Vejledning i kritisk gennemgang af LCA

1. Introduktion

1.1 Vejledningen
1.2 ISO-standarderne for livscyklusvurdering
1.3 Typer af kritisk gennemgang og reviewere
1.3.1 Intern eller ekstern kritisk gennemgang
1.3.2 Panel
1.3.3 Detaljeringsgrad
1.4 Reviewerens kvalifikationer og baggrund
1.4.1 Udvælgelse af reviewer
1.4.2 Udførerens kvalifikationer
1.5 Budget til kritisk gennemgang
1.5.1 udgettet afhænger af typen af reviewet
1.5.2 Budgettet afhænger af omfanget og kompleksiteten af undersøgelsen
1.5.3 Gennemskuelighed af rapporten

I takt med at flere og flere udfører LCA’er, bliver behovet for kritisk gennemgang af arbejdet større. Nogle virksomheder udfører selv en stor del af den kritiske gennemgang, men hvis resultaterne skal kunne bruges eksternt, er det nødvendigt at en uvildig sagkyndig har gennemgået arbejdet. For LCA’er, der følger ISO-standarderne, og som anvendes offentligt til sammenligning af produkter, gælder et specielt krav om en kritisk gennemgang ved et panel af interessenter (critical review panel).

Denne vejledning er udarbejdet i forbindelse med en konkret kritisk gennemgang, og det er primært erfaringerne herfra, der benyttes. Vejledningen er baseret på ISO-standarderne, og anden litteratur om emnet er kun inddraget i begrænset omfang. Så vidt muligt er terminologien fra den danske oversættelse af ISO-standarderne anvendt, men da disse ikke forelå i færdig version da vejledningen blev skrevet, har det ikke været muligt at følge den konsekvent.

Et kritisk gennemgang er en kvalitetssikring af et arbejde, men herudover har det funktion af en slags revisorpåtegning, som kan bruges i kommunikation til brugere af LCA’en og til fremme af troværdigheden.

LCA er et område, der har været præget af mange forskellige metoder. Arbejdet i SETAC (Society of Environmental Toxicity and Chemistry) og senest i ISO har betydet, at der nu er lagt retningslinjer for udførelse af LCA. Standarderne er dog ikke mere detaljerede end, at der er mange fortolkningsmuligheder, og der er en stor grad af frihed, når blot metoden er beskrevet.

Et kritisk gennemgang kan derfor ikke laves mekanisk ved at holde de enkelte elementer op mod en facitliste. Ofte er det nødvendigt at foretage vurderinger af den aktuelle situation. Som grundregel gælder det, at der skal være en sammenhæng mellem formål og afgrænsning, indhold og konklusion. Jo mere erfaring revieweren har, jo mindre brug har han/hun for checklister.

1.1 Vejledningen

Formålet med denne vejledning er at give retningslinjer for udførelsen af en kritisk gennemgang. Vejledningen er ment som en guide dels til den, der skal udføre den kritiske gennemgang, dels til den, der skal udføre LCA’en, og som skal rekvirere den kritiske gennemgang. Der er nemlig mange valg, der træffes før den kritiske gennemgang går i gang mht. typen af kritisk gennemgang, hvem der skal udføre det, om det skal holdes op imod ISO etc. Mange af disse ting er vigtige at gøre sig klart før man går i gang med LCA-arbejdet, andre kan man beslutte senere.

Det er vigtigt at notere sig, at det forventes, at såvel udføreren af LCA’en som revieweren har et indgående kendskab til LCA. Diverse begreber er derfor ikke forklaret i denne vejledning. Her henvises i stedet til den eksisterende litteratur indenfor LCA.

Ligeledes forventes læserne at have kendskab til ISO standarderne i 14040-serien.

Vejledningen består af fire kapitler:

  1. Introduktion
  2. Hvordan skal den kritiske gennemgang udføres?
  3. Hvordan præsenteres den kritiske gennemgang?
  4. Hvor detaljeret skal LCA-arbejdet være?

Kapitel 1 gennemgår en række valg: Hvilken type kritisk gennemgang skal vælges, og hvilke krav skal følges.

Kapitel 2 er det centrale kapitel, der gennemgår en række vigtige emner, man skal være opmærksom på i en kritisk gennemgang. Så vidt muligt suppleres beskrivelsen med eksempler. Det skal bemærkes, at kapitel 2 kan følges ligegyldigt hvilken type kritisk gennemgang, der er valgt.

Kapitel 3 beskriver hvordan den kritiske gennemgang kan præsenteres, dvs. hvordan den endelige redegørelse for den kritiske gennemgang ser ud.

Kapitel 4 giver nogle eksempler på detaljeringsgraden af LCA-arbejdet.

1.2 ISO-standarderne for livscyklusvurdering

ISO har udgivet følgende standarder med relation til livscyklusvurdering:

DS/EN ISO 14040: Miljøledelse - livscyklusvurdering- principper og opbygning
DS/EN ISO 14041: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Formål og afgrænsning af undersøgelsen samt kortlægning
DS/EN ISO 14042: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Vurdering af miljøpåvirkninger
DS/EN ISO 14043: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Fortolkning af resultater

Det er den overordnede standard, DS/EN ISO 14040, som angiver de forskellige typer af kritisk gennemgang. De øvrige standarder angiver de områder, der skal behandles i en LCA, men handler ikke specifikt om kritisk gennemgang.

Ifølge ISO 14040 skal en kritisk gennemgang sikre, at:
De anvendte metoder i livscyklusvurderingen er i overensstemmelse med denne internationale standard
De anvendte metoder i livscyklusvurderingen er videnskabeligt og teknisk gyldige
De anvendte data er passende og rimelige i relation til undersøgelsens formål
Fortolkningerne afspejler de påviste begrænsninger samt undersøgelsens formål
Undersøgelsesrapporten er gennemskuelig og konsistent

Derimod er der ingen standarder for, hvordan en kritisk gennemgang skal udføres.

Der skelnes mellem to typer af LCA’er:
Sammenligning af produkter/systemer, der offentliggøres
Andre LCA’er

Der stilles højere krav til en sammenlignende LCA, end til de øvrige, og det vil selvfølgelig afspejles i den kritiske gennemgang.

1.3 Typer af kritisk gennemgang og reviewere

DE/EN ISO 14040 (afsnit 7) beskriver tre forskellige typer af kritisk gennemgang:
gennemgang ved intern ekspert
gennemgang ved ekstern ekspert
gennemgang ved interesserede parter

Et kritisk gennemgang udført af interesserede parter er et krav for sammenligninger, der offentliggøres.

Denne gruppering af kritisk gennemgang i tre typer relaterer sig til, hvem der udfører den kritiske gennemgang. Man kan imidlertid også kategorisere kritisk gennemgang i forhold til hvordan processen for den kritiske gennemgang er. Her skelnes mellem:
Kritisk gennemgang som en interaktiv del af LCA-arbejdet
Kritisk gennemgang efter den færdiggjorte rapport

Et kritisk gennemgang, som udføres efter at arbejdet er rapporteret, vil have en konstaterende karakter. Hvad er fundet godt, og hvad er fundet dårligt.

Denne vejledning er specielt rettet mod kritisk gennemgang integreret i projektforløbet, da denne procedure anses for at være den mest konstruktive for alle parter. Det faglige indhold af den kritiske gennemgang er imidlertid det samme. En mere detaljeret beskrivelse af kritisk gennemgang findes i kapitel 2.

1.3.1 Intern eller ekstern kritisk gennemgang

Man kan vælge enten at have en internt eller ekstern kritisk gennemgang, men det kan også kombineres. En intern person vil ofte være bedre til at fange fejl i data pga. sin specifikke viden om området, men vil muligvis ikke være lige så velbevandret i LCA. Desuden vil en intern person være tilbøjelig til at tænke i de samme baner og måske derfor ikke så god til at opfange overordnede ting, der bør ændres ved LCA’en. Endelig kan en intern person måske være tilbageholdende mht.at skulle kritisere en kollega.

Det bør sikres, at revieweren er uafhængig af LCA-arbejdet, dvs. at vedkommende ikke selv har deltaget i det. Desuden skal vedkommende kende kravene til LCA (ISO) og besidde den nødvendige tekniske og videnskabelige ekspertise.

1.3.2 Panel

I større projekter kan den eksterne kritiske gennemgang udføres af et panel. ISO nævner en speciel type panel: et panel af interesserede parter. Dette kan være en fordel i kontroversielle projekter for at sikre, at den kritiske gennemgang ikke blot udføres af folk, som fx på forhånd tager LCA-udførerens parti, og denne form for kritisk gennemgang er et krav ved sammenligning af produkter, der offentliggøres (comparative assertion disclosed to the public), (ISO 14040, afsnit 7.3.3).

Ifølge ISO skal en ekstern ekspert peges af opdragsgiver som formand for panelet og formanden udpeger de øvrige medlemmer. De interessenter, som berøres af beslutningerne (konkurrenter, myndigheder, forbrugerorganisationer m.m.), kan medtages i panelet.

Det må anbefales, at formanden, som er LCA-kyndig, er den, hvis ord får den største vægt. Det er den LCA-kyndige, som kan foretage den saglige vurdering af arbejdet, og diverse interesserede parter vil hver især have deres egne interesser, de ønsker at fremme, og som ikke nødvendigvis er fagligt velbegrundede.

Panelet af interesserede parter er et specielt panel, og man kan godt bruge et panel af eksperter til den kritiske gennemgang uden at følge retningslinjerne for panelet af interesserede parter.

1.3.3 Detaljeringsgrad

Formålet og detaljeringsgraden af den kritiske gennemgang skal fastlægges i forbindelse med definitionen af formål og afgrænsning af LCA-arbejdet. Desuden fastlægges, hvad den kritiske gennemgang dækker, og hvem der skal udføre det.

En kritisk gennemgang kan nøjes med at forholde sig til metoden eller det kan gå ned til at checke de enkelte emissionsdata ved at gennemgå f.eks. virksomhedens måledata. Som regel ligger en kritisk gennemgang midt imellem.

Typisk vil en kritisk gennemgang vurdere troværdigheden af data generelt og herunder vurdere størrelsesordenen af de væsentligste resultater, usikkerheden på disse og følsomhed og holdbarhed af konklusionerne.

Det er vigtigt på forhånd at definere detaljeringsgraden for at undgå uenighed. F.eks. kan man vælge at gå i dybden med 10% af data, udvalgt blandt dem, der har størst betydning.

Man skal passe på ikke at stirre sig blind på krav om, at revieweren skal checke emissionsmålinger, eller at målinger skal være foretaget af akkrediterede firmaer, for et produkts belastninger kan komme mange andre steder fra (materialeforbrug, energiforbrug, bortskaffelse), som ikke er muligt at eftervise i samme grad som emissionsmålinger fra produktionsprocesser.

1.4 Reviewerens kvalifikationer og baggrund

Ifølge ISO 14040 skal en reviewer have indgående kendskab til såvel LCA som den nødvendige tekniske og videnskabelige baggrund. Ved større kritiske gennemgange vil man ofte vælge at sammensætte et panel af personer for at dække såvel LCA som specifikke procesteknologier, der indgår i det studerede system.

1.4.1 Udvælgelse af reviewer

Det er opdragsgiver, der vælger revieweren. Ved udvælgelsen skal man tage hensyn til reviewerens faglige kvalifikationer og uvildighed. Revieweren lægger navn til LCA-arbejdet, og reviewerens omdømme og uvildighed kan derfor have betydning for omgivelsernes vurdering af troværdigheden af arbejdet. Til brug ved udvælgelsen kan kunden bede om reviewerens CV for at vurdere reviewerens erfaring med LCA og kritisk gennemgang.

Hvis der er tale om et panel, som defineret i ISO 14040, afsnit 7.3.3, vælger kunden en formand for det kritiske panel, som så igen udvælger de øvrige medlemmer til panelet.

Det forventes af revieweren, at han eller hun er uafhængig, hvilket i første omgang betyder, at revieweren ikke selv har deltaget i LCA-arbejdet. Betaling for den kritiske gennemgang må ikke være afhængig af resultatet.

1.4.2 Udførerens kvalifikationer

LCA-udførerens kvalifikationer og erfaring med LCA-arbejde har betydning for reviewerens rolle i den kritiske gennemgang. Hvis udføreren kun har lidt erfaring, kan reviewerens rolle blive at give gode råd udover at udføre den kritiske gennemgang.

Hvis LCA-arbejdet generelt er på et for lavt niveau, betyder det, at reviewerens arbejde bliver større, og at det kan være svært at holde budgettet.

Dette betyder ikke, at man ikke kan lave kritisk gennemgang af arbejder, hvor udførerens niveau er lavt, men at det er godt at være opmærksom på det fra starten. Under alle omstændigheder er det i sådanne situationer specielt vigtigt, at den kritiske gennemgang udføres sideløbende med LCA-arbejdet, så der er mulighed for at rette op på ting undervejs.

1.5 Budget til kritisk gennemgang

Som tommelfingerregel skal 10% af projektets budget afsættes til kritisk gennemgang. Hvis der er specielle metodemæssige afklaringer eller meget komplicerede systemer, kan budgettet være større, i modsat tilfælde kan det være mindre.

1.5.1 Budgettet afhænger af typen af reviewet

Typisk bliver budgettet større, jo flere reviewere, der deltager i den kritiske gennemgang. Herudover spiller involveringsgraden en stor rolle for budgettets størrelse. I nogle tilfælde vil revieweren f.eks. samtidig have en rolle som en slags rådgiver, og dette vil forøge budgettet.

En kritisk gennemgang ved et panel af interesserede parter er ikke relevant, hvis det udføres efter rapportens afslutning. Ideen med at medtage de interesserede parter er jo netop at sikre at de får en indflydelse på forløbet. Til gengæld vil det ofte være muligt at få deltagere til et panel uden honorar, da de interesserede parter har en interesse i at følge projektet og evt. kunne påvirke det.

Type af kritisk gennemgang

Sideløbende med projektet

Efter rapporten

Panel

Jo flere reviewere, jo større budget.

Interesserede parter kan medtages uden honorar.

Ikke relevant for panel af interesserede parter.

Ekspert

Budget afhænger af omfanget af den kritiske gennemgang og hvor meget eksperten skal involveres i processen.

Budgettet er ikke nødvendigvis mindre, men en involvering i processen er ikke mulig.

1.5.2 Budgettet afhænger af omfanget og kompleksiteten af undersøgelsen

Jo større arbejde, der ligger bag undersøgelsen, jo større bliver arbejdet i den kritiske gennemgang. Alt andet lige kræver det mere arbejde at gennemgå 500 sider kritisk end 100 sider. Ligeledes kræver det mere arbejde at gennemgå et omfattende og komplekst datamateriale end et mindre omfattende.

Eksempel: Omfang og kompleksitet af LCA for 1 kWh dansk el

Det system, der skal til at levere en kWh el kan kortlægges mere eller mindre grundigt. De tidligere data for en kWh dansk el inkluderede et begrænset antal teknologier til el-fremstilling og inkluderede kun brændslernes livsforløb – ikke bygningernes, transmissionsnettets og distributionsnettets livsforløb.

Den nye "LCA for dansk el og kraftvarme" er en stor undersøgelse, som indebærer selvstændig kortlægning af mange forskellige teknologier, og som indeholder livsforløbet for både bygninger og transmissions- og distributionsnet. Omfanget og datagrundlaget af den seneste undersøgelse er derfor væsentligt større.

Selv om det studerede produkt er det samme, vil en kritisk gennemgang af sidstnævnte LCA kræve et væsentligt større budget for at yde det udførte arbejde retfærdighed, end en kritisk gennemgang af førstnævnte LCA.


Tommelfingerreglen om 10% af budgettet til kritisk gennemgang er en grov tommelfingerregel, for det er ikke altid, at LCA’ens budget hænger direkte sammen med dens omfang og kompleksitet.

1.5.3 Gennemskuelighed af rapporten

Hvis udføreren af LCA’en har brugt tid og kræfter på at gøre rapporten tilgængelig, gennemskuelig og letlæst, kan der spares meget tid i den kritiske gennemgang. Modsat, hvis LCA’en er en værre rodebutik. Der er derfor omvendt proportionalitet mellem den del af LCA’ens budget, der er gået til at sikre tilgængelighed og gennemskuelighed, og budgettet for den kritiske gennemgang.

Eksempel: Tilgængelighed og gennemskuelighed af LCA’en

En LCA kan være udført på baggrund af en eksisterende database og uden ny dataindsamling. Sådan en LCA kan være udført for et relativt lille budget. En anden LCA kan indeholde ny dataindsamling for de fleste væsentlige processer i de studerede systemer. Sådan en LCA har måske været relativt dyr. Som udgangspunkt er de to LCA lige krævende at gennemgå kritisk – den førstnævnte kan endog være den sværeste at gennemgå på grund af manglende gennemskuelighed.

Det største budget for en kritisk gennemgang kan således i nogle tilfælde være påkrævet til database-LCA’en, der har et væsentligt mindre egetbudget end LCA’en med ny dataindsamling.


Vejledende kan siges, at – alt andet lige – gælder:
Jo større omfang af LCA’en mht. tekst og data, jo større budget til den kritiske gennemgang.
Jo større kompleksitet i beregninger, vurderinger, mv., jo større budget til den kritiske gennemgang.
Jo mindre tilgængelighed og gennemskuelighed af LCA’en, jo større budget til den kritiske gennemgang.