Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser

2. Affald som konsekvens af forbrug

2.1 Reparation og genbrug som middel til at reducere affaldsmængden

Udviklingen i markedet har i det sidste halve århundrede formået at skabe behov hos forbrugerne, som rækker langt ud over de mere basale behov. Da affaldsmængden i høj grad afhænger af omsætningshastigheden på forbrugsgoder, er det derfor interessant at studere, om det er muligt gennem en øget reparation at nedbringe forbrugernes efterspørgsel på nye produkter.

Den produktionsteknologiske udvikling har optimeret fremstillingsprocessen og skabt et udbud af billige produkter. Billige produkter er ensbetydende med et større forbrug og en større og hurtigere udskiftning af langvarige forbrugsgoder, med en deraf følgende mindre forventning til levetiden på produkterne. Forbrugerne foretrækker generelt at udskifte produkterne til mere tidssvarende produkter frem for at lade dem reparere.

Teknologiske landvindinger, livsstilsmønstre og prisudvikling har således skabt nye behov og muliggjort tendenser, der appellerer til øget forbrug. Det skønnes derfor, at produkter, der tidligere blev anset som varige forbrugsgoder, i dag får en kortere og kortere brugsperiode, fordi de forældes funktions- og modemæssigt længe før, de går i stykker. Resultatet heraf er en øget mængde produkter i samfundet med en kortere levetid.

Affald er således blandt andet en konsekvens af forbrugsmønstre, og som følge af den økonomiske højkonjunktur styres forbruget i stadig stigende grad af livsstil frem for af behov.

Denne udviklingstendens strider mod de politiske strategier om en bæredygtig udvikling, der fokuserer på en optimal ressourceudnyttelse. Optimal ressourceudnyttelse forstås i denne sammenhæng således, at de ressourcer, der bringes i anvendelse, skal have den længst mulige levetid.

Dette har blandt andet bevirket, at det konstant tilstræbes at ændre bortskaffelsesmetoden fra deponering til forbrænding med energiudnyttelse og for visse affaldsfraktioner fra forbrænding til genindvinding af materialerne.

Fokus er ændret i retning mod en øget genvinding og genanvendelse, men der mangler fortsat konkrete initiativer til direkte genbrug, der kan bevare de varige forbrugsgoder længere tid i markedet i deres oprindelige form. For at kunne sikre en optimal ressourceudnyttelse samt reducere affaldsmængden er det derfor nødvendigt at finde metoder til at forlænge de enkelte produkters levetid.

Som det fremgår af nedenstående illustration, tilgår ressourcerne markedet i form af varige forbrugsgoder. Her har de en kortere og kortere anvendelsesperiode, hvorefter de ender som affald. For at opnå en optimal ressourceanvendelse er det derfor nødvendigt at etablere affaldsforebyggende initiativer med henblik på at få de langvarige forbrugsgoder til at cirkulere så længe som muligt i markedet.

Til- og afgang af produkter fra markedet

Kilde: KPMG

2.1 Reparation og genbrug som middel til at reducere affaldsmængden

Reparation i form af istandsættelse eller udskiftning af reservedele (units) kan som udgangspunkt forlænge forbrugsgoders levetid, således at forbrugeren ikke nødvendigvis har behov for at købe nyt som erstatning for det gamle.

Som tilfældet er nu, kasseres og udskiftes forbrugsgoder ofte med nye produkter, eksempelvis på grund af prisen på reparationsydelser/istandsættelse, hvilket bevirker, at produkters anvendelsesperiode forkortes, så de hurtigere ender som affald.

Fastholdelse af forbrugsgoderne på markedet via reparation forudsætter dog, at det pågældende produkt ikke er udtjent, eller at det ikke kasseres, fordi dets udformning eller design gør, at det ikke kan repareres2.

Reparation af varige forbrugsgoder kan bidrage til at bevare en del produkter på markedet og dermed reducere frembringelsen af affald over tid, men reparation kan dog ikke fuldstændig forhindre frembringelsen af affald, idet alle produkter i sidste ende bliver til affald.

Som alternativ til reparation kan produkterne også forblive i markedet ved at blive genbrugt. Men også i denne situation forbliver produktet på markedet i sin oprindelige form.

Dette forløb, hvor produktet cirkulerer i markedet, først hos den ene ejer og dernæst hos den næste, for derefter at overgå til genanvendelse eller forbrænding, kan illustreres på følgende vis:

Produkters cirkulation i markedet

Kilde: KPMG

Ressource- og affaldsmæssigt er det underordnet, om produktet har flere på hinanden følgende ejere, idet det væsentligste er, at produktet forbliver i markedet og herved fortrænger et nyt produkt.

Spiralen illustrerer, at lødigheden af ressourcerne som udgangspunkt falder i takt med anvendelsen. Derfor er det essentielt at bevare produkternes standard længst mulig f.eks. gennem løbende vedligeholdelse for at opnå den optimale udnyttelse.

2 Tænk + test: Smid væk og køb nyt