Erfaringer med og potentiale for transportplaner for virksomheder i Danmark

Bilag 1:
Korte resuméer af foreliggende projekter med transportplaner

DMU, Miljøministeriet

Projekttype

Transportplan, der omfatter pendling og rejser i arbejdstid (tjenesterejser)

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Offentlig sektorforskningsinstitut

Beliggenhed: DMU har 4 domiciler beliggende i Kalø, København (flyttet til Roskilde i 2000), Roskilde(Risø) og Silkeborg.

Størrelse: Ca. 450 årsværk.

Parkeringsforhold: Uoplyst.

Kollektiv trafikbetjening: Uoplyst.

Cyklistforhold: Uoplyst.

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, turens varighed, transportmåde (herunder samkørsel i bil) og ærinder undervejs. Hertil kommer personoplysninger bl.a. om tjenestested, jobkategori og bilrådighed samt rejsevaner (transportmåde, arbejdstid, ærinder om ugen, begrundelse for valg af transportform, holdning til samkørsel og vurdering af ulemper ved kollektiv transport og cykling) og rejsemuligheder (vurdering af en række tiltag). Tjenesterejser er kortlagt i en selvstændig rapport (uoplyst).

Øvrige aktiviteter: Beskrivelse og vurdering af tiltag, der skal fremme kollektiv transport, samkørsel og cykling. Der er gennemført 6 telefoninterviews for at få belyst muligheder for samkørsel.

Virkemidler: Pendlerbus, forbedret bus- og togbetjening iøvrigt, bedre cykelfaciliteter, dag til dag samkørselssystem.

Proces

Igangsætter: DMU.

Årsag: Undersøgelse af muligheder for at fremme alternativer til solokørsel i bil med henblik på at reducere miljøbelastningen.

Involverede parter: DMU

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse onsdag den 15. april 1998.

Stade: Arbejdsrapport publiceret i 1998. Visse af tiltagene er implementeret i 199945. Der blev i 2000 etableret et videokonferencesystem samt sat en samkørselsdatabase i drift, hvor medarbejdere bl.a. ud fra GIS-data og arbejdstidspunkter kan blive matchet. Gennemførelse af videokonferencer svarer til en besparelse på ca. 9% af persontransportarbejdet med bil.

Videre forløb: Ikke oplyst

Finansiering

Ikke oplyst

Pointer og anbefalinger

Ikke beskrevet

Kontaktperson

Per Nicolai Schrøder
Danmarks Miljøundersøgelser
Tlf. 46301395
pns@dmu.dk

 

Energistyrelsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet

Projekttype

Transportplan, der omfatter pendling og rejser i arbejdstid (tjenesterejser)

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Energistyrelsen er en statslig institution under Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Beliggenhed: Amaliegade centralt i København.

Størrelse: Styrelsen beskæftiger omkring 250 medarbejdere, som fortrinsvis er højt- og mellemuddannede. Parkeringsforhold: Energistyrelsen råder over 82 p-pladser, inkl. 6 gæstepladser, og der er således gratis, ikke-tidsbegrænset parkering for medarbejdere.

Kollektiv trafikbetjening: Den centrale beliggenhed indebærer relativ god kollektiv dækning. Bl.a. mange busser fra stoppesteder 3-400 m væk. Afstand til station (Østerport) er ca. 800 m.

Cyklistforhold: Der er cykelsti på mange af de omkringliggende gader, men ensretninger gør det i visse tilfælde vanskeligt at tage den korteste rute til Energistyrelsen.

Indhold

Kortlægning: Kortlægning af ansattes transport i forbindelse med pendling og tjenesterejser gennemført via mail-baseret spørgeskemaundersøgelse. Spørgeskemaet indeholdt spørgsmål om tjenesterejser, den konkrete rejse mellem bolig og arbejde samt om generelle behov og ønsker til den daglige transport mellem bolig og arbejde. Transporten er omregnet til miljøbelastning i form af energiforbrug, CO2 , NOx , HC og CO.

Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af oplæg til transportplan.

Virkemidler: Vurdering af mulige initiativer til reduktion af miljøbelastning fra medarbejdernes transport. Opstilling af virkemidler delt op på om de er rettet mod pendling eller tjenesterejser.

Proces

Igangsætter: Energistyrelsen

Årsag: Led i at være grøn virksomhed. Skal lave grønt regnskab

Involverede parter: Energistyrelsen

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse fandt sted d. 21/4 1999.

Stade: Oplæg til transportplan i september 2000

Videre forløb: Man har ikke besluttet hvilke virkemidler man vil bruge, men regner bestemt med, at der følges op på transportplanen

Finansiering

Energistyrelsen

Pointer og anbefalinger

Ikke beskrevet.

Kontaktperson

Ulrich Termansen
Energistyrelsen, Amaliegade 44, 1256 København K
33954398
ute@ens.dk

 

Frederiksborg Amt

Projekttype

Pendlerplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Amtskommunal forvaltning

Beliggenhed: I udkanten af Hillerød by, ca. 5 km til station

Antal ansatte: ca. 530

Parkeringsforhold: Ca. 350 pladser, heraf 30 reserveret til gæster og 20 til amtsgårdens biler.

Kollektiv trafikdækning: Bybus med 10 min. drift til station med 10 min S-togs drift til København og regional tog.

Cyklistforhold: Ca. 90 cykelstativer, heraf 44 i aflåste cykelskure.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Nedsat intern arbejdsgruppe til det videre forløb. Virkemidler drøftet på workshop: Markedsføring af samkørselsordning, firmacykler inkl. aflåste pladser ved station, cykelværksted, bedre busbetjening, hjemmearbejde

Proces

Igangsætter: Frederiksborg Amt og Hillerød Kommunes Pendlerkontor.

Årsag: Ønske om at inddrage pendling i den interne miljøstyring i Amtet.

Involverede parter: Hillerød Kommunes Pendlerkontor og Amtet

Tidsplan: 2000 - 2001

Stade: Transportvaneundersøgelse er dokumenteret og workshop er afholdt.

Videre forløb: Det forventes, at arbejdsgruppe vil udarbejde plan.

Finansiering

Amtet og Hillerød Kommunes Pendlerkontor

Pointer og anbefalinger

Det er vigtigt at have en dedikeret ansvarlig person til at holde processen i gang.

Kontaktperson

Anne-Marie Møldrup
Frederiksborg Amt, Kongens Vænge 2, 3400 Hillerød.
Tlf. 48205000,
amm@fa.dk

 

Gladsaxe Kommune

Projekttype

Transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Kommunal administration

Beliggenhed: I Buddinge ved centerdannelse i Gladsaxe Kommune.

Antal ansatte: ca. 540

Parkeringsforhold: Ca. 240 pladser, heraf 32 med max 3 timers parkering.

Kollektiv trafikdækning: Ca. 400 meter til Buddinge Station (S-tog). Bus stoppesteder tæt på indgangen.

Cyklistforhold: Ca. 200 cykelstativer, heraf 65 i aflåst kælder.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Intern projektgruppe. Aktiviteten på Rådhuset er en del af et kommunalt projekt om at igangsætte transportplanarbejde på arbejdspladser i kommunen. Én større privat virksomhed er inddraget i projektet. Yderligere aktiviteter forventes at blive formidling blandt ansatte, forslag til virkemidler og beslutning om igangsættelse af udvalgte virkemidler.

Proces

Igangsætter: Gladsaxe Kommune.

Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener. Projektet del af Agenda 21 arbejde.

Involverede parter: Gladsaxe Kommune

Tidsplan: 2000 - 2002

Stade: Transportvaneundersøgelse er gennemført, forslag til virkemidler drøftes.

Videre forløb: Det forventes, at der i 2002 udarbejdes en transportplan med beslutninger om handling.

Finansiering

Gladsaxe Kommune46.

Pointer og anbefalinger

Ingen klare pointer endnu.

Kontaktperson

Martin Willerup
Gladsaxe Kommune, Rådhuset, Teknik. og Miljøforvaltningen, 2860 Søborg.
Tlf. 39665768,
tmfmwi@gladsaxe.dk

 

Herning Kommune - Herning Centralsygehus, AMU-centret, Told&Skat.

Projekttype

Fremme af firmacykler til pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: 3 offentlige institutioner.

Beliggenhed: Herning Kommune

Antal ansatte: Ca. 1600 på sygehuset, ca. 60 i AMU-centret og ca. 200 i Told&Skat.

Parkeringsforhold: Ikke belyst i projektet

Kollektiv trafikdækning: Ikke belyst i projektet

Cyklistforhold: Ikke belyst i projektet

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte i to geografiske områder om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Valg af 7 virksomheder (herunder de tre offentlige) med tilbud om firmacykelordning. Gennemførelse af tilbuddet om firmacykler til brug for pendling blandt medarbejdere, der var bilister og havde mellem 2 og 8 km til arbejdet. Evaluering af effekterne af tilbuddet.

Effekter af virkemidler: Antallet af cyklister og kørte km på cykel til og fra arbejde er opgjort. Det er lykkedes, at få 5% af Centralsygehusets og 12% af AMU-centrets bolig-arbejdstrafik overført fra bil til cykel. Et af hovedresultaterne er, at 169 ansatte på 3 offentlige virksomheder samt 4 private virksomheder har deltaget i projekt og ladet bilen stå. På et år har hver af disse i gennemsnit kørt 1.400 km på cykel. Herning Kommune har opgjort dette til en besparelse på ca. 70.000 kg CO2 svarende til varme- og elforbruget i 12 parcelhuse om året. Der er yderligere foretaget en evaluering af deltagernes holdning til og erfaringer med projektet.

Proces

Igangsætter: Herning Kommune

Årsag: Ønske om at bidrage til nationalt mål om at flytte 4% af biltrafikarbejdet over på cykel.

Involverede parter: Herning Kommune og de 7 virksomheder

Tidsplan: 1998 - medio 2001

Stade: Projektet afsluttet.

Videre forløb: Ingen planer om fortsættelse.

Finansiering

Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet samt Herning Kommune og de 7 virksomheder.

Pointer og anbefalinger

Enkel administration har været vigtig, arbejdspladser motiveret pga. medarbejderes "pres" og sundhedsaspektet, flere pointer kan beskrives ud fra evalueringsrapporter, som er undervejs.

Kontaktperson

Britt Odgaard Jacobsen
Herning Kommune, Vejafdelingen, Rådhuset, Torvet, 7400 Herning.
Tlf. 96282828,
vejbo@herning.dk

 

Hillerød Kommune, Teknik og Miljø

Projekttype

Pendlerplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Kommunal forvaltning

Beliggenhed: Administrationsdelen i Hillerød by, i bymidte, ca. 1 km til station. Materielgård i udkanten af byen, ca. 3 km til station.

Antal ansatte: Ca. 100 i administrationsdelen, ca. 80 i materielgård

Parkeringsforhold: Administrationsdelen har ca. 100 pladser, heraf 15 reserveret til gæster og 24 reserveret til servicebiler og udvalgte ansatte. Materielgård ca. 50 pladser.

Kollektiv trafikdækning: Administrationsdelen har bybus (afstand 10-100 m) med 10 min. drift til station med 10 min. S-togs drift til København og regional tog. Materielgård har bybus (ca. 1 km ) med 30-50 min. drift til station.

Cyklistforhold: Administrationsdelen har ca. 40 overdækkede pladser, heraf 10 i aflåst kælder og stier langs trafikveje. Materielgården har ca. 40 overdækkede cykelstativer, ikke stier langs trafikveje.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Opstilling af forslag til plan og delvis realisering. Virkemidlerne omfatter samkørselsordning, bedre forhold for cyklister, firmacykler, firmabiler, hjemmearbejde og bedre busbetjening til materielgården.

Proces

Igangsætter: Hillerød Kommune samtidig med oprettelsen af Pendlerkontoret

Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer i byen ved andre virkemidler end vejanlæg.

Involverede parter: Hillerød Kommune

Tidsplan: 1999 - 2001

Stade: Forslag til pendlerplan udarbejdet og realisering af virkemidler igangsat

Videre forløb: Ingen formel opfølgning er besluttet

Finansiering

Finansiering: Forvaltningens egne midler samt Hillerød Kommunes Pendlerkontor

Pointer og anbefalinger

Det nævnes bl.a., at medarbejderne reelt var meget lidt ambitiøse. Det havde måske baggrund i, at medarbejderne følte, at nogen kunne blive forfordelt ved valg af ambitiøse initiativer.

Kontaktperson

Ole Stilling
Hillerød Kommune, Teknik, Frederiksgade 7, 3400 Hillerød.
Tlf. 48202600,
os@hillerod.dk

 

Horsens Kommune

Projekttype

Ansattes transport til og fra arbejde og tjenestekørsel samt varetransport

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Kommunal forvaltning

Beliggenhed: Diverse adresser

Størrelse: Ca. 3.900 ansatte

Parkeringsforhold: Ikke oplyst

Kollektiv trafikbetjening: Ikke oplyst

Cyklistforhold: Ikke oplyst

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres transportmåde, turlængde og tid til/fra arbejde, ærinder undervejs, transport i arbejdstiden, årsag til valg af transportmåde og mulighed for at benytte kollektiv transport til arbejdspladsen. Herudover er der gennemført en kørebogsanalyse, hvor de ansatte har beskrevet deres aktuelle tjenestekørsel over en uge såvel i kommunens biler som i egne biler. For hver tur var der oplysninger om formål, turlængde og antal stop undervejs.

Virkemidler: Pjece med virkemidler er blevet udarbejdet og sendt til alle kommuner.

Effekter af virkemidler: Ikke oplyst

Proces

Igangsætter: Kommunernes landsforening

Årsag: KL har udvalgt Horsens Kommune som testkommune for at se, hvad man kunne gøre for at reducere trafikkens miljøproblemer.

Involverede parter: Horsens Kommune og KL i samarbejde med konsulent.

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i sept. 1999, og kørebogsanalysen fandt sted den 6-12. december 1999.

Stade: Kortlægning er afrapporteret.

Videre forløb: Horsens Kommune er i gang med at udarbejde en trafikplan, hvor en CO2-handlingsplan skal indgå som et delelement.

Finansiering

Horsens Kommune og Miljøstyrelsen via Bytrafikpuljen.

Pointer og anbefalinger

Ikke udarbejdet

Kontaktperson

Ole Helboe
Teknisk Forvaltning, Rådhustorvet 4, 8700 Horsens
Tlf. 76292610
Teohn@Horsens.dk

 

Københavns Kommune, Miljø- og Forsyningsforvaltningen

Projekttype

Transportplan for de ansattes erhvervsmæssige transport

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Kommunal forvaltning

Beliggenhed: Diverse adresser i og uden for Københavns Kommune.

Størrelse: Ca. 1500 ansatte

Parkeringsforhold: Meget varierende.

Den kollektive trafikbetjening: Meget varierende.

Cyklistforhold: Meget varierende.

Indhold

Kortlægning: Der er indsamlet data om Miljø- og Forsyningsforvaltningens bilpark mht. størrelse og sammensætning. Der gennemført en kørebogsanalyse over 14 dage i februar – marts 2000 i disse biler samt i privatbiler og taxi anvendt i erhvervsmæssigt øjemed. Kørebogsanalysen har givet oplysninger om de enkelte tures længde, køretid, formål, fyldningsgrad, og om anden transport ville kunne anvendes i stedet. Trafikarbejde og brændstofforbrug er registreret. Energiforbrug og emissioner af CO2, CO, HC, NOx og partikler er beregnet.

Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til en transportplan.

Virkemidler: Indkøb af nye cykler og cykeludstyr, muliggøre at firmacykler kan anvendes til bolig–arbejde transport, kampagner for øget cykling og kollektiv transport, overførsel af transport til mindre biler, regelmæssig kontrol af dæktryk, indkøb af mere energiøkonomiske biler, kurser i energiøkonomisk køremåde, etablering af mødelokaler med telekommunikationsudstyr til videokonferencer, database for samkørsel, begrænsning af bilparken.

Effekter af virkemidler: Der er foretaget en vurdering af virkninger på energiforbruget.

Proces

Igangsætter: Miljø- og Forsyningsforvaltningen

Årsag: Iht. handlingsplan for miljøbevidste indkøb

Involverede parter: Miljø- og Forsyningsforvaltningen, Københavns Kommune

Gennemførelse og tidsplan: Projektet er gennemført af Miljø- og Forsyningsforvaltningen i samarbejde med konsulentfirma. Der har været nedsat en styregruppe med repræsentanter for de forskellige institutioner i Miljø- og Forsyningsforvaltningen. Dataindsamling er foretaget i februar-marts 2000. Der er gennemført interviews med ca. 40 ansatte.

Stade: Forslag til transportplan er udarbejdet i juni 2001.

Videre forløb: Vedtagelse og implementering af handlingsplan

Finansiering

Miljø- og Forsyningsforvaltningen, Københavns Kommune

Pointer og anbefalinger

Ikke udarbejdet

Kontaktperson

Lene Mårtensson
Miljøkontrollen, Flæsketorvet 68, 1171 Kbh. K.
Tlf.:33665864.
Email: Lene.maartensson@miljoe.kk.dk

 

Miljøstyrelsen, Miljøministeriet

Projekttype

Transportplan for pendling og rejser i arbejdstiden (tjenesterejser).

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Miljøstyrelsen er en statslig institution under Miljøministeriet

Beliggenhed: Strandgade på Christianshavn, centralt i København.

Størrelse: Styrelsen beskæftiger ca. 430 medarbejdere på årsbasis, som fortrinsvist er højt- og mellemuddannede.

Parkeringsforhold: Miljøstyrelsen råder p.t. over 63 parkeringspladser, som kan benyttes gratis og uden tidsbegrænsning.

Kollektiv trafikbetjening: Nærmeste busstoppested ligger på Torvegade 3-400 m væk. Her stopper 12 buslinier heraf 3 E-busser og 1 S-bus. Nærmeste station er p.t. Hovedbanegården/Nørreport ca. 2 km væk. (Herudover kommer der Metrostation indenfor en afstand af 4-500 meter.)

Cyklistforhold: Der er cykelsti på de større omkringliggende gader, men cykleforholdene i gaderne omkring Miljøstyrelsen er ikke optimale. Gaderne er smalle med mange parkerede biler og inden cykelstier. Miljøstyrelsen råder over ca. 200 cykelstativer udenfor + 30 i kælder. Miljøstyrelsen har ca. 30 tjenestecykler, som kan anvendes til møder og, for et mindre antals vedkommende, som pendlercykler til stationer.

Indhold

Kortlægning: Miljøstyrelsen har foretaget spørgeskemaundersøgelser i 2 omgange, første gang i november 1999 med spørgsmål til transportvaner. Denne blev efterfulgt i juni 2000 med mere konkrete spørgsmål om transportarbejdet. Spørgeskemaer blev udsendt via det interne e-mailsystem og besvarelserne lagt ind i en database.

Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af oplæg til transportplan.

Virkemidler: Forslag til virkemidler er opdelt på om de er rettet mod pendling eller tjenesterejser. Man foreslår dels at påvirke transportmiddelvalget til fordel for cykel, gang og kollektiv trafik dels at opnå bedre udnyttelse af køretøjer.

Effekter af virkemidler: Der er foretaget en vurdering af reduktionen af CO2-udslippet. For tjenesterejsers vedkommende er der udarbejdet scenarier for påvirkning af transportmiddelvalget såvel indenrigs som internationalt. For indenrigsrejser tyder scenarierne på at der kan ske en reduktion i CO2-udslip på mindst 35% ved at fastlægge retningslinier for benyttelse af transportformer. Konsekvensen vil dog i mange tilfælde være øget tidsforbrug. Omlægning af transport fra fly til tog på nære udenrigs-destinationer giver kun meget små fordele (også pga. lille antal) På fjerne destinationer findes ingen seriøse alternativer, udover reduktion i antallet af rejser og valg af mindre miljøbelastende fly.

Proces

Igangsætter: Miljø- og Energiministeriet

Årsag: Miljøpolitik og Handlingsplan 1997-2000 for ministeriet som grøn virksomhed

Involverede parter: Miljøstyrelsen

Tidsplan: Ikke oplyst

Stade: Oplæg til transportplan foreligger.

Videre forløb: Transportplan for Miljøstyrelsen og/eller fælles transportplan for hele ministeriet.

Finansiering

Ikke oplyst

Pointer og anbefalinger

Der kan ske en væsentlig reduktion af CO2-udslippet fra transport både ved pendling og tjenesterejser.

For tjenesterejser kan der relativt enkelt reduceres væsentligt i den indenlandske transportbelastning, hvorimod udlandsrejser er vanskeligere at gennemføre med mindre CO2-belastende transportmidler.

Bedre cykelveje, bedre koordinering af den kollektive trafik, billigere kollektiv trafik og bedre parkeringsforhold for cyklister vurderes af brugerne at kunne medvirke til ændrede transportvaner.

Kontaktperson

Søren Jensen
Miljøstyrelsen
Strandgade 29, 1404 København K
Tlf. 32668935,
sje@mst.dk

 

Rigshospitalet

Projekttype

Elementer af en transportplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Hospital i Hovedstadens Sygehusfællesskab.

Beliggenhed: Københavns Kommune.

Antal ansatte: ca. 7.000, heraf en del deltidsansatte. På en arbejdsdag er der ca. 3000 ansatte til stede.

Parkeringsforhold: Før projekt (i afrundede tal): 1400 pladser, heraf 900 uden begrænsninger, 400 med 2-3 timers parkering, 20 med 15-30 minutters parkering, 50 invalidepladser og 40 særlige pladser til taxi, Falck mv. Efter gennemførelse af projekt: 400 færre p-pladser uden begrænsninger.

Kollektiv trafikdækning: 10 busruter tæt på Rigshospitalet med adgang til S-togsnettet (ca. 1,5 km til Nørreport Station).

Cyklistforhold: Ikke oplyst.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte og besøgende om deres tur til Rigshospitalet én udvalgt dag. Parkeringstælling på alle 1400 pladser.

Øvrige aktiviteter: Forslag til virkemidler for at løse kommende parkeringsproblemer på grund af ændringer i tilladelse til at parkere.

Realisering af projekt: Reduktion i antal p-pladser, øget information om transport til Rigshospitalet for besøgende og ansatte. Nu kræves køb af tilladelse til parkering for ansatte.

Effekter af virkemidler: Der er solgt 2500 tilladelser til 1100 pladser. I starten mange klager. Nu virker billedet stabilt. Dvs., at man klarer sig med 400 færre parkeringspladser.

Proces

Igangsætter: Rigshospitalet.

Årsag: Forventet parkeringsproblem med nye p-regler (afgifter) for veje i Københavns Kommune. Mange af Rigshospitalets p-pladser er på kommunens veje

Involverede parter: Rigshospitalet.

Tidsplan: 99 - 01

Stade: Projekt er gennemført og afsluttet.

Videre forløb: Der er ikke planlagt yderligere aktiviteter.

Finansiering

Rigshospitalet har selv finansieret analyse og parkeringstælling samt efter afslutning administration af ny ordning med p-tilladelser.

Pointer og anbefalinger

Tilsyneladende kan en reduktion på knap 50% af p-pladser finde sted.

Kontaktperson

Johnny Sabinsky
Rigshospitalet, Blegdamsvej 9, 2100 København Ø
Tlf. 35 45 35 45

 

Vejle Amt

Projekttype

Ansattes transport til og fra arbejde og tjenestekørsel

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Amtskommunal forvaltning

Beliggenhed: Amtsgården, Miljøhuset, garagen samt Grafisk Service/Video

Størrelse: Ca. 560 ansatte

Parkeringsforhold: Ikke oplyst

Kollektiv trafikbetjening: Ca. 800 m fra station/busterminal

Cyklistforhold: Ikke oplyst

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres transportmåde til og fra arbejde på en bestemt dag, turlængde og tid til/fra arbejde, ærinder undervejs, bilbenyttelse i arbejdstiden, årsag til valg af transportmåde og holdninger til transportmåden. Herudover er tjenestekørslen i amtets biler aflæst og tjenesterejserne opgjort ud fra regningsbilag.

Øvrige aktiviteter: Afholdelse af fremtidsværksted

Virkemidler: Deltagelse i "Vi cykler til arbejde", forslag til samkørselsdatabase på amtsgårdens intranet, bedre udnyttelse af køretøjer til tjenestekørsel, miljøvenlige tjenestebiler bl.a. Lupo 3L til rådighed for samtlige forvaltninger, mere miljøvenlig køremåde, mere miljøvenlig køretøj (modificering af dieselbil til at køre på rapsolie)samt forbedrede forhold for cyklister med cykelskure placeret tættere på indgangen. Elbil anses ikke for realistisk på grund af for lange ture.

Proces

Igangsætter: Vejle Amt

Årsag: At begrænse de miljømæssige konsekvenser af transporten og indsamle erfaringer med transportens miljøforhold med henblik på at integrere transportforholdene i amtsgårdens miljøstyringssystem.

Involverede parter: Green Network

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i januar 1998.

Stade: Forslag til handlingsplan for en miljømæssigt mere bæredygtig tjenstlig befordring samt for initiativer, der skal understøtte de ansattes valg af mere bæredygtige transportformer mellem bolig og arbejde. Transport indgår i den årlige miljøredegørelse med statusbeskrivelse, mål og handlingsplan for det kommende år.

Videre forløb: Ikke oplyst.

Finansiering

Vejle Amt og Grøn Aktivering i Vejle amt.

Pointer og anbefalinger

De ansattes transport mellem bolig og arbejde kan ikke ses uafhængigt af deres transport i arbejdstiden.

Kontaktperson

Peter Wade
Vejle Amt, Industrimiljøafdelingen, Damhaven 12, 7100 Vejle.
Tlf. 75835333,
pw@vejleamt.dk.

 

Udenrigsministeriet

Projekttype

Transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Afdeling i Udenrigsministeriet.

Beliggenhed: Christianshavn.

Antal ansatte: 48

Parkeringsforhold: Ikke beskrevet.

Kollektiv trafikdækning: Ikke beskrevet

Cyklistforhold: Ikke beskrevet.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag (adresse, ærinde undervejs, turens varighed, transportmåde), generelle rejsevaner og årsager hertil samt holdning til samkørsel, kollektiv transport og cykling.

Øvrige aktiviteter: Fokusgruppeinterviews. Udarbejdelse af forslag til virkemidler.

Virkemidler: Bedre forhold for cyklister (badefaciliteter, cykelparkering, cykelværksted, firmacykler, præmier), bedre muligheder for samkørsel (database, reservation af p-pladser til samkørere, koordinering med andre virksomheder på Christianshavn, garanteret hjemkørsel, firmabil til ærinder), fremme brug af kollektiv transport (firmatilskud, præmier, bærbare PC´ere til brug under rejse, bedre information, pendlerbus direkte fra station), fremme fjernarbejde.

Proces

Igangsat af: 3 amerikanske studerende.

Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer på Christianshavn.

Involverede parter: Studerende, den grønne guide på Christianshavn, Udenrigsministeriet.

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted den 17. april 2001.

Stade: Forslag til virkemidler udarbejdet. Rapport foreligger.

Videre forløb: Ingen aftaler om yderligere indsats.

Finansiering

Ikke oplyst.

Pointer og anbefalinger

Usikre cykelveje anses for en stor barriere for cykling. Jo mere de ansatte involveres des større bliver effekten af en gennemførelse af virkemidlerne.

Kontaktperson

Ingen

 

Århus kommune

Projekttype

Transportplan for persontransport i arbejdstiden og pendlertrafik

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Kommune

Beliggenhed: 117 arbejdspladser i virksomheden "Århus Kommune" og institutioner som f.eks. børnehaver og vuggestuer.

Antal ansatte: ca. 28.000

Parkeringsforhold: Er beskrevet for alle arbejdspladser og varierer mellem arbejdspladserne

Kollektiv trafikdækning: Som ovenfor

Cyklistforhold: Som ovenfor

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 8.000 ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Kortlægning af samtlige arbejdspladser med spørgsmål om fysiske forhold og transport i arbejdstiden. Desuden spørgsmål om involvering i trafikuheld.

Øvrige aktiviteter: Information til samarbejdsudvalg mv. Opstilling af transportregnskab for hvert defineret arbejdsområde (33 arbejdspladser og 6 magistratsforvaltninger). Opstilling af forslag til virkemidler inkl. evaluering. Forslag til handleplan under udarbejdelse.

Proces

Igangsætter: Århus Kommune

Årsag: Ønske om som led i handlingsplan for trafik og miljø at mindske miljøbelastning og uheld fra trafikken og få ændret transportvaner.

Involverede parter: Århus Kommune

Tidsplan: 1999 - 2002

Stade: Kortlægning, transportregnskab (energiforbrug, CO2-udslip og modal split) og virkemiddelopstilling udarbejdet og forslag til handleplan undervejs. Den endelige politiske behandling var ikke afsluttet i marts 2002.

Videre forløb: Information til alle medarbejdere og forventet politisk beslutning om handlingsplan.

Finansiering

Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet og Århus Kommune.

Pointer og anbefalinger

Foreløbige pointer fra kortlægningen: Bred og grundig information til medarbejdere og arbejdspladser vigtig, god interesse og forståelse for emnet. Den endelige rapport vil rumme flere pointer.

Kontaktperson

Bent Fredshavn
Århus Kommune, Vejkontoret, Kalkværksvej 10, Postboks 539, 8100 Århus C.
Tlf. 89 40 44 01,
bf@vej.aarhus.dk

 

ATP-Huset, Hillerød

Projekttype

Transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Privat virksomhed

Beliggenhed: Hillerød by, ca. 5 km fra bymidte og station

Antal ansatte: ca. 540 på projekttidspunktet

Parkeringsforhold: ca. 350 pladser, heraf 20 reserveret til gæster og 15 til enkeltpersoner i ATP-Huset

Kollektiv trafikdækning: Bybus med 10 min. drift til station med 10 min. S-togs drift til København og regional tog

Cyklistforhold: 110 overdækkede p-pladser, heraf 80 i kælder. Stier langs trafikveje, men mangel på direkte sti til station.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag og supplerende interviews med 21 ansatte om årsager til transportvaner.

Øvrige aktiviteter: Studietur til Holland, workshop med 14 ansatte om forslag til virkemidler, opstilling af forslag til pendlerplan, beslutning om realisering, delvis realisering af følgende: Samkørselsordning, forbedring af kollektiv trafik (kortere rejsetid med bus, medtagning af cykler i tog, firmacykler ved stationen, gratis vareprøve på billetter), bedre forhold for cyklister (cykelværksted, stirampe, ny sti). Evaluering af arbejdsproces.

Proces

Igangsætter: Hillerød Kommune og Banestyrelsen

Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer i byen ved andre virkemidler end vejanlæg.

Involverede parter: ATP-Huset, Hillerød Kommune, Hillerød Erhvervsråd, HT, Banestyrelsen, DSB S-tog, Privatbanerne i Hillerød og Miljøstyrelsen.

Tidsplan: April 1997 - oktober 1998

Stade: Pendlerplan udarbejdet og virkemidler er realiseret.

Videre forløb: Ingen aftaler om yderligere indsats.

Finansiering

Miljøstyrelsens Bytrafikprojekt, Banestyrelsen samt Hillerød Kommune. ATP-Huset har bidraget til realiseringen af planen.

Pointer og anbefalinger

Beskrevet i særskilt rapport. Her kan nævnes: Opbakning og forpligtigelse vigtig fra virksomhedsledelsen, involvering af medarbejdere vigtig, formidling/markeds-føring vigtig, relevante tilbud til virksomhed og ansatte skal være sikret, udefra kommende hjælp er næsten nødvendig.

Kontaktperson

Pernille Juel
ATP-Huset, Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød.
Tlf. 48204820

 

Cerealia Unibake

Projekttype

Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Virksomheden er et bageri.

Beliggenhed: Virksomheden ligger på lokaliteter i landsbyen Hatting uden for Horsens by 6 km fra banegården.

Størrelse: Ca. 350 ansatte.

Parkeringsforhold: På virksomhedens område er der ca. 170 parkeringspladser og parkeringsforholdene er gode. Vejadgangen til virksomheden foregår ad mindre veje.

Kollektiv trafikbetjening: Virksomheden ligger dårligt i forhold til den kollektiv trafikbetjening. Dels er der få afgange, dels ligger lokaliteten uden for Hatting ca. 1,5 km fra det nærmeste stoppested i Hatting.

Cyklistforhold: Der er cykelsti på vejen mellem Hatting og udkanten af Horsens, men ikke inde i Horsens samt på de mindre adgangsvejene til virksomheden uden for Hatting. De 36 cykelparkeringspladser dækker behovet, og der er gode bade- og omklædningsforhold.

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport.

Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til pendlerplan.

Virkemidler: Forslag til undersøgelse af interesse for nye pendlerbusser, forbedret information om kollektiv transport, rådighed over og vejledning i brug af samkørselsdatabase, forbedring af cykelveje gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig, transport som et led i virksomhedens miljøredegørelse

Proces

Igangsat af: Horsens kommune, Miljøstyrelsen og Vejle amt.

Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne.

Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma.

Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001.

Stade: Der foreligger et forslag til pendlerplan, men virksomheden har ikke taget stilling hertil.

Videre forløb: Cerealia Unibake er trådt ud af projektet på grund af skiftende projektmedarbejdere og det heraf følgende langstrakte forløb, da man ikke har ressourcer til at deltage yderligere. De ønsker dog at styre transporten i en miljørigtig retning og er derfor sammen med deres transportører gået ind i et projekt, hvor de med bistand fra en transportkonsulent får afdækket virksomhedens godstransport og muligheder for energibesparelser.

Finansiering

Horsens kommune og Miljøstyrelsen.

Pointer og anbefalinger

Virksomheden har ikke været opmærksom på, at der ville komme til at ligge en arbejdsbyrde hos dem. Motivationen til at deltage var primært at få etableret en forbindelse direkte til den nærliggende motortrafikvej. Derudover var der en vis interesse for at forbedre forholdene for de ansatte.

På baggrund heraf må det anbefales, at der informeres om, at udarbejdelse af en pendlerplan nødvendiggør en væsentlig indsats fra virksomhedens side, og at motivationen for at lave en pendlerplan skal være til stede fra starten

Kontaktperson

Maria E. Nielsen
Cerealia Unibake, Oensvej 28-30, 8700 Horsens
Tlf. 76285000,
men@unibake.dk

 

COWI, Lyngby

Projekttype

Transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Rådgivende ingeniørfirma

Beliggenhed: I Lyngby.

Antal ansatte: ca. 1.100 i Lyngby (ca. 800 på kortlægningstidspunktet)

Parkeringsforhold: Ca. 600 pladser, heraf deles knap 200 pladser med nabovirksomheder.

Kollektiv trafikdækning: Ca. 500 meter til Lyngby Station (S-tog og busser).

Cyklistforhold: Ca. 280 cykelstativer i aflåst kælder og ca. 70 uoverdækkede stativer.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag samt spørgsmål om holdninger til transportvaner og forslag til initiativer.

Øvrige aktiviteter: Intern projektgruppe har arbejdet med information til medarbejdere, opbygning af projekthjemmeside (Flextrans), forslag til initiativer, beslutning om initiativer samt igangsætning (foreløbig januar 2002:

Cykelværksted, firmabaseret samkørselsdatabase, indkøb af arbejdspladscykler, rabatordning med cykelhandler og løbende ajourføring af hjemmeside).

Proces

Igangsætter: COWI og Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk.

Årsag: Ønske om at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og skabe attraktive tilbud til medarbejderne. Samtidig var ønsket at give inspiration til andre virksomheder i kommunen.

Involverede parter: COWI og Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk.

Tidsplan: 2000 - 2002

Stade: Initiativer er igangsat.

Videre forløb: Det forventes, at der løbende igangsættes øvrige mindre initiativer.

Finansiering

Finansiering: COWI, Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk samt Den Grønne Fond og Den Grønne Jobpulje.

Pointer og anbefalinger

Med stor vægt på information og positive initiativer viser det sig, at medarbejderne er meget interesserede i emnet. Vigtigt at inddrage og aktivere ildsjæle blandt medarbejderne.

Kontaktperson

Henrik Grell,
COWI, Parallelvej 2, 2800 Kgs. Lyngby.
Tlf. 45972211,
hgr@cowi.dk.

 

Danica

Projekttype

Transportplan for pendling47

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Forsikringsselskab

Beliggenhed: I Lyngby.

Antal ansatte: ca. 1.200

Parkeringsforhold: Ikke oplyst.

Kollektiv trafikdækning: Ca. 500 meter til Lyngby Station (S-tog og busser).

Cyklistforhold: Ikke oplyst

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde.

Øvrige aktiviteter: Ikke oplyst

Forslag til virkemidler: Tilbud om gratis månedskort til ansatte, der normalt benyttede bil til og fra arbejde og som boede nær en S-togsstation.

Effekter af virkemidler: 68 tog imod tilbuddet. Efter forsøgsperioden overvejede 4 personer at skifte transportform.

Proces

Igangsætter: DSB S-tog.

Årsag: Ønske om at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og få flere til at benytte kollektiv transport.

Involverede parter: Danica og DSB S-tog.

Tidsplan: 1998

Stade: Initiativer er igangsat.

Videre forløb: Projektet er afsluttet.

Finansiering

DSB.

Pointer og anbefalinger

Ikke oplyst

Kontaktperson

Anne Pilegaard
DSB S-tog, Sølvgade 40, 1349 København K.
Tlf. 33140400,
apilegaard@S-tog.dsb.dk

 

Danish Crown

Projekttype

Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Virksomheden er et slagteri.

Beliggenhed: I Horsens by nær banegården. Efter igangsætning af arbejdet med transportplanen er der truffet beslutning om at flytte slagteriet til en ny beliggenhed i udkanten af Horsens. Samtidig lukkes slagteriet i Bjerringbro, og produktionen overføres til Danish Crown i Horsens.

Størrelse: Der er i dag beskæftiget ca. 650 ansatte.

Parkeringsforhold: På selve virksomhedens område er der ca. 300 parkeringspladser. Herudover har man lejet sig ind på et nærliggende areal ejet af Banestyrelsen. Parkeringsforholdene er således gode.

Kollektiv trafikbetjening: Virksomheden ligger godt i forhold til den kollektiv trafikbetjening, men regionalbusser og tog ankommer for sent om morgenen til at betjene en stor del af de ansatte.

Cyklistforhold: Der er kun delvis cykelstier på de nærliggende overordnede veje. Det samme er tilfældet på adgangsvejene til virksomheden, hvor trafikken dog er beskeden. De 230 cykelparkeringspladser dækker behovet, og der er gode bade- og omklædningsforhold.

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport.

Øvrige aktiviteter: Studietur til England (Nottingham). Der er udarbejdet forslag til pendlerplan.

Virkemidler: Undersøgelse af medarbejdernes holdning til tilpasning af mødetider til den kollektive transport, undersøgelse af interesse for nye pendlerbusser i forbindelse med flytningen, forbedret information om kollektiv transport, rådighed over og vejledning i brug af samkørselsdatabase, forbedring af cykelveje gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, hjælp til boligsøgning lokalt i Horsens, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig, transport som et led i virksomhedens i miljøredegørelse.

Effekter af virkemidler: Der er foretaget en skønsmæssig vurdering af den forventede effekt af virkemidlerne i forhold til den nuværende lokalisering. På baggrund heraf er der opstillet som målsætning, at antallet af ansatte, der kører i egen bil skal reduceres til 42% svarende til at knap et halv hundrede ansatte skal holde op med at køre i egen bil.

Proces

Igangsætter: Horsens kommune, Miljøstyrelsen og Vejle amt.

Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne.

Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma.

Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001.

Stade: Der foreligger forslag til pendlerplaner. Bl.a. på grund af flytteplaner er der ikke foretaget en implementering af virkemidlerne, men der er stor interesse for virkemidler, der kan bruges ved den nye lokalisering.

Videre forløb: I forbindelse med planerne om flytning og sammenlægning er der nedsat arbejdsgrupper, der bl.a. skal tage sig af forhold vedrørende den fremtidige pendling.

Finansiering

Horsens kommune og Miljøstyrelsen.

Pointer og anbefalinger

Virksomheden har haft et alment ønske om at forbedre forholdene for de ansatte. Men man har ikke følt, at der var væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Derfor har man forholdt sig meget afventende i processen.

Først i det øjeblik der opstår en ny situation - som tilfældet er med en flytning og sammenlægning - vil virksomheden være mere motiveret til en aktiv indsats.

På baggrund heraf må det anbefales specielt at gøre virksomheder, der står for at skulle foretage væsentlige ændringer, opmærksomme på de fordele, der kan ligge i udarbejdelse af en pendlerplan for de ansatte.

Kontaktperson

John Kristensen
Danish Crown
Andreas Steenbergs Plads 4, 8700 Horsens
Tlf. 75623100,
jic@danishcrown.dk

 

DR

Projekttype

Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Offentlig virksomhed

Beliggenhed: 9 forskellige adresser i Københavnsområdet – først og fremmest TV-byen 10 km fra Københavns centrum og Radiohuset på Frederiksberg. (Distriktskontorer uden for Hovedstadsområdet er ikke medtaget i transportplanen).Antal ansatte: ca. 2.900 medarbejdere – ca. 1.800 i TV-byen og ca. 700 i Radiohuset.

Parkeringsforhold: 800 gratis p-pladser i TV-byen, som er udnyttet tæt ved kapacitetsgrænsen. Ved Radiohuset er der gadeparkering med 2-timers begrænsning, men mulighed for heldagsparkering med parkeringslicens på 200 kr./måned.

Kollektiv trafikbetjening: TV-byen har nærliggende stoppested for 4 buslinier med i alt ca. 15 afgange/time i myldretiderne. Radiohuset har nærliggende stoppesteder for 9 buslinier med i alt ca. 40 afgange/time i myldretiderne.

Cyklistforhold: Cykelstier på og langs de omkringliggende trafikveje ved TV-byen. Delvis cykelstier langs nærliggende overordnede veje ved Radiohuset.

Indhold

Kortlægning: Kortlægning af de ansattes pendling via email-baseret spørgeskemaundersøgelse suppleret med papirudgave for medarbejdere uden adgang til email. Spørgeskemaet indeholdt spørgsmål om turen til/fra arbejde: Tidspunkter og tidsforbrug, transportmåde, ærinder undervejs. Vurdering af betydningen af en flytning til TV-byen: Transporttid, samkørsel, bopælsskifte, jobskifte, ændring af transportmåde. Vurdering af villigheden til parkeringsbetaling og konsekvenser af manglende parkeringskapacitet i Ørestaden.

Konsekvensvurdering af en flytning til Ørestaden mht. fremkommelighed, transporttid, miljøbelastning, trafiksikkerhed og parkeringsforhold.

Øvrige aktiviteter: Oplæg til pendlerplan.

Virkemidler: Firmacykler, forbedrede cyklistforhold, distancearbejde, firmafinansieret månedskort til kollektiv transport, betalt arbejdstid i bus og tog, samkørsel, kampagner, parkeringsmanagement.

Effekter af virkemidler: Vurdering af fremtidig bilbenyttelse.

Proces

Igangsætter: Tre studerende på Ingeniørhøjskolen i København.

Årsag: DR vil få mulighed for at etablere 600 parkeringspladser i Ørestaden. Da dette antal ikke vil kunne opfylde behovet, ønskes mulighederne for at begrænse de ansattes transport undersøgt.

Involverede parter: Studerende og DR Ørestadsprojektet.

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse torsdag den 5.10.00. Pendlerplan udarbejdet efterår 2000 og projekt færdiggjort januar 2001.

Stade: Pendlerplan afleveret. I forbindelse med udarbejdelse af grønt regnskab er der foretaget en kortlægning af brændselsforbrug til kørsel i DR, herunder også taxabrug og arbejdskørsel i private biler. DR har uafhængig af transportplanen gennemført intranetbaseret mulighed for at finde kør-sammen partnere, aktiv markedsføring af og deltagelse i "Vi Cykler til arbejde" samt udskiftet DR biler til mere energiøkonomiske modeller (el-bil i DR Århus, forsøgsprojekt med VW Lupo 3L).

Videre forløb: Transportplanen er så vidt vides ikke blevet anvendt. Det er ambitionen at arbejde mere aktivt med transportområdet fremover.

Finansiering

De studerende selv

Pointer og anbefalinger

Ikke beskrevet.

Kontaktperson

Tomas R. Poulsen
DR Miljø, TV-byen, 2860 Søborg
Tlf. 35203572,
topo@dr.dk

 

DSB, Salg og Stationer, Fyn-Sydjylland

Projekttype

Transportplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Servicevirksomhed

Beliggenhed: Odense C

Antal ansatte: 65

Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads – 19 pladser

Kollektiv trafikdækning: Tog/Bybus/Rutebil (meget tæt på).

Cyklistforhold: Overdækket, aflåste cykelstativer i gang. mulighed for bad.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes er ledelsen blevet interviewet.

Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler.

Proces

Igangsætter: Center for Mobilitet og Miljø (nu COGITA).

Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje

Involverede parter: DSB og COGITA

Tidsplan: april 2001 – juni 2001

Stade: Transportplan udarbejdet.

Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering.

Finansiering

Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje

Pointer og anbefalinger

Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomhederne. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side.

Virksomheden lod sig overtale til at deltage. Virksomheden havde kun få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan.

Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen.

Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover.

Kontaktperson

Gerd Landwerd
DSB Salg & Stationer
Tlf. 63138730 eller

Helle Aagaard Mortensen
COGITA,
hm@cogita.dk

 

Messecenter Herning, Cimbria Herning A/S, Erik Roug A/S, Herning Kongrescenter.

Projekttype

Fremme af firmacykler til pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstyper: Fremstillingsvirksomheder og kongrescenter.

Beliggenhed: Herning Kommune

Antal ansatte: Ca. 160 i Messecenter Herning, ca. 80 i Cimbria, ca. 150 i Erik Roug A/S og ca. 25 i Herning Kongrescenter.

Parkeringsforhold: Ikke belyst i projektet

Kollektiv trafikdækning: Ikke belyst i projektet

Cyklistforhold: Ikke belyst i projektet

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte i to geografiske områder om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Valg af 7 virksomheder (3 offentlige og 4 private) med tilbud om firmacykelordning. Gennemførelse af tilbuddet om firmacykler til ansatte og evaluering af effekter.

Virkemidler: Firmacykler til brug for pendling blandt medarbejdere, der var bilister og havde mellem 2 og 8 km til arbejdet.

Effekter af virkemidler: Det er muligt at flytte 6-8% af virksomhedernes bolig-arbejdstrafik fra bil til cykel. Et af hovedresultaterne er, at 169 ansatte på de 3 offentlige virksomheder (inkl. 3 offentlige virksomheder) har deltaget i projekt og ladet bilen stå. På et år har hver af disse i gennemsnit kørt 1.400 km på cykel. Herning Kommune har opgjort dette til en besparelse på ca. 70.000 kg CO2 svarende til varme- og elforbruget i 12 parcelhuse om året.

Der er yderligere foretaget en evaluering af deltagernes holdning til og erfaringer med projektet.

Proces

Igangsætter: Herning Kommune

Årsag: Ønske om at bidrage til nationalt mål om at flytte 4% af biltrafikarbejdet over på cykel.

Involverede parter: Herning Kommune og de 7 virksomheder

Tidsplan: 1998 - medio 2001.

Stade: Projektet afsluttet.

Videre forløb: Ingen planer om fortsættelse.

Finansiering

Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet samt Herning Kommune og de 7 virksomheder.

Pointer og anbefalinger

Enkel administration har været vigtig, arbejdspladser motiveret pga. medarbejderes "pres" og sundhedsaspektet, flere pointer kan beskrives ud fra evalueringsrapporter, som er undervejs.

Kontaktperson

Britt Odgaard Jacobsen
Herning Kommune, Vejafdelingen, Rådhuset, Torvet, 7400 Herning.
Tlf. 96282828,
vejbo@herning.dk

 

HK, Hillerød

Projekttype

Pendlerplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Administration for fagforening

Beliggenhed: I Hillerød by, ca. 1 km til station.

Antal ansatte: ca. 35

Parkeringsforhold: Ca. 35 pladser.

Kollektiv trafikdækning: Bybus med 5-10 min. drift til Hillerød Station

Cyklistforhold: Parkering op ad husmur, plads til ca. 20 cykler. Desuden 8 stativer ved hovedindgang til bygning.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag.

Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Udarbejdelse af foreløbigt oplæg til pendlerplan ud fra workshoppen.

Proces

Igangsætter: HK Hillerød og Hillerød Kommunes Pendlerkontor.

Årsag: Ønske om at mindske miljøbelastningen af transporten til arbejdspladsen.

Involverede parter: Hillerød Kommunes Pendlerkontor og HK Hillerød

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen og workshoppen foregik i foråret 2000

Stade: Transportvaneundersøgelse er dokumenteret og workshop er afholdt.

Videre forløb: Opfølgning ikke planlagt.

Finansiering

Hillerød Kommunes Pendlerkontor stod for spørgeskemaundersøgelse og oplæg til workshop

Pointer og anbefalinger

Medarbejderne viste stor interesse på den afholdte workshop, hvor oplevelsen var, at de alle gik op i virksomhedens generelle arbejdsforhold. Til gengæld var omfanget af forslag til virkemidler lille på grund af virksomhedens beskedne størrelse.

Kontaktperson

HK Hillerød, Milnersvej 35B, 3400 Hillerød.
Tlf. 48290400

 

Lautrupgårdområdet: Oracle Danmark, Siemens A/S og Topdanmark

Projekttype

Pendlerplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Oracle Danmark er en software- og konsulentvirksomhed. Siemens A/S sælger hardware og tekniske produkter samt har konsulentvirksomhed, Topdanmark beskæftiger sig med forsikring og finansiering.

Beliggenhed: Lautrupgård i Ballerup Kommune

Størrelse: Oracle Danmark ca. 400 ansatte, Siemens ca. 700 ansatte og Topdanmark ca. 950 ansatte. I alt ca. 12.000 ansatte samt ca. 2.700 studerende i Lautrupgårdområdet ultimo 1999.

Parkeringsforhold: Gode, gennemsnitlig ca. 0,6 p-plads pr. ansat.

Kollektiv trafikbetjening: Fra virksomhederne er der mellem 600 m og 2 km til den nærmeste S-togsstation med 10 min. drift (Malmparken). Gennem området kører der 5 buslinier i myldretiden.

Cyklistforhold: Separat stisystem i Lautrupgårdområdet samt cykelstier på de nærliggende overordnede veje.

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, turens varighed, transportmåde (herunder samkørsel i bil) og ærinder undervejs. Tælling af trafikken til/fra Lautrupgårdområdet.

Virkemidler: Pendlerkontor, firmacykler, cykelværksted, sikring af gode omklædningsforhold, betalt arbejdstid i bus og tog, forbedrede forhold ved Malmparken station, samkørselsdatabase, fremme af hjemmearbejde (fjernarbejde).

Effekter af virkemidler: Skønnes at reducere bilandel fra 71% til 52%.

Proces

Igangsætter: Studerende på Ingeniørhøjskolen i København

Årsag: Problemer med trafikafviklingen til/fra Lautrupgårdområdet.

Involverede parter: Studerende, virksomhederne og Ballerup Kommune.

Tidsplan: Udarbejdet i efteråret 1999.

Stade: Forslag til pendlerplan foreligger.

Videre forløb: Ikke oplyst, men er sandsynligvis ikke videreført.

Finansiering

Studerende selv.

Pointer og anbefalinger

Ikke beskrevet.

Kontaktperson

Janus Steen Møller
Carl Bro as, Granskoven 8, 2600 Glostrup.
Tlf. 43486060,
jsm@carlbro.dk

 

Nordea, Christianshavn

Projekttype

Transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Afdeling i Nordea.

Beliggenhed: Christianshavn.

Antal ansatte: 57

Parkeringsforhold: Ikke beskrevet.

Kollektiv trafikdækning: Ikke beskrevet

Cyklistforhold: Ikke beskrevet.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag (adresse, ærinde undervejs, turens varighed, transportmåde), generelle rejsevaner og årsager hertil samt holdning til samkørsel, kollektiv transport og cykling.

Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af forslag til virkemidler.

Virkemidler: Bedre forhold for cyklister (badefaciliteter, cykelparkering, cykelværksted, firmacykler, præmier), bedre muligheder for samkørsel (database, reservation af p-pladser til samkørere, koordinering med andre virksomheder på Christianshavn, garanteret hjemkørsel, firmabil til ærinder), fremme brug af kollektiv transport (firmatilskud, præmier, bærbare PC´ere til brug under rejse, bedre information, pendlerbus direkte fra station), fremme fjernarbejde.

Effekt af virkemidler: Ikke vurderet.

Proces

Igangsat af: 3 amerikanske studerende. Nordea deltog efter anmodning fra den grønne guide på Christianshavn.

Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer på Christianshavn

Involverede parter: Studerende, den grønne guide på Christianshavn, Nordea.

Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted den 17. april 2001.

Stade: Forslag til virkemidler udarbejdet. Rapport foreligger.

Videre forløb: Nordea har ikke forholdt sig til transportplanen og har ingen ønsker om at implementere virkemidler.

Finansiering

Ikke oplyst.

Pointer og anbefalinger

Usikre cykelveje anses for en stor barriere for cykling. Jo mere de ansatte involveres des større bliver effekten af en gennemførelse af virkemidlerne

Kontaktperson

Ingen

 

OBS! Odense

Projekttype

Transportplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Detailhandel i Storcenter

Beliggenhed: Odense SØ

Antal ansatte: 220

Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads (mange)

Kollektiv trafikdækning: Bybus/Rutebil

Cyklistforhold: Overdækkede cykelstativer. Adgang til badefaciliteter.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes gennemførsel af fokusgruppeinterview.

Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler.

Proces

Igangsætter: Center for Mobilitet og Miljø (nu COGITA)

Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje

Involverede parter: OBS! og COGITA

Tidsplan: aug. 2000 – maj 2001

Stade: Transportplan udarbejdet.

Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering, da virksomheden ikke var interesseret.

Finansiering

Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje

Pointer og anbefalinger

Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomheden. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side.

Virksomheden havde for få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan.

Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen.

Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover.

Kontaktperson

OBS! Odense
Steen Bo Rasmussen,
63153700 eller

Helle Aagaard Mortensen
COGITA,
hm@cogita.dk

 

RAMBØLL, København

Projekttype

Elementer af en transportplan for pendling

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Rådgivende ingeniørfirma

Beliggenhed: I Hørsholm, Indre By, Sorgenfri og Virum.

Antal ansatte: ca. 1.200

Parkeringsforhold: Ikke oplyst, men varierer mellem arbejdspladserne

Kollektiv trafikdækning: Som ovenfor

Cyklistforhold: Som ovenfor

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture normale til og fra arbejde og deres ture på en udvalgt dag samt spørgsmål om holdninger til transportvaner og ændrede transportvilkår.

Øvrige aktiviteter: Der er foretaget en vurdering af relevansen af forskellige tiltag og påvirkningsmuligheder, hvis kørsel i egen bil skal ændres til en mere miljøvenlig transportmåde. Der er foretaget en vurdering af tilgængeligheden til alternative lokaliseringer i Hovedstadsområdet med henholdsvis bil og kollektiv transport.

Proces

Igangsætter: RAMBØLL.

Årsag: RAMBØLL`s koncerndirektion nedsatte i maj 2001 et domiciludvalg, der skulle vurdere koncernens fremtidige struktur og lokalisering i Hovedstadsområdet.

Herunder ønskede man at belyse mulighederne for at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og skabe attraktive tilbud til medarbejderne.

Involverede parter: RAMBØLL

Tidsplan: Spørgeskemaerne blev udsendt onsdag den 22.8.2001

Stade: Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen og tilgængelighedsundersøgelsen er afrapporteret.

Videre forløb: Resultaterne indgår i koncernens videre overvejelser – herunder muligheder for at igangsætte forskellige initiativer til at mindske biltrafikken.

Finansiering

RAMBØLL.

Pointer og anbefalinger

Transportvaneundersøgelsen viser, at op til ca. 10% af bilisterne sandsynligvis vil ændre transportmåde ved gennemførelsen af forskellige tiltag (firmatilskud til kollektiv transport, hjælp til samkørsel, firmacykel til rådighed, bedre mulighed for at benytte firmabil i arbejdstiden, bedre cykelfaciliteter på arbejdspladsen). Selv om besvarelserne er uforpligtende og derfor ikke umiddelbart er udtryk for , hvor mange der rent faktisk vil ændre adfærd, vil der sandsynligvis være mange ud over de 10%, der en gang imellem vil kunne påvirkes, hvis alternative transportmåder gøres mere attraktive, og der gives bedre information om muligheder. Medarbejderne er meget interesserede i emnet. Det er derfor vigtigt at inddrage og aktivere ildsjæle blandt medarbejderne.

Tilgængelighedsundersøgelsen viser, at en flytning til det bedst beliggende alternative domicil giver ca. 5% længere køreafstand, men til gengæld ca. 15% kortere kollektiv rejsetid for de nuværende medarbejdere. Med uændret transportmåde vil biltrafikarbejdet derfor øges ved en flytning. Den generelle tilgængelighed til den alternative lokalisering vil øges lidt med bil og meget med kollektiv transport. Transportvaneundersøgelsen viser, at knap 40% af bilisterne sandsynligvis vil skifte transportmåde, hvis rejsetiden med kollektiv transport halveres. Ud fra en miljømæssig vurdering kan en alternativ lokalisering derfor vise sig at være gunstig på lidt længere sigt.

Kontaktperson

Per Thost
RAMBØLL NYVIG a/s, Kærvej 8, 2970 Hørsholm
Tlf. 45861900,
pt@nyvig.dk

 

Thrige Electric A/S

Projekttype

Transportplan

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype: Produktionsvirksomhed

Beliggenhed: Odense S

Antal ansatte: 151

Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads – 75 pladser

Kollektiv trafikdækning: Bybus/Rutebil (ca. 1,2 km derfra)

Cyklistforhold: Rimelige cykelstier, problemer m. glasskår m.m.

Indhold

Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes fokusgruppeinterview med medarbejderrepræsentanter såvel som ledelsesrepræsentanter.

Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler.

Proces

Igangsætter: COGITA

Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den grønne Jobpulje

Involverede parter: Thrige Electric A/S og COGITA

Tidsplan: aug. 2000 – maj 2001

Stade: Transportplan udarbejdet.

Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering. Virksomheden var ikke interesseret i at arbejde videre med transportplanen.

Finansiering

Finansiering: Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje

Pointer og anbefalinger

Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomheden. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side.

Virksomheden havde for få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan.

Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen. Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover.

Kontaktperson

Pia Rasmussen
Thrige Electric A/S, Energivej 25, Lindved, 5260 Odense S
Tlf. 63951111 eller

Helle Aagaard Mortensen
COGITA,
hm@cogita.dk

 

Vitus Bering Centret, Horsens

Projekttype

Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde

Virksomhedsbeskrivelse

Virksomhedstype:

3 uddannelsessteder - Ingeniørhøjskolen, Byggeteknisk Højskole og Teknisk Skole. Pr. 1. Januar 2001 er Ingeniørhøjskolen og Teknisk Uddannelses Center Horsens (Byggeteknisk Højskole, Horsens Tekniske Skole, Horsens Tekniske Gymnasium, EDB-Centret samt Teknikerhøjskolen) fusioneret til Danmarks første teknisk - merkantile CVU. Centrets nye navn er Vitus Bering - Center for Videregående Uddannelse.

Beliggenhed:

Ingeniørhøjskolen ligger ca. 3 km. fra centrum i den østlige del af Horsens. Byggeteknisk Højskole ligger centralt placeret den østlige del af Horsens bymidte. Teknisk Skole ligger i et industriområde 4 km syd for Horsens centrum.

Størrelse:

Ingeniørhøjskolen har ca. 450 studerende og 150 ansatte.

Byggeteknisk Højskole har ca. 400 studerende og 200 ansatte.

Teknisk Skole har ca. 250 studerende og 150 ansatte.

Parkeringsforhold:

Ingeniørhøjskolen har ca. 200 parkeringspladser; der lige dækker behovet.

På Byggeteknisk Højskoles grund er der utilstrækkeligt med parkeringspladser, således at mange parkerer i nærliggende gader.

De 200 parkeringspladser for biler på Teknisk Skole dækker rigeligt behovet.

Kollektiv trafikbetjening:

Ingeniørhøjskolen betjenes af tre nærliggende bybuslinier, mens der er noget længere gangafstand til yderligere 4 bybusser og én regionalbus.

Byggeteknisk Højskole har nærliggende stoppesteder for 4 bybuslinier og én regionalbus.

Nær Teknisk skole er der stop for én bybus og én regionalbus.

Cyklistforhold:

Der er delvis cykelstier på de nærliggende overordnede veje, men ikke på adgangsvejene til skolerne.

På Ingeniørhøjskolen vides det ikke, om der er tilstrækkeligt med cykelparkering. Der er gode bade- og omklædningsforhold.

På Byggeteknisk Højskole er der ikke nok cykelparkeringspladser. Bade-og omklædningsrum ligger her relativt langt fra parkeringen.

For Teknisk Skole foreligger der ikke oplysninger om cykelparkering og bade- og omklædningsforhold.

Indhold

Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport.

Øvrige aktiviteter: Studietur til England (Nottingham). Der er udarbejdet forslag til pendlerplan.

Virkemidler: Forbedret information om kollektiv transport, bybusser lægges ind i Rejseplan Danmark, rådighed over samt information om og vejledning i brug af samkørselsdatabase, flere og bedre cykelparkeringsmuligheder ved Horsens Banegård, forbedring af cykelvej gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, hjælp til boligsøgning lokalt i Horsens, etablering af flere ungdomsboliger, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig.

Effekt af virkemidler: Der er foretaget en skønsmæssig vurdering af den forventede effekt af virkemidlerne i forhold til den nuværende lokalisering. På baggrund heraf er der opstillet som målsætning, at antallet af studerende/ansatte, der kører i egen bil skal reduceres til under 30% på Ingeniørhøjskolen og til ca. 1/3 på de to øvrige skoler svarende til, at i alt knap 100 studerende/ansatte skal holde op med at køre i egen bil.

Proces

Igangsætter: Horsens Kommune, Miljøstyrelsen og Vejle Amt.

Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne.

Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma.

Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001.

Stade: Der er ikke taget endelig stilling til forslagene til pendlerplaner. Bl.a. på grund af sammenlægningen er der ikke foretaget en implementering af virkemidlerne. På Ingeniørhøjskolen er enkelte af virkemidlerne implementeret før sammenlægningen.

Videre forløb: I forbindelse med sammenlægningen overvejes nedsat en fælles miljøgruppe, der bl.a. kan tage sig af forhold vedrørende den fremtidige pendling.

Finansiering

Horsens Kommune og Miljøstyrelsen.

Pointer og anbefalinger

Skolerne har haft et alment ønske om at forbedre forholdene for de studerende og ansatte. På nær Ingeniørhøjskolen har man har ikke følt, at der var væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Man har derfor forholdt sig afventende i processen. På Ingeniørhøjskolen har der før sammenlægningen eksisteret en miljøgruppe, der bl.a. har stået for udarbejdelsen af en miljøredegørelse indeholdende det første udkast til pendlerplanen for Ingeniørhøjskolen. Enkelte af virkemidlerne i pendlerplanen er allerede implementeret. Det drejer sig om informationer om kollektiv transport og samkørsel.

Herudover er der ydet en særlig indsats over for kursister ved at gennem information om øvrige deltagere at påpege muligheder for samkørsel.

Især når der opstår en ny situation - eksempelvis i forbindelse med omstrukturering og iværksættelse af nye kurser - vil udannelsesinstitutionen have interesse og behov for en forbedring af forholdene for pendlerne. Generelt har tilgængeligheden til skoler sandsynligvis en stor indflydelse på rekrutteringen af studerende.

På baggrund heraf må det anbefales at gøre uddannelsesinstitutioner opmærksomme på de fordele, der kan ligge i udarbejdelse af en pendlerplan for de studerende og ansatte.

Kontaktperson

Servicechef Povl Thomsen
Vitus Bering, Center for Videregående Uddannelse
Slotsgade 11, Postbox 511, 8700 Horsens
Tlf. 76255099
PT@vitusbering.dk

         
45 Ifølge Andreas Røhl: "Alle mine mænd til arbejde gå", RUC 1999.
     
46 En forventet støtte fra Rådighedspuljen administreret af Vejdirektoratet blev efter igangsættelsen trukket tilbage, således at arbejdet med transportplaner for andre arbejdspladser i kommunen blev standset.
    
47 Refereret i Andreas Røhl:"Alle mine mænd til arbejde gå...." Speciale ved Roskilde Universitetscenter 1999.