| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Strategi for begrænsning af
vejtrafikstøj - Delrapport 1 - Tekniske aspekter
4 Metode til beregning af effekten af
virkemidler
4.1 Typer af virkemidler
Der foreligger en række tekniske muligheder for at dæmpe vejtrafikstøjen. Tiltag der dæmper støjen ved
kilden, fx støjsvag asfalt eller støjsvage dæk, dæmper støjen generelt i gaderummet, mens fx støjskærme og
facadeisolering dæmper støjen mere specifikt for givne boliger. Disse virkemidler har til gengæld en markant
effekt for de pågældende boliger.
Der skelnes i vejstøjstrategien mellem tekniske virkemidler og politiske styringsmidler. Med tekniske
virkemidler tænkes på de tekniske foranstaltninger, som i den fysiske virkelighed kan reducere
støjbelastningen. Det gælder fx anvendelse af støjsvage belægninger. Med politiske styringsmidler tænkes
derimod på de politiske tiltag, der skal til for at sikre, at en konkret udvikling finder sted, fx øget brug af
støjsvage belægninger.
Med hensyn til de tekniske virkemidler kan der skelnes mellem følgende typer af virkemidler:
1. Dæmpning ved kilden
2. Dæmpning af udbredelsen
3. Dæmpning ved modtageren
Vejstøjgruppen har valgt at fokusere analyserne på følgende tekniske virkemidler, som anses for særligt
relevante i relation til dæmpning af vejtrafikstøjen:
1. Dæmpning ved kilden:
- Skærpelse af krav til køretøjers støjudsendelse
- Fremme af brugen af støjsvage dæk
- Støjreducerende vejbelægninger (to-lags drænasfalt)
- Støjreducerende vejbelægninger (tyndlagsbelægning)
- Hastighedsreduktion
- Lastbilforbud
2. Dæmpning af udbredelsen
- Overflytning til større veje
- Opstilling af støjskærme
3. Dæmpning ved modtageren
- Facadeisolering
- Ændret bygningsanvendelse
Derudover findes en række øvrige virkemidler, som fx dæmpning af trafikomfanget, overflytning af
vejtrafik til andre mere støjsvage transportformer, overdækning af veje (tunneler), regulering af
trafikkens døgnfordeling, mv. Disse er ikke nærmere analyseret.
Med hensyn til støjsvage vejbelægninger gælder, at de to typer vejbelægninger, der er analyseret,
illustrerer spektret med hensyn til effekter og omkostninger ved støjreducerende vejbelægninger. I
forbindelse med den praktiske implementering af støjreducerende tiltag er det dog væsentligt at være
opmærksom på, at en tredje mulighed, et-lags drænasfalt, også er et relevant alternativ, jf. nedenfor.
4.2 Effektberegninger
Effektanalyserne af virkemidlerne er gennemført ved hjælp af TP-Noise. Støjbelastningen beregnes i
princippet for hver enkelt bolig ud fra hensyntagen til effekten af de anvendte virkemidler. Det har ikke
været muligt at inddrage boliger i landdistrikterne i modellen, og disse er derfor håndteret uden for
modellen.
Strækninger, hvor effekten af virkemidlerne er størst, er udvalgt ud fra beregninger i TP-Noise. Der er
udarbejdet en metode, som sorterer alle strækninger efter støjbidrag til boliger, hvilket er anvendt til at
identificere de strækninger, som pr. km bidrager med mest støj. Det skal fremhæves, at strækningerne
er udvalgt analytisk, hvilket vil sige, at en række øvrige aspekter, som man skal tage hensyn til i
forbindelse med konkret planlægning af støjforanstaltninger på konkrete strækninger, ikke er
inkluderet i udvælgelsen.
Virkemidler, som beskytter modtageren i form af supplerende facadeisolering indregnes ved at
reducere støjbelastningen for de pågældende boliger. En afgørende forskel mellem facadeisolering og
de øvrige virkemidler er, at støjbelastningen kun reduceres indendørs med lukkede vinduer, mens den
udendørs belastning ikke er ændret.
For virkemidler, hvor effekten afhænger af den geografiske udbredelse af virkemidler (de
strækningsspecifikke virkemidler) er der opgjort det antal model-kilometer, som virkemidlet bringes i
anvendelse på. Opgørelsen af modelkilometer bygger ligesom den grundlæggende kortlægning på et
antal modelbyer, der er opskaleret til nationalt niveau.
Effekterne af de enkelte virkemidler kan måles som forskydningen i fordelingen af antallet af boliger i
de enkelte 1 dB-kategorier. For de analyserede virkemidler er de parametre, der kan bruges til at
beregne den støjreducerende effekt, angivet i tabellen nedenfor.
Tabel 4.1: Parametre til bestemmelse af støjreduktionen
|
Virkemiddel |
Data til beregning af støjreducerende effekt |
Dæmpning ved kilden |
Skærpelse af krav til køretøjers støjudsendelse |
Generel effekt |
Fremme af brugen af mere støjsvage dæk |
Generel effekt |
Støjreducerende vejbelægninger |
Vejklasse / ÅDTByområdeHastighed |
Hastighedsreduktion |
Vejklasse / ÅDTByområdeHastighed |
Lastbilforbud |
VejklasseByområdeLastbilprocent |
Dæmpning af udbredelsen |
Overflytning til større veje |
Vejklasse / ÅDTByområdeLastbilprocent |
Opstiling af støjskærme |
Vejklasse / ÅDTSBT |
Dæmpning ved modtageren |
Facadeisolering |
Generel effekt |
Ændret bygningsanvendelse |
Generel effekt |
Note: ÅDT betegner årsdøgnstrafik, dvs. gennemsnitlig
årlig trafik på en given vej.
4.2.1 Vejklasse
Alle vejstrækninger, der indgår i den nationale støjkortlægning, har tilknyttet oplysninger om vejtype
enten hentet fra den tidligere Landsstøjmodel eller fra information om vejklasse fra kortproduktet
DAV [2]. Vejklasserne er nummereret 1 til 6:
- motorveje
- motortrafikveje
- hovedlandeveje og landeveje
- overordnede byveje
- fordelingsveje
- boligveje
Afgrænsningen af klasserne 1 til 3 ligger nogenlunde fast. Kommunerne har i Landsstøjmodellen
derimod frit kunne placere veje i de nedre vejklasser, og der vil derfor kunne være forskel på, hvor
kommunerne har valgt at indplacere boligveje og lokale fordelingsveje.
4.2.2 Byområde
For at kunne identificere de vejstrækninger, hvor et virkemidler vurderes at have størst effekt,
tilknyttes oplysning om hvorvidt strækningen er beliggende i byområde eller uden for byområde.
4.2.3 Støjbidrag fra den enkelte delstrækning
Det er endvidere væsentligt at tage højde for strækninger, som i særlig grad påvirker mange boliger.
Derfor tilknyttes strækningerne også oplysninger fra den nyeste støjkortlægning, om hvor mange
boliger den enkelte strækning vil påvirke med høje støjniveauer.
4.2.4 Resultater
Resultater af konsekvensvurderinger præsenteres i form af tabeller, hvor antal støjbelastede boliger
fordeles på støjintervaller. De kan eventuelt vises opdelt på f.eks. boligtyper, bystørrelser eller
vejtyper.
4.2.5 Kombination af virkemidlerne
Når effekten af de enkelte virkemidler er belyst, opstilles scenarier, hvor effekten af at kombinere
virkemidlerne belyses. Det skal bemærkes, at ikke alle effekter er umiddelbart additive. Effekten af et
virkemiddel kan således påvirke, hvor meget et andet virkemiddel i kombination hermed kan reducere
støjbelastningen.
Fodnoter
[2] Dansk Adresse og Vejnetdatabase.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.
|