I dette kapitel er der opstillet scenarier for de transportmæssige konsekvenser af et
krav om partikelfilter i miljøzoner. Scenarierne afspejler forskellige antagelser om den
statslige medfinansiering af omkostningerne til partikelfiltre. Det primære grundlag for
vurderingerne er kvalitative skøn og vurderinger fra interviewundersøgelsen samt
trafikdata fra kommunerne beskrevet i kapitlerne ovenfor.
Konsekvensvurderingerne af et krav om partikelfiltre er gennemført separat for hver af
de tre case-byer. Det er vurderet hvor mange lastbiler og busser der i dag kører i de
respektive miljøzoner og hvor mange der forventes at få påmonteret partikelfilter.
Desuden indeholder beskrivelserne en overordnet vurdering af trafikarbejdet med
køretøjerne med partikelfiltre i og uden for miljøzonerne. Vurderingerne er baseret på
en antagelse om, at kun den aktuelle case-by indfører et krav om partikelfilter i
miljøzonen.
Indledningsvis skal det bemærkes, at vurderingerne af konsekvenserne er baseret på en
række direkte og indirekte antagelser/forudsætninger, som er af stor betydning for de
overordnede skøn. Det betyder, at hvis eksempelvis antagelserne om miljøzonerne
udbredelse ændres, så vil konsekvenserne for trafikken ændres og de overordnede
vurderingerne blive påvirket. Således vil både skønnet over antallet af køretøjer
som påmonteres filter og skønnet over trafikarbejdet være følsomme over for ændringer
i forudsætningerne.
I afsnittene nedenfor redegøres for de væsentligste forudsætninger og overvejelser,
som ligger til grund for den endelige vurderinger.
For at kunne vurdere hvor mange lastbiler, der monteres med partikelfiltre, er det
nødvendigt at skønne hvor mange lastbiler, der dagligt og årligt kører i de
potentielle miljøzoner. Udgangspunktet for denne vurdering er trafikdata for de tre byer.
COWI rapporten "Godstrafik i Middelalderbyen" for Københavns Kommune har
været en central kilde i estimeringen af hvor mange lastbiler der dagligt kører i de
potentielle miljøzoner. Rapporten indeholder bl.a. oplysninger om antallet af
"gengangere", dvs. lastbiler der kører i Middelalderbyen flere gange på en dag
og selvom det er i et meget begrænset og specielt geografisk område kan der alligevel
drages en række paralleller til de tre case-byer.
I Middelalderbyen kører 2/3 af trafikken ud af zonen blot 1 gang, mens køretøjerne i
gennemsnit kørte ud af zonen 1,6 gange. Opgørelsen er for både vare- og lastbiler. Der
er imidlertid en tendens til at jo større køretøjet er, jo færre gange krydses
grænsen til Middelalderbyen.
Ved interviewene blev kørselsmønstrene for de forskellige transportører, som kører
i miljøzonen forsøgt afdækket. Dels for at give et billede af hvor mange lastbiler der
kører i miljøzonen på en dag og på et år, dels for at give et billede af hvor mange
gange de samme lastbiler krydser zonen på en dag. Selvom transportørerne havde
vanskeligt ved at forholde sig til de konkrete spørgsmål, kunne de alligevel fortælle
kvalitativt om deres kørselsmønstre i zonen. Denne information indgår i de overordnede
vurderinger, som er beskrevet nedenfor.
De trafiktællinger som er gengivet for København giver et fornuftigt udgangspunkt
for at skønne hvor mange lastbiler og busser, som dagligt kører ind i miljøzonen.
Imidlertid er den potentielle miljøzone i København så stor, at en række lastbiler vil
køre inden for zonen hele dagen uden på noget tidspunkt at krydse den. For at få en
fornemmelse af omfanget af denne kørsel er der fra DTL rekvireret information om
medlemmer lokaliseret inden for den potentielle miljøzone.
