Nye veje til Konkurrencefordele

Miljøinformation til kunderne

På en tur rundt i IKEA's danske butikker støder man stadigt oftere på miljøinformationer. Internationalt arbejder IKEA nemlig på at samle miljøinformationer om de enkelte produkter. Nogle af informationerne skal kunderne kunne finde på prisskiltene, mens de mere detaljerede produktinformationer skal være på IKEA's hjemmeside.

I Danmark er IKEA også gået i gang med at styrke miljøindsatsen og med at fortælle kunderne om arbejdet.

Virksomheden er gået meget praktisk til opgaven og har ikke indført miljøledelse efter ISO 14001 eller EMAS.

Først har IKEA givet sig i kast med affaldet. Arbejdet foregår sideløbende på fire niveauer: Hvilke systemer og procedurer skal indføres? Hvordan skal det implementeres helt konkret ude i butikkerne? Hvordan kan vi kommunikere det til vores kunder? Hvad kan kunderne selv gøre for at begrænse affaldet?

Tidligt ud

- Jeg tror godt, at man kan gå tidligt ud at fortælle om arbejdet uden at miste seriøsiteten. Vi fortæller små historier til kunderne - både om, hvad IKEA gør, og hvad vores kunder selv kan gøre. Vi starter i varehuset i Gentofte, og så breder vi det ud til hele landet, siger Sinnet Bødewadt, miljøkoordinator hos IKEA Danmark.

Selvom IKEA Danmark ikke er certificeret, tager arbejdet udgangspunkt i metoderne i ISO 14001. IKEA arbejder med visuel miljøledelse, hvor der anvendes grafiske symboler og billeder i kommunikationen til både kunder og medarbejdere.

Informationen kan handle om, hvordan kunderne kommer af med brugte energisparepærer, hvordan IKEA sparer på belysningen, eller hvordan kunderne kan komme til og fra butikken med offentlige transportmidler.

Hos IKEA Danmark kan man se, at kunderne stiller flere og flere spørgsmål til miljøet. Alle salgsmedarbejdere har fået en enkelt A4-side med svar på de hyppigste spørgsmål og med oplysninger om, hvor kunderne kan få mere information.

- For IKEA er miljøkommunikation en langsigtet strategi. Det skal understøtte de enkelte salgsområder i det daglige arbejde, og det skal vise, at vi som virksomhed tager et socialt ansvar, siger Sinnet Bødewadt.

IKEA Danmark, Tåstrup, 750 medarbejdere.