Miljøzoner, partikler og sundhed

Forord

Trafikministeren har efter aftale med Miljø- og energiministeren nedsat en arbejdsgruppe, som skal belyse mulighederne for at fremme udbredelsen af partikelfiltre til lastbiler og busser. I kommissoriet står der blandt andet: "Endvidere belyses sammenhængen til andre trafik- og miljøpolitiske instrumenter, herunder miljøzoner i byerne." Denne rapport er udarbejdet i lyset heraf.

Rapporten er udarbejdet for Miljøstyrelsen efter aftale med Færdselsstyrelsen i et samarbejde mellem DMU og COWI Rådgivende Ingeniører A/S. I rapporten er muligheden for at indføre krav om partikelfiltre i miljøzoner i danske byer undersøgt, og resultaterne fra rapporten har efterfølgende fungeret som input til udvalgsrapporten "Partikelfiltre på tunge køretøjer – Rapport fra arbejdsgruppe til belysning af mulighederne for at fremme udbredelsen af partikelfiltre til lastbiler og busser i Danmark", som findes på færdselsstyrelsens hjemmeside på www.fstyr.dk

Rapporten er udarbejdet sideløbende med udvalgsrapporten, og i det omfang nogle forudsætninger har ændret sig undervejs i forløbet, kan der være forskelle på tilgangen i de to rapporter, som det ikke har været muligt at undgå indenfor den korte tidsfrist for udvalgsarbejdet.

Prisen på partikelfiltre er en forudsætning, der indgår forskelligt. I den tidlige fase af dette projekt, blev der ved interviews anvendt en pris for et eftermonteret partikelfilter på 60.000 kr. Denne forudsætning er efterfølgende konsekvent anvendt. I udvalgsrapporten er der anvendt en pris på 50.000 kr. Dette projekt afgrænser sig desuden til busser og lastbiler over 6 tons, mens udvalgsrapportens nedre grænse er 3,5 tons. Det er dog kun en mindre del af køretøjerne, der har en vægt mellem 3,5 og 6 tons.

I denne rapport når med ved at basere sig på PM10 til et lavt skøn for sundhedseffekterne. I udvalgsrapporten gør man mere ud af at medtage et højt skøn for sundhedseffekterne med udgangspunkt i ultrafine partikler. Skønnene over effekterne af de ultrafine partikler baserer sig dog på et langt svagere grundlag.

En sidste forskel er prissætning af sundhedseffekterne. Denne rapport tager alene udgangspunkt i WHO-rapporten for Schweiz, Østrig og Frankrig, og anvender dermed en udenlandsk undersøgelse af betalingsvillighed fra 1996, som overføres til Danmark ved en simpel omregning af priserne. Disse priser omregnes desuden ikke til nutidskroner. Udvalgsrapporten primære metode til at prissætte sundhedseffekterne er en omkostningsbaseret metode baseret på resultater fra ExternE studiet. Endvidere regnes i nutidskroner.

De nævnte forskelle vurderes ikke at have væsentlig betydning for resultaterne og vurderingen heraf.

I udvalgsrapporten er der gennemført juridiske vurderinger af forskellige muligheder for at fremme partikelfiltre, herunder ved hjælp af miljøzoner. Det er også udvalgsrapporten, der belyser de tekniske problemstillinger ved partikelfiltre. Det er en gennemgående forudsætning i denne rapport at partikelfiltrene fungerer.