| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Nye veje til Konkurrencefordele
Detailhandlen spiller en stor rolle for udviklingen af markedet for miljørigtige
produkter. Her er den direkte kontakt til kunderne, og her beslutter man, om der skal
sættes fokus på de miljørigtige produkter i markedsføringen, og hvilken placering
produkterne skal have i butikkerne.
Hos både Dansk Supermarked og COOP Danmark er de miljømærkede vaskemidler blevet
store salgssucceser. Dansk Supermarked sælger Grøn Linie i Føtex og Bilka og Netop i
Netto.Vaskemidlerne er mærket med Blomsten.
- Grøn Linie blev verdens første vaskepulver med EU's miljøblomst, og vi har bestemt
ikke fortrudt, at vi brugte tid og penge på at udvikle produktet sammen med Linds
Fabrikker. Da vi havde vundet Forbrugerinformationens test for hvidvaskemidler i 2001,
steg salget af Grøn Linie til det tredobbelte, og i Netto er Netop i dag det bedst
sælgende vaskepulver, siger Mogens Jensen, direktør i Dansk Supermarked Indkøb. Han
fortsætter:
- I forhold til de to mest solgte mærkevarer inden for vaskemidler sælger vi
henholdsvis dobbelt så mange og fire gange så mange pakker Netop. I dag er vaskepulveret
lokomotiv for hele Grøn Linie-serien. Vi har nu fået EU-blomsten på toiletpapir,
køkkenruller og opvasketabs, og mere vil følge efter.Vi tror på, at man bedst øger
kundernes kendskab til miljømærker ved at sætte dem på produkter, de har i hånden
hver dag.
Troværdig hjælp
Hos COOP Danmark er vaskemidlet Bluecare mærket med det nordiske miljømærke, Svanen.
Niels Munck, tørvaredirektør i COOP Danmark, siger:
- Brugen af et miljømærke på COOP Danmarks Bluecare-vaskemidler har gjort Bluecare
til det mest solgte vaskemiddel i vores butikker.Vigtigst for succesen var
Forbrugerstyrelsens test i 1999, samt at både pris, kvalitet og miljødelen har været i
orden. Miljømærker er i sig selv ikke nok, men de er en troværdig hjælp for
forbrugerne til at finde de miljørigtige varer.
- Salget blev tidoblet, da Forbrugerstyrelsens undersøgelse viste, at Bluecare Colour
lå i top, både hvad angik miljøvurdering og vaskeevne, og samtidig var billigst.
Succesen gjorde det muligt at presse de multinationale mærkevarer til at fjerne det
miljøbelastende stof LAS og til at begynde at tænke mere på miljømærker, siger Niels
Munck.
Dansk Supermarked A/S, Århus, ca. 19.000 medarbejdere, og COOP Danmark A/S,
Albertslund, ca. 22.000 medarbejdere.