Vejledning i kritisk gennemgang af LCA

2. Hvordan skal den kritiske gennemgang udføres?

2.1 Hvordan skal processen for den kritiske gennemgang foregå?
2.2 Hvilke områder skal dækkes?
2.2.1 Checklisten
2.3 Uddybning af udvalgte elementer
2.3.1 Definition af formål
2.3.2 Definition af afgrænsning
2.3.3 Kortlægning
2.3.4 Vurdering af miljøpåvirkninger
2.3.5 Fortolkning
2.3.6 Den endelige rapport
2.4 Andre relevante procedurer

Kritisk gennemgang kan som nævnt bestå af en gennemgang af den færdige rapport eller indgå interaktivt som en del af LCA-arbejdet. De emner, der skal ses på, er det samme for begge typer af kritiske gennemgang, men for interaktive gennemgang vil det være naturligt at dele arbejdet i tre dele:

  1. I forbindelse med formål og afgrænsning
  2. I forbindelse med dataindsamling
  3. I forbindelse med konklusionen (vurdering af miljøpåvirkninger samt fortolkning)

I første fase vurderes formål, anvendelse, funktionel enhed, afgrænsning af systemet og principper for systemudvidelse eller fordeling mv. Det er en række principielle områder, som vil have stor betydning for det videre arbejde, og det er derfor en fordel at blive gjort opmærksom på eventuelle fejl, forkerte antagelser mv., som man kan nå at rette op på. En god kritisk gennemgang er en, som samtidig virker konstruktivt ved at give vejledning til udføreren.

I forbindelse med dataindsamlingen kommer næste fase. Her er det muligt at opfange mangler og fejl i data før den videre databehandling, vurdering og konklusion.

Tredje fase er i forbindelse med konklusionen, dvs. i praksis efter første udkast af slutrapporten. Det er herefter muligt at rette op på forhold i vurdering af miljøpåvirkninger, usikkerheds- og følsomhedsvurdering, fortolkning og konklusion inden den endelige rapport. Den endelige rapport indeholder erklæringen fra den kritiske gennemgang med svar fra udføreren af LCA’en.

Eksempel: Betydning af at starte tidligt

Kritisk gennemgang af "LCA for dansk el og kraftvarme" var delt i tre dele, men den kritiske gennemgang startede først et stykke inde i dataindsamlingen. Dette betød, at en manglende målsætning for datakvalitet først blev påpeget efter dataindsamlingen. Dette gav noget ekstraarbejde, som kunne være undgået, hvis den kritiske gennemgang var startet tidligere.

2.1 Hvordan skal processen for den kritiske gennemgang foregå?

Især hvis den kritiske gennemgang foregår interaktivt, vil der være en del kommunikation mellem parterne. I dette tilfælde kan følgende model anbefales:
Revieweren får materialet og udarbejder et notat med bemærkninger og spørgsmål.
Udføreren af LCA’en får notatet til gennemlæsning
Parterne holder et møde, hvor man diskuterer punkterne.
Der udarbejdes evt. et revideret notat.

På mødet (det kan naturligvis også ordnes via telefon, e-mail el. lign) kan eventuelle misforståelser udredes og på baggrund af mødet, kan der laves de foreløbige kommentarer. Den samme struktur følges for alle tre faser af den kritiske gennemgang.

Mødet kan selvfølgelig også holdes uden et forudgående notat, men sådanne møder tager længere tid, fordi LCA-udføreren ikke har haft lejlighed til at overveje kommentarerne.

Kommentarerne bør struktureres, så der skelnes mellem væsentlige og mindre væsentlige kommentarer. Begge parter bør være opmærksomme på, at disse kommentarer er en del af arbejdsprocessen og ikke identiske med den endelige redegørelse, der udarbejdes til sidst. I denne proces fokuseres typisk mest på de ting, der bør ændres i arbejdet/rapporten, og mindre på alle de positive kvaliteter. Det er væsentligt, at arbejdets positive kvaliteter også har en stor plads i den endelige redegørelse, der indgår i rapporten, så den kritiske gennemgang giver læseren et retvisende og balanceret billede af arbejdets og rapportens kvalitet.

Modsat bør begge parter være opmærksomme på, at det har størst værdi at fokusere på fejlene og manglerne undervejs i forløbet.

Den endelige redegørelse for den kritiske gennemgang er den dokumentation, der skal medtages i udførerens rapport til sidst, se anvisninger på, hvordan det udformes i kapitel 3.

Eksempel: Kommentarer fra kritisk gennemgang

Væsentlige kommentarer
Xxxx

Mindre væsentlige kommentarer
Xxxx

2.2 Hvilke områder skal dækkes?

Hvis man bruger ISO-standarderne som reference, vil de områder, der skal dækkes, være beskrevet i standarderne.

En del af de livscyklus-undersøgelser, der udføres, går ikke længere end til kortlægningen, dvs. LCI (Life cycle inventory study). En LCI skal kun følge ISO 14040, 14041 og 14043, mens en LCA skal følge hele serien 14040-14043 og den udførte kritisk gennemgang er naturligvis underlagt de samme overordnede rammer.

Det er en stor hjælp at kunne referere til ISO-standarderne både for udføreren og revieweren. Men når man læser ISO-standarderne nærmere ses, at de giver nogle vide rammer. Der defineres nogle komponenter, som skal beskrives, men niveauet er ikke defineret. ISO 14041 (formål og afgrænsning samt kortlægning) er relativt konkret mens ISO 14042 (vurdering) ikke giver præcise anvisninger for, hvordan vurderingen af miljøpåvirkninger skal laves.

Der er selvfølgelig også mulighed for at anvende andre referencer end ISO-standarderne, for hvilke områder, der skal dækkes. Hvis det drejer sig om forenklede LCA’er vil det ikke være muligt at bruge ISO-standarderne som reference. Her er det nødvendigt at revieweren bruger sin sunde fornuft og sin erfaring inden for LCA-praksis eller nogle af de offentliggjorte metoder, se afsnit 2.3. ISO-standarderne kan derimod godt anvendes til LCA’er på forskellige niveauer.

2.2.1 Checklisten

I forbindelse med vejledningen er der udarbejdet en checkliste, som dækker de væsentligste områder af ISO-standarderne. Den erstatter ikke standarderne, men er ment som et overblik. Checklisten er inspireret af Weidema (1997).

I gennemgangen af LCA’ens forskellige områder handler kritisk gennemgang grundlæggende om to ting:

Er området behandlet?
Er det håndteret fornuftigt?

Checklisten bruges til at systematisere gennemgangen af LCA’erne. Ligegyldigt om LCA’en skal følge ISO eller ej, bør alle de nævnte områder medtages.

Tabel 1.
Checkliste til brug for kritisk gennemgang af LCA’en.

LCA-
komponent

Delkomponenter

Spørgsmål til komponenterne

OK

Formål

Formål

Er formålet klart defineret?

 

Anvendelse

Er anvendelsen af LCA’en beskrevet?

 

Målgruppe

Hvem er målgruppen og er der sammenhæng mellem formål, anvendelse og målgruppe?

 

Afgræns-
ning

Funktionel enhed

Er den funktionelle enhed klart beskrevet og er den målbar, dvs. udtrykt ved kvantitet og evt. varighed?

Er den funktionelle enhed i overensstemmelse med formål og anvendelse?

Ved sammenligninger: Er de funktionelle enheder sammenlignelige? Hvis det ene system har flere funktioner eller kvaliteter end det andet, skal sammenligneligheden dokumenteres.

 

Systemafgrænsning:

Udeladelse af livscyklusfaser eller processer

Kriterier for afgrænsning

Er systemet og eventuelle udeladelser beskrevet? Er kriterier for udeladelser beskrevet og argumenteret for?

Er udeladelserne miljømæssigt væsentlige eller mindre væsentlige?

 

Medtagne datakategorier og miljøvurderings-
parametre

Svarer de valgte datakategorier til formålet?

Er de medtagne miljøvurderingsparametre rimelige i forhold til formålet?

 

Krav til datakvalitet

Hvilke krav sættes til geografisk, tidsmæssig og teknologisk repræsentativitet for data?

Hvilke krav er til frembringelse af data: måling, beregning, litteratur?

Stemmer de foretagne valg overens med formålet?

 

Systemudvidelse og fordeling

Er metoderne for systemudvidelse eller fordeling beskrevet? Er de fornuftige og rimelige?

 

Metode til vurdering og fortolkning

Er metoden til vurdering og fortolkning videnskabeligt og teknisk rimelig?

 

Beskrivelse af processen for den kritiske gennemgang

Er processen for den kritiske gennemgang beskrevet mht. type, udfører og detaljeringsgrad?

 

Kort-
lægning

Beskrivelsen af data

Er alle datasæt beskrevet mht.:

Referenceenhed, som udvekslingerne relateres til

Hvilke processer inkluderer data

Geografisk repræsentativitet

Teknologisk repræsentativitet

Metoder for systemudvidelse eller fordeling

Tidsmæssig repræsentativitet

Indsamlingsmetode og betydning af udeladelser og antagelser

 

Verifikation af data

Er data verificeret? Verifikationen kan udføres vha. massebalancer, sammenligning med tilsvarende datasæt eller kritisk gennemgang af en anden person.

Ved manglende data: Anvendes estimater, gennemsnit for øvrige data, nul el lign.?

 

Anvendte data i overensstemmelse med formålet

Er følgende undersøgt (detaljeringsgraden afhænger af formålet med LCA’en):

Usikkerhed

Fuldstændighed: Hvor stor en del af de mulige steder, hvorfra der kunne rapporteres data, dækkes af indsamlede data?

Repræsentativitet: Kvalitativ beskrivelse af, om data repræsenterer den ønskede datakvalitet mht. geografisk, tidsmæssig og teknologisk repræsentativitet.

 

Kort-
lægning fortsat

Aggregering af data

Er aggregering af data beskrevet?

Er beregninger udført korrekt? Dette undersøges for x% af data (primært for de områder, som har størst betydning for resultatet)

 

Dokumentation af systemudvidelse og/eller fordeling (opgørelsesmåde for processer, der indgår i produktion af samprodukter eller genbrug af materialer)

Er systemudvidelse og/eller fordeling i overensstemmelse med de metoder, der blev fastlagt i afgrænsningen?

Er der anvendt ens systemudvidelse og/eller fordelingsmetoder for alle tilsvarende produkter, som optræder i forbindelse med inputs og outputs?

 

Fortolkning/begrænsninger efter opgørelsen

Er definitionerne af systemgrænserne rimelige?

Hvilke begrænsninger er der mht. fortolkning pga. vurdering af datakvalitet og følsomhedsvurdering?

Krav ved sammenligning af systemer:

Er systemerne sammenlignelige?

Er der lavet en analyse for at retfærdiggøre medtagelse eller udeladelse i systemet?

 

Vurdering

Vurdering af karakterisering og karakteriseringsfaktorer

Er karakteriseringen foretaget på et fornuftigt grundlag?

Er karakteriseringen beskrevet gennemskueligt?

Er antagelser og forudsætninger beskrevet?

Er der refereret til de anvendte modeller og er der argumenteret for deres berettigelse?

 

Normalisering, gruppering og vægtning

Hvis normalisering og vægtning er foretaget: Er fremgangsmåden fornuftig? Er alle procedurer beskrevet gennemskueligt?

 

Fortolkning

Væsentligste miljøpåvirknings-
kategorier og væsentligste kilder

Er de væsentligste miljøpåvirkningskategorier udpeget og væsentligste kilder til miljøbelastninger (fx i livscyklusfaser, komponenter, stoffer, processer etc.) ?

 

Fuldstændighed, følsomhed og konsistens

Er der lavet følsomhedsvurdering for de væsentligste usikkerheder, antagelser og datamangler?

Er antagelser, metoder og data konsistente med formål og afgrænsning?

 

Begrænsninger i konklusionen fx pga. definitionen af den funktionelle enhed samt vurdering af datakvalitet og følsomhedsvurdering.

Er der taget højde for eventuelle begrænsninger i konklusionen?

Konkluderes det, og kun det, som arbejdet kan bære?

Er konklusionen i overensstemmelse med definition af formål og afgrænsning?

Anvendes LCA’ens resultater og erkendelser til det, der var formålet?

 


Checklisten anvendes primært til at checke, at alle dele er behandlet. Næste led er så at vurdere om emnet er behandlet tilfredsstillende. Dette er til dels indeholdt i sætningen om, at revieweren skal sikre, at de anvendte metoder er "videnskabeligt og teknisk velbegrundede" (ISO 14040).

Der vil i afsnit 2.3 blive givet mere detaljerede anvisninger på, hvad der typisk skal kigges på inden for de enkelte dele, og hvor de typiske fejl eller mangler er.

2.3 Uddybning af udvalgte elementer

Som nævnt, skal alle emnerne i checklisten behandles, men nogle emner har mere betydning for konklusionen end andre. Hvilke områder, der er de vigtigste, vil til en vis grad afhænge af , hvad der ses på i LCA’en, og hvad anvendelsen er, men nogle områder vil altid være vigtige.

2.3.1 Definition af formål

Under formål skal følgende defineres:

Formål
Påtænkt anvendelse
Målgruppe

Formålet er væsentligt, fordi alle resultater og konklusioner skal holdes op imod formålet. Det er imidlertid svært at se på et formål om det er rigtigt eller forkert, for det er i relationen mellem formål, afgrænsning, kortlægning og vurdering, at eventuelle problemer opstår. Det er ikke usædvanligt, at LCA’en angiver et formål, mens det i behandlingen af de forskellige trin af LCA’en bliver klart, at der må være flere formål.

F.eks. kan der være tale om et formål internt og et andet eksternt.

Eksempel: Formål

En virksomhed laver en LCA på sit produkt. Formålet er angivet som "udpegning af faser med den væsentligste miljøbelastning" og anvendelsen er miljøvaredeklaration af produktet og videregivelse af miljødata til interessenter.

Det viser sig, at for nogle effektkategorier anvendes vægtede værdier, mens andre effektkategorier anvender de karakteriserede data.

Hvis der var tale om at anvende værdierne eksternt, ville det være betænkeligt, at kun nogle af effekterne blev vægtet. I dette tilfælde blev det præciseret, at der var tale om to separate formål:

1. Eksternt: kun karakteriserede værdier vises
2. Internt: Enkelte værdier vægtes

2.3.2 Definition af afgrænsning

Afgrænsningen er ofte blevet udnævnt til det vigtigste område overhovedet. Dette er klart, fordi en medtagelse eller udeladelse af processer kan være altafgørende for resultatet og konklusionen. Afgrænsning beskrives i ISO 14041, afsnit 5 samt i DS/EN ISO 14040 5.1.2.

Afgrænsningen består af :
Produktsystemets funktioner; eller ved sammenligninger, systemernes funktioner;
Den funktionelle enhed;
Produktsystemet, som ønskes undersøgt;
Grænserne for produktsystemet;
Fordelingsprocedurer;
Typer af påvirkninger og vurderings- og fortolkningsmetoder, der skal anvendes;
Datakrav;
Antagelser;
Begrænsninger;
De indledende datakvalitetskrav;
Type af kritisk gennemgang, hvis en sådan medtages;
Type og opbygning af den rapport, som undersøgelsen kræver.

2.3.2.1 Funktionel enhed

ISO TR 14049, afsnit 3, indeholder anvisninger for den funktionelle enhed. Den funktionelle enhed udtrykker systemets funktioner kvantitativt. En mere systematisk beskrivelse af den funktionelle enhed kan findes i Wenzel et al. (1996), som beskriver den funktionelle enhed ved følgende tre parametre:
Kvalitet
Kvantitet
Varighed

Kvaliteten er det, som benævnes "funktion" af ISO. Kvantiteten er nødvendig, for at den funktionelle enhed er målbar. Det er typisk nødvendigt at inkludere varigheden af den ydelse (funktion), der defineres i den funktionelle enhed og kun i særlige tilfælde kan den udelades. Det er nødvendigt for at kunne normalisere LCA’en til samme tidsmæssige udstrækning og tage højde for forskellige levetider af de produkter/komponenter/materialer, der indgår i de studerede systemer. Bemærk at levetiden ikke indgår i ISO’s definition.

Specielt ved sammenligning af systemer er det vigtigt at sikre sig, at de funktionelle enheder er ens. Selv om der ikke aktuelt sker en sammenligning, vil der ofte på et senere tidspunkt blive sammenlignet. F.eks. indeholder "LCA af dansk el og kraftvarme" ikke en sammenligning, men hvis de rapporterede data senere anvendes i andre LCA’er, vil der typisk blive lavet en sammenligning, og så er det vigtigt, at alle funktioner/kvaliteter er medtaget.

Eksempel: Funktionel enhed

(Udsnit af redegørelse for kritisk gennemgang "LCA af dansk el og kraftvarme")

For el er det, udover kvantiteten 1 kWh, vigtigt at definere de kvaliteter, som den funktionelle enhed har:

Dette kunne gøres for både rådighedsgrad og andre væsentlige kvaliteter som f.eks. stabiliteten af spændingen og frekvensen, krav til grundlast/spidslast mm. Endvidere bør varigheden af ydelsen principielt specificeres. Hvis levetiden af de forskellige anlæg i systemet kun er en funktion af antal kWh produceret, er det i praksis ikke nødvendigt, men hvis levetiden af visse anlægsdele er en funktion af tiden alene (korrosion af el-master, beton i bygninger mv.), er det nødvendigt at specificere varigheden. Grunden til ønsket om denne detaljeringsgrad er, at visse kvalitetskrav til el’en kan være dimensionerende for både drift og anlæg og dermed styrende for visse dele af ressourceforbruget og miljøpåvirkningerne. Dette er væsentligt, da den funktionelle enhed er den faste reference, som data skal vurderes på baggrund af fremover.

Fra udføreren blev det specificeret, at anlæggets levetid ikke er bestemt af antal kWh, men at anlæg typisk skrottes pga. ønske om anvendelse af en anden teknologi. Det er altså hverken den producerede mængde eller anlæggets tilstand, der er bestemmende for den faktiske levetid.


2.3.2.2 Produktsystemet

Det afgørende er, at afgrænsningen af systemet er foretaget fornuftige steder, og at der argumenteres for eventuelle udeladelser. Hvis dele af systemet ikke medtages skal der foretages en følsomhedsvurdering, som kan godtgøre, at udeladelsen ikke har betydning for resultatet. Ifølge ISO skal der defineres regler for afgrænsningen. De kan defineres meget konkret (som i nedenstående eksempel) eller mere kvalitativt. Det bør fremgå, at afgrænsningen er foregået som en iterativ proces.

ISO lægger vægt på, at ringe masse, ringe energiforbrug eller ringe miljømæssig betydning bruges som argumenter, når komponenter udelades. Disse anvisninger kan være vanskelige at adskille og dermed vanskelige at bruge i praksis. I UMIP (Wenzel et al., 1996) anbefales følgende afgrænsningsregler:

Eksempel: Afgrænsningskriterier for materiale

Inkluder en vis procentdel, fx 95% af massen

Vurder om de resterende 5% indeholder sparsomme ressourcer, der ikke er proportionalt repræsenteret i de 95%. Medtag i givet fald de pågældende materialer alligevel.

Vurder om særligt energitunge materialer er indeholdt i de 5%, der er udeladt, og medtag dem i givet fald alligevel.

Vurder, om de materialer, der er udeladt, indeholder stoffer eller forbruger kemikalier under fremstillingen, der bidrager væsentligt til miljøproblemer, der er specifikke for det pågældende materiale. Medtag dem i givet fald alligevel. (Wenzel et al, 1996)


Tilsvarende kriterier findes for andre faser i produktets livsforløb.

For bortskaffelsen har man typisk ikke data, men må basere sig på scenarier. Er scenarierne realistiske i forhold til de opsatte målsætninger? Det kan f.eks. være et nutids-scenarie (år 2000), og et fremtidsscenarie (år 2025).

Eksempel: Scenarier for bortskaffelse

Ved opstilling af scenarier, er det ikke nok at basere sig på politiske målsætninger. F.eks. er det ikke realistisk at antage, at en mobiltelefon bortskaffes ved 100% genvinding i år 2000 selv om alle elektronikprodukter skal indsamles. I praksis vil en stor del gå til forbrænding via dagrenovation. Anvendelse af de ideelle scenarier vil betyde en væsentlig fejl for især ressourceforbruget.


Det skal være klart, hvad der er medtaget, og hvad der ikke er medtaget i livsforløbet. Dette ved udføreren, men det kan være svært at formidle denne viden klart til andre. Det kan anbefales at vise livsforløbet vha. tabeller eller flow-diagrammer med en markering af, hvad der ikke medtages og hvad der medtages.

2.3.2.3 Metoder til systemudvidelse og fordeling

ISO 14041, afsnit 6.5.3, angiver en prioriteret rækkefølge for systemudvidelse og fordeling. Første prioritet er at undgå fordeling vha. systemudvidelse. Det bør undersøges, om systemudvidelse er foretaget alle steder, hvor det er praktisk muligt. Undersøg også, om systemudvidelsen er foretaget på et fornuftigt grundlag. Weidema et al, (2000) giver eksempler på, hvordan systemudvidelse kan foretages.

Anden prioritet er at foretage fordeling ud fra fysiske sammenhænge, f.eks. masse, energiforbrug el. lign. Tredje prioritet er at foretage økonomisk fordeling. Hvis der foretages fordeling, skal baggrunden for dem undersøges.

Eksempel: Fordeling

(Uddrag fra rapport for kritisk gennemgang "LCA af dansk el og kraftvarme")

Der er truffet et overordnet valg om anvendelse af systemudvidelse i stedet for fordeling. Dette valg er ikke fulgt for alle områder, bl.a. ikke for fordelingen af miljøbelastningen mellem el og varme. Ifølge ISO har systemudvidelse 1. prioritet, men andre fordelingsmetoder er acceptable, hvis systemudvidelse ikke er mulig. Den nyeste udvikling på LCA-området arbejder hen imod anvendelse af systemudvidelse i alle de tilfælde, hvor man kunne tænkes at fordele. Da den nyeste udvikling imidlertid ikke er offentliggjort i færdig form, og der desuden er argumenteret for fravalget, virker de trufne valg rimelige.

Det er valgt at vise fordeling for såvel energiindhold som energikvalitet. I henhold til UMIP er det kun fordelingen ud fra energikvalitet, der er relevant, og kun som anden prioritet, idet systemudvidelse også i UMIP har 1. prioritet. Da praksis imidlertid viser, at både energiindhold og energikvalitet anvendes, er det et fornuftigt valg at vise begge dele. Valget af flere metoder betyder også, at der er øget fokus på valgsituationen og den store betydning af valget.

Panelet for den kritiske gennemgang ser gerne levering af data i ufordelt form, så det på et senere tidspunkt ville være muligt at foretage en systemudvidelse, hvis det er relevant.


2.3.2.4 Typer af påvirkninger og vurderingsmetoder

De medtagne datakategorier (emissioner til luft, vand, ressourceforbrug etc.) skal være relevante i forhold til formålet.

Ifølge ISO 14040 omfatter de generelle miljøpåvirkningskategorier ressourceudnyttelse, sundhed og økologiske konsekvenser. Hvilke kategorier der medtages, afhænger af undersøgelsens formål og afgrænsning. Hvis en LCA fx handler om fordele og ulemper ved genvinding af ståldåser, bør ressourcer medtages, da genvinding i høj grad handler om at bevare ressourcer.

2.3.2.5 Krav til datakvalitet

Krav til data henfører til den målsætning, der opstilles mht. LCA’ens repræsentativitet i forhold til geografi, teknologi og tid. Der skal opstilles krav, for kun derved kan man efter dataindsamlingen se, om kravene blev opfyldt. Kravene til datakvalitet kan defineres overordnet eller per livscyklusfaser el. lign.

Desuden kan det overvejes, om data bør være baseret på egne målinger, litteraturdata el.lign. i forhold til at opnå den repræsentativitet, der ønskes.

For sammenligninger, der offentliggøres, gælder yderligere krav (for andre LCA’er skal det medtages, hvis det er relevant):
Usikkerhed af data
Fuldstændighed
Repræsentativitet
Konsistens
Reproducerbarhed

Eksempel: Krav til datakvalitet

Geografi: Danmark
Teknologi: Gennemsnitlig eksisterende teknologi
Tid: 1995-1997


2.3.2.6 Beskrivelse af kritisk gennemgang

Typen af kritisk gennemgang skal være beskrevet i henhold til ISO 14040, afsnit 7.3.

2.3.3 Kortlægning

Denne fase indeholder følgende elementer:
Beskrivelsen af data
Undersøgelse af verifikation af data
Aggregering af data
Dokumentation af systemudvidelse eller fordeling (opgørelsesmåde for processer, der indgår i produktion af samprodukter eller genbrug af materialer

En detaljeret beskrivelse af de enkelte elementer findes i ISO 14041, afsnit 6.

2.3.3.1 Beskrivelsen af data

Der er ingen formelle krav til, hvordan dataskemaet for de enkelte processer skal se ud (ISO 14048 kommer til at indeholde en vejledning), men der er krav om, hvad beskrivelsen af data skal indeholde.

Kravene er:
Referenceenhed, som data relateres til
Hvilke processer inkluderer data
Geografisk repræsentativitet
Teknologisk niveau
Tidsperiode for indsamling
Eventuelle fordelingsmetoder
Indsamlingsmetode (også kilder)
Repræsentativitet
Betydning af udeladelser og antagelser

ISO 14041, Annex A, indeholder et eksempel på et dataindsamlingsskema. Se desuden ISO 14048 og UMIP (Wenzel et al., 1996).

Der er ikke områder, som kan udpeges som mere vigtige end andre fordi alle områderne er potentielt vigtige. Referenceenheden og beskrivelsen af, hvilke processer, der er inkluderet, er imidlertid centrale.

2.3.3.2 Verifikation af data

Under dataindsamlingen skal der foretages en verifikation af data. Dette indebærer f.eks. beregning af energi- og massebalancer og sammenligning med emissionsfaktorer.

Det kan ikke undgås, at man kommer ud for, at der mangler data eller at nogle data åbenlyst er forkerte. Der skal være en beskrivelse af, hvad der gøres i tilfælde af manglende data.

Eksempel: Håndtering af manglende data

Hver virksomhed inden for en branche havde fået lavet målinger af deres luftemissioner. Alle virksomheder undtagen én havde emission af dioxin. Virksomheden, for hvilken dioxindata ikke forelå blev spurgt, og det viste sig, at de ikke havde foretaget målingen, fordi de ikke regnede med at have denne emission.

Da alle de andre virksomheder havde en emission, ville det være usandsynligt, at denne virksomhed, som producerede under de samme vilkår som de øvrige, ikke havde nogen. Den manglende værdi blev derfor erstattet med gennemsnittet af de øvrige målinger.


2.3.3.3 Aggregering af data

Den måde, data aggregeres på, har stor betydning for resultatet. Her skal checkes om:

  1. Metoden er fornuftig i forhold til formålet
  2. Aggregeringen er foretaget på en gennemskuelig måde.

For en mindre del af data, f.eks. 10%, kan det checkes, om aggregeringen er foretaget korrekt.

Eksempel: Aggregering af data

En større branche lavede en indsamling af LCI-data for deres produkter fordelt på mange forskellige virksomheder. Der blev herefter lavet et gennemsnit af tallene for hver virksomhed.

Branchen havde ikke overvejet, at mens gennemsnitstal for hver enkelt virksomhed er fornuftige til benchmarking, er de ikke velegnede til LCI-data. Vægtede gennemsnit med hensyntagen til de enkelte virksomheders produktionsvolumen blev herefter beregnet.


2.3.3.4 Dokumentation af systemudvidelse eller fordeling

Under afgrænsningen beskrives de metoder, der skal anvendes ved systemudvidelse eller fordeling. Under dataindsamling checkes, om det virkelig er de metoder, der anvendes.

2.3.3.5 Begrænsninger i fortolkning

Dette punkt kan placeres i forlængelse af dataindsamlingen eller i den endelige fortolkning. Generelt angiver ISO ikke krav om rækkefølgen i rapporten.

Ved sammenligning af systemer gælder følgende specielle krav (ISO 14040, afsnit 5.1.2.4):
Er systemerne sammenlignelige? Dette checkes mht. funktionel enhed, metodevalg, systemgrænser, datakvalitet, Systemudvidelse og fordelingsmetoder samt vurderingsmetoder.
Er der lavet en analyse af materiale-, kemikalie- og energistrømme for at retfærdiggøre medtagelse eller udeladelse i systemet?

For alle systemer gælder, at:
Det skal vurderes, om systemgrænserne er rimelige.
Hvilke begrænsninger er der mht. fortolkning pga. vurdering af datakvalitet og følsomhedsvurdering

2.3.4 Vurdering af miljøpåvirkninger

Vurdering er beskrevet i ISO 14042. Den indeholder følgende tvungne elementer:
Udvælgelse af miljøpåvirkningskategorier, kategoriindikatorer og karakteriseringsmodeller
Klassificering af kortlægningsresultater
Beregning af kategoriindikatorresultater (karakterisering)

Miljøpåvirkningskategorier er f.eks. drivhuseffekt eller forsuring. Indikatoren for forsuring er afgivelse af protoner.

Desuden kan en række øvrige beregninger udføres:
Beregning af kategoriindikatorresultaternes størrelse i forhold til referenceoplysninger (Normalisering)
Gruppering
Vægtning
Datakvalitetsanalyse: bedre forståelse af indikatorresultater

Ifølge ISO 14042, skal en LCA indeholde karakteriserede data (samt evt. andre). Hvilke miljøeffekter, der vælges, er der derimod ikke enighed om. De valgte miljøeffekter skal være i overensstemmelse med formålet for LCA-en og der skal angives tydelige referencer. Herudover er der en række anbefalinger, som kan findes i ISO 14042, 5.3.3 samt i ISO 14049.

En LCA vil typisk anvende alment kendte miljøeffekter og benytte gængse beregningsmodeller, som f.eks. UMIP (Wenzel et al., 1996). Kun i de tilfælde, hvor der er tale om nye beregningsmodeller, er det nødvendigt at gennemgå metodegrundlaget.

For alle trin gælder det, at der skal argumenteres for valget af beregningstrin og diverse faktorer skal beskrives på en klar og gennemskuelig måde.

For sammenlignende studier, som offentliggøres, gælder det specielt, at vægtning ikke må anvendes (ISO 14021, 9). Gruppering kan være en sortering af miljøeffekter f.eks. mht. lokale/globale effekter eller en rangordning alt efter prioritering.

Eksempel: Valg af miljøeffekter

I LCA for dansk el og kraftvarme var der udover miljøeffekter og ressourceforbrug ønske om at vurdere støj, arealanvendelse og visuelle effekter. Dette er relevant i relation til energisystemer, men er ikke relevant for mange andre systemer.

2.3.5 Fortolkning

Fortolkningen af LCA er beskrevet i ISO 14043. Fortolkningen omfatter:
Identifikation af væsentlige resultater
Vurdering mht. fuldstændighed, følsomhedscheck og konsistenscheck
Konklusioner, anbefalinger, rapportering

2.3.5.1 Identifikation af væsentlige resultater

Annex A.2 i ISO 14043 giver gode eksempler på, hvad dette punkt kan indeholde. Udover at identificere miljømæssige fokuspunkter, skal fortolkningen angive betydningen af de enkelte punkter.

2.3.5.2 Vurdering mht. komplethed, følsomhedscheck og konsistenscheck

Annex A.3 i ISO 14043 giver forslag til, hvordan dette punkt kan struktureres. Vurderingen skal vise troværdigheden og pålideligheden af resultaterne. Der skal suppleres med usikkerhedsberegning og vurdering af datakvalitet.

2.3.5.3 Konklusioner, anbefalinger, rapportering

De væsentligste bidrag til miljøbelastningen identificeres, og konklusionen laves under hensyntagen til de forbehold, der gælder mht. komplethed, følsomhedsvurdering og konsistens. Revieweren skal checke, at alle emner er behandlet på tilfredsstillende måde.

2.3.6 Den endelige rapport

Rapporten indeholder beskrivelsen af alle de førnævnte punkter. ISO 14040, afsnit 6, giver en overordnet indholdsfortegnelse for en rapport. Ud over at indeholde alle relevante punkter, skal beskrivelsen være klar og gennemskuelig. Forudsætninger og antagelser skal klart fremgå. Revieweren bør sætte sig i brugerens sted for at vurdere, om fremstillingen er forståelig for målgruppen. Ofte kan der f.eks. være tale om et meget indforstået sprog eller brug af forkortelser, som kun forstås af en meget snæver kreds.

2.4 Andre relevante procedurer

Karakteren af den kritiske gennemgang bestemmes af de målsætninger, der opstilles i forbindelse med LCA’en. Det er ikke formålet, der er bestemmende bortset fra LCA’er af sammenligninger. Det er opdragsgiveren evt. sammen med udføreren, der beslutter, om arbejdet skal vurderes i forhold til ISO-standarderne eller ej. Men det vil være på sin plads som reviewer også at forholde sig kritisk til de krav, som udføreren opstiller.

F.eks. vil det være at skyde over målet at lave en LCA i henhold til ISO, hvis LCA-arbejdet skal anvendes til intern prioritering i produktudvikling. Omvendt ville det være rimeligt at leve op til ISO-standardernes krav ved samfundsmæssig prioritering eller ved LCA’er, som vil få betydning for andre LCA’er (indsamling af generelle data for f.eks. elfremstilling eller stålfremstilling).

De øvrige metoder, der kan anvendes,er:
"Almindelig sund LCA-praksis"
Andre vejledninger i LCA (Heijungs, 1992), (Wenzel et al., 1996)
Forenklede metoder til LCA (Miljøstyrelsen, 2001), (Wenzel et al., 1999), (Christiansen et al,1997)

Almindelig sund LCA-praksis ligger inden for rammerne af en "kodeks" udgivet af SETAC (Society of Environmental Toxicology and Chemistry) (Consoli et al, 1993) og senere LCA-publikationer. Herudover kan de enkelte LCA-eksperter have en holdning til, hvad der er fornuftigt.

Endelig kan anvendes en vending som: Det tilstræbes at arbejdet lever op til ISO-standarderne. Det kan f.eks. betyde, at man vil medtage de komponenter, som angives af ISO, men at dokumentationskrav ikke nødvendigvis overholdes. F.eks. kan man vælge at følge UMIP (Wenzel et al, 1996), som overholder ISO pånær dokumentation af data i afrapporteringen. Man bør selvfølgelig være opmærksom på, at hvis man ikke overholder en bestemt standard eller metode, kan det være svært for revieweren at afgøre, om arbejdet er godt nok, og dette kan betyde, at reviewer og udfører har svært ved at nå til enighed om niveauet. Det bør derfor så vidt muligt anbefales at følge en offentliggjort metode eller beskrivelse. Hvis dele af ISO anvendes, bør det specificeres, hvilke dele, det er, og på hvilken måde.

Det afgørende er, at det på forhånd er aftalt mellem opdragsgiver og reviewer samt evt. udfører, hvad den kritiske gennemgang skal omfatte.