| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
Formål
Partikelemissioner forårsager størst skade i byer, hvor der bor og færdes mange
mennesker, og som følge heraf har Miljøstyrelsen ønsket at undersøge muligheden for at
gennemføre målrettede tiltag til reduktion af koncentrationen af partikler i danske
byer. I denne rapport er konsekvenserne for miljø, økonomi og sundhed derfor belyst ved
krav om brug af partikelfiltre på dieseldrevne lastbiler og busser over 6 tons i
miljøzoner i de større danske byer.
En miljøzone er her defineret som:
"et geografisk afgrænset byområde, hvor der indføres særlige bestemmelser
eller restriktioner for trafikken med henblik på at reducere miljøbelastningen i
byen."
Der er flere aspekter, der taler for at målrette kravet om montering af partikelfiltre
til de større byer. For det første er problemet med partikler størst i byerne, og for
det andet er det for gamle og dårligt vedligeholdte lastbiler problematisk at påmontere
et filter, ligesom effekten er begrænset på en dårligt vedligeholdt lastbil.
For det tredje vil det formentlig ikke være samfundsøkonomisk effektivt at montere
partikelfiltre på ældre lastbiler, idet investeringen er stor i forhold til
miljøgevinsten, når køretøjernes restlevetid tages i betragtning. Miljøzoner vil
forhindre de ældste og mest forurenende lastbiler i at køre i tætbefolkede områder,
såfremt de ikke kan få filtre monteret.
Alt i alt kan man have en hypotese om, at allokeringen af lastbiler med filtre til
områder med høj befolkningstæthed vil kunne ske teknisk, økonomisk, miljø- og
sundhedsmæssigt mere hensigtsmæssigt ved krav i miljøzoner end med generelle tiltag
rettet mod alle lastbiler. Det er blandt andet af disse årsager, at krav om montering af
partikelfiltre på tunge køretøjer i miljøzoner er under overvejelse.
Konsekvenserne for miljø, økonomi og sundhed er belyst for tre konkrete case-byer,
hvor der er indsamlet foreliggende data om trafikken, og hvor der er gennemført en
interviewundersøgelse af relevante aktører. På baggrund af casestudierne og en national
vurdering af de miljø- og sundhedsmæssige effekter ved montering af filtre på tunge
køretøjer, er der foretaget en vurdering af de samlede konsekvenser ved indførelse af
krav om miljøzoner i henholdsvis de fire og de ti største byer i Danmark.
Afgrænsninger og forudsætninger
I undersøgelsen er det forudsat, at et partikelfilter reducerer et køretøjs
partikelemission med 80% for alle størrelsesfraktioner af partikler. Denne forudsætning
er baseret på resultater fra et igangværende projekt om partikelfiltre på tunge
køretøjer i Odense1. Monteringen af et
partikelfilter koster ca. 60.000 kr., og denne udgift er derfor anvendt i vurderingerne.
Undersøgelsen er afgrænset til busser og lastbiler over 6 tons, idet miljøzonerne
kun påtænkes at omfatte krav for disse køretøjer. Varebiler er således ikke omfattet
af undersøgelsen. Med hensyn til busser over 6 tons belyste interviewundersøgelsen kun
adfærdskonsekvenser for turistbusser og private busser, mens rutebusser ikke var
omfattet.
Vurderingen af de miljø- og sundhedsmæssige effekter bygger endvidere på resultater
fra en national undersøgelser af miljø- og sundhedseffekten af montering af
partikelfiltre på alle tunge køretøjer, som er udført for Færdselsstyrelsen af
Danmarks Miljøundersøgelser, Kræftens Bekæmpelse og Institut for
Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet (Palmgren et al. 2001).
Case byer
De valgte case-byer er København, Aalborg og Vejle. For hver af disse tre case-byer er
afgrænsningen for miljøzonernes udstrækning fastlagt og beskrevet. Afgrænsningen af
miljøzonerne er foretaget under hensyntagen til befolkningstæthed og fysiske forhold.
Miljøzonerne er placeret således at den tættest befolkede del af byområdet er omfattet
af zonen. Med hensyn til de fysiske forhold, så har det været vigtigt at foretage
afgrænsningen af zonen således, så det er let for trafikanterne at se, hvornår de
passerer ind i zonen.
Metode og datagrundlag
For hver af case-byerne er trafiktal for lastbil- og bustrafik i zonerne estimeret,
primært på baggrund af trafikdata fra kommunerne.
De trafikale effekter af miljøzonerne er vurderet på baggrund af disse trafikdata
samt ud fra interview med relevante transportører. Undersøgelsen har ført frem til et
estimat for antallet af busser og lastbiler, der påmonteres partikelfiltre samt et skøn
over trafikarbejdet med disse køretøjer, både inden for og uden for miljøzonerne.
For at få et så komplet billede af branchen som muligt er der foretaget interview af
forskellige transportører - vognmænd, fragtmænd, turistbusselskaber samt virksomheder
med egen distribution.
Partikelforurening i byområder
Luftforureningen i en bygade er et resultat af bidrag fra trafikken i selve gaden
(gadebidrag), bidrag fra andre kilder i byen inklusive trafik i andre gader (bybidrag),
samt bidrag fra andre danske og udenlandske kilder (regionalt bidrag). Den direkte
emission fra bilernes udstødning indeholder dels partikler, som er dannet i motoren under
forbrændingen ved høje temperaturer, og dels partikler som er dannet i luften i og
umiddelbart efter udstødningsrøret. Denne partikelemission afhænger primært af
trafikmængden, dens fordeling på type og alder samt køremønstret. Denne emission
bidrager til den ultrafine størrelsesfraktion af partikler i gaden (PM0.1
partikler under 0,1 µm). Trafikken bidrager imidlertid også med mekanisk dannede
partikler i form af slid på dæk og vejbelægning samt ophvirvlet vejstøv. Disse
partikler findes især i den grove størrelsesfraktion (partikler større end PM2.5).
Fine partikler i størrelsesintervallet 0,1-2,5 µm er primært sekundære partikler dvs.
kemisk dannede partikler i atmosfæren udfra emission af kvælstof oxider (NOx),
NH3 (ammoniak) og svovldioxid (SO2). De sekundære partikler er
især partikulært bundet ammoniumsulfat og ammoniumnitrat. De fine partikler er primært
langtransporteret luftforurening, og trafikken bidrager indirekte hertil gennem emission
af især NOx og kun i beskedent omfang gennem emission af NH3 og SO2.
Trafikrelateret partikelforurening omfatter derfor den direkte emission, mekanisk dannede
partikler og ophvirvling samt de sekundære partikler. WHO har for Østrig, Svejts og
Frankrig vurderet, at omkring 31-38% af PM10 i by- og landbaggrunden er
trafikrelateret.
Det er adskillige måder at opgøre luftens indhold af partikler på. Valget afhænger
af hvilke egenskaber ved partiklerne man er interesseret i. For det eksterne miljø er det
almindeligt at karakterisere luftforurening med partikler som TSP (Total Suspended
Particulate matter), PM10 eller PM2.5. Disse mål er baseret på
vægt af partikler hhv. under 25, 10 og 2,5 m m. Tællinger af
antallet af partikler er imidlertid ligeledes ved at vinde frem.
Miljøzoner i tre svenske byer
Siden 1. juli 1996 har der eksisteret en miljøzoneordning for de centrale områder i
byerne Stockholm, Gøteborg og Malmø, der på mange områder kan sammenlignes med den
ordning man overvejer at indføre i Danmark.
Den svenske miljøzoneordning indebærer, at lastbiler og busser over 3½ tons kun har
adgang til zonen, såfremt motoren er yngre end 8 år eller køretøjet opfylder et
bestemt emissionskrav, der i praksis kræver montering af katalysator og partikelfilter.
Der lå et grundigt udredningsarbejde til grund for beslutningen om indførelse af
miljøzoner i de svenske byer. Således blev trafikale, sundhedsmæssige og
samfundsøkonomiske konsekvenser af indførelsen af miljøzoner belyst før indførelsen i
juli 1996. Antallet af lastbiler, der ikke opfyldte kravet, blev estimeret. Det samme
gjorde antallet af lastbiler, som ville få installeret ny motor eller monteret
katalysator og partikelfilter med henblik på at opfylde kravene. Analysen af de
sundhedsmæssige effekter viste størst miljøgevinst for gamle køretøjer som ville få
eftermonteret partikelfiltre, mens det generelle alderskrav betød mindre. Det er således
bedre at have et gammelt køretøj med filter end et nyt uden. Den miljømæssige gevinst
ved et generelt alderskrav er derfor langt mindre end gevinsten ved et krav om
partikelfilter.
Den samfundsøkonomiske analyse viste, at de prisfastsatte miljøgevinster udgør 80%
af omkostningerne ved ordningen. Medregnes ikke-prisfastsatte miljøgevinster er det de
tre byers vurdering, at de totale gevinster overstiger omkostningerne, dvs. at
miljøzoneordningen er samfundsøkonomisk rentabel.
Resultater fra interviews med transportører
Interviewene med transportørerne tilvejebragte information om kørselsomfang,
kørselsmønstre, vognparkens sammensætning, alder på køretøjerne mv. samt information
om økonomiske aspekter, som antallet af lastbiler transportørerne forventes at montere
filter på.
Det var vanskeligt at få vognmænd og andre distributører til at forholde sig til den
hypotetiske situation, hvor der indføres krav om partikelfilter i miljøzoner. Svarene
vedrørende adfærdsmæssige og økonomiske aspekter fik derfor som oftest en kvalitativ
frem for en kvantitativ karakter. Det blev dog fastslået, at planlægningen af
transporten kun i ringe udstrækning vil blive påvirket af et sådant krav. Svarene tyder
på, at det er de færreste transportører med kørsel inden for miljøzonerne, som i
større omfang vil forsøge at planlægge sig ud af et krav. Transportørerne gav udtryk
for, at det vil være mere rentabelt at montere filteret på de lastbiler, som i dag
kører i zonen for at bevare en høj grad af fleksibilitet i planlægningen.
Der synes at være en tendens til, at jo mere lastbilerne i en vognpark kører dagligt,
jo yngre er vognparken. Det vurderes, at de lastbiler som kører i byområderne generelt
kører færre kilometer end lastbiler, som bliver brugt til transit og eksportkørsel.
Derfor vurderes lastbilerne i de potentielle miljøzoner at have en lidt højere
gennemsnitlig alder end danske lastbiler som helhed.
De transportmæssige konsekvenser i de tre case-byer
De transportmæssige konsekvensvurderinger omfatter skøn over antallet af lastbiler,
som påvirkes af et krav og andelen som forventes at få monteret et filter, samt et skøn
over trafikarbejdet i og uden for zonen for de lastbiler som påmonteres partikelfilter.
Konsekvensvurderingerne for de tre case-byer blev gennemført for tre forskellige
grader af offentlig medfinansiering: 0%, 50% og 100%. Interviewene viste, at
medfinansieringsgraden havde en beskeden effekt på trafikarbejdet, idet forskellen mellem
0% og 100% var omkring 10% på trafikarbejdet. Da miljøeffekten er afhængig af
trafikarbejdet vil medfinansieringsgraden også have en beskeden konsekvens for
miljøeffekten. Vurderingerne i rapporten er derfor givet med udgangspunkt i en offentlig
medfinansiering på 0%. Mellem 10.800 og 13.500 turistbusser og lastbiler over 6 tons
skønnes at få monteret partikelfiltre, hvis der indføres en miljøzone i København,
svarende til 90% af det antal lastbiler, der i dag kører i zonen. For Aalborg og Vejle
skønnes antallet at være henholdsvis 1.700-2.550 og 640-1.120, svarende til henholdsvis
85% og 80% af det antal lastbiler, der i dag kører i zonen. Til sammenligning er der i
dag i hele Danmark ca. 33.500 lastbiler over 6 tons, ca. 11.500 sættevogne og ca. 3.500
turistbusser (over 5 tons).
Det samlede trafikarbejde både inden for og uden for zonen med lastbiler og
turistbusser er vurderet for hver af de tre case-byer.
Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed, ligesom skønnene er følsomme over
for ændringer i forudsætningerne. Vurderingerne skal derfor ikke opfattes som absolutte
tal, men som kvalificerede skøn over de forventede resultater ved indførelse af et krav.
Der er tale om tendenser og indikationer, men på et niveau, så resultaterne er vurderet
at kunne indgå i de videre konsekvensvurderinger af miljøzoner.
De sundhedsmæssige konsekvenser i de tre case-byer
De sundhedsmæssige konsekvensvurderinger er foretaget ud fra befolkningens eksponering
med partikelforurening med partikler under 10 m m (PM10).
Emissionernes betydning for luftkvaliteten er først analyseret. Dernæst er
befolkningseksponeringen beregnet og endelig er de sundhedsskadelige vurderinger foretaget
på baggrund af dosis-respons sammenhænge. Med den anvendte tilgang kan de
sundhedsmæssige effekter betragtes som et laveste skøn.
De sundhedsmæssige vurderinger er konkret foretaget med udgangspunkt i
WHO-undersøgelsen for Østrig, Frankrig og Schweiz (WHO 1999). Denne undersøgelse
omfatter alene partikler karakteriseret ved vægten af partikler under 10 m m (PM10) for hvilken der foreligger relativt omfattende
epidemiologiske undersøgelser. Indikatoren for partikelforurening er PM10 i
bybaggrunden, som er forureningen i tagniveau i modsætning til fx forureningen i
gadeniveau. Med denne metode har det været muligt at beregne reduktionen i antallet af
dødsfald og sygelighed som følge af at indføre miljøzoner. Reduktionen i PM10
i bybaggrunden ved montering af filtre på den tunge trafik er forholdsvis beskeden, idet
PM10 i bybaggrunden er domineret af det regionale bidrag dvs. PM10
uden for byen. Bybaggrunden i København er således vurderet til ca. 23 µg/m3, som
består af et regional bidrag på ca. 22 µg/m3 og et bidrag fra trafikken i
København på ca. 1 µg/m3. Af trafikkens bidrag andrager den tunge trafik
omkring 47%. Miljøeffekten af at montere filtre er en reduktion af trafikkens bidrag med
knap 40% fra 1 µg/m3 til 0,6 µg/m3, men dette vil kun få PM10
i bybaggrunden til at falde fra 23 til 22,6 µg/m3 svarende til knap 2%.
Metoden og resultater er detaljeret beskrevet i Palmgren et al. (2001).Data for
København er benyttet som udgangspunkt for detaljerede vurderinger af effekten af
indførelse af partikelfiltre, idet der foreligger emissionsopgørelser, modelberegninger
af luftkvalitet samt validering af modelberegninger i forhold til luftkvalitetsmålinger.
Resultaterne herfra er efterfølgende generaliseret til Aalborg og Vejle.
Beregningerne udfra PM10 i bybaggrunden viser, at en miljøzone i København
forventes at kunne reducere antallet af dødsfald med 2,4 årligt. Endvidere forventes
antallet af hospitalsindlæggelser som følge af kredsløbssygdomme og luftvejssygdomme at
blive reduceret med knap 3 tilfælde, kronisk og akut bronkitis med ca. 10 tilfælde,
astmaanfald med ca. 115 tilfælde og dage med begrænset aktivitet pga. luftvejssygdom ca.
1.300. For Aalborg og Vejle er den tilsvarende forventede reduktion i dødsfald
henholdsvis 0,5 og 0,2 årligt, og tilsvarende lavere reduktioner i sygelighed i forhold
til København. Der mangler viden om, hvornår de samlede sundhedseffekter af at sætte
partikelfiltre på vil vise sig, men det vurderes at de akutte effekter betyder mest. De
beregnede sundhedseffekter i denne rapport vil altså først slå fuldt igennem efter en
længere årrække.
Reduktionen i sundhedseffekterne omfatter kun selve byområderne, som omfatter mere end
selve miljøzonen i byerne. Det har ikke været muligt at vurdere de sundhedsmæssige
effekter uden for selve byområderne, som følge af at den tunge trafik med ærinde i
miljøzonerne, også kører uden for byområderne.
De økonomiske konsekvenser i de tre case-byer
Der er ikke gennemført en egentlig samfundsøkonomisk analyse, hvor de samlede
gevinster er vejet op mod de samlede omkostninger. Derimod er der redegjort for
omkostningerne til montering af filtrene, og hvilke sundhedsmæssige gevinster i form af
reduceret partikeleksponering et krav vil medføre. De økonomiske konsekvenser af øvrige
effekter er diskuteret på et meget overordnet plan.
Omkostningerne til filtrene er beregnet under forudsætning af, at alle de lastbiler,
der er skønnet at skulle bruges til transport inden for zonen, får monteret et filter. I
tilfældet uden offentlig medfinansiering er omkostningerne skønnet til ca. 650-800 mio.
kr. for København, ca. 100-150 mio. for Aalborg og 40-70 mio. kr. for Vejle. Til
sammenligning skønnes de samlede omkostninger til montering af partikelfiltre på alle
lastbiler og turistbusser over 6 tons i hele landet at beløbe sig til ca. 2.900 mio. kr.
Den opgjorte sundhedsgevinst stammer alene fra en reduceret befolkningseksponering af
partikelemissioner. Ved indførelse af en miljøzone i København, Aalborg eller Vejle er
det vurderet at kunne spare hhv. 21 mio., 4 mio. og 2 mio. kr. årligt i form af reduceret
sygdom og dødelighed. Resultaterne skal betragtes som grove estimater, der er forbundet
med betydelig usikkerhed.
Et krav om partikelfilter i miljøzoner kan give anledning til en række afledte
effekter bl.a. kan nævnes reduktion af andre emissioner, højere brændstofforbrug og
mindre støj. Disse effekter er hverken værdisat eller forsøgt kvantificeret.
Transportørerne holdninger til de erhvervsmæssige konsekvenser
De små vognmænd gav udtryk for den største skepsis i forhold til indførelse af et
evt. krav, og det var også de små vognmænd som ytrede sig mest pessimistisk ang. de
erhvervsmæssige konsekvenser af et krav. Det var en udbredt holdning, at en omkostning
på 60.000 kr. pr. bil ville være en hård belastning for vognmændene og flere anførte
at omkostninger i denne størrelsesorden sandsynligvis ville tvinge flere vognmænd til at
lukke.
En meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde levetid er beregnet
til at svare til en ekstra omkostning på ca. 25 øre pr. km for en lastbil mellem 6 og 12
tons, ca. 20 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for en
lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af, at kørsel med lastbiler
over 6 tons er beregnet til at koste mellem 5 og 10 kr. pr. km.
Transportørerne anerkendte at de totale omkostninger pr. km kun vil blive øget
beskedent, men pointerede samtidig at det er problematisk for et i forvejen presset
erhverv at skaffe kapital med kort varsel til finansiering af omkostninger i den
størrelsesorden som et partikelfilterkrav vil medføre.
Indførelse af miljøzoner i flere byer
Ved vurderingen af konsekvenserne af indførelse af miljøzoner i flere byer er det
ikke umiddelbart muligt blot at opregne konsekvenserne for de tre case-byer til at omfatte
henholdsvis de 4 og de 10 største byer i Danmark. Årsagen er, at de samme lastbiler
bruges til transport i flere af byerne. Skønnene over antallet af køretøjer der
monteres med filter i de to scenarier er alligevel baseret på informationen fra de tre
case-byer samt på en række pragmatiske antagelser og forudsætninger.
I København vurderes at godt 12.000 køretøjer vil få monteret et partikelfilter ved
indførelse af et miljøzonekrav. I de 4 største byer skønnes ca. 19.500 køretøjer at
få monteret filtre, mens det for de 10 største byer er 24.000 køretøjer.
På baggrund af reduktioner i den befolkningsvægtede PM10 er der med
WHOs dosis-respons sammenhænge og danske reference sundhedsdata beregnet, hvilken
ændring der vil ske i dødelighed og sygelighed for alle byer i Danmark. Det skønnes, at
et krav om miljøzone i de 10 største byer i Danmark årligt vil kunne reducere antallet
af dødsfald med 6. For de 10 største byer forventes endvidere at antallet af
hospitalsindlæggelser som følge af kredsløbssygdomme og luftvejssygdomme bliver
reduceret med 7 tilfælde, kronisk og akut bronkitis med ca. 25 tilfælde, astmaanfald med
ca. 270 tilfælde og dage med begrænset aktivitet pga. luftvejssygdom ca. 3.100. For de 4
største byer vil miljøzoner betyde en forventet reduktion i antal dødsfald på 4 og
godt halvdelen af de reduktioner i sygelighed, som fandtes for de 10 største byer.
De samlede omkostninger til montering af partikelfiltre er beregnet under forudsætning
af, at alle tunge køretøjer, som har ærinde i miljøzonerne har filtre. Omkostningerne
til montering af partikelfiltre i de 4 og de 10 største byer er henholdsvis 1.130 mio.
kr. og 1.440 mio. kr.
Beregningerne af de sundhedsmæssige gevinster for henholdsvis de 4 og de 10 største
byer er forbundet med betydelig usikkerhed. Beregningerne viser imidlertid, at den
potentielle økonomiske besparelse ved indførelse af filtre på samtlige tunge
køretøjer i de 10 største byer i Danmark ligger i størrelsesordenen 50 mio. kr.
årligt, mens besparelsen er 38 mio. kr. årligt ved indførelse i de 4 største byer.
PM10 i gaderummet.
Partikelfiltre på tunge køretøjer vil således kun give anledning til beskedne
reduktioner i de sundhedsmæssige konsekvenser efter WHOs metode. Dette skyldes, at
der kun er tale om en marginal reduktion af det totale PM10 niveau i
bybaggrunden, forbi det regionale bidrag er dominerende. Montering af partikelfiltre på
tunge køretøjer vil imidlertid betyde en større reduktion i PM10 i
gaderummet pga. partikelfiltres effektivitet på 80%, og denne reduktion vil slå
kraftigere igennem på gadeniveau end i bybaggrunden. På Jagtvej i København er det
gennemsnitlige PM10 niveau målt til ca. 33 µg/m3, hvoraf
trafikkens bidrag fra gaden er ca. 10 µg/m3, det regionale bidrag 22 µg/m3
og bytrafikkens bidrag ca. 1 µg/m3. Trafikkens andel af PM10 i
gaderummet kan forventes at blive reduceret med ca. 40% fra 11 µg/m3 til 7
µg/m3 ved montering af filtre dvs. at PM10 niveauet på Jagtvej vil
blive reduceret fra ca. 33 µg/m3 til 29 µg/m3 svarende til en
reduktion på ca. 12%.
Ultrafine partikler
Partikelfiltres effektivitet gælder også for ultrafine partikler, hvilket vil få en
væsentlig indflydelse på antallet af ultrafine partikler i gaderummet. Nyere forskning
tyder på, at det især er de ultrafine partikler, som er sundhedsskadelige. Vægtmæssigt
betyder dette næsten ingenting, fordi de ultrafine partiklers masse er forsvindende i
forhold til PM10.
Samtidige målinger af NOx og ultrafine partikler på Jagtvej i København
samt på Albanigade i Odense har vist, at antallet af ultrafine partikler fra et
gennemsnits dieselkøretøj er 370 ultrafine partikler pr. cm3 pr. 1 ppb NOx
(1 ppb er lig med 1 molekyle pr. 1 milliard molekyler i luften). For benzinkøretøjer er
det næsten tilsvarende 400 ultrafine partikler pr. cm3 pr. 1 ppb NOx.
Da NOx emissionen er større pr. køretøj for dieseldrevne køretøjer er
emissionen af ultrafine partikler dog større for dieselkøretøjer i forhold til
benzindrevne køretøjer. Et gennemsnits dieselkøretøj består af dieseldrevne person-
og varebiler samt lastbiler og busser, og benzindrevne køretøjer består af personbiler
med og uden katalysator. Metoden tillader kun at beregne antallet af ultrafine partikler
på diesel- og benzinkøretøjer uden yderligere underopdeling på køretøjskategorier. I
det følgende er det derfor antaget, at ovenstående forhold mellem antallet af ultrafine
partikler og NOx er det samme for alle køretøjskategorier.
Den tunge trafik bidrager med ca. 41% af NOx emissionen i Storkøbenhavn. Da
benzin- og dieselkøretøjer stort set bidrager med lige mange ultrafine partikler pr. NOx
emission, kan antallet af ultrafine partikler reduceres med ca. 33% (80% af 41%) ved
montering af partikelfiltre med 80% effektivitet. Det gennemsnitlige antal ultrafine
partikler i gaderum i København vil altså blive reduceret med optil 1/3 ved montering af
partikelfiltre på tunge køretøjer. 2/3 af reduktionen skyldes filtre på lastbiler og
omkring 1/3 filtre på busser. Antallet af ultrafine partikler i den regionale baggrund
kan forventes at være forholdsvis lille, men der foreligger ikke målinger i Danmark af
antallet af ultrafine partikler i den regionale baggrund til at afklare dette. Det
regionale bidrag fra ultrafine partikler formodes således ikke at være dominerende som
for PM10.
Da de ultrafine partikler formodes at have størst sundhedseffekt, kan en reduktion på
op til en 1/3 i antallet af ultrafine partikler tænkes at have en væsentlig
sundhedsmæssig effekt. Imidlertid foreligger der ikke gode helbredsdata for denne
partikelfraktion. Det må derfor antages, at sundhedseffekterne ved montering af
partikelfiltre på tunge køretøjer vil blive underestimeres ved brug af WHOs
metode, som baserer sig på PM10 i bybaggrunden, og denne underestimering kan
være meget betragtelig.
Eksponeringens geografiske fordeling
En gennemsnitlig reduktion i antallet af ultrafine partikler på 1/3 ved montering af
filtre på tunge køretøjer vil betyde en væsentlig reduktion i befolkningens
eksponering med ultrafine partikler. Dette skyldes, at denne reduktion vil finde sted i
byerne og i gaderummene, hvor mange mennesker opholder sig. En stor del af befolkningen
bor i de største byer, og mange mennesker opholder sig i gaderum under transport, idet
befolkningen bruger omkring 51 minutter på vejtransport om dagen, hvor en væsentlig del
foregår i byerne. Endelig bor der mange mennesker langs trafikerede gader. Disse forhold
gælder i særlig grad for de største byer, hvor miljøzonerne tænkes indført.
Forhold mellem ude og inde
Befolkningen opholder sig omkring 90% af tiden indendøre, og derfor er forholdet
mellem udendørs og indendørs forurening med ultrafine partikler væsentligt for
befolkningens eksponering. Der findes endnu ikke samtidige målinger af ultrafine
partikler udendøre og indendøre i Danmark, men det er sandsynligt, at ultrafine
partikler oppebærer næsten samme koncentrationer indendøre som udendøre, og at
bygninger derfor ikke giver nogen væsentlig beskyttelse mod udendørs ultrafine
partikler. Denne vurdering bygger på, at ultrafine partikler forventes at opføre sig som
gasser og fx kulilte optræder i næsten samme niveauer udendøre og indendøre, såfremt
der ikke er væsentlige indendørskilder.
Konklusion
Konsekvensen for trafikken, luftforureningen, sundheden og økonomien er vurderet ved
indførelse af miljøzoner i tre case-byer (København, Aalborg og Vejle) og for de 4 og
10 største byer i Danmark.
Projektet har vist at konsekvenserne af indførelse af miljøzoner er meget komplekse
og at konsekvensvurderinger er en meget vanskelig opgave. Som følge heraf er der ikke
gennemført en egentlig samfundsøkonomisk analyse, hvor samtlige effekter er
kvantificeret og hvor der taget højde for udviklingen over tid. I den økonomiske analyse
er omkostningerne til filtrene alene sammenholdt med den årlige gevinst fra den
reducerede befolkningseksponering af partikelemissioner, når den fulde sundhedsmæssige
effekt af den samlede partikelreduktion har vist sig efter en årrække . En pragmatisk
sammenvejning af disse omkostninger og gevinster viser, at omkostningerne er højere end
gevinsterne, selv ved en afskrivning af omkostningerne til filtrene over ligeså mange år
som en lastbils gennemsnitlige levetid.
En trafikal analyse, som bl.a. var baseret på interview af transportører undersøgte
forskellige grader af offentlig medfinansiering til montering af partikelfiltre på tunge
køretøjer. Analysen viste, at medfinansieringsgraden kun ville få beskeden indflydelse
på trafikarbejdet i og udenfor miljøzonerne, idet næsten alle transportører, som
betjener en miljøzone ville montere filtre på alle køretøjer for at opnå maksimal
fleksibilitet i udnyttelse af bilparken. Der var således få transportører der
forventede at de kunne planlægge sig ud af miljøkravet.
De sundhedsmæssige konsekvenser er baseret på en metode opstillet af WHO, som tager
udgangspunkt i PM10 i by- og landbaggrunden. Effekten for PM10 i
bybaggrunden af at montere partikelfiltre er en reduktion af trafikkens bidrag på ca. 40%
fra ca. 1 til 0,6 µg/m3 for København. Men da det regionale bidrag er på 22
µg/m3 vil reduktionen kun være på 2% i forhold til bybaggrunden i
København. Reduktionen i antal dødsfald og sygelighed og de deraf afledte sparede
sundhedsomkostninger er derfor beskedne. Såfremt der monteres partikelfiltre på alle
tunge køretøjer i Danmark ville reduktionen i antallet af for tidlige dødsfald være 22
om året ifølge WHOs metode ud af et samlet potentiale på 5000 dødsfald, såfremt
al PM10 forurening teoretisk kunne fjernes. Dvs. en samlet reduktion på 0,4% i
antal dødsfald. Da befolkningseksponeringen i de 4 største byer andrager 21% af den
totale befolkningseksponeringen svarer det til omkring 5 sparede dødsfald ved indførelse
af miljøzoner i de 4 største byer.
Nyere forskning tyder dog på, at det især er antallet af de ultrafine partikler, som
bidrager til sundhedseffekterne. Ovenstående vurdering formodes derfor at undervurdere
sundhedseffekterne. Baseret på analyse af målinger af ultrafine partikler i København
og Odense skønnes antallet af ultrafine partikler at kunne reduceres op til 1/3 i gader i
København, idet det regionale bidrag formodes at spille en langt mindre rolle end for PM10.
Da koncentrationen er højest i de største byer og mest trafikerede gader, og der
samtidig bor, arbejder og færdes mange mennesker i disse områder, vil der være en
betydelig reduktion i eksponeringen for ultrafine partikler, og dermed sandsynligvis også
af sundhedseffekterne.
Ud fra WHOs metode er de sparede sundhedsomkostninger ved indførelser af
miljøzoner i de 4 største byer anslået til 38 millioner kr. årligt (1996-kr), som skal
ses i forhold til omkostningerne til montering af filtre på 1.130 million kr. svarende
til en første års forrentning på 3%. De sundhedsmæssige besparelser formodes dog at
være væsentligt undervurderet.
Såfremt de ultrafine partikler er den egentlige kilde til sundhedseffekterne vil det
teoretiske maksimale besparelsespotentiale ved indførelse af miljøzoner i de 4 største
byer være op til 350 dødsfald årligt (1/3 af 21% af 5.000).
Ud fra en samlet betragtning vil indførelse af miljøzoner i de største byer i
Danmark kun føre til en beskeden reduktion i PM10, men en væsentlig reduktion
i antallet af ultrafine partikler, som formodes at have en væsentlig betydning for de
sundhedsmæssige konsekvenser. Undersøgelsens resultater må betragtes som foreløbige,
idet den er baseret på et usikkert og utilstrækkeligt viden- og datagrundlag.
1
Se http://www.fstyr.dk/udvikling/index.htm
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |