Miljø- og kvalitetsledelsessystemer i fire danske virksomheder

4 Omverdenens reaktion

4.1 Kunder
4.2 Leverandører
4.3 Myndigheder
4.4 Lokalsamfundet

Udviklingen på det miljøpolitiske område har i de senere år i nogen grad været påvirket af forventninger, holdninger og handlinger hos aktører i virksomhedernes omverden. Der er derfor i forbindelse med sammenfatningen af virksomhedernes erfaringer også inddraget erfaringer omkring reaktionen på miljøcertificeringen fra fire centrale aktører for virksomhederne, nemlig kunder, leverandører, miljømyndigheder og naboer. Disse fire aktører vurderes at være mest relevante i forhold til vurderingen af koblingen omverdenens reaktion. Der er selvsagt også andre aktører, end de som behandles i dette kapitel, som det er relevant at beskæftige sig med i forhold til virksomhedernes miljøadfærd. Det gælder for eksempel slutbrugere, interesseorganisationer, brancheorganisationer, m.v.

Kun generelle vurderinger

De vurderinger, der er præsenteret i dette afsnit har en meget generel karakter. Der er ingen tvivl om, at der på et mere detaljeret plan er væsentlige forskelle i aktørernes reaktioner. Det afhænger blandt andet af branche, marked, konkurrencesituation, m.v. Da grundlaget for denne rapport alene er fire virksomheders erfaringer, er der ikke grundlag for at forsøge at uddrage andet end de generaliserede konklusioner. Det kræver analyse af et større antal virksomheder, hvis der skal kunne drages konklusioner på branche og markedsniveau.

4.1 Kunder

Kundernes reaktion på, at virksomhederne har indført miljøstyring er kort berørt i afsnit 3.2 om det økonomiske udbytte. I det følgende er flere af virksomhedernes betragtninger og erfaringer vedrørende kundereaktioner anført.

Virksomhedernes erfaringer med kundekrav til miljøstyring varierer afhængigt af, hvilken branche virksomhederne tilhører.

Det giver nye kunder

På tre af de fire virksomheder har man erhvervet nye store kunder fordi virksomheden bedre end andre i branchen kunne leve op til kunden miljøkrav. "Et certificeret miljøstyringssystem åbner døre og sikrer, at man ikke bliver fravalgt", som en af lederne formulerede det.

Et andet eksempel er, at en af virksomhederne har en kunde, der besøger og gennemgår virksomheden for at sikre sig, at miljøforholdene er i orden. Samme virksomhed er af den opfattelse, at den ikke havde haft samme udvikling og fordelagtige markedsposition, hvis den ikke havde indført miljøstyring. Erfaringen er "At hvis man fornemmer, at omverden vil begynde at stille miljøkrav eller dokumentationskrav er det på tide at etabler et miljøledelsessystem" Kvalitetsstyring er i dag en nødvendighed i deres branche og det forventes miljøstyring også blive. En anden af virksomhederne har oplevet, at en af deres kunder har overtaget/kopieret virksomhedens leverandørkrav. En tredje virksomhed er leverandør til et slutprodukt, som har direkte sammenhæng med den miljøprofil kunderne ønsker at signalere.

I nogle brancher giver det ikke fordele

Den sidste virksomhed oplever, at det fortsat er funktions- og kvalitetskrav samt prisen, der er afgørende for deres kunders valg. Kunderne ved at virksomheden er miljøpositiv, men kunderne fravælger kun leverandører der er decideret miljønegative og som derved kan skade kundens omdømme. De tilvælger ikke leverandører fordi de har miljøledelse eller lignende. Derfor er der ikke for denne virksomhed nogen umiddelbar fordel af miljøstyring i form af øget markedsandele.

Det er lettere at imødekomme kunders krav om dokumentation

Projektlederne fremhæver, at det certificerede miljøstyringssystem har lettet arbejdet med, at udfylde mange af de spørgeskemaer, der kommer fra kunderne vedrørende virksomhedens miljøforhold. Særligt i forhold til det tyske marked er det påkrævet med en omfattende miljødokumentation som rækker langt udover, hvad et certificeret miljøstyringssystem kræver.

Det ser således ud til, at det for alle virksomheder har været en fordel i forhold til kundekontakten, at have indført et miljøledelsessystem. For enkelte af virksomhederne har det været en nødvendighed.

4.2 Leverandører

Det er et krav i et certificeret miljøstyringssystem, at virksomhederne forholder sig til egne leverandører. Det har derfor været oplagt, at inddrage dette aspekt i sammenfatningen af projekterfaringerne.

Begrænsede erfaringer

Virksomhedernes erfaring med leverandørkontrol må betragtes som begrænsede. For alle virksomhederne gælder det, at det er svært at få oplysninger ud af de store multinationale råvareleverandører. Det er imidlertid vanskeligt at gøre noget ved det, da man samtidig er temmeligt bundet til at handle med dem på grund af deres markedsplacering eller for at kunne opfylde egne kunders krav.

Typisk kun orientering af leverandører

Virksomhedernes kommunikation til deres leverandører har primært været at orientere dem om firmaets holdning til miljø og flere af virksomhederne vurderer årligt ved hjælpe af spørgeskemaer om der skal ske ændringer på leverandørlisten. En enkelt af virksomhederne besøger de største af leverandørerne, men generelt er betragtningen at man spørger officielt. En af de interviewede formulerede det "men det er prisen eller kundernes krav der er afgørende, med mindre det ligefrem kan give et dårligt renommé at bruge en given leverandør".

Indkøbspolitik

Stillingtagen til egne leverandører afføder typisk en indkøbspolitik med retningslinier for, hvilke betragtninger der skal indgå ved større investeringer samt en procedure for test af nye produkter, der skal anvendes i virksomheden, således at miljøeffekten af et givet stof på forhånd kræves vurderet. Typisk indeholder indkøbspolitikken dog en gummiparagraf, der muliggør fortsat brug af eksisterende leverandører, selv om de måske miljømæssigt ikke er det optimale valg.

En enkelt virksomhed skiller sig ud fra dette billede og har meget aktivt arbejdet med leverandørstyring. Resultaterne af dette er rapporteret i en særskilt publikation fra Miljøstyrelsen med titlen "Miljørelateret leverandørstyring i tekstilindustrien" (Arbejdsrapport nr. 375 1998).

Det ser således ud til, at miljøledelsen generelt har haft en begrænset effekt i forhold til at stille krav til information og adfærd hos leverandører, specielt i forhold til store multinationale virksomheder.

4.3 Myndigheder

Miljøauditering og -certificering betyder, at en uafhængig og uvildig tredjepart gennemgår virksomhedens miljøadfærd og -dokumentation. Miljøledelse betyder også, at virksomheden har kortlagt og kan dokumentere sine miljøforhold. Systemet berører derved emner, der indgår i miljømyndighedernes opgaver i forhold til virksomhederne. Det er derfor interessant, at få en vurdering af, hvilken effekt virksomhedernes indførelse af miljøledelse har haft i forhold til myndighederne.

Fortrinsvist gode erfaringer

De deltagende virksomheder har fortrinsvis haft et positivt samarbejde med miljømyndighederne, særligt de kommunale repræsentanter, i forbindelse med deres deltagelse i styregrupperne for projektet. De virksomheder, der har de bedste erfaringer havde i forvejen et godt samarbejde med myndighederne, som efterfølgende er blevet styrket.

Et par af virksomhederne har fastholdt samarbejdet med myndighederne ved årligt at lave en præsentation af virksomhedens fremtidige planer og udviklingen i firmaet, mens kommunen præsenterer tanker om udviklingen i miljøregulering. Myndighederne medvirker således også til at vedligeholde ledelsessystemet ved blandt andet at informere om relevant ny lovgivning.

Miljøledelse og miljøgodkendelser

Erfaringerne med at videreføre samarbejdet omkring miljøstyring til arbejdet med fornyelse af miljøgodkendelse er blandede. To af virksomhederne oplever et godt samarbejde. For eksempel kan en del af myndighedernes krav til egenkontrol opfyldes gennem den egenkontrol, der er etableret i tilknytning til miljøstyringssystemet. En tredje virksomhed oplevede, at myndighedernes krav på ingen måde kunne modsvares af de oplysninger der var indeholdt i miljøstyringssystemet. Virksomheden har set sig nødsaget til at få en konsulen til at stå for diskussion og forhandlinger med myndighederne.

Miljøledelse og arbejdsmiljømyndigheder

Ingen af de deltagende virksomheder har oplevet ændringer i deres relationer til arbejdsmiljømyndighederne. Indsatsen indenfor arbejdsmiljøområdet, som flere virksomheder har inddraget under miljøledelsessystemet, har tilsyneladende ikke ændret Arbejdstilsynets tilsyns- og rådgivningsindsats.

Det ser således ud til, at der ikke kan drages nogle generelle konklusioner vedrørende miljøledelsessystemets betydning for virksomhedens relationer til miljø- og arbejdsmiljømyndigheder.

4.4 Lokalsamfundet

I de senere år har der været en stigende tendens til, at miljøsager opstår fordi naboer er utilfredse med eller utrygge ved de aktiviteter, der foregår på virksomheder. Det er derfor interessant at undersøge, om miljøledelse kan medvirke til at reducere en sådan utilfredshed eller utryghed.

De deltagende virksomheder har generelt ikke haft problemer i forhold til naboer og lokalsamfundet.

En enkelt af virksomhederne afholder åbent-hus arrangementer. De ansatte der bor i lokalsamfundet oplever, at dette har været medvirkende til at ændre lokalbefolkningens syn til virksomheden.

Generelt betragtet er de ansatte stolte af deres virksomheders miljøarbejde, det virker godt i lokalsamfundet, hvor folk ved at det er en virksomhed der gør noget for miljøet og er en god arbejdsplads.

Det ser således ud til, at miljøledelse giver virksomhederne et bedre renommé i lokalområdet, hvilket kan reducere en eventuel utryghed ved virksomheden og i nogle tilfælde måske kan medvirke til at takle eventuelle klager og utilfredshed på et lavere konfliktniveau.