Servicesektorens miljøbelastninger og forbedringspotentiale

1 Indledning

1.1 Formål
1.2 Målgruppe
1.3 Projektets aktiviteter og metode
1.4 Læsevejledning

1.1 Formål

Projektet har til formål at tilvejebringe oplysninger om miljøforhold og forbedringsmuligheder, som Miljøstyrelsen kan anvende ved den videre planlægning af hvilken indsats der fremover skal gennemføres indenfor de udvalgte serviceområder og disses nært beslægtede brancher i servicesektoren, hvilke tværgående temaer der med fordel kan arbejdes med, og hvorledes indsatsen kan tilrettelægges.

For organisationer herunder brancheforeninger vil projektet give en vurdering af, hvorledes miljøforholdene ser ud indenfor deres område eller branche samt en indikation af, hvilke muligheder der vil være vedrørende en indsats fremover.

Mere specifikke mål for projektet er følgende:
At få afgrænset servicesektoren og få udarbejdet en operationel opdeling af denne i hovedområder og delområder
At få udarbejdet fremgangsmåde eller metode til udvælgelse af de områder, hvor der er størst potentiel miljøgevinst
At få gennemført vurderinger af miljøbelastninger og det miljømæssige forbedringspotentiale i de forskellige brancher i servicesektoren set i livscyklusperspektiv.
At få gennemført livscyklusbaserede opgørelser og vurderinger af ressource- og miljøbelastninger indenfor 4 udvalgte servicebrancher.
At få identificeret de miljømæssige forbedringspotentialer indenfor servicebrancherne og opstillet idéer til optimering.
At få opstillet idéer til implementering af en fremtidig miljøindsats.
At undersøge i hvilket omfang resultaterne fra undersøgelserne kan anvendes i andre nært beslægtede servicebrancher.
At søge at identificere tværgående temaer, som kan være relevante for en række af servicesektorens brancher.
Sikre opbakning til anbefalede indsatsområder blandt de relevante aktører i brancherne og indenfor delområderne bl.a. gennem afholdelse af rundbordssamtaler.

Det mere langsigtede mål for udredningen og dens videre anvendelse er, at reducere miljøbelastningen i servicesektoren og forbedre udbuddet af miljøvenlige serviceydelser.

1.2 Målgruppe

Projektets primære målgrupper er Miljøstyrelsen og de udvalgte serviceområders organisationer herunder brancheforeninger.

En anden væsentlig målgruppe for projektet er de fagforbund, som branchernes ansatte er organiseret i, idet de ansatte ofte vil være centrale aktører, dels i forhold til arbejdsmiljøet dels i forhold til selve udmøntningen af miljøforbedringer.

Endvidere udgør servicevirksomheder (offentlige og private), især indenfor de udvalgte brancher, en målgruppe. Endelig udgør de decentrale miljømyndigheder og miljørådgivere sekundære målgrupper.

1.3 Projektets aktiviteter og metode

Projektet er gennemført med to overordnede faser:

  1. Første fase med afgrænsning af servicesektoren og generel kortlægning af servicesektorens miljøforhold med henblik på at afdække hvilke dele af servicesektoren, hvor der er størst potentiel forbedringspotentiale ved en øget indsats.
      
  2. Anden fase med undersøgelse af miljøforhold og belysning af forbedringspotentialer inden for 4 udvalgte servicebrancher med henblik på at opstille ideer til implementering af en fremtidig miljøindsats.

Den første fase har omfattet følgende aktiviteter:

  1. Afgrænsning af servicesektoren og kategorisering
  2. Indhentning af data fra Danmarks Statistik.
  3. Opbygning af database over centrale parametre og bearbejdning af data.
  4. Miljømæssige vurdering af servicebrancherne ud fra bearbejdede data.

Efter første fase besluttedes at udvælge 4 delbrancher, som de konkrete undersøgelser har omfattet.

Den anden fase har omfattet følgende aktiviteter:

  1. Overordnet kortlægning af miljøforhold i udvalgte servicevirksomheder.
  2. Detailkortlægning af ressourceforbrug og miljøbelastninger.
  3. Ogørelse af ressource- og miljøpåvirkninger set i livscyklusperspektiv.
  4. Identifikation af forbedringspotentialer og optimeringsidéer.
  5. Diskussion af idéer gennem afholdelse af 3 rundbordssamtaler.
  6. Analyse og vurdering af forslag til optimering.

Som det fremgår af ovenstående er der i projektet anvendt flere forskellige metoder til belysning af problemstillingen. De anvendte metoder omfatter i hovedtræk:
Indsamling af data fra Danmarks Statistik og fra relevante undersøgelser og litteratur indenfor serviceområdet.
Overordnede miljømæssige opgørelser og vurderinger for serviceområdet.
Gennemførelse af besøg på udvalgte virksomheder med indsamling af miljødata og oplysninger om virksomhedens miljøarbejde og forbedringsmuligheder.
Gennemførelse af telefoninterviews med virksomheder og med nøglepersoner inden for området.
Opstilling af idéer til miljømæssige forbedringer og vurdering af disses potentiale samt opstilling af forslag til virkemidler.
Gennemførelse af rundbordssamtaler.

1.4 Læsevejledning

I kapitel 2 beskrives erfaringerne fra den første screening af servicesektoren, hvor der på baggrund af data fra Danmarks Statistik er lavet en overordnet kortlægning af branchens miljøforhold. Herefter blev 4 brancher udvalgt til nærmere undersøgelser.
Pengeinstitutter som repræsentant for kontorvirksomheder
Plejehjem som repræsentant for institutionsområdet
Handel med frugt og grønt som repræsentant for engros- og detailhandel (repræsenterer 2 delbrancher).

I henholdsvis kapitel 3, 4 og 5 beskrives resultaterne fra miljøkortlægningen af disse brancher samt opstilles ideer til implementering af en fremtidig indsats. Ideerne er dels projektgruppens idéer, som bl.a. udspringer af undersøgelsens resultater, og de tilbagemeldinger, som deltagerne i undersøgelsen har givet, og dels idéer, som er fremkommet gennem interviews og rundbordssamtaler.

I kapitel 6 er der redegjort for en række tværgående emner, som kan være relevante for beslægtede brancher.