Af DTL medlemsdatabase fremgår det, at 73 medlemmer med i alt 506 køretøjer er
lokaliseret inden for zonen. Det er primært små transportvirksomheder og speditører
samt flytteforretninger, som har adresse i området. Selvom DTLs medlemmer udgør en stor
del af transportvirksomhederne i Danmark, er der alligevel en række af overvejende mindre
virksomheder, som ikke er medlem. Det betyder at antallet af lastbiler lokaliseret inden
for den potentielle miljøzone er noget større end 500. Disse oplysninger indgår i det
totale skøn over antallet af lastbiler i miljøzonen.
Af trafiktallene i bilag B fremgår det at radialerne ind mod København (Strandvejen,
Lyngbyvej, Borups Allé, Roskildevej, Holbæk motorvejen, Gl. Køge Landevej, Enghavevej,
Langebro, Knippelsbro) belastes med mest tung trafik. Ca. 17.000 lastbiler og busser
kører dagligt på disse radialer. På de øvrige veje som grænser op til den potentielle
miljøzone kører der også en del tung trafik, som dog ikke er af samme omfang som i
radialerne.
Alene på baggrund af ovenstående oplysninger er det usikkert at estimere hvor mange
lastbiler der dagligt og årligt kører i zonen. Oplysningerne er derfor suppleret med en
fortegnelse over lastbilers ture fra Danmarks Statistik. Fortegnelsen fremgår af bilag B
og viser antallet af ture med lastbiler over 6 tons i alt til København og Frederiksberg
Kommuner fordelt på forskellige regioner i Danmark. Det geografiske område med
København og Frederiksberg Kommuner udgør i store træk den potentielle miljøzone - dog
er dele af Amager ikke med i miljøzonen.
I 1999 var der i alt ca. 1,09 mio. ture til København og Frederiksberg Kommuner, mens
i alt ca. 1,13 mio. ture udgik fra dette område til regionerne i København. Af disse
ture var 519.000 interne ture i kommunerne, hvorfor i alt ca. 1,7 mio. ture kørte fra
eller til København og Frederiksberg. Dette kan omregnes til ca. 7.000 ture pr. hverdag.
Der er stor forskel på hvor mange ture lastbilerne kører pr. dag. De lastbiler som
kører længere ture har typisk kun en tur pr. dag, mens dem som kører korte ture
(eksempelvis fra Kbh. til Kbh.) kan have helt op til 10 ture på en dag. Ud fra
oplysningerne fra Danmarks Statistik kan det beregnes at en lastbil i gennemsnit kører
ca. 1,4 tur pr. dag. Tallet vil formentlig være noget højere for de ture som foregår i
København, men til gengæld er en række ture ikke repræsenteret i Danmarks Statistiks
opgørelse. Heraf kan antallet af lastbiler estimeres til ca. 4.500-5.000. Hertil skal
lægges et antal turistbusser.
Sammenholdes opgørelsen over den daglige trafik med tunge køretøjer i zonegrænsen
med opgørelsen over ture fås et skøn over antallet af busser og lastbiler over 6 tons,
som dagligt frekventere miljøzonen, der er af samme størrelsesorden. I alt krydser ca.
20.000- 25.000 lastbiler og busser zonegrænsen dagligt. Et kvalificeret skøn siger at en
lastbil og en bus i gennemsnit passerer zonegrænsen 3-5 gange. Hertil skal lægges et
antal lastbiler som i løbet af dagen ikke på noget tidspunkt krydser zonen.
Ud fra ovenstående oplysninger vurderes det at antallet af turistbusser og lastbiler
over 6 tons som på et gennemsnitligt hverdagsdøgn frekventerer den potentielle
miljøzone i København ligger mellem 4.000-6.000.
For at få et skøn over antallet af køretøjer over 6 tons som årligt besøger zonen
er det nødvendigt at lave et groft skøn over "gengangere" dagligt. Det
vurderes, at en stor del af den tunge trafik vil kunne tilskrives lastbiler, som dagligt
eller næsten dagligt frekventerer København. Der vil dog også være en betydelig del
som vil kunne tilskrives lastbiler som kun sjældent kører i København (£ 1 gang om ugen). Årligt skønnes i alt ca. 12.000-15.000
lastbiler og turistbusser over 6 tons at køre i den potentielle miljøzone omkring
København.
I zonen vurderes der endvidere at køre ca. 600 rutebusser. Af disse rutebusser
vurderes ca. 100 busser allerede at være monteret med et partikelfilter, mens ca. 250 er
drevet på gas. Et krav indført i dag vil derfor kun have betydning for ca. 250
rutebusser.
I forbindelse med HTs 9. udbud blev det påkrævet at dieselbusser på buslinier i
miljøområde A (i byen) skulle være monteret med partikelfilter. Dette krav er
videreført til HTs 10. udbud af 17. juni 2001, og forventes også videreført til de
efterfølgende udbud. Dette betyder, alt andet lige, at alle busser i miljøområde A med
tiden vil være monteret med partikelfilter, hvorefter et krav om partikelfilter i en
miljøzone i København ikke vil være relevant for rutebusser.
Til vurdering af trafikken i Aalborg er der taget udgangspunkt i den
Emme2-trafikmodel, som COWI har udviklet for Aalborg Kommune. Fordelen ved dette er, at
der findes præcise data om trafiktal, vejlængder, hastigheder, OD-mønstre mv. Ulempen
er, at der er tale om modeldata og ikke faktiske tal, ligesom modellen kun omfatter de
vigtigste veje. Det vurderes dog, at modellen er kalibreret gennem lang tids anvendelse,
så den svarer godt til de faktiske forhold. Endvidere er modellens vejnet i centrum
(miljøzonen) relativt fintmasket, og den dækker derfor miljøzonen godt.
Ud fra trafiktallene alene er det dog vanskeligt at overskue præcis hvor mange
lastbiler, som dagligt kører inden for zonen. Der er derfor behov for mere detaljerede
data som eksempelvis opgørelser eller fortegnelser over lastbilernes typiske ruter og
køremønstre eller antallet af ture i zonen.
Trafikmodellen Emme 2 kan imidlertid også bruges til at estimere antallet af ture.
Antallet af lastbilture over 3½ tons som krydser zonen og har ærinde inden for zonen
eller omvendt er opgjort til ca. 2.100 på et gennemsnitligt hverdagsdøgn. Heraf skønnes
de 1.800 at være lastbiler over 6 tons3. Hertil
skal der lægges en del interne ture i zonen - ca. 1.100 med lastbiler over 6 tons pr.
dag. Modellen kan endvidere bruges til at estimere antallet af gennemkørende ture med
lastbiler. Disse er opgjort til ca. 400 pr. hverdagsdøgn. Den altovervejende del af de
gennemkørende ture går over limfjordsbroen og gennem byen via Vesterbro.
Som for København gælder det at der er stor forskel på hvor mange ture lastbilerne i
Aalborg kører pr. dag. Det er ikke umiddelbart muligt at relatere det overordnede
gennemsnitlige estimat for antal ture med lastbiler fra Danmarks Statistik til de opgjorte
ture i Aalborg, da turene ikke følger den samme definition. I Danmarks Statistiks
opgørelse er en tur defineret som en kørsel mellem første pålæsningssted og sidste
aflæsningssted, hvor køretøjet aflæses helt. I EMME2 er en tur defineret som kørsel
med stop mellem to zoner. Det betyder naturligvis at man med EMME2-turdefinitionen vil
have en del flere ture pr. køretøj.
Det skønnes at i alt ca. 600-800 lastbiler tilsammen står for de ca. 2.900 ture. Ud
fra alle de ovenstående oplysninger vurderes det at antallet af turistbusser og lastbiler
over 6 tons som på et gennemsnitligt hverdagsdøgn frekventerer den potentielle
miljøzone i Aalborg ligger mellem 650-850.
For at få et skøn over antallet af køretøjer over 6 tons som årligt besøger zonen
er det nødvendigt at lave et groft skøn over "gengangere" dagligt. Årligt
skønnes i alt ca. 2.000-3.000 turistbusser og lastbiler over 6 tons at køre i den
potentielle miljøzone i Aalborg.
I zonen vurderes der endvidere at køre ca. 100 rutebusser.
Trafikdata fra Vejle Bymidte giver et rimeligt udgangspunkt for skønnet over
antallet af lastbiler som dagligt kører i miljøzonen. Inden for miljøzonen belastes
Dæmningen og Nørrebrogade med mest tung trafik, mens Aagade og Langelinie belastes med
mindst. Da der i Vejle ikke findes nogen opgørelser eller fortegnelser over lastbilernes
typiske ruter eller køremønstre er det meget vanskeligt at estimere hvor mange lastbiler
der dagligt kører ud og ind af zonen.
Ud fra interview og samtale med Vejle Kommune ligger det dog klart at det i nogen grad
er de samme lastbiler, som frekventerer flere gader og kvarterer i Bymidten. Ud fra disse
oplysninger, kombineret med den viden som blev tilvejebragt i projektet "Godstrafik i
Middelalderbyen", skønnes antallet af busser og lastbiler over 6 tons som
frekventerer den potentielle miljøzone i Vejle på et gennemsnitligt hverdagsdøgn til
150-300 lastbiler.
For at få et tal over antallet af køretøjer over 6 tons, som årligt besøger zonen
er det nødvendigt at lave et groft skøn over "gengangere" dagligt. I den
forbindelse er det vurderet, at det der vil være en vis udskiftning i de lastbiler, som
dagligt vil frekventere Vejle Bymidte. Årligt skønnes i alt 600-1400 busser og lastbiler
over 6 tons at køre i Vejle Midtby.
I zonen vurderes der endvidere at køre ca. 50 rutebusser.
For at kunne vurdere, hvordan kravet vil påvirke trafikarbejdet med busser og
lastbiler over 6 tons både i og udenfor miljøzonerne og for at kunne analysere de
samfundsøkonomiske konsekvenser, er det nødvendigt at vurdere hvor mange lastbiler, der
må forventes at blive påmonteret med partikelfilter.
Antallet af køretøjer som monteres med partikelfiltre er primært skønnet på
baggrund af informationer fra interviews med transportørerne. Generelt har interviewene
med vognmænd og andre transportører vist, at transportørernes muligheder for at
reducere antallet af lastbiler, som bruges i byerne er begrænset. For mange vognmænd og
andre transportører er fleksibilitet en nøgleparameter i forhold til udførelsen af
transport, hvilket nødvendiggør montering på alle lastbiler for at de kan køre i
miljøzonen.
Som allerede nævnt viste det sig ved interviewene, at det er meget vanskeligt for
vognmænd og andre transportører at forholde sig til, hvorledes de vil agere, hvis der
indføres et krav om partikelfiltre. Det er vanskeligt at få vognmændene at svare på,
hvilke konsekvenser det vil have for deres egen transport. Svarene på hvor stor en del af
deres lastbiler, der ville blive monteret med filter i den hypotetiske situation fik
derfor oftest en kvalitativ frem for en kvantitativ karakter. Overordnet kan det dog
fastslås, at der er en række transportører som vil montere på alle lastbiler hvis der
indføres et krav - uanset størrelsen af en evt. offentlig medfinansiering.
Mindre vognmandsforretninger (højst 3 lastbiler) som i dag kører i zonen vil i meget
stor udstrækning blive være nødt til at montere et filter på alle lastbiler for at
kunne drive forretningen bedst muligt. Selvom vognmændene i gennemsnit blot kører med en
lastbil i zonen 3-5 gange om ugen har de behov for at alle lastbilerne kan betjene
kunderne i zonen, fordi det ikke er praktisk muligt at reservere en lastbil til kørslen i
zonen. Ordrene kommer ind løbende og kunderne skal betjenes med kort varsel. Hvis kun en
lastbil er ledig når en ordre til kørsel i zonen indløber er det nødvendigt at benytte
denne lastbil. Vognmændene har med andre ord behov for en meget høj grad af
fleksibilitet, hvilket betyder at de føler at de er nødsaget til at montere et filter
på alle lastbiler. Beslutningen om montering vil for denne gruppe være stort set
uafhængig af størrelsen af en evt. offentlig medfinansiering.
Udover små vognmænd er der en række andre transportører som formentlig vil montere
på stort set alle deres lastbiler. Som eksempel kan nævnes små grossister og
virksomheder som overvejende har transport i miljøzonen (stilladsudlejning,
flytteforretninger, lastbiludlejning, små lokale fragtmænd mv.).
For at få kendskab til hvor stor en del af kørslen med lastbiler som kan tilskrives
mindre vognmandsforretninger i forhold til store er der fra DTL rekvireret information om
antallet af lastbiler pr. medlem. Oplysningerne fra DTL viser at ca. 1/3 af de lastbiler
som DTLs medlemmer har indregistreret ejes af vognmandsforretninger med 5 eller færre
lastbiler, mens ca. halvdelen ejes af vognmandsforretninger med 10 eller færre lastbiler.
I alt har DTLs medlemmer indregistreret ca. 32.500 køretøjer. Igen er det væsentligt at
påpege at selvom DTLs medlemmer udgør en stor del af transportvirksomhederne i Danmark
er der en række af overvejende mindre virksomheder som ikke er medlem. Det betyder at
andelen af kørsel med lastbiler, som kan tilskrives mindre vognmandsforretninger,
formentlig er noget højere end beregnet ovenfor. Endvidere afspejles de øvrige små
transportører som private virksomheder med egen distribution ikke i opgørelsen.
Turistbusselskaber vil formentlig montere filter på stort set alle busser. Buskørsel
er karakteriseret ved en meget stor grad af ad hoc kørsel som kræver stor fleksibilitet.
Ofte bliver turene hos en busvognmand bestemt fra dag til dag og det vil derfor være for
svært at planlægge hvis kun enkelte af busserne kan køre i miljøzonen. Desuden har
busserne i vognparkerne forskellig kapacitet, hvilket er bestemmende for hvilken bus som
sendes til en given opgave. Det er specielt turistbusselskaberne i hovedstadsområdet som
vil være nødt til påmontere filter på alle busser fordi en stor del af kørslen har
start eller slut destination inden for zonen. Selskaber lokaliseret i områderne omkring
de to andre case-byer har bedre muligheder for blot at montere en del af vognparken med
filter, da der er bedre mulighed for at ændre på opsamlingslokaliteten i de områder (se
afsnit 6.2.2 og 6.2.3).
Ved interviewene viste det sig meget vanskelig at uddrage kvantitativ information om,
hvorledes transportørerne vil agere i forhold til forskellig grader af offentlig
medfinansiering til partikelfiltre. For en række af de adspurgte vil en medfinansiering
imidlertid ikke have nogen betydning, idet de vurderede at de vil montere filter på alle
deres lastbiler uanset størrelsen af en økonomisk kompensation. De øvrige
transportører påpegede derimod at en økonomisk kompensation efter al sandsynlighed vil
betyde at en større andel vil blive monteret med partikelfilter, fordi det vil øge
fleksibiliteten og dermed lette planlægningen af transporterne.
Da adspurgte kunne imidlertid ikke sætte tal på, hvad en offentlig medfinansiering
på eksempelvis 50% vil betyde for det antal lastbiler, som i givet fald ville blive
påmonteret med partikelfilter. Som følge heraf er det blevet besluttet at skønne
andelen, som vil montere uden medfinansiering og herefter lave en pragmatisk antagelse om,
at monteringsgraden vil stige lineært til 100% ved en offentligt finansiering på 100%.
Den potentielle miljøzone omkring København dækker et meget stort geografisk
område, hvilket betyder at der vil være behov for mange lastbiler til at dække det
totale behov for transport i zonen.
Som nævnt ovenfor gælder det, at en række transportører reelt ikke vil have nogen
mulighed for at undlade at påmontere partikelfilter på deres lastbiler, fordi de ikke
kan planlægge transporterne således, at enkelte af lastbilerne aldrig vil have behov for
at køre i zonen. De små vognmænd vil være nødsaget til at påmontere alle lastbiler
med filter, ligesom de mellemstore transportører også vil montere filteret på stort set
alle deres lastbiler, fordi de skal bruges til transport inden for zonen.
Kun for de største transportører vurderes det at være rentabelt at ændre i
planlægningen således at færre lastbiler har behov for at køre i den potentielle
miljøzone på et år. Det er dog vanskeligt, at vurdere i hvilket omfang at de store
transportører har mulighed for at reducere det antal lastbiler, som de i dag benytter til
transport i byen. Formentlig vil antallet kunne reduceres i nogen grad, men også for
denne gruppe vil kravet om fleksibilitet spille en væsentlig rolle.
Grossisterne og de private virksomheder i området omkring København benytter i dag
bestemte lastbiler til transporter i København og Frederiksberg og i al væsentlighed vil
antallet ikke kunne reduceres.
For turistbusselskaber synes mulighederne for blot at påmontere partikelfilter på en
del af vognparken at være meget begrænsede. Turistbusselskaberne i Københavnsområdet
har behov for at alle busser kan køre inden for zonens afgrænsning, fordi en række af
de populære turistattraktioner samt hoteller, virksomheder, konferencefaciliteter mv. er
lokaliseret inden for zonen.
Busselskaberne har således ingen mulighed for at reducere antallet af busser som har
behov for at køre i zonen ved at busselskaberne ændrer opsamlingslokalitet.
Busserne er i øvrigt ikke reserveret til kørsel i bestemte geografiske regioner, men
allokeres efter kapacitetsbehov. Det betyder, at alle busser bruges til kørsel inden for
zonen, selvom det dagligt kun er en brøkdel af selskabets totale kørsel, som foregår
inden for zonen.
Ifølge turistbusselskaberne vil et krav om partikelfiltre derfor medføre et behov for
at montere partikelfiltre på samtlige busser, idet de ikke har nogen mulighed for at
planlægge transporterne således, at enkelte busser aldrig vil komme ind i miljøzonen.
Det vil ikke gøre nogen forskel om det offentlig medfinansiere omkostningerne til filtre.
På baggrund af ovenstående overvejelser vurderes det samlet at ca. 90% af de busser
og lastbiler som i dag kører i den potentielle miljøzone omkring København vil
fortsætte med at køre i zonen efter indførelse af et krav om brug af partikelfilter,
når transportørerne selv skal dække alle omkostningerne. Under antagelse af at alle
efterlader kravet betyder dette at 10.800-13.500 lastbiler og turistbusser over 6 tons
forventes at blive monteret med filter uden offentlig medfinansiering.
Transporten med lastbiler i Aalborg er domineret af de store fragtselskaber samt
vognmænd af varierende størrelse. Som nævnt vil de små vognmænd formentlig være
nødsaget til at påmontere stort set alle lastbiler med partikelfilter for at bevare
fleksibilitet i planlægningen og udførelsen af transporterne. De store vognmænd
vurderes derimod i nogen grad at kunne reducere antallet af lastbiler, som har behov for
at køre i miljøzonen. Det vil dog formentlig blot være få af de lastbiler, som i dag
kører i zonen, som vil kunne holdes ude fra zonen i tilfælde af, at der indføres et
krav. Også for de store vognmænd spiller fleksibilitet en væsentlig rolle.
Den potentielle miljøzone i Aalborg dækker et forholdsvis stort område af Aalborg og
omfatter bl.a. området omkring DSBs godsstation og en del af industriområderne i både
den sydlige og den nordlige del af byen. Det betyder at det er vanskeligt for grossister
og virksomheder med egen distribution at planlægge deres transport således at de ikke
behøver at køre inden for zonen. Det vurderes således, at denne gruppe kun i begrænset
omfang vil kunne reducere antallet af lastbiler over 6 tons som har behov for at køre i
zonen.
Der foregår en del persontransport til og fra Aalborg med private turistbusselskaber.
Næsten samtlige af disse bustransporter udgår i dag centralt fra området omkring
banegården, og det er ikke realistisk at af- og påstigningsstedet flyttes fra dette
område. Den øvrige del af turistbusserne vil som tidligere nævnt formentlig også
montere filter på stort set alle busser. Buskørsel er karakteriseret ved en meget stor
grad af ad hoc kørsel, som kræver stor fleksibilitet. Miljøzonens geografiske
udstrækning i Aalborg er dog trods alt en del mindre end i København, hvorfor det
vurderes, at busselskaberne i nogen grad kan reducere antallet af busser, der har behov
for at køre inden for zonen.
På baggrund af ovenstående overvejelser vurderes det samlet at ca. 85% af de busser
og lastbiler som i dag kører i den potentielle miljøzone i Aalborg vil blive monteret
med partikelfilter uden offentlig medfinansiering.
I Vejle varetages en stor del af transportopgaverne af mindre vognmænd samt af det
store fragtselskab Danske Fragtmænd. De små vognmænd vil som tidligere nævnt være
nødsaget til at påmontere stort set alle lastbiler med partikelfilter, fordi de ikke har
mulighed for at planlægge transporten således at en eller flere lastbiler ikke har behov
for at køre i zonen. For de store fragtselskaber gælder det at transporten i Vejle
Bymidte i dag i al væsentlighed varetages af forholdsvis få lastbiler som er afsat til
at tage sig af denne transport. Godset omlades til lastbiler som er allokeret til kørsel
i bestemte områder på den store transportcentral DTC uden for byen. Som følge heraf
skønnes de store fragtmænds muligheder for at reducere antallet af lastbiler som kører
i miljøzonen at være begrænsede.
Den sidste del af transporten med lastbiler i Bymidten kan tilskrives store vognmænd,
grossister samt private virksomheder med egen distribution. Grossisterne og de private
virksomheder har få lastbiler og benytter bestemte lastbiler til transporten i Bymidten.
Det er vanskeligt at vurdere i hvilket omfang at de store vognmænd har mulighed for at
reducere det antal lastbiler som de i dag benytter til transport i bymidten. Formentlig
vil antallet kunne reduceres i nogen grad, men også for denne gruppe vil kravet om
fleksibilitet spille en væsentlig rolle.
Turistbusselskaberne i Vejle forsøger allerede i dag at undgå at køre i bymidten,
fordi fremkommeligheden med store busser er vanskelig. Alligevel har en række
turistbusser ærinde i bymidten i dag, dels for at køre for kunder som er lokaliseret i
området, dels for at hente og bringe kunder et centralt sted i Vejle.
Selvom buskørsel er forbundet med en meget stor grad af ad hoc kørsel som kræver
stor fleksibilitet, så vurderes det at antallet af busser som har behov for at køre i
zonen kan nedbringes. Antallet kan reduceres ved at busselskaberne ændrer
opsamlingslokalitet. I stedet for at have et opsamlingspunkt til lange ture i Bymidten kan
opsamlingspunktet lægges uden for zonen, således at busserne ikke har behov for at køre
i zonen.
Samlet vurderes ca. 80% af de lastbiler som i dag kører i den potentielle miljøzone i
Vejle at blive monteret med partikelfilter uden offentlig medfinansiering.
De ovenfor opstillede konsekvensvurderinger er baseret på en antagelse om, at kun den
aktuelle case-by indfører et krav om partikelfilter i miljøzonen. Det skal bemærkes, at
hvis flere byer indfører miljøzoner, vil man ikke uden videre kunne addere estimaterne
over hvor mange køretøjer som monteres med et partikelfilter.
Det skyldes naturligvis, at én lastbil vil kunne bruges til transport i flere byer med
miljøzoner. Denne effekt vil dog ikke være stor i det tilfælde hvor et krav indføres
for byer spredt over et stort geografisk område som eksempelvis de tre case-byer. Men
hvis eksempelvis Fredericia, Kolding og Vejle indfører miljøzoner vil effekten være
stor, da en række lastbiler i dette område benyttes til transport i alle disse byer. Se
kapitel 9.
Trafikarbejdet, udført af de køretøjer som monteres med et partikelfilter, er et
centralt output af konsekvensvurderingerne af krav om partikelfiltre i miljøzoner.
Trafikarbejdet er skønnet på baggrund af trafikdata for kørsel i miljøzonerne,
informationerne fra interviewene samt den skønnede andel af lastbiler over 6 tons, som
monteres med et partikelfilter samt foreliggende statistisk materiale om trafikken for de
tre miljøzoner. Da det ikke har været muligt inden for projektets rammer at gennemføre
supplerende trafikundersøgelser, er der i sagens natur tale om grove skøn over
trafikarbejdet. Navnlig i København bevirker alene zonens udbredelse, at skønnet over
trafikarbejdet er behæftet med en væsentlig usikkerhed.
Som udgangspunkt er det eksisterende trafikarbejde for busser og lastbiler over 6 tons
skønnet i hver af de tre miljøzoner. Når det herefter antages at samtlige køretøjer,
som er omfattet af et krav, vil få påmonteret et partikelfilter, i scenariet hvor der
ydes en finansiering på 100%, forventes trafikarbejdet for køretøjerne med
partikelfilter at være lig med det eksisterende trafikarbejde for busser og lastbiler
over 6 tons. Det er således vurderet, at der ikke vil ske en overordnet ændring i
efterspørgsel på godstransport, selvom der må forventes en mindre prisstigning, som vil
påvirke den samlede lastbiltrafik. Priselasticiteten skønnes imidlertid at være meget
lille, således at den samlede effekt af den marginale prisstigning kan negligeres.
Da andelen af lastbiler som kører indenfor miljøzonen reduceres, hvis der indføres
et krav, hvor der ikke ydes 100% offentlig finansiering, må det forventes at
trafikarbejdet indenfor zonen vil blive reduceret som følge af effektiviseringer i
distributionen og disponeringerne af vognparken. Det er imidlertid meget vanskeligt at
vurdere størrelsesordenen af denne reduktion.
På forhånd var det også forventet at trafikarbejdet med lastbiler over 6 tons vil
blive reduceret som følge af overflytning af transportarbejde fra lastbiler over 6 tons
til lastbiler mellem 3½-6 tons og varebiler. Interviewundersøgelsen synes imidlertid at
visse, at det for langt de fleste transportører ikke vil være et konkurrencedygtigt
alternativ at skifte til transport med små køretøjer. Dels er en stor del af godset af
en størrelse som ikke tillader transport med små biler, dels vil transport med små
biler betyde meget mere kørsel til og fra af- og pålæsningssteder. Flere af de
interviewede transportører med lastbiler over 6 tons fremhævede således at varebiler
ikke er et realistisk alternativ. De varebiler som findes på gaderne i dag bruges til den
type transport hvor det er hensigtsmæssigt at benytte en lille bil. Men denne type
transport vil der ikke blive mere af, selvom der indføres miljøzoner med krav om
partikelfilter.
Samlet skønnes reduktionen i transportarbejdet med lastbiler over 6 tons at være
meget lille, da mængden af gods som skal transporteres vil være stort set uændret og da
der kun vil ske en overflytning af transportarbejde til små biler i meget begrænset
omfang. I de scenarier hvor den offentlige medfinansiering er mindre, justeres
trafikarbejdet med forskellige faktorer i hver af de miljøzoner, hvilket er nærmere
forklaret nedenfor.
Miljøzonens omfang svarer i en vis grad til Københavns kommunegrænse, med undtagelse
af områderne nordvest for Ring 2 (Brønshøj, Vanløse), Sydvest-området samt Amager.
Endvidere er hele Frederiksberg Kommune omfattet af miljøzonen.
Trafikarbejdet er derfor skønnet ud fra kommunens opgørelse af trafikarbejdet i et
hverdagsdøgn med korrektion for de nævnte områder på følgende måde:
Det totale trafikarbejde for alle biltyper inden for kommunegrænsen er af Københavns
Kommune skønnet til 4,6 millioner køretøjskilometer pr. døgn i 1997. Trafikarbejdet er
fordelt som følger:
Tabel 6.1
Trafikarbejde pr. hverdagsdøgn inden for kommunegrænsen i København, 1997