8.1 IndledningI efteråret 1996 gav Miljøstyrelsens tilskudsordning "Bytrafikprojektet" tilskud til at gennemføre projektet "Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune". Projektet er udført i samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Vejle Amt, Horsens Kommune og RAMBØLL NYVIG. Det overordnede formål med projektet var at undersøge og udvikle muligheden for, at pendling mellem bolig og arbejde sker på en mere miljømæssig forsvarlig måde, end det nu er tilfældet. Målet med projektet er således at kortlægge transportarbejdet til og fra 4 udvalgte virksomheder og skoler for siden at udarbejde individuelle pendlerplaner for de involverede. Udgangspunktet for denne pendlerplan er den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998 i samarbejde med virksomhederne og skolerne. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen var at klarlægge transportmønstre og vaner hvert enkelt sted. I spørgeskemaundersøgelsen er yderligere faktorer som parkeringsforhold, bade- og omklædningsfaciliteter og afstand til kollektiv transport samt frekvenser af denne foruden omfanget af brug af bil i arbejdstiden søgt kortlagt. Desuden er der spurgt om betydningen af boligforholdene i Horsens for valg af bopæl. Spørgeskemaundersøgelsen samt resultaterne af denne er beskrevet nærmere i en separat rapport. 8.2 Overordnet mål36% af de ca. 400 ansatte og studerende svarende til omkring 145 kører i dag i egen bil til arbejde. Målet er, at dette antal skal reduceres, så den samlede andel af ansatte/studerende, der selv kører til arbejde i bil, reduceres fra 144 (36%) til 131 (33%). 8.3 BaggrundTeknisk Skole ligger i et industriområde 4 km syd for Horsens. Figur 1 De vigtigste adgangsveje til Teknisk Skole er Vejlevej, hvorpå der er cykelstier, samt delvist Mars Allé. De studerende modtager oplysninger om mulighederne for kollektiv transport ved studiestart. Bybus linie 7 med 2 afgange og ankomster i timen stopper lige ved Teknisk Skole. I morgen- og eftermiddagsmyldretiden er der indsat ekstrabusser. Bybus linie 4 stopper ved Plutovej omkring godt ½ km fra Teknisk Skole. Den regionale rute 202 Horsens-Vejle med afgange 3 gange pr. time udenfor myldretid og 10 minutters drift i myldretiden, stopper foran Teknisk Skole. Yderligere kører rute 101 ca. hver anden time fra Horsens til Vejlefjord Center over Juelsminde og stopper også ved Teknisk Skole. Teknisk Skole har 2 overdækkede cykelskure med plads til ca. 200 cykler, og for de ansatte er der en relativt stor cykelkælder. Benyttelsen af cykelfaciliteter er ikke undersøgt. Der er ikke oplysninger om badeforhold for hverken studerende eller ansatte. I alt er der ved Teknisk Skole godt 200 parkeringspladser til biler, hvilket efter møde med repræsentant for skolen vurderes at være tilstrækkeligt. Der er i alt 400 elever og ansatte på skolen, hvoraf 96% deltog i spørgeskemaundersøgelsen. Undersøgelsen er således repræsentativ. 57% af respondenterne svarende til 228 er studerende, 17% svarende til 68 er fastansatte, og de resterende 26% svarende til 104 er timelærere, folk i puljejobs eller på prøvetid mm. Mødetiderne for ansatte og studerende på Teknisk Skole er som følger: Tabel 1
Fordelingen af ansatte og studerende ud fra bopælskommuner er: Tabel 2
Fra spørgeskemaundersøgelsen foreligger der ikke oplysninger om afstanden til Teknisk Skole for ansatte hhv. studerende, men fordelingen på bopælskommuner tyder på, at de ansatte generelt har længere til Teknisk Skole, end de studerende. I den følgende tabel er transportmiddelfordelingen vist i forhold til afstanden mellem de studerendes og ansattes bopæl og Teknisk Skole. Antallet af ansatte og studerende i de forskellige kategorier er fremkommet ved en aflæsning af figurerne 3.4.1 og 3.4.3 fra undersøgelsesrapporten. Efter aflæsningen af tallene er der foretaget en udjævning af kategorierne efter Fratars Metode10. Tabel 3
Blandt de studerende og ansatte, der har svaret, har 52% kørekort, og 42% rådighed over bil. Dette svarer til, at 168 ansatte og studerende har mulighed for at køre i bil til Teknisk Skole. Ifølge Tabel 40 kører 163 ansatte og studerende til Teknisk Skole i bil, hvilket svarer til, at 97% af ansatte og studerende med rådighed over bil anvender denne. At så mange med rådighed over bil vælger denne transportform skyldes formentligt Teknisk Skoles decentrale placering i Horsens. 8.4 VirkemidlerI det følgende beskrives de forskellige virkemidler, der kan anvendes for at nedsætte andelen af bilture som chauffør til Teknisk Skole. Virkemidlerne kan deles op på følgende 4 hovedoverskrifter:
I det følgende er de forskellige tiltag indenfor hver hovedgruppe beskrevet, og der er opsat mål for de første 3 hovedgruppe. Placeringen af Teknisk Skole i industriområdet i udkanten af Horsens er årsagen til, at ingen går til skole, og at andelen af ansatte/studerende, der cykler, er lav. For de studerende dominerer cykel og knallert helt op på afstande på 3-4 km, idet der dog er 10% til 25% af de studerende, der benytter personbil. Personbilen er selv ved store afstande ikke det foretrukne transportmiddel. For de ansatte dominerer cykel og knallert kun på afstande under 1 km, hvor alle har angivet cykel som transportmiddel. Personbilen er det foretrukne transportmiddel ved alle andre afstande, hvor mellem 42% og 69% kører i bil som chauffør. Årsagerne til, at ansatte med under 6 km til arbejde bruger bilen, kan bl.a. være, at bilen skal bruges i arbejdstiden. 27% af ansatte/studerende bruger bil i arbejdstiden (ikke alle bruger bilen hver dag), og heraf bruger 59% egen bil. Bilen kan også være valgt af bekvemmelighedsgrunde, eller pga. at chaufføren har ærinder på vej til eller fra arbejde. Som mål sættes, at flere af de ansatte og studerende, der har under 6 km til Teknisk Skole, skal benytte cyklen. Årsagen til, at 6 km vælges som den maksimale afstand, hvor det anses for sandsynligt at overflytte bilister til cykel, er, at en sådan tur kan køres på ca. 20 minutter, hvilket kun er godt 10 minutter mere, end den samme tur ville tage i bil. I myldretid er det næsten lige så hurtigt eller hurtigere at bruge cykel indenfor en afstand af ca. 4 km. En cykeltur på 6 km kræver desuden ikke, at cyklisten er i meget god fysisk form for at kunne gennemføre turen. Transportmiddelfordelingen for ansatte og studerende med under 6 km. til Teknisk Skole er som i efterfølgende tabel: Tabel 4 Transportmiddelfordelingen for ansatte og studerende med under 6 km. til Teknisk Skole
Pga. Teknisk Skoles placering i et industriområde sammen med oplysningerne om, at 46% af elever og ansatte allerede cykler og kun 29% kører i bil til Teknisk Skole forventes kun, at ca. 5% af turene i bil skal overflyttes til cykel, således at kun 36 svarende til 27% af de ansatte/studerende i denne gruppe kører til Teknisk Skole i bil som chauffør. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Flere, der benytter kollektiv transport 52% svarende til 208 ansatte/studerende mener, at mulighederne for offentlig transport er mindre gode eller dårlige. De ansatte/studerende, der er mest tilfredse med mulighederne for kollektiv transport, er fra Gedved, hvor 50% er tilfredse. Især ansatte/studerende fra Skanderborg og Juelsminde er utilfredse hele 65% til 73% har angivet, at mulighederne er mindre gode eller dårlige. Også ansatte/studerende fra "de øvrige kommuner" er utilfredse her har 78% angivet, at mulighederne er mindre gode eller dårlige. Især ansatte/studerende, der i forvejen benytter tog og bus, er tilfredse med den kollektive transport. Dette kan skyldes, at de øvrige ikke har kendskab til mulighederne for kollektiv transport, eller at kollektiv transport reelt ikke er en mulighed. I spørgeskemaundersøgelsen vurderes, at der blandt især de ansatte er et begrænset kendskab til de muligheder, den kollektive transport tilbyder. Det begrænsede kendskab kan hænge sammen med, at Teknisk Skole serviceres af flere forskellige buslinier, og at det er svært at danne sig et overblik over skiftemulighederne mellem regionale busser og bybusser. At kun 4 benytter tog skyldes, at togpassagererne skal cykle eller køre i bus for at komme det sidste stykke til Teknisk Skole. Da afstanden kun er 4 km, vil det være oplagt at forsøge at få de ansatte/studerende til at cykle det sidste stykke fra Horsens Banegård til Teknisk Skole, men det kræver, at cykelfaciliteterne på banegården forbedres med bl.a. flere aflåste cykelstativer, samt at der oprettes simple cykelværksteder på Teknisk Skole, hvor ansatte og studerende har adgang til pumper, lappegrej mm. En del har anført, at det er for dyrt at anvende kollektiv transport. Studerende på videregående SU berettigede uddannelser kan få et SU-kort, der giver 65% rabat på en del af udgiften til den kollektive rejse. Målet er, at flere ansatte/studerende med over 3 km til Teknisk Skole, skal benytte kollektiv transport til Teknisk Skole. Målene opdeles i to delmål:
Transportmiddelfordelingen for ansatte og studerende med over 6 km. til Teknisk Skole er som i efterfølgende tabel: Tabel 5
Pga. at så stor en del af de ansatte og studerende allerede cykler eller benytter offentlig transport, forventes kun, at ca. 5% af alle bilturene over 6 km. som chauffør kan overflyttes til kollektiv transport, så i alt 101 ansatte/studerende svarende til 38% af ansatte og studerende i denne gruppe kører til arbejde i bil. Transportmiddelfordelingen for ansatte og studerende med mellem 3 og 6 km til arbejde er som i efterfølgende tabel: Tabel 6
Som for de ansatte og studerende med over 6 km til arbejde skal 5% af bilturene som chauffør mellem 3 og 6 km til arbejde svarende til 1 biltur overflyttes til kollektiv transport. Målet skal opnås ved følgende virkemidler:
Fordelingen af ansatte/studerende på, om de kører i bil som chauffør eller som passager, svarer til, at belægningen i bilerne i dag er 1,14 personer pr. bil, hvis det antages, at alle passagererne kører med deres kolleger, lærere eller studiekammerater til Teknisk Skole. Eleverne udgør omkring 228 af alle ansatte/elever. Der er udskiftning blandt disse, og deres skema bliver ændret hvert semester, hvilket kan være en barriere, idet samkørselsordningerne skal revurderes ved hvert semesterstart. Eleverne har ligeledes praktikperioder væk fra skolen, hvilket kan være endnu en barriere i forhold til at få samkørsel til at fungere. Endvidere får mange elever kørekort under studiet, og nogle får i den forbindelse bil, hvilket kan betyde, at muligheden for og motivationen for at bruge bilen frem for andre transportmidler øges. Yderligere kan det forventes at være en lille barriere, at måske ikke alle ansatte er interesserede i køre sammen med studerende. Disse barrierer bør kunne overvindes ved hjælp af information om bl.a. de økonomiske fordele ved samkørsel. Med andelen af singlebilister, der er i dag, tyder meget dog på, at der er potentiale for samkørsel. Som mål sættes, at flere af de, der kører i bil til Teknisk Skole, skal køre sammen. Fordelingen af transportmidler på alle ansatte og studerende er som i efterfølgende tabel: Tabel 7
Pga. at der kan være en barriere mellem elever og lærere samt pga. Teknisk Skoles lidt perifere beliggenhed i Horsens, forventes kun, at ca. 5% af bilturene kan overflyttes til samkørsel, således at kun ca. 137 ansatte/studerende svarende til 34% kører til Teknisk Skole i bil som chauffør. Dette svarer til, at belægningen i bilerne øges fra 1,13 til 1,19. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Den forholdsvis lave bilandel og høje andel af kollektiv transport, cykel og gang til Teknisk Skole hænger i høj grad sammen med, at kun 52% har kørekort, og 42% rådighed over bil. Teknisk Skole overvejer at indføre fjernundervisning på enkelte kurser, hvor kursisterne undervises over internettet og ikke har behov for at møde på skolen hver uge. Der ud over vil der være yderligere muligheder for at reducere de ansattes/studerendes transportforbrug, som beskrevet efterfølgende. Følgende virkemidler kan søges anvendt til at reducere de ansattes og studerendes transportbehov:
8.5 Implementering af virkemidlerI det følgende er alle virkemidlerne opstillet efter, hvem der er ansvarlig for virkemidlets gennemførelse. Virkemidlerne for Teknisk Skole er opdelt på de virkemidler, virksomheden agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, som der derfor endnu ikke er sat tidshorisont på.
Virkemidler, der overvejes gennemført:
Virkemidlerne for Horsens Kommune er opdelt på de virkemidler, kommunen agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, som der derfor endnu ikke er sat tidshorisont på. Virkemidler, der foreslås gennemført
Virkemidler, der overvejes gennemført:
8.6 Forventet effektI afsnit 4 er opridset en række virkemidler, der implementeret hver for sig vil give den anførte reduktion i antallet af bilture som chauffør til Teknisk Skole. Idet der er overlap i målgruppen, der skal flyttes fra bil til cykel, kollektiv trafik og samkørsel, kan den samlede reduktion i bilture ikke blot summeres. På skemaform ser reduktionen i antallet af bilture til Teknisk Skole ud som følger: Tabel 8
Den reduktion, hvert enkelt af virkemidlerne vil give, afhænger af, om der er udført andre virkemidler for samme målgruppe. Derfor er der angivet en minimums- og en maksimumseffekt for hvert af virkemidlerne. Maksimumseffekten for det enkelte virkemiddel vil kunne forventes, hvis alene dette virkemiddel implementeres, men hvis effekten af virkemidlerne summeres, vil det være de mindste effekter, der beregnes til at være de reelle effekter. Den samlede reduktion i antallet af bilture bliver således 13 ture, svarende til, at den samlede andel af ansatte og studerende, der selv kører til arbejde som fører af bil, reduceres fra 36% til 33%. Ud over ovennævnte reduktion i antallet af bilture vil der komme en miljøgevinst, hvis et eller flere af tiltagene under øvrige virkemidler gennemføres. 8.7 EvalueringEfter en periode på 1-2 år efter gennemførelsen af pendlerplanen foretages en ny spørgeskemaundersøgelse for at undersøge, om tiltagene i forbindelse med pendlerplanen har medført ændringer i transportmønstre og vaner. Som udgangspunkt skal spørgeskemaundersøgelsen være udformet på samme måde som den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998. Den nye spørgeskemaundersøgelse skal yderligere indeholde spørgsmål om de tiltag, der er vedtaget i pendlerplanen, og om disse har haft indflydelse på transportmiddelvalget, f.eks. om mulighederne for hjemmearbejde er til stede, og om de bliver udnyttet, om de ansatte eller studerende er flytte for nyligt, og om bopælen var valgt i forhold til afstand til Teknisk Skole, om ansatte og studerende generelt har ændret transportvaner pga. pendlerundersøgelsen. Den nye spørgeskemaundersøgelse udføres i oktober, og de samlede fordelinger af solokørsel i bil sammenlignes med målet opsat i pendlerplanen. En simpel tælling af antallet af bilture til Teknisk Skole kunne også være en mulig evalueringsmetode, men ved en tælling vil det være nødvendigt at korrigere for forskelle pga. at ikke alle har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, jf. uddybningen i afsnit 3. Desuden kan der være besøgende, som ikke skal medregnes. Hvis der ønskes gennemført en tælling, kan denne således ikke sammenlignes direkte med spørgeskemaundersøgelsen, og der bør også laves en før-tælling af antallet af bilister, før virksomheden påbegynder tiltag til reduktion af bilismen.
|
|