Endvidere blev transportørerne bedt om at give deres holdning til et evt. krav om
partikelfiltre på tunge køretøjer i miljøzoner.
Resultatet af interviewene er dels afspejlet i de transportmæssige
konsekvensvurderinger i kapitel 6, dels beskrevet nedenfor.
Overordnet har interviewundersøgelsen vist, at det er meget vanskeligt at få
vognmænd og andre distributører til at forholde sig til den hypotetiske situation, hvor
der indføres krav om partikelfilter i miljøzoner. Transportørerne havde mest vanskeligt
ved at forholde sig til de økonomiske aspekter, som influerer på hvor mange lastbiler
transportørerne forventer at påmontere med filter. Svarene på en række af disse
spørgsmål fik derfor som oftest en kvalitativ frem for en kvantitativ karakter, hvilket
har vanskeliggjort arbejdet med at give en overordnet vurdering af, hvor mange lastbiler
som monteres med et partikelfilter. Dette betyder at de overordnede skøn er behæftet med
mere usikkerhed end oprindeligt forventet.
Spørgeundersøgelsen omfattede interview af en række forskellige transportører af
varierende størrelse og disse forskelligheder afspejles i resultatet af interviewene.
Svarene på de transportmæssige og logistiske aspekter varierer kraftigt ligesom
holdningerne til en miljøzoneordning er meget forskellige. Der var dog alligevel visse
fællestræk ved besvarelserne.
Konsekvenser for ruteplanlægningen?
Stort set alle de interviewede svarede at ruteplanlægningen blev udført manuelt i
takt med at ordrene indløber. Fragtmandsselskaberne (f.eks. Danske Fragtmænd og Post
Danmark) har dog et fast rutenet på de landsgående transporter ad motorvejene, mens
slutdistributionen i byerne foretages af mindre distributionskøretøjer afsat til dette
formål. Danske Fragtmænd gav udtryk for, at man ikke kan forestille sig at
ruteplanlægningen vil blive ændret som følge af et krav om partikelfilter i
miljøzoner, fordi dette i sidste ende formentlig vil føre til en dyrere løsning.
Antal lastbiler med partikelfilter?
Den overvejende del af de øvrige interviewede gav ligeledes udtryk for at
planlægningen af transporten formentlig ikke vil blive påvirket af et krav.
Transportørerne har brug for en meget høj grad af fleksibilitet, hvilket bevirker at de
i vid udstrækning vil montere filter på alle biler og fortsætte med uændret
planlægningsrutine.
Med en enkelt undtagelse havde ingen af de interviewede transportører lastbiler med
partikelfilter. Kendskabet til teknologien var imidlertid høj. Flere af de interviewene
kendte til hvilke omkostninger der er forbundet med et filter, mens enkelte også vidste
at partikelfiltre formentlig bliver standard på alle nye lastbiler i forbindelse med EURO
4-normen. Fravalget af partikelfilteret var økonomisk begrundet.
Transportøren som har lastbiler med partikelfiltre er et større miljøtransportfirma
i hovedstadsområdet, der kører med flydende affald. Firmaet fremførte at man er
"foran tiden" på miljøområdet. Tre lastbiler har allerede påmonteret
partikelfiltre, og yderligere to til tre lastbiler vil i den kommende tid få påmonteret
filter, ligesom alle nye lastbiler vil blive købt med filter. Den grønne miljøprofil
skal ses i lyset af, at firmaet kører for nogle store virksomheder som eksempelvis Novo
Nordisk og Aalborg Portland, der kræver at miljøstandarden hos leverandørerne er helt i
top.
Endvidere benyttes lastbilernes dieselmotorer ofte til opgaver inde i byen, hvormed den
lokale forurening kan være meget stor. Dette vil firmaet ikke udsætte omgivelserne for.
Firmaets filosofi er, at man ved at have en grøn profil også får de grønne kunder og
undgår negativ omtale i pressen.
Transportomfang i zonen?
De interviewedes transportomfang i de hypotetiske miljøzoner varierer kraftigt.
Enkelte af de interviewede kører dagligt med alle lastbiler i miljøzonen, mens andre kun
sjældent kommer i zonen. For de fleste interviewede galt det dog, at en stor del af
lastbilerne i vognparken kører i zonen over et år. Selvom det kun er en mindre del af en
vognmands køretøjer, som dagligt kører i miljøzonen, gav vognmanden alligevel udtryk
for, at det er vanskeligt eller umuligt at reducere antallet af lastbiler, som kører i
zonen i løbet af et år. Fleksibilitet er en nøgleparameter, hvilket nødvendiggør
montering på de lastbiler som allerede i dag bruges i miljøzonen i løbet af et år.
Interviewene med transportørerne inkluderede spørgsmål om køretøjernes
gennemsnitlige levetid, alder og vedligeholdelsesstandard. Viden om disse aspekter er
relevant i forhold til monteringen af partikelfiltre, da det for gamle og dårligt
vedligeholdte lastbiler kan være problematisk at påmontere et filter. Montering af
filter på gamle lastbiler kan både give problemer i forhold til selve påmonteringen,
driften af lastbilen og effekten af filteret. I forbindelse med forsøg er det således
konstateret, at filteret i visse tilfældet er brændt sammen efter kort tid, hvilket ikke
blot har fjernet effekten af filteret, men også sat lastbilerne ud af drift.
Selvom spørgeundersøgelsen tilvejebragte information om alderen på de interviewedes
køretøjer skal denne information suppleres med information om den overordnede
aldersfordeling for at give et retvisende billede af køretøjernes alder. Den generelle
aldersfordeling for de køretøjer, som er omfattet af ordningen fremgår af Tabel 5.1og
Tabel 5.2. Tabellerne viser, at halvdelen af de danske lastbiler er 4 år eller yngre,
mens kun ca. 6% er mere end 15 år gamle. Busserne er generelt noget ældre, men man skal
dog være opmærksom på, at aldersfordelingen nedenfor indeholder samtlige busser. Ca.
halvdelen af busserne vejer under 5 tons og 1/3 er registreret som rutebusser, hvilket
betyder at turistbusserne over 6 tons blot udgør en brøkdel af busserne i tabellen.
Lastbilerne gennemsnitlige alder er 6,5 år, mens bussernes er 8,0 år.
Tabel 5.1
Aldersfordelingen på lastbiler og sættevognstrækkere (>6 tons) pr. 1.
jan. 2000
Kilde: Danmarks Statistik: Transport 2000.
En række af de interviewede transportører havde udelukkende eller overvejende helt
nye lastbiler, hvilke ofte var et udtryk for et aktivt valg om at have en vognpark med en
høj driftssikkerhed. Imidlertid var der også flere transportører som havde en politik
om at køre med gamle lastbiler, fordi dette blev vurderet mest rentabelt, da det daglige
kørselsvolumen pr. lastbil var beskedent.
Der synes at være en tendens til, at jo mere lastbilerne i en vognpark kører dagligt,
jo yngre er vognparken. Det vurderes at lastbilerne som kører i byområder generelt
kører færre kilometer end de lastbiler, som bliver brugt til transit og eksportkørsel.
Derfor vurderes lastbilerne i de potentielle miljøzoner at have en lidt højere
gennemsnitlig alder end lastbiler som helhed.
Til spørgsmål om vedligeholdelsesniveauet svarede alle transportørerne prompte, at
de mente at deres vogne er godt vedligeholdt. Imidlertid blev svarene noget mere
nuancerede, når man spurgte nærmere til, hvordan vognene blev vedligeholdt.
Alligevel er det samlede resultat, at lastbilerne er godt vedligeholdt. De fleste
transportører vurderer tilsyneladende, at det ud fra en økonomisk betragtning er mest
rentabelt med en god vedligeholdelse af køretøjerne. Dette skal i øvrigt ses i lyset af
det lovpligtige årlige syn for tunge køretøjer.
De interviewede transportørers holdninger til indførelse af et krav om partikelfilter
i miljøzoner var meget forskellige. Overordnet kan det alligevel konkluderes, at der
generelt er skepsis over for et krav, selvom mange synes at partikelfiltre er en god idé.
Skepsisen er imidlertid forankret i forskellige begrundelser.
Flere af de interviewede havde sympati i forhold til tiltag, som skal forbedre
miljøet, men man mente ikke, at dette konkrete tiltag er hensigtsmæssigt. Det var
holdningen, at man i stedet for at indføre et krav i miljøzoner skulle indføre et
generelt krav. Desuden fremhævede flere, at en evt. regulering i givet fald burde
indføres som at krav for nye lastbiler eller ved ejerskifte. Det vil vognmændene og
virksomhederne have lettere ved at forholde sig til, ligesom flere mener at det økonomisk
og miljømæssigt må være den bedste løsning
Et stort fragtfirma udtrykte sympati over for tiltag som sigter på at forbedre
miljøet. Alligevel er de skeptiske over for det konkrete krav om partikelfilter, fordi de
ikke mener at det er tilstrækkeligt dokumenteret at filteret har en positiv effekt.
Fragtfirmaet vil gerne være med til at forbedre miljøet, men man ønsker ikke at bruge
ressourcer på tiltag, som måske ikke har nogen effekt.
Enkelte transportører fremhævede, at de forventer at EU regler inden for kort tid vil
medføre et påbud om filter på nye lastbiler, og at man derfor bør vente på denne
udvikling i stedet for at pålægge lastbilejere en meromkostning nu. Generelt var der
størst skepsis blandt små vognmænd. Flere mente at det er problematisk at påføre en i
forvejen presset branche flere omkostninger for at løse hvad de anser for at være et
samfundsproblem. Nogle fremhævede at det er spild af penge, mens andre sagde at deres
forretning sandsynligvis ville lukke, hvis de blev påført meromkostningerne.
Der var enkelte transportører som gav udtryk for sympati i forhold til indførelse af
et krav. Det er fælles for disse transportører, at de markedsfører sig på at have en
grøn profil, og at de er villige til at ofre ressourcer på at forbedre miljøet. Et
større miljøtransportfirma i hovedstadsområdet, der kører med flydende affald, har
allerede partikelfilter på en række af firmaets lastbiler. En vognmand gav udtryk for at
de havde undersøgt mulighederne for partikelfiltre, men vurderet at det var for skadeligt
for konkurrenceevnen. De ville hilse et lovkrav velkommen.
Som allerede nævnt gav ingen af de interviewede udtryk for, at de uden meromkostninger
kunne reducere antallet af lastbiler over 6 tons, der kører inden for den hypotetiske
miljøzone på et år. Derimod gav alle udtryk for, at et krav vil betyde prisstigninger
og flere udtrykte samtidig bekymring for om de ville kunne klare sig i konkurrencen.
Specielt de mindre vognmænd gav udtryk for at en pludselig omkostning på 60.000 kr. pr.
lastbil vil kunne volde dem problemer - også selvom meromkostningen afskrevet over en
lastbils fulde levetid er beskeden set i forhold til de totale omkostninger.
Konsekvenser - hvor mange monteres?
Transportørerne havde vanskeligt ved at forholde sig til de økonomiske aspekter, som
influerer på hvor mange lastbiler transportørerne forventer at påmontere med filter.
Svarene fik oftest en kvalitativ frem for en kvantitativ karakter, og det var ikke rigtig
muligt at få transportørerne til at forholde sig til konsekvenserne af forskellige
medfinansieringsgrader.
Overflytning til varebiler?
Generelt gav transportørerne udtryk for, at det ikke er et konkurrencedygtigt
alternativ at skifte til transport med små køretøjer. De varebiler som findes på
gaderne i dag bruges til den type transport, hvor det er hensigtsmæssigt at benytte en
lille bil. For den øvrige transport er varebiler ikke er et mere rentabelt alternativ -
heller ikke selvom lastbiler over 6 tons påføres en meromkostning på 60.000 kr.
Ændret planlægning?
Spørgeundersøgelsen synes at pege på, at det er de færreste transportører med
kørsel inden for miljøzonerne som i større omfang vil forsøge at planlægge sig ud af
et krav. Transportørerne gav udtryk for, at det vil være mere rentabelt at montere
filteret på de lastbiler som i dag kører i zonen for at bevare en høj grad af
fleksibilitet i planlægningen.
Omkostninger for kørsel?
De interviewede enten ville ikke eller kunne ikke gøre rede for deres omkostninger til
kørsel med lastbiler over 6 tons i miljøzonerne. Derfor var det også vanskeligt at
uddrage brugbar information om, hvad et krav om partikelfilter vil betyde for de samlede
omkostninger for de interviewede.
Transportørerne holdninger til de erhvervsmæssige konsekvenser?
Transportørerne blev i forbindelse med at de skulle udtrykke deres holdninger til et
partikelfilterkrav også spurgt til hvad de tror at et krav vil medføre af
erhvervsmæssige konsekvenser. Som nævnt var det de små vognmænd, som gav udtryk for
den største skepsis i forhold til indførelse af et evt. krav, og det var også de små
vognmænd som ytrede sig mest pessimistisk ang. de erhvervsmæssige konsekvenser af et
krav. Det var en udbredt holdning, at en omkostning på 60.000 kr. pr. bil ville være en
hård belastning for vognmændene og flere anførte at omkostninger i denne
størrelsesorden sandsynligvis ville tvinge flere vognmænd til at lukke.
En meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde levetid er beregnet
til at svare til en ekstra omkostning på ca. 25 øre pr. km for en lastbil mellem 6 og 12
tons, ca. 20 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for en
lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af, at kørsel med lastbiler
over 6 tons er beregnet til at koste mellem 5 og 10 kr. pr. km.
Transportørerne anerkendte at de totale omkostninger pr. km kun vil blive øget
beskedent, men pointerede samtidig at det er problematisk for et i forvejen presset
erhverv at skaffe kapital med kort varsel til finansiering af omkostninger i den
størrelsesorden som et partikelfilterkrav vil medføre. Problemet er, at vognmændene
skal øge deres investeringsomkostninger, hvilket kan være vanskeligt, hvis man i
forvejen er presset af kreditorer.
De erhvervsmæssige konsekvenser vil endeligt afhænge af i hvor god tid et krav
varsles. Hvis et krav indføres med kort varsel vil det påføre erhvervet ekstra
omkostninger som ikke kan videreføres til kunderne, fordi vognmænd i vid udstrækning
har faste langtidskontrakter med kunder, som løber over adskillige måneder. For at give
vognmændene mulighed for at tilpasse deres priser vil det derfor være mest
hensigtsmæssigt, hvis et krav varsles i god tid før ikrafttræden.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|