Nye veje til Konkurrencefordele

Forventninger til dansk miljø

I turistbranchen ønsker en del virksomheder at være på forkant. De regner ikke med, at det umiddelbart vil give flere kunder, men de har oplevet, at en række gæster forventer, at miljøet er i orden i Danmark.

- Turistvirksomhederne regner ikke med, at kunderne vil betale ekstra for miljøet, men de regner alligevel med, at det vil komme til at få kommerciel betydning. De vil ikke risikere at blive fravalgt, fordi de ikke har lavet en dokumenteret miljøindsats, og de vil ikke skuffe gæsterne, så de undlader at komme igen, siger Jørgen Hansen, der er direktør i Midt-Nord Turisme - det regionale markedsførings og udviklingsselskab. I Midt Nords regi har 35 virksomheder startet et miljøsamarbejde.

Særligt hos tyske gæster er der en stigende forventning om, at der passes på miljøet. Tyskerne undrer sig f.eks. over, at de bare skal smide alt affald i en affaldspose, når de hjemme skal sortere det i mange fraktioner.

Den Grønne Nøgle

Læs mere på www.dengroennenoegle.dk

Brug for markedsføring

Hotel Copenhagen Strand ligger i et gammelt pakhus i København. Allerede da hotellet blev bygget, blev det besluttet at indrette hotellet, så det kunne leve op til kravene i Den Grønne Nøgle. Forskere fra Århus har undersøgt, hvad gæsterne mener om, at hotellet er et grønt hotel.

- Undersøgelsen viser, at det ikke er en væsentlig parameter for valg af hotel. Alligevel tager specielt udenlandske gæster det nærmest som en selvfølge, at skandinaviske hoteller er grønne og arbejder aktivt på at reducere miljøbelastningen, siger lektor på Handelshøjskolen i Århus,Winnie Johansen.

- Vi ville være på forkant med en udvikling, som vi tror er på vej. Derfor valgte vi at lave hotellet, så vi kunne få Den Grønne Nøgle. Det er både lettere og billigere at lave miljørigtige løsninger, når der bygges nyt. Og når miljøtiltagene først er blevet indført, kræver det ikke det store arbejde, siger hotellets direktør, Anne Louise Poulsen.

Medarbejderne synes, at det er positivt, og hotellet sparer også ressourcer. Men det er svært at vurdere, om kunderne ser Nøglen som et aktiv.

- Desværre har vi ikke mærket nogen stor interesse fra kunderne. Næsten ingen virksomheder kender Nøglen, og derfor spørger de ikke efter den - der er brug for mere markedsføring, siger Anne Louise Poulsen.

Hotel Copenhagen Strand, København, 25-30 medarbejdere.