Opfyldelsesgraden af den direkte målsætning kan diskuteres. Der er gennemført en
oprydning i alle sager, hvilket i alle tilfælde har løst de miljømæssige problemer i
forhold til arealanvendelsen. Men det er usikkert i hvilket omfang at værditabet er
afhjulpet i de enkelte tilfælde.
Det centrale spørgsmål er, om der er objektive begrundelser for et værditab på en
ejendom med efterladt forurening, som er uden miljømæssige problemer i forhold til
anvendelse til bolig. Svaret er, at restforureningen ikke vil blive tillagt direkte
betydning for borgere med særligt kendskab til miljøområdet (den "oplyste"
køber), men at den vil have afgørende betydning for borgere uden særligt kendskab til
miljøområdet (den "uoplyste" køber). Borgere uden særligt kendskab til
miljøområdet udgør ifølge de adspurgte interessenter (ejendomsmæglere,
realkreditinstitutter, boligejere) størstedelen af køberne på boligmarkedet.
Borgere uden særligt kendskab til miljøområdet tillægger således primært af
psykologiske årsager en restforurening betydning i forhold til handelsværdien.
Værditabet er i dette tilfælde ikke fuldstændig fjernet med oprensningerne gennemført
under VTO.
For den "oplyste køber" har det imidlertid også betydning, at
ejendomsmarkedet tilsyneladende reagerer negativt overfor restforureninger, der ikke
udgør et miljømæssigt problem i forhold til boliganvendelse af grunden. Således vil
også en oplyst køber have problemer med finansiering af huskøb mv., uanset køberens
egen holdning til miljøproblemet.
Hvorvidt den direkte målsætning er opfyldt eller ej afhænger af, om det var målet
at eliminere værditabet fuldstændigt eller ej. Hvis det blot var hensigten, at afbøde
det i det omfang, som en frigivelse vil medføre, så er målsætningen nået. Hvis det
omvendt var målet at eliminere værditabet fuldstændigt for de oprensede ejendomme, så
er målet derimod kun delvis nået.
I LFA matricen (se bilag A) er der bl.a. på baggrund af lovteksten og de tilhørende
bemærkninger om Værditabsordningen opstillet en række ønskede resultater af ordningen,
som kunne ses som indikatorer for ordningens succesfulde gennemførelse. De ønskede
resultater af Værditabsordningen var:
Det må konstateres, at det med VTO i vidt omfang er lykkedes at nå de ønskede
resultater.
Det er lykkedes at fremskynde oprensningen af en række grunde, idet disse er blevet
oprenset til afmelding/frigivelse hurtigere, end det ellers ville være muligt under
Affaldsdepotloven.
Ejere af forurenede grunde og professionelle rådgivere er i rimeligt omfang orienteret
om Værditabsordningen. Det kan dog konstateres, at der fortsat er mange købere, som ikke
kender til ordningen, og som heller ikke kender de miljø- og sundhedsmæssige problemer
ved forureninger og restforureninger.
Som nævnt er en række forurenede grunde, der anvendes til helårsbeboelse, blevet
vurderet og oprenset. Der er imidlertid ikke blevet gennemført 150 årlige oprensninger,
som man ud fra bemærkningerne til loven om de økonomiske og administrative konsekvenser
kan beregne sig frem til, var det oprindelige udgangspunkt. Årsagen til dette er bl.a.,
at oprensningerne har vist sig at koste mere end dobbelt så meget som oprindeligt
antaget. De bevilgede midler er blevet opbrugt de fleste år, hvilket betyder, at der
skulle have været afsat flere midler til ordningen, hvis det oprindelige udgangspunkt for
antal årlige oprensninger skulle holdes.
Evalueringen af administrationen af ordningen - dvs. de nødvendige aktiviteter for
ordningens realisering - er beskrevet i de foregående afsnit. Det vurderes, at de
ønskede resultater af ordningen er opnået i en grad, som må betegnes som
tilfredsstillende.
Ordningens formål har ikke været tydeligt specificeret i hverken lovteksten eller i
bemærkningerne til lovforslaget. Dette har været problematisk i forhold til
administrationen af ordningen.
Når værditabet er det centrale hensyn bag ordningen, er det problematisk, at der ikke
findes en formålsparagraf i loven, som direkte beskriver i hvilket omfang, ordningen
forsøger at afhjælpe dette problem evt. i relation til andre hensyn.
Endvidere er det problematisk, at det i loven ikke klart er specificeret, om et fortsat
værditab er acceptabelt eller ej og i givet fald, hvor stort et værditab en oprenset
ejendom må kunne påregne. Ud fra bemærkningerne til lovforslaget er der dog ingen tvivl
om, at man ved lovens udarbejdelse var klar over, at der efter en oprensning fortsat kan
eksistere et værditab.
Det kan konstateres, at der er tvivl om, hvorvidt oprensede forurenede ejendomme i alle
tilfælde kan sælges og belånes på rimelige vilkår. I de tilfælde, hvor oprensning af
grunden kun er delvis, er der fortsat et værditab. Som tidligere nævnt er ca. halvdelen
af de gennemførte værditabsoprensninger endt med, at der er efterladt forurening på
grunden.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det dog, at man har været
opmærksom på problemet med delvist oprensede grunde, idet det nævnes, at "det
kan ikke afvises, at der kan være et værditab på sådanne ejendomme, fordi
ejendomsmarkedet af psykologiske årsager kan blive påvirket ...". Senere i
bemærkningerne siges: "Disse psykologiske markedsreaktioner løses ikke ved en lov,
der sikrer en hurtig gennemførelse af nødvendige oprydninger".
Selv om værditabet ved delvis oprensning muligvis er psykologisk betinget, kan det
ikke afvises, at det findes for denne type grunde. Der kan således være tvivl om,
hvorvidt ordningen på kortere sigt tilfredsstiller det primære hensyn bag loven, som er
knyttet til værditabsproblematikken.
Det vurderes, at disse psykologiske faktorer på længere sigt vil kunne elimineres, og
at ordningen dermed også vil kunne tilfredsstille det primære hensyn, når det gælder
delvist oprensede grunde. Begrundelsen er primært, at der ikke er objektive argumenter
for et værditab for delvis oprensede grunde. Hvorvidt de psykologiske faktorer på
længere sigt vil kunne elimineres i praksis er vanskeligt at vurdere. Udviklingen på
ejendomsmarkedet kan ikke forudses, ligesom udviklingen på området med forurenet jord og
grundvand er ukendt på blot lidt længere sigt. Forudsætningen for at de psykologiske
faktorer elimineres i praksis er, at de "uoplyste købere" orienteres og
overbevises om, at det ikke er forbundet med miljø- og sundhedsmæssige problemer at bo
på en grund med restforurening, når ejendommen er frigivet til boliganvendelse. Dette
kræver, at der gennemføres en øget informationsindsats overfor ejendomsmarkedets
interessenter herunder primært over for de personer, som man kan betegne som de uoplyste
købere.
Det understreges, at Værditabsordningen i sin hidtidige levetid er vokset fra at være
en ordning af begrænset omfang til en ordning, hvor der i dag er så stor søgning, at
der er opstået en venteliste. Dette skal tages som et udtryk for, at VTO på trods af
uklarhed om formål og graden af hensyntagen til værditabet tilfredsstiller et behov, som
mange ejere af boligejendomme har eller har haft.
Den overordnede konklusion på evalueringen må således være, at Værditabsordningen
er kendetegnet ved, at der er gennemført et tilfredsstillende antal sager på et solidt
grundlag, og at ordningen bærer en væsentlig del af byrden i forhold til løsning af
arealanvendelseskonflikter på forurenede boligejendommen.
Værditabsordningen opfylder det formål, som fremgår af bemærkningerne, idet der er
etableret en statslig finansieret oprydningsordning til hjælp for parcelhusejere og andre
ejere af helårsboliger, som uforvarende har erhvervet en forurenet grund.
Opfyldelsesgraden af hensyn og målsætninger bag Værditabsloven er som udgangspunkt
høj, men en endelig konklusion vanskeliggøres dog af problemer med tolkningen af lovens
hensigt.
Ordningen lider således under, at loven ikke indeholder en klart formuleret
formålsparagraf i forhold til værditabsproblematikken. Uklarheden om formålet samt
uklarheder om graden af hensyntagen til værditabet afspejles i en uensartet
administration. Endelig må det konkluderes, at der har været afsat for få midler til at
gennemføre alle de oprensninger, som der er blevet søgt om, ligesom antallet af
planlagte oprensninger ikke har kunnet gennemføres med de bevilgede midler.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|