Erfaringer med og potentiale for transportplaner for virksomheder i Danmark Bilag 1:
|
Projekttype |
Transportplan, der omfatter pendling og rejser i arbejdstid (tjenesterejser) |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Offentlig sektorforskningsinstitut Beliggenhed: DMU har 4 domiciler beliggende i Kalø, København (flyttet til Roskilde i 2000), Roskilde(Risø) og Silkeborg. Størrelse: Ca. 450 årsværk. Parkeringsforhold: Uoplyst. Kollektiv trafikbetjening: Uoplyst. Cyklistforhold: Uoplyst. |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, turens varighed, transportmåde (herunder samkørsel i bil) og ærinder undervejs. Hertil kommer personoplysninger bl.a. om tjenestested, jobkategori og bilrådighed samt rejsevaner (transportmåde, arbejdstid, ærinder om ugen, begrundelse for valg af transportform, holdning til samkørsel og vurdering af ulemper ved kollektiv transport og cykling) og rejsemuligheder (vurdering af en række tiltag). Tjenesterejser er kortlagt i en selvstændig rapport (uoplyst). Øvrige aktiviteter: Beskrivelse og vurdering af tiltag, der skal fremme kollektiv transport, samkørsel og cykling. Der er gennemført 6 telefoninterviews for at få belyst muligheder for samkørsel. Virkemidler: Pendlerbus, forbedret bus- og togbetjening iøvrigt, bedre cykelfaciliteter, dag til dag samkørselssystem. |
Proces |
Igangsætter: DMU. Årsag: Undersøgelse af muligheder for at fremme alternativer til solokørsel i bil med henblik på at reducere miljøbelastningen. Involverede parter: DMU Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse onsdag den 15. april 1998. Stade: Arbejdsrapport publiceret i 1998. Visse af tiltagene er implementeret i 199945. Der blev i 2000 etableret et videokonferencesystem samt sat en samkørselsdatabase i drift, hvor medarbejdere bl.a. ud fra GIS-data og arbejdstidspunkter kan blive matchet. Gennemførelse af videokonferencer svarer til en besparelse på ca. 9% af persontransportarbejdet med bil. Videre forløb: Ikke oplyst |
Finansiering |
Ikke oplyst |
Pointer og anbefalinger |
Ikke beskrevet |
Kontaktperson |
Per Nicolai Schrøder |
Energistyrelsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet
Projekttype |
Transportplan, der omfatter pendling og rejser i arbejdstid (tjenesterejser) |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Energistyrelsen er en statslig institution under Økonomi- og Erhvervsministeriet. Beliggenhed: Amaliegade centralt i København. Størrelse: Styrelsen beskæftiger omkring 250 medarbejdere, som fortrinsvis er højt- og mellemuddannede. Parkeringsforhold: Energistyrelsen råder over 82 p-pladser, inkl. 6 gæstepladser, og der er således gratis, ikke-tidsbegrænset parkering for medarbejdere. Kollektiv trafikbetjening: Den centrale beliggenhed indebærer relativ god kollektiv dækning. Bl.a. mange busser fra stoppesteder 3-400 m væk. Afstand til station (Østerport) er ca. 800 m. Cyklistforhold: Der er cykelsti på mange af de omkringliggende gader, men ensretninger gør det i visse tilfælde vanskeligt at tage den korteste rute til Energistyrelsen. |
Indhold |
Kortlægning: Kortlægning af ansattes transport i forbindelse med pendling og tjenesterejser gennemført via mail-baseret spørgeskemaundersøgelse. Spørgeskemaet indeholdt spørgsmål om tjenesterejser, den konkrete rejse mellem bolig og arbejde samt om generelle behov og ønsker til den daglige transport mellem bolig og arbejde. Transporten er omregnet til miljøbelastning i form af energiforbrug, CO2 , NOx , HC og CO. Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af oplæg til transportplan. Virkemidler: Vurdering af mulige initiativer til reduktion af miljøbelastning fra medarbejdernes transport. Opstilling af virkemidler delt op på om de er rettet mod pendling eller tjenesterejser. |
Proces |
Igangsætter: Energistyrelsen Årsag: Led i at være grøn virksomhed. Skal lave grønt regnskab Involverede parter: Energistyrelsen Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse fandt sted d. 21/4 1999. Stade: Oplæg til transportplan i september 2000 Videre forløb: Man har ikke besluttet hvilke virkemidler man vil bruge, men regner bestemt med, at der følges op på transportplanen |
Finansiering |
Energistyrelsen |
Pointer og anbefalinger |
Ikke beskrevet. |
Kontaktperson |
Ulrich Termansen |
Projekttype |
Pendlerplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Amtskommunal forvaltning Beliggenhed: I udkanten af Hillerød by, ca. 5 km til station Antal ansatte: ca. 530 Parkeringsforhold: Ca. 350 pladser, heraf 30 reserveret til gæster og 20 til amtsgårdens biler. Kollektiv trafikdækning: Bybus med 10 min. drift til station med 10 min S-togs drift til København og regional tog. Cyklistforhold: Ca. 90 cykelstativer, heraf 44 i aflåste cykelskure. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Nedsat intern arbejdsgruppe til det videre forløb. Virkemidler drøftet på workshop: Markedsføring af samkørselsordning, firmacykler inkl. aflåste pladser ved station, cykelværksted, bedre busbetjening, hjemmearbejde |
Proces |
Igangsætter: Frederiksborg Amt og Hillerød Kommunes Pendlerkontor. Årsag: Ønske om at inddrage pendling i den interne miljøstyring i Amtet. Involverede parter: Hillerød Kommunes Pendlerkontor og Amtet Tidsplan: 2000 - 2001 Stade: Transportvaneundersøgelse er dokumