Kortlægning og evaluering af erhvervsaffaldskonsulentordninger i kommuner og affaldsselskaber

2. Introduktion til kortlægning af erhvervsaffaldskonsulentordninger

2.1 Indledning
2.2 Formål
2.3 Metode og gennemførelse

2.1 Indledning

Dette kapitel er en fælles introduktion til kapitlerne 3 og 4, hvori der foretages en kortlægning af eksisterende og planlagte erhvervsaffaldskonsulentordninger i henholdsvis kommuner (kapitel 3) og affaldsselskaber (kapitel 4).

Kapitlerne indledes med et samlet billede af hvor mange eksisterende og planlagte erhvervsaffaldskonsulentordninger, der er i henholdsvis kommuner og affaldsselskaber, herunder hvor mange erhvervsaffaldskonsulenter ordningerne beskæftiger samt hvilke kommuner, der er omfattet af ordningerne.

Herefter følger forskellige data om de eksisterende erhvervsaffaldskonsulentordninger omkring opstartstidspunkt, varighed, finansiering, formål og aktiviteter m.v.

Slutteligt beskrives årsager til, at nogle kommuner og affaldsselskaber har valgt ikke at have egne erhvervsaffaldskonsulentordninger.

I kapitel 3 indgår en casebeskrivelse af en erhvervsaffaldskonsulentordning i kommunalt regi, mens der i kapitel 4 indgår tre casebeskrivelser af erhvervsaffaldskonsulentordninger i fælleskommunalt regi.

På baggrund af kapitlerne 3 og 4 foretages i kapitel 5 en samlet kortlægning af erhvervsaffaldskonsulentordninger i kommuner og affaldsselskaber.

2.2 Formål

Formålet med kortlægningsdelen af de gennemførte telefoninterview har været:
at få kortlagt antallet af eksisterende og planlagte erhvervsaffaldskonsulentordninger i kommuner og affaldsselskaber, og
at få indsamlet data om eksisterende erhvervsaffaldskonsulentordninger.

Hovedspørgsmålene ved telefoninterviewenes kortlægningsdel var:
Har/deltager kommunen/affaldsselskabet i en ordning eller har konkrete planer herom?
Hvis nej, hvorfor ikke?
Hvis ja, hvad er formålet med ordningen?
Hvordan finansieres ordningen?
Hvilke aktiviteter udfører konsulenten?

Ovenstående spørgsmål har dannet grundlag for to mere udførlige spørgeguides – én rettet til kommuner og en rettet til affaldsselskaber. Disse spørgeguides findes i bilag A og B.

2.3 Metode og gennemførelse

Telefoninterviewene er gennemført udfra de to spørgeguides opbygget omkring såvel åbne som lukkede spørgsmål. Besvarelserne er samlet i to Access-databaser for henholdsvis kommuner og affaldsselskaber.

Det er lykkedes at gennemføre interview med 269 ud af de 275 kommuner i Danmark inden for opkaldsperioden, hvilket medfører en svarprocent på knap 98. De kommuner, som ikke er blevet interviewede, er som minimum ringet op tre gange inden for opkaldsperioden. Blandt de kommuner, som det ikke er lykkedes at få gennemført et interview med, er Københavns Kommune. Ved en senere opringning er det blevet oplyst, at kommunen har ansat tre tilsynsmedarbejdere, der kun beskæftiger sig med erhvervsaffald. Desuden indgår den vestlige del af Københavns Kommune i I/S Vestforbrændings erhvervsaffaldskonsulentordning. Af de resterende fem kommuner, der ikke er interviewet, indgår én kommune (Vissenbjerg) i en deleordning med andre kommuner, mens én kommune (Hvorslev) er dækket af en erhvervsaffaldskonsulentordning via sit affaldsselskab.

Odense Kommune, som er en af de 269 interviewede kommuner, har en erhvervsaffaldskonsulentordning i regi af sit affaldsselskab, Odense Renovationsselskab A/S. Denne ordning indgår under kommunernes besvarelser.

Det er lykkedes at gennemføre interview med 32 affaldsselskaber inden for opkaldsperioden, hvilket medfører en svarprocent på 100.

Ved opkald til kommuner og affaldsselskaber med en erhvervsaffaldskonsulentordning er interviewet gennemført med erhvervsaffaldskonsulenten. I de kommuner og affaldsselskaber, hvor der er ansat flere erhvervsaffaldskonsulenter i ordningen, er der gennemført interview med én af konsulenterne.

I kommuner uden en erhvervsaffaldskonsulentordning er interviewet gennemført med den medarbejder, som ifølge Kommunedatabasen (i regi af Videncenter for Affald og Genanvendelse) er kontaktperson på affaldsområdet eller en anden medarbejder. I affaldsselskaber uden en erhvervsaffaldskonsulentordning er interviewet gennemført enten med selskabets direktør/driftsleder eller en medarbejder.

Først gennemførtes telefoninterviewene med alle kommunerne og dernæst med alle affaldsselskaberne. Interviewene med erhvervsaffaldskonsulenter ansat i kommunale ordninger fulgte en spørgeguide, hvor konsulenterne blev udspurgt om syv typiske aktiviteter (bilag A). Til hver af aktiviteterne blev der stillet en række underspørgsmål. Konsulenterne fandt det svært at svare på de detaljerede spørgsmål, hvorfor spørgeguiden til erhvervsaffaldskonsulenter ansat i affaldsselskaber blev justeret (se bilag B). Justeringen vanskeliggør en direkte sammenligning mellem kommuners og affaldsselskabers besvarelser af enkelte spørgsmål.