| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Udnyt de positive tendenser - de næste skridt i den globale indsats for
bæredygtig produktion og forbrug
Den moderne miljøkamp har varet i fire årtier. En del af læren af disse årtiers
indsat er, at visse former for produktion og forbrug er så skadelig for natur og
mennesker eller indebærer så store risici, at aktiviteten helt bør ophøre. Brugen af
ozonlagsnedbrydende stoffer og en række andre kemikalier, produkter af truede dyr og
planter samt atomkraft er eksempler på dette.
Heldigvis har verdenssamfundet udviklet en række internationale konventioner og andre
samarbejdsfora, der tager hånd om nogle af de mest problematiske og altså meget
lidt bæredygtige produkter og aktiviteter.
Der er imidlertid også huller i reguleringen, ikke mindst på grund af en tendens i de
rige lande til primært at være bekymrede over deres "eget" miljø. Der er
eksempelvis tilfælde, hvor rige lande for længst har grebet ind overfor et skadeligt
produkt eller aktivitet, men har undladt at bekymre sig om, hvordan de kan hjælpe andre
lande til også at slippe af med problemet. Der er også tilfælde, hvor produktion og
forbrug i de rige lande er baseret på råvarer eller materialer, som stammer fra u-lande
og frembringes på yderst problematisk vis.
I de kommende ti år bør den internationale regulering udbygges. PIC- og
POP-konventionerne må sættes i kraft; antallet af stoffer, der reguleres i
konventionerne øges; og reglerne om optagelse af nye stoffer i konventionerne
smidiggøres. Anvendelsen af kviksølv og andre tungmetaller bør reguleres i en
international miljøkonvention.
Der er også en række andre initiativer, som umiddelbart kan og bør tages af
internationale organisationer. Nogle af de skridt, som ligger lige for, er disse tre:
Forslag 11: Globalt informationssystem om nationalt forbudte varer (UNEP, WTO)
I de fleste rige lande er der opbygget omfattende systemer, som muliggør indgreb
overfor kemiske stoffer og andre produkter, som er skadelige fx pga. fare for miljø,
sundhed eller ulykker. I forbindelse med sådanne indgreb, er der ofte tale om et
nationalt snæversyn.
Den værste form for nationalt snæversyn er, når landet kun griber ind overfor den
hjemlige anvendelse af et produkt, men fortsat tillader omfattende eksport. En mildere
form for nationalt snæversyn forekommer, når myndigheder undlader at orientere andre
landes myndigheder om baggrunden for indgrebet, de forventede virkninger og alternativer
til produktet.
U-landene har tidligere rejst problematikken om nationalt forbudte produkter i WTO,
ligesom der i FN-regi har eksisteret et forholdsvis manuelt informationssystem.
Det er oplagt at bruge den moderne informationsteknologi til at sikre hurtig og
effektiv information til alle lande om indgreb mod kemiske stoffer og andre produkter. Det
vil formentlig være mest hensigtsmæssigt at lade FNs miljøprogram, UNEP, forestå
arbejdet med indsamling og formidling af informationer. Et samarbejde med WTO bør
aftales, idet medlemslande er forpligtede til at notificere tekniske handelsbarrierer, fx
importforbud, overfor WTO.
Forslag 12: Global indsats overfor ulovlig tømmerhugst (EU m.fl.)
Ulovlig tømmerhugst er et betydeligt problem i mange tømmerproducerende lande og en
af de væsentligste årsager til skovødelæggelse. Ulovlig tømmerhugst er udbredt i
såvel tropiske lande som i Rusland og Østeuropa. Det anslås, at op mod halvdelen af det
træ, som importeres til EU, er illegalt.18
Der er på nuværende tidspunkt kun meget begrænset regulering af den internationale
handel med træ - i praksis kun af de træarter, som er omfattet af Konventionen om
International handel i Truede Arter af Vilde Dyr og Planter (CITES).
Ulovlig tømmerhugst er et bredt begreb, som dækker over mange forskellige aktiviteter
i forbindelse med skovdrift: (1) Ulovlig konvertering af skov til andre formål; (2)
Ulovlige aktiviteter i skovene udført af skovejer eller koncessionsholder; (3)
Tømmertyveri og tømmersmugling; og (4) Korruption i tømmersektoren.
Det anslås, at 90% af verdens 1,2 mia. fattigste mennesker er direkte påvirket af de
negative konsekvenser af skovødelæggelse, og at verdens tømmerproducerende lande
tilsammen taber i størrelsesordenen 15 mia. $ årligt, som følge af ulovlig
tømmerhugst. 19
Der bør sættes en effektiv stopper for den internationale handel med træ og
træprodukter, som kommer fra ulovlig tømmerhugst. Målene må være, at:
EU-Kommissionen arbejder i øjeblikket på en handlingsplan, som skal sikre
håndhævelse af skovlove, fremme effektiv skovforvaltning og bremse den internationale
handel med illegalt træ. Det bør sikres, at denne handlingsplan fører til en konsekvent
EU-lovgivning, som sætter en effektiv stopper for import af træ, som ikke er garanteret
lovligt. Regeringer bør gå foran i forhold til deres eget forbrug af træ ved at kræve,
at alt træ anvendt i det offentlige bevisligt kommer fra lovlig skovdrift.
En EU-indsats vil ligge i direkte forlængelse af beslutningen fra
Johanneburg-topmødet om at tage action omgående overfor illegal handel med skovprodukter
og fremme af håndhævelse af skovlovgivning.20
Internationale fora såsom Biodiversitetskonventionen, den Internationale Organisation for
Tropisk Tømmer (ITTO) og FN's Skovforum (UNFF) bør også følge op med en særlig
indsats mod ulovlig tømmerhugst.
Forslag 13: Internationale høringer om skadelige produkter eller teknologier (CSD)
Det er bedre at forebygge end at helbrede. Også når det gælder bæredygtig
udvikling. Det er som oftest vanskeligt at sætte ind overfor en teknologi eller et
produkt, når der er investeret store midler i produktionen, skabt arbejdspladser og
slutproduktet måske er spredt til mange markeder. Derfor bør der arbejdes på at
etableres en mere pro-aktiv, global indsats.
FNs Kommission for Bæredygtig Udvikling (CSD) bør spille en nøglerolle i denne
sammenhæng. CSDs mangeårig praksis for inddragelse af stakeholders fra såvel den
private sektor som folkelige organisationer udgør et godt grundlag for at gøre
kommissionen til et centrum for høringer om problematiske former for forbrug og
produktion.
Det bør således gøres til en fast del af CSDs arbejde, at man gennemfører
høringer om produkter og teknologier, som medlemmer af kommissionen finder, er så
skadelige, at aktiviteten helt bør ophøre. Høringerne bør følges op af debatter om
det ønskelige i at udbygge det internationale samarbejde på det givne område.
Et eksempel på en teknologi, som bør gøres til genstand for en høring i CSD er
terminatorteknologien. Den bioteknologiske industri arbejder med at producere planter, som
har fået indsat gener, der forhindrer planten i at formere sig. Det betyder, at det
bliver umuligt for bønder at få næste års såsæd fra et års høst.
Spørgsmålet er, om anvendelsen af denne teknologi er i andres interesse end den
bioteknologiske industris. Teknologien giver ingen landbrugsmæssige fordele, men kan
bruges til at beskytte frøselskabernes interesser i fattige lande. 15-20% af verdens
fødevareforsyning dyrkes af bønder, som gemmer egne frø til næste års udsæd. Disse
bønder forsyner 1.400 millioner mennesker med mad. 21
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |