I forbindelse med at forbedre miljøforholdene har alle virksomhederne foretaget
investeringer i ny teknologi. De valgte løsninger har i tre af fire tilfælde kunne løse
både miljø og arbejdsmiljømæssige problematikker, mens den sidste primært var baseret
på løsning af et arbejdsmiljøproblem.
Miljømæssigt udbytte
Generelt er det umiddelbare miljømæssige udbytte for de deltagende virksomheder
tilfredsstillende, men ikke imponerende. Det er dog ikke overraskende. De fire
virksomheder, havde allerede før opstarten på projektet, gennemført optimeringer på
produktionsprocessen og realiseret de nemme løsninger blandt andet som udløbere af
arbejdet med kvalitetsstyring. Og de to der i forvejen ikke havde kvalitetsstyring, er
ikke særligt miljøtunge virksomheder. I virksomhedernes slutrapporter, der er vedlagt
som bilag 2-5, er der medtaget kvantitative opgørelse over miljøforbedringerne, hvorfor
der henvises til disse for mere detaljerede oplysninger.
Øget forebyggelse
Miljøstyringen har imidlertid også en væsentlig forebyggende betydning. Registrering
af miljødata giver i mange tilfælde mulighed for at afsløre og stoppe et uheld på et
tidligere tidspunkt end uden et system. Et eksempel herpå, er en virksomhed som via de
periodiske registreringer opdagede en væsentlig stigning i vandforbruget, som skyldes at
der ikke var blevet lukket for en vandhane i et procesanlæg.
Miljøstyring har bevirket, at virksomhederne fra at handle sobert, nu sætter sig
forbedringsmål. Derved bliver den miljømæssige indsats større end det ville være
tilfældet uden et ledelsessystem. De miljømæssige resultater afhænger både af de
teknologiske og miljømæssige forhold på den enkelte virksomhed. Men de afhænger også
af virksomhedens økonomiske prioriteringer. Miljøforbedringerne bliver, efterhånden som
de lette og billige tiltag er gennemført, typisk mere investeringstunge og kan få en
tilbagebetalingstid, som er længere end virksomheden normalt accepterer.
Begrænset innovation
Der er således ikke foretaget større investeringer i udvikling og implementering af
renere teknologiløsninger. Kravet om fortsatte forbedringer af virksomhedernes
miljøpræstation er tilsyneladende ikke nok til at bane vej for sådanne investeringer
inden for den tidshorisont herværende rapport behandler. Dermed ikke være sagt, at
miljøledelse ikke over et længere tidsrum kan få virksomhederne til at foretage større
investeringer i renere teknologi for at kunne overholde kravet om fortsatte forbedringer i
miljøpræstationen. Samspil med lovkrav om anvendelse af bedst tilgængelige teknologi
kan eventuel fremskynde sådanne investeringer.
Der ser således ud til, at miljøledelsen har forbedret virksomhedernes præventive
miljøindsats og har ført til en vis reduktion i ressourceforbrug, affaldsproduktion og
emissioner. Det ser til gengæld ikke ud til, at miljøledelsen endnu har medført
egentlige innovationer i virksomhedens miljøpræstationer og -forhold, som kunne lede til
væsentlige reduktioner.
De langsigtede økonomiske konsekvenser ved implementering af et miljøledelsessystem
indgår generelt som et væsentlig parameter ved virksomheders beslutninger om eventuel
implementering af miljøledelse. Derfor blev emnet drøftet med virksomhederne i
forbindelse med interviewrunden.
Svært at kvantificere det økonomiske udbytte
Det har været vanskeligt for de deltagende virksomheder, at kvantificere effekterne af
et miljøledelsessystem i økonomiske termer. Det er for eksempel svært at sætte
økonomi på effekten af holdningsændringerne hos medarbejderne, selv om det uden tvivl
har haft en positiv effekt på motivationen og produktiviteten. Det samme gælder for den
afklaring af kompetencer og ansvar, indførelsen af miljøledelse har betydet i de
deltagende virksomheder.
Det er givet styrket virksomheden organisatorisk, men igen er det ikke muligt at
kvantificere.
Et konkret eksempel i en af de deltagende virksomheder er, at det i kraft af
miljøkortlægningen er lykkedes at få overbevise planlægningsafdelingen om fordelene
ved serieproduktion. Det har medført et væsentligt mindre spild, mindre rengøring og
samtidig øget produktionskapaciteten. Igen kan det ikke umiddelbart omregnes til kroner
og øre.
Omkostninger og fortjenester
Regnskabet for implementering og drift af miljøstyring er ikke umiddelbart let at
opstille. Både indtægter og udgifter er vanskelige at opgøre. En af virksomhederne har
beregnet, at den i kraft af miljøindsatsen har sparet omkring 3,6 mio.kr. over en
fireårig periode. To af de deltagende virksomheder anslår samstemmende, at udgifterne
til miljøindsatsen (certificering, aflønning af miljøchef, etc) udgør omkring 0,3
mio.kr. årligt. Det har ikke været muligt at vurdere alle effekter, såsom tidsforbrug,
motiveret medarbejder og ressourcebesparelser. Derfor er det ikke muligt at lave
sammenfattende vurderinger af omkostninger og fortjenester ved implementering af
miljøstyring. Der henvises til bilag 2-5 for detaljer om de deltagende virksomheders egne
økonomiske vurderinger.
Fastholder eksisterende og tiltrækker nye kunder
De deltagende virksomheder vurderer samstemmende, at de sandsynligvis havde mistet
vigtige kunder, hvis de ikke havde været i stand til at dokumentere virksomhedens
miljøforhold. Tre af de fire deltagende virksomheder har fået nye kunder i kraft af, at
de kunne dokumentere miljøforhold og miljøindsats.
Valget har for de deltagende virksomheder således stået mellem enten et fald i
omsætning som følge af fravær af miljøledelse eller en stigende omsætning som følge
af etableringen af miljøledelse. Det har ikke været muligt for nogen af de deltagende
virksomheder at kvantificere disse forhold.
Det har været en økonomisk fordel
Det ser således ud til at det økonomisk har været fordelagtigt for virksomhederne at
indføre miljøledelse. Det gælder både på kort sigt i kraft af ressourcebesparelser og
motivationseffekter og på mellemlangt og langt sigt i kraft af en bedre markedsposition
(flere kunder).
Under mange af interviewene blev der fremhævet andre vigtige resultater end de rent
miljømæssige og økonomiske. Nogle af disse effekter er omtalt i kapitel 2. Nedenfor
følger to andre effekter.
Flere fremhævede, at et af de væsentligste resultater af miljøstyringsarbejdet er,
at miljøspørgsmål er blevet nærværende i den daglige ledelse og drift. Miljø er
dermed også blevet en parameter der indgår ved beslutninger om investeringer.
Fra medarbejdernes side blev det fremhævet at man oplevede at den offentlige debat var
blevet mere vedkommende, når man selv arbejder med miljø til daglig og sammen med den
holdningsændring man har opnået gør det at man også ændrer adfærd privat.
En enkelt virksomhed har på grund af miljøledelsen haft forholdsvis let ved at
dokumentere krav i forbindelse med ansøgning om miljømærkning af virksomhedens
produkter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|