skal Rådet medvirke til at føre regeringens handlingsplaner for renere teknologi samt affald og genanvendelse ud i livet.

2.1 Rådets virksomhed frem til december 1998

Rådets medlemmer

Rådet har repræsentanter fra Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Forskningsministeriet, Erhvervsministeriet, Arbejdsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen samt sagkyndige i renere teknologi og genanvendelse. Rådets formand er Miljøstyrelsens direktør. En oversigt over Rådets medlemmer i 1998 findes i Bilag 1.

Rådsmøder og behandlede projektansøgninger

Rådet har til og med juni 1998 afholdt 3 møder og har behandlet samt givet tilsagn til 15 ansøgninger inden for renere teknologi og 9 ansøgninger inden for affald/genanvendelse. Der blev givet afslag på 1 ansøgning inden for renere teknologi og på 1 inden for affald/genanvendelse.

Miljøstyrelsen er sekretariat for Rådet og forbereder rådsmødernes dagsorden samt de enkelte sager til Rådets møder.

Delegation og afslag

Ansøgninger af ikke principiel karakter, der af sekretariatet indstilles til tilskud på under 0,5 mio. kr., eller som indstilles til afslag, behandles af Rådets formand efter bemyndigelse fra Rådet. Behandling af sager efter delegation fortsatte frem til december 1998.

I 1998 fik 33 renere teknologi-projekter tilskud efter en sådan delegationsprocedure, mens 22 fik afslag. 5 affalds- og genanvendelsesprojekter fik tilskud ved delegation, mens 21 fik afslag.

Begrundelserne for afslag har bl.a. været, at projektet faldt uden for tilskudsordningernes eller handlingsplanernes områder, at formalia ikke var overholdt, at effekten af projektet var for beskeden, at projektet kunne gennemføres uden tilskud, eller at lignende projekter allerede var igangsat eller gennemført.

2.2 Tilskudsgrundlag

I Lov om miljøbeskyttelse er angivet de nærmere betingelser for hvilke renere teknologi-, og affalds- og genanvendelsesprojekter, der kan opnå tilskud. Formålet med tilskudsordningen er at mindske forureningen og udnytte ressourcerne bedre. Der kan derfor gives tilskud til projekter, som:

  • fremmer renere teknologi i produktionsprocessen, materialevalg
    eller produktdesign
  • fremmer genanvendelse af produkter, materialer og spildprodukter
  • begrænser problemerne i forbindelse med affaldsbortskaffelse.

Programmet for rådgivning om miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder, der var udformet som et tillægsprogram under renere teknologi-ordningen er blevet afsluttet. Til programmet var afsat 80 mio. kr. over en 4 års periode. Formålet med dette program er at yde tilskud til mindre virksomheder, som ønsker at gennemføre en systematisk miljø- og arbejdsmiljøindsats i forbindelse med, at der ansættes en ny medarbejder på virksomheden. Programmet blev bevillingsteknisk afsluttet i 1998. De sidste ordinære bevillinger blev givet i 1997.

Betingelser for tilskud til renere teknologi samt affald og genanvendelse

Når der er tale om renere teknologi eller affalds- og genanvendelsesprojekter, kan der ifølge bekendtgørelse nr. 475 af 20. september 1984 ydes tilskud til:

  • udredning
  • udvikling
  • formidling
  • informationsprojekter
  • og i særlige tilfælde forsøgs- og demonstrationsanlæg.

I udredningsprojekter sker der en kortlægning og afrapportering af forhold af betydning for tilrettelæggelse af indsatser inden for tilskudsordningens område (forbrugsmønstre, teknologiske muligheder, barrierer, strukturelle betingelser m.v.) I udviklingsprojekter udvikles og afprøves nye løsninger i form af f.eks. anlæg, produkter, systemer eller værktøjer. Projekterne kan være enten teoretisk baseret eller resultere i pilotanlæg, prototyper m.v. I særlige tilfælde vil der kunne ydes tilskud til forsøgs- og demonstrationsanlæg.

Formidlings- og informationsprojekter har typisk til formål at understøtte spredningen af konkrete udviklede løsninger samt at præsentere mere generelle ideer og erfaringer med indsatsen på området.

Ansøgerne kan være både private virksomheder, konsulenter og rådgivere, branche- og interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og videnscentre samt offentlige myndigheder eller privatpersoner.

Tilskud til almennyttige projekter kan udgøre op til 100 % af projektets omkostninger. Hvis resultatet af et projekt udelukkende tilhører den ansøgende virksomhed, kan der ydes op til 75 % tilskud til projektet.

Herudover gælder en række bestemmelser for anlægsinvesteringer til produktionsformål, ligesom det er fastsat, at affaldsprojekter højst kan støttes med 400.000 kr. over en 3-årig periode. Tilskud til demonstrationsanlæg inden for renere teknologi-området kræver, at projektet har teknologisk nyhedsværdi.

2.3 Grundlag for Rådets arbejde

Renere teknologi

Renere teknologi er et bærende element i Lov om miljøbeskyttelse, og der lægges i loven stor vægt på anvendelsen af renere teknologier i en forebyggende indsats i hele kredsløbet af materialer og produkter.

Målet med renere teknologi er:

  • at nedsætte den samlede miljøbelastning ved produktion og forbrug af et produkt.
  • at formindske miljøbelastningen ved at forebygge forurening, spild og affald, der hvor det opstår.

Renere teknologi omfatter:

  • erstatning af miljøbelastende råvarer og hjælpestoffer med mindre miljøbelastende
  • anvendelse af mindre miljøbelastende produktionsprocesser og anlæg
  • produktion af mindre miljøbelastende produkter.

Den aktuelle handlingsplan for renere teknologi 1993-97 skal ses som en videreførelse af Handlingsplan for renere teknologi 1990-92. I Handlingsplanen blev der bl.a. sigtet på:

  • at sikre en anvendelse af resultaterne fra de tidligere planer,
  • at videreføre og iværksætte udvalgte aktiviteter, og
  • at forskyde vægten i indsatsen fra produktionsprocesser til produkter.

Handlingsplanen omfatter følgende hovedindsatsområder:

  • Industrielle processer i en række forskellige brancher
  • Kemiske stoffer
  • Landbrug og gartneri
  • Materialer
  • Produkter
  • Transport og energi
  • Tværgående information

Arbejdet med renere teknologi er i den aktuelle handlingsplan blevet forskudt fra fremstillingsprocesser til produkter. Baggrunden herfor er, at den direkte forurening fra processerne i en stor del af fremstillingsindustrien er blevet nedbragt betydeligt. Miljøindsatsen rettes mod produkterne for også at begrænse ressourceforbruget, den direkte forurening som følge af forbruget og væksten i affaldsmængderne og deres miljøbelastning.

Indsatsen vil således omfatte produkternes samlede miljøbelastning fra fremstilling gennem brug af andre stoffer og materialer over konstruktion af produkterne på en mere miljøvenlig måde til bortskaffelse som affald.

Affald og genanvendelse

Den fremtidige indsats på affaldsområdet er beskrevet i "Affald 21 - Regeringens affaldsplan 1998-2004". De overordnede mål er at stabilisere de samlede affaldsmængder og at øge kvaliteten i affaldsbehandlingen, herunder at reducere miljøpåvirkningen fra de miljøbelastende stoffer i affaldet og at udnytte ressourcerne i affaldet bedre. I første omgang skal materialerne udnyttes, dernæst skal energiindholdet i affaldet nyttiggøres.

Affald 21 indeholder en bred vifte af initiativer om håndtering af fremtidens affald, som skal sikre, at behandlingen af affaldet løftes opad i affaldshierarkiet. Affaldsforebyggelse har første prioritet, herefter kommer genanvendelse, dernæst affaldsforbrænding med energiudnyttelse, og sidst deponering af affald.

Affald 21 peger derfor på følgende væsentlige indsatsområder:

  • En indsats for at forebygge affald i forbindelse med produktion, salg og forbrug
  • Sortering af affald i flere fraktioner med henblik på bedre udnyttelse af ressourcerne i affaldet. De 8 fraktioner, som skal sorteres ved kilden, er organisk affald, papir, papemballager, PVC, imprægneret træ, elektriske og elektroniske produkter, biler samt batterier
  • Udvikling af ny teknologi på affaldsområdet, herunder behandlingsteknologier og krav til behandlingsmetoder
  • Samarbejde om bedre affaldshåndtering i EU-regi
  • Bedre styring af grænseoverskridende transport af affald til nyttiggørelse f.eks. gennem krav til behandling og forbud mod transport af affald til bortskaffelse

De overordnede mål for år 2004 er 64% genanvendelse, 24% forbrænding og 12% deponering. Affald 21 indeholder desuden specifikke mål og en lang række initiativer over for de enkelte affaldstyper og affaldsfraktioner.

Grundlag for Miljørådet for renere produkter

Nedlæggelse af det gamle råd og oprettelsen af det nye skal ses som en direkte forlængelse af Miljøstyrelsens Oplæg til en styrket produktorienteret miljøindsats. Som en følge heraf udarbejdede Miljøstyrelsen i løbet af 1. halvdel af 1997 en 1. udgave af Program for Renere Produkter m.v.

Programmet blev juli 1997 sendt i høring til en bred kreds af interessenter. På baggrund af de generelt positive høringssvar fremsatte miljø- og energiministeren den 14. november 1997 et lovforslag om tilskud til renere produkter m.v. Den endelige lov blev vedtaget i juni 1998. Lovbestemmelserne er i løbet af efteråret 1998 blevet udmøntet i to bekendtgørelser.

Disse to bekendtgørelser nr. 731 og 732 af 9. oktober 1998 om henholdsvis tilskud til renere produkter og forretningsorden for Miljørådet for renere produkter udgør sammen med Lov nr. 408 af 26. juni 1998 om tilskud til renere produkter m.v. de lovgivningsmæssige rammer for programmet.

Det overordnede formål med tilskudsprogrammet er at nedsætte miljøbelastningen fra produkter i forbindelse med udvikling, produktion, markedsføring, afsætning og anvendelse, herunder håndtering af det affald, der opstår i hele produktets livscyklus.

Det er nødvendigt med en sammenhængende indsats, der fokuserer på alle relevante dele af produkters og materialers livscyklus, herunder sundhedsfarlige eller miljøskadelige stoffer samt aktører med indflydelse på produkternes miljøbelastning.

Tilskudsprogrammet skal ses som et væsentligt og integreret led i en samlet styrkelse af den produktorienterede miljøindsats.

Den produktorienterede indsats er rammen, der samler både eksisterende og nye initiativer.

I fortsættelse af den hidtidige indsats på affalds- og genanvendelsesområdet, har programmet derfor også til formål at udvikle metoder til håndtering af affald fra fremstilling, brug og bortskaffelse af produkter, herunder at udvikle metoder til sikring af en forøget genanvendelighed af affald.

I forlængelse af den hidtidige renere teknologi indsats forskydes indsatsen fra tilskud til udvikling og spredning af specifikke teknikker og processer til i langt højere grad at satse på en sammenhængende styrkelse af de videns-, management-, markeds- og kompetencemæssige rammebetingelser for virksomhedernes udvikling af renere produkter.

Baggrunden for Program for renere produkter m.v. er behovet for at nedbringe samfundets samlede miljøbelastning. Forbruget af ressourcer, varer og tjenesteydelser er fortsat stigende.

Programmet skal bidrage til at skabe betingelser i samfundet for:

  • at der udvikles produkter med forbedrede miljøegenskaber fra vugge til grav, herunder reduceret miljøbelastning under produktion og brug samt ved affaldshåndteringen
  • at produkternes miljøegenskaber bliver en del af markeds- og konkurrencebetingelserne på lige fod med pris, kvalitet, funktion etc.
  • at hver enkelt aktørgruppe kan og vil medvirke til at reducere miljøbelastningen ved fremstilling og brug af produkter samt ved affaldshåndteringen

Administration

Miljørådet for renere produkter varetager den overordnede fastsættelse af mål og midler indenfor tilskudsordningen. Rådet består af 20 medlemmer og er bredt sammensat af repræsentanter for organisationer og myndigheder, indenfor alle væsentlige faser af produkters livsforløb. Fastlæggelsen af indsatsområder og overordnet prioritering af tilskudsmidlerne sker ved at Miljørådet årligt vedtager en prioriteringsplan.

Miljøstyrelsen fungerer som sekretariat for Miljørådet. Styrelsen behandler indkomne ansøgninger og træffer afgørelse om tildeling af støtte til projekter indenfor de rammer, der er udstukket af den årlige prioriteringsplan.

Rådet holdt sit første møde december 1998.

På en række produktområder oprettes der produktpaneler, hvor de centrale aktører på et produktområde inviteres til at deltage. Produktpanelerne er uafhængige af Miljørådet, og har som opgave at medvirke til at koordinere initiativer og styringsmidler inden for specifikke produktområder. Panelerne vil i kraft af den ekspertise, der her er samlet, blandt andet kunne levere input til Miljøstyrelsen og Miljørådet vedrørende fremme af produktindsatsen.

Programmet vil løbe over 5 år - fra 1998 til og med 2002. Programmet administreres under en samlet finanslovsbevilling for herigennem at smidiggøre justeringer i forhold til tilskudsbehovet undervejs gennem programforløbet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]