Miljøspecifikationer for elektroniske tele- og dataprodukter 

1. Kortlægning af Tele Danmarks indkøb og udvælgelse af produkter

1.1 Tele Danmarks indkøb af tele- og dataprodukter
1.2 Kriterier for udvælgelse
1.3 Udvælgelse af produktgrupper
1.4 Valg af produkter

1.1 Tele Danmarks indkøb af tele- og dataprodukter

Til brug for en udvælgelse af de miljømæssigt mest interessante produkter, som Tele Danmark indkøber, er der foretaget en kortlægning af omsætningen af elektroniske tele- og dataprodukter samt en vurdering af den fremtidige udvikling for de enkelte produktgrupper.

Til brug for kortlægning og vurdering har repræsentanter for Tele Danmarks indkøbsfunktion og fra Butiksdivisionen indgået.

I Tabel 1.1 ses en oversigt over Tele Danmarks mest solgte elektroniske produkter i 1996, samt tendensen for salg i 1998.

Tabel 1.1:
Salg* af elektroniske apparater 1996 og tendensen i 1998.

Produkt

Salgsvolumen

Tendens i salg

Telefonapparater

Meget stort

Svagt faldende

Trådløse telefoner

Mellemstort

Kraftigt stigende

Mobiltelefoner

Stort

Stigende

Telefonsvarer

Stort

Fald forventet

Telefaxapparater

Mellemstort

Stabilt

Betalingstelefoner

Mindre

Stabilt

Personsøgere

Mindre

Stabilt

Printere

Mellemstort

Ikke forbrugermarked

PC’ere

Mellemstort

Ikke forbrugermarked

* Salget omfatter både privat- og erhvervssalg samt internt salg.

Betalingstelefoner og personsøgere er begge uinteressante produktgrupper i denne sammenhæng, da salgsvolumen er lille, mens markedet for telefonsvarere som fysiske produkter menes at ville blive erstattet af en tilsvarende elektronisk ydelse, som teleselskaber udbyder. Derfor fravælges disse tre produktgrupper allerede på dette tidspunkt.

1.2 Kriterier for udvælgelse

Til brug for udvælgelsen af produktgrupper til en miljøvurdering i projektet har følgende kriterier været anvendt:
Miljøbelastning - målt som mængde, det vil sige hvor de mængdemæssigt største produktgrupper anses for at udgøre den største miljøbelastning.
Udvikling/trend - det er vurderet om produktgruppen også på mellemlangt sigt vil udgøre en væsentlig del af Tele Danmarks omsætning.
Funktionsdifferentiering - det har været tilstræbt at de udvalgte produktgrupper skulle dække alle relevante funktioner, som f.eks. batteri, netforbindelse, udskrivning, display osv.
Eksisterende viden - da det primære formål med miljøvurderingen i projektet er, at fremskaffe ny viden om produkternes miljøbelastning til brug for en miljøspecifikationsmetode, skal der primært udvælges produkter, hvor der ikke allerede findes tilgængelig viden om produkternes miljøforhold.

1.3 Udvælgelse af produktgrupper

Set ud fra salget i 1996 og det i 1998 forventede fremtidige salg var de mest interessante produktgrupper følgende:
Telefonapparater
Trådløse telefoner
Mobiltelefoner
Telefaxapparater
Printerer
PC’erer

Hvad angår printere er den primære funktion - udskrivningen - også indeholdt i produktgruppen telefaxapparater, som må anses for at være en mere kompleks og miljømæssigt interessant produktgruppe. Printere vælges derfor fra.

PC'ere sælges primært til virksomhedskunder, og da projektets primære målgruppe er de private forbrugere, vælges PC'ere også fra.

På denne baggrund blev følgende fire produktgrupper udvalgt til egentlig LCA-baseret miljøvurdering i projektet:
Fastnettelefoner
Trådløse telefoner
Mobiltelefoner
Telefaxmaskiner

1.4 Valg af produkter

Der er indenfor hver af de udvalgte produktgrupper udvalgt et specifikt produkt ud fra følgende kriterier:
Der er tale om et af de mere avancerede apparater, som derfor også vil være repræsentativt for gruppen på mellemlangt sigt.
Der er tale om et apparat, som sælges i større/stigende antal indenfor produktgruppen.
Produktet er produceret eller samlet i Danmark eller har en dansk repræsentant.
Leverandøren er velvillig overfor at indgå i projektet.

På denne baggrund er et produkt udvalgt indenfor hver af produktgrupperne: Fastnettelefon, trådløs telefon, mobiltelefon og telefax. Der er tale om både danske og udenlandske produkter, som ikke vil blive yderligere specificeret her, da producenter og leverandører er blevet lovet anonymitet. LCA resultaterne for disse produkter kan findes i rapportens kapitel 2.