Miljøforhold ved vedligehold renovering og
nybyggeri i hotel- restaurant- og turistvirksomheder

4. Baggrund

4.1 Branchen
4.2 Hotel Prindsen
4.3 Ishøj Hotel og Kursuscenter
 

Arbejdet med miljøforhold ved vedligehold, renovering og nybyggeri i hotel-, restaurant- og turistvirksomheder har taget udgangspunkt i to konkrete virksomheder: Hotel Prindsen i Roskilde og Ishøj Hotel og Kursuscenter.

Som grundlag for inddragelse af miljøforhold i dette projekt er der taget udgangspunkt i den metode, der er udarbejdet og beskrevet i Håndbog i miljørigtig projektering, BPS publikation 121.

4.1 Branchen

Hotel- og restauranterhvervet udgjorde i 1995 15.000 virksomheder fordelt på værtshuse, fast food, hoteller, restauranter og andre lignende virksomheder. Erhvervets samlede omsætning udgjorde samme år 25,2 mia. kr.

Erhvervet beskæftigede 69.514 personer i 1995, mens den samlede danske turismes beskæftigelsesmæssige effekt opgjordes til ca. 110.000 personer samme år.

Branchen er karakteriseret ved, at der ofte sker vedligehold, renovering og nybyggeri. Dette kan medføre mange og store miljøpåvirkninger, hvis der ikke tages hensyn til miljøforholdene ved gennemførelse af aktiviteter indenfor disse områder. Det er derfor vigtigt, at branchen sætter særlig fokus på miljøpåvirkningerne ved vedligehold, renovering og nybyggeri. I kapitel 6 "Særlige kendetegn for branchen" er de forhold i branchen, der kan give anledning til miljøpåvirkninger gennemgået.

4.2 Hotel Prindsen

Hotel Prindsen blev valgt, da det er et gammelt hotel med restaurant, som netop skulle i gang med en større renovering og nybyggeri af 26 værelser.

Beliggenhed

Hotel Prindsen er beliggende i Roskilde centrum. Bygningen er opført i 1875.

Størrelse

Hotellet har 46 værelser med i alt 85 senge. Det samlede bruttoetageareal er 2.708 m2.

Udover overnatningsfaciliteterne råder Hotel Prindsen over en restaurant, en bar og konferencefaciliteter i form af et egentligt kursuslokale med tilhørende grupperum. Desuden hører til hotellet en festsal.

Arealet fordeler sig på følgende måde:

Område

Areal, m2

Restaurant 200
Bar 50
Værelser 1.319
Køkken 285
Opvask 15
Lagerrum 250
Kursuslokaler 126
Selskabslokale 125
Teknikrum 45
I alt 2.415

Virksomhedens ansatte kan omregnes til 38,3 fuldtidsstillinger.

Øvrige bemærkninger

Best Western-kæden kører i samarbejde med Verdensnaturfonden et treårigt miljøprogram. Det er målet med dette program, at de deltagende virksomheder inden 2002 skal:
reducere deres vandforbrug med 15% i forhold til 1998-niveau
anvende vaske- og rengøringsmidler, der er miljømærkede
anvende vaske- og rengøringsfirmaer, der er miljøcertificerede

Det er et krav i miljøprogrammet, at de enkelte virksomheder udpeger en miljømedarbejder, som skal varetage de daglige miljøopgaver på virksomhederne. Miljømedarbejderen på Hotel Prindsen deltager hver måned på afdelingsmøder, hvor "miljøet" er et fast punkt på dagsorden.

Renovering og nybyggeri

Hotel Prindsenīs projekt omfatter et større renoveringsarbejde og nybyggeri. Nybyggeriet består i opbygning af en ny fløj med ca. 26 værelser med hvad der dertil hører af badeværelser, gange, lagerrum, ventilation-, belysnings- og varmeanlæg mv.

Renoveringen består i en renovering af de eksisterende ventilationsanlæg, vandforsyningsanlæg, herunder kedler, mv. Renoveringen vil endvidere betyde, at eksisterende bygninger på grund af nybyggeriet skal rives ned, og at andre dele af bygningen skal renoveres.

4.3 Ishøj Hotel og Kursuscenter

Ishøj Hotel og Kursuscenter blev valgt, da dette er et nyt hotel placeret i nye bygninger opført i firserne. Hotellet står over for at skulle gennemgå en kraftig vedligeholdelse af inventar og overflader mv.

Beliggenhed

Ishøj Hotel er beliggende i Ishøj Centret på 6, 8 og 9 etage. Centret er opført i 1987.

Størrelse

Ishøj Hotel har 41 dobbeltværelser med i alt 82 senge. Udover overnatningsfaciliteterne råder Ishøj Hotel over morgenmadsrestaurant og konferencefaciliteter, der består af kursuslokaler med tilhørende grupperum.

Nuværende inventar stammer fra 1987.

Virksomheden har omregnet til fuldtidsstillinger ca. 8 ansatte.

Vedligeholdsarbejder

Ishøj Hotel stod over for at skulle vedligeholde og udskifte inventar, der har været i brug på hotellet siden 1985. Her er bl.a. tale om udskiftning af toiletter, blandingsbatterier på toiletter, minibarer, renovering af ventilationsanlæg samt overflader på vægge og gulve (gulvtæpper).

Valget af disse to ens typer virksomheder placeret i to meget forskellige bygningstyper sikrer, at projektet så bredt som muligt dækker branchens forskellige vedligeholds-, renoverings- og nybyggeri opgaver og deres miljøpåvirkninger.