Miljøzoner, partikler og sundhed

4. Svenske erfaringer med miljøzoner

4.1 En kort beskrivelse af ordningen
4.1.1 Information, administration, kontrol og håndhævelse
4.2 Analyser og evalueringer af ordningen


Siden 1. juli 1996 har der eksisteret en miljøzoneordning for de centrale områder i byerne Stockholm, Gøteborg og Malmø, der på enkelte områder kan sammenlignes med den ordning man overvejer at indføre i Danmark. Interview med de svenske myndigheder med ansvar for miljøzoneordningen i Malmø har tilvejebragt nyttig information om miljøzoneordningen.

I dette kapitel redegøres for centrale aspekter ved den svenske ordning og for de analyser som lå til grund for implementeringen af ordningen. Beskrivelsen er dels baseret på tilgængelig informationsmateriale om ordningen, dels baseret på resultatet af et interview med Richard Johansson fra Gatukontoret i Malmø.

4.1 En kort beskrivelse af ordningen

Miljøzoneordningen blev indført i Stockholm, Gøteborg og Malmø med det formål at forbedre miljøet i bykernerne. Ordningen er, for hver af de tre byer, en del af et stort generelt miljøprogram og skal derfor ses som en del af en større helhed, hvor miljøet forbedres gennem en række foranstaltninger. Miljøzonenordningen er lavet uafhængigt af den centrale svenske miljøadministration ved et samarbejde mellem miljøforvaltningerne i de tre byer.

Miljøzoneordningen indebar oprindeligt at lastbiler og busser over 3½ tons kun havde adgang til miljøzonerne, hvis de opfyldte en svensk miljønorm, der nogenlunde svarede til den europæiske EURO 1 emissionsnorm. Senere blev reglerne revideret, således at ordningen nu som udgangspunkt er baseret på et alderskrav på maksimum 8 år for køretøjet kombineret med undtagelser for køretøjer ældre end 8 år om, at motoren skal byttes til en ny eller at køretøjet skal kunne opfylde bestemte emissionskrav. Emissionskravene i undtagelsestilfældet betyder i praksis, at køretøjerne skal monteres med katalysator og partikelfilter.

Udenlandske køretøjer er endnu ikke omfattet af ordningen, men en måling har vist, at de kun udgør 1-2% af samtlige køretøjer. For at denne gruppe af køretøjer skal kunne blive omfattet af ordningen, kræver det at det svenske kommunikations- og miljødepartement ændrer lovgrundlaget for miljøzoneordningen. Ifølge Richard Johansson fra Gatukontoret i Malmø er det således ikke EU-regler som forhindrer at udenlandske køretøjer også bliver omfattet af loven. I øvrigt forventer han at lovgrundlaget snart vil være på plads, således at de udenlandske køretøjer kan blive omfattet.

For at understøtte formålet med miljøzonerne var det primære kriterium for miljøzonernes udbredelse at der skulle bo, arbejde og færdes mange mennesker, samtidig med at området skulle være hårdt belastet med trafik. Zonens afgrænsning blev desuden lagt så langs veje, der gør at zonen er let forståelig for trafikanterne.

I Stockholm måler området ca. 5´ 7 km og omfatter boliger med ca. 250.000 indbyggere. I Gøteborg og Malmø er områderne noget mindre - henholdsvis 3´ 5 km (100.000 indbyggere) og 3´ 3 km (80.000 indbyggere).

4.1.1 Information, administration, kontrol og håndhævelse

Før miljøzoneordningen blev sat i kraft blev der gennemført kraftige informationskampagner om ordningen. Der blev annonceret i dagbladene og der blev udsendt breve til alle relevante virksomheder indeholdende information om reglerne, zonernes udbredelse mv. Til gengæld findes der ingen skilte langs vejene ved zonegrænsen, som markerer at man kører ind i en miljøzone.

For at have lov til at køre i miljøzonerne skal køretøjer over 6 tons have et mærke fra kommunen, som skal placeres synligt i forruden. I Malmø kan mærket rekvireres gratis ved henvendelse til kommunen mod dokumentation for at køretøjet opfylder reglerne.

Administrationsomkostninger

Der lå et grundigt udredningsarbejde til grund for beslutningen om indførelse af miljøzoner i de tre svenske byer. Udover omkostningerne til dette udredningsarbejde bestod omkostningerne til indførelse af miljøzonerne i udgifter til regelformuleringen samt information om ordningen. Der blev udsendt personlige breve til samtlige lastbilejere i de tre kommuner, og derudover blev der trykt et stort antal brochurer på både svensk, engelsk og tysk. Endelig var der udgifter til selve trykningen af køretilladelserne.

Der er tilsyneladende ikke foretaget nogen særskilt opgørelse af omkostningerne til etableringen af miljøzonerne, da den har indgået som en del af den overordnede miljøpolitik i Malmø. Det er imidlertid oplyst fra Gatukontoret i Malmø Kommune, at de løbende administrationsudgifter til ordningen er meget beskedne. De består alene i at behandle ansøgningerne om tilladelse til at køre i zonen, hvilket ifølge Kommunen blev varetaget på daglig basis af en enkelt medarbejder fra Gatukontoret. Arbejdet indgår i dag i den daglige kommunale drift uden et særskilt budget eller regnskab.

Kontrol

I foråret og efteråret 1997 gennemførtes en kontrol af efterlevelsen af reglerne i de tre byer. Kontrollen viste at i gennemsnit 88% af busserne og 78% af lastbilerne havde tilladelse til at køre i zonen og var korrekt udstyret med et mærke. Ved en efterfølgende kontrol af køretøjernes registreringsnumre viste det sig, at yderligere ca. 17% af lastbilerne opfyldte kravene for at køre i zonen, men blot ikke var udstyret med et mærke.

Andelen af lastbiler som efterlever reglerne synes høj set i lyset af, at incitamentet til at omgå reglerne er højt. Bøden for overtrædelse er beskedne 300-400 Skr. og den faktiske kontrol af reglerne er ringe. Der er eksempler på chauffører som har fået bøde, men ifølge Gatukontoret er det ganske få. Håndhævelsen af reglerne bag ordningen er udelukkende en opgave for politiet.

4.2 Analyser og evalueringer af ordningen

Som nævnt lå der et grundigt analysearbejde til grund for beslutningen om at indføre miljøzoneordningen i de tre svenske byer. Således blev både trafikale, sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af indførelsen af miljøzoner afdækket forud for indførelsen i juli 1996.

Metoden til de indledende analyse blev i vid udstrækning baseret på tilgængelig statistik og forskellige centrale antagelser og skøn om trafikken. Det blev bl.a. estimeret hvor mange lastbiler og busser der over et år (ved etableringen) kørte inden for zonen, ligesom aldersfordelingen på disse lastbiler blev skønnet. Ud fra disse data blev det skønnet hvor mange lastbiler der ikke opfyldte kravet og hvor mange af disse lastbiler, der ville få installeret ny motor eller påmonteret katalysator og partikelfilter for at opfylde kravene.

Disse oplysninger var grundlaget for vurderingen af såvel de sundhedsmæssige og miljømæssige gevinster som de privatøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser af miljøzoneordningen i foranalysen. Metodetilgangen i nærværende projekt har mange lighedspunkter med den svenske metodetilgang.

Analysen af de sundhedsmæssige effekter viste, at den største miljøgevinst ville fremkomme ved at gamle køretøjer fik eftermonteret partikelfiltre (kravnivå B), mens det generelle alderskrav betød mindre. Forskellen i effekten kan illustreres ved, at det er bedre at have et gammelt køretøj med filter end et nyt uden. Det betyder samtidig, at den miljømæssige gevinst af et generelt alderskrav er langt mindre end gevinsten ved et krav om partikelfilter.

Evaluering

Efter ca. 1 år gennemførte byerne i fællesskab en spørgeskemaundersøgelse for nærmere at afdække, hvilke konsekvenser ordningen havde haft på de forskellige transportører. Undersøgelsen viste at ca. 70% af transportørernes køretøjer ikke var blevet påvirket af ordningen. Endvidere blev det afdækket at transportørernes køremønstre i zonerne varierer kraftigt. Ca. 25% svarede at de kører i zonen hver dag, mens ligeså mange svarede at de kører i zonen sjældnere end en gang om måneden. Endelig blev transportørerne spurgt om deres holdning til ordningen.

Efter gennemførelsen af spørgeskemaundersøgelsen blev de sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af indførelsen af miljøzoner analyseret igen. I denne analyse var usikkerheden omkring antallet at køretøjer som var blevet påvirket og køretøjernes køremønstre reduceret som følge af den information administrationen af ordningen spørgeskemaundersøgelsen havde tilvejebragt.

Resultatet af den samfundsøkonomiske analyse viste, at de prisfastsatte miljøgevinster udgør 80% af omkostningerne forbundet med ordningen. Medtages de ikke-prisfastsatte miljøgevinster er det imidlertid de tre byers vurdering at de totale gevinster overstiger omkostningerne, dvs. at miljøzoneordningen er samfundsøkonomisk rentabel.

For yderligere information om de svenske miljøzoner henvises til hjemmesiden http://www.miljo.malmo.se/mzon.htm