Nye veje til Konkurrencefordele

Mærkevarer skal bare være i orden

Södahl Design er en dansk tekstilvirksomhed, der har arbejdet med miljø gennem en årrække. Virksomheden er miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EU's miljøledelsesordning, EMAS. En række af deres produkter er også mærket med EU's miljømærke, Blomsten.

- Vi arbejder med miljøledelse som internt styringsinstrument, og det har været naturligt for os at bygge videre med miljømærket. Når vi siger EMAS, så ser de fleste lidt desorienterede ud, mens miljømærkerne er lettere at kommunikere ud. Nu kan vi fortælle om det enkelte produkt, siger miljøkoordinator Laila Pedersen.

Vi er rustede

COOP Danmark stiller krav og spørger til miljøet, men ellers har virksomheden endnu ikke mærket den store efterspørgsel fra detailhandlen.

- Vi håber, at der kommer en større efterspørgsel fra den danske detailhandel. Vores produkter er mærkevarer, og så forventer folk bare, at tingene er i orden. Derfor skal vi være sikre på, at vi har et godt produkt, når vi går ud til vores kunder. Det skaber tryghed og sikkerhed for sælgerne, siger Laila Pedersen.

- Et af problemerne har været de mange forskellige mærkninger og certificeringer. Hverken detailbutikkerne eller forbrugerne kan overskue dem og dermed heller ikke bevidst styre deres indkøb efter dem. Med miljømærket Blomsten har vi én samlet, internationalt godkendt certificering for flere produktkategorier og brancher. Dermed kan alle ressourcer anvendes målrettet til at skabe kendskab og bevidsthed omkring miljømærkede produkter. Potentialet for Blomstmærket sengetøj er anseeligt, og derfor har alle nye dessiner denne mærkning, supplerer salgschef Lars Jespersen.

En analyse af 330 danske virksomheder viser, at 60% af virksomhederne oplever det som et krav fra kunderne, at de opfylder miljøstandarder.

Kilde: "Global ansvarlighed - Fremtidens krav til danske leverandører", 2001, Dansk Industri.

En lang produktkæde

Södahl Design køber råvarer på verdensmarkedet, og det kan ofte være svært at få alle informationer om, hvor produkterne kommer fra, og hvordan de er produceret og behandlet. Virksomheden har ikke en størrelse, så den kan kræve, at leverandører skal kunne fortælle om alle forhold.

- Jo længere væk fra huset vi kommer, desto sværere bliver det for os. Derfor kræver det, at aktører i forsyningskæden er villige til at samarbejde med os. Det er der nogen, der har været, og derfor har vi i dag produkter med Blomsten. Men det er vores erfaring, at det kræver stor vedholdenhed, når man ikke har en kort produktkæde, siger Laila Pedersen.

Södahl Design A/S, Brande, 75 medarbejdere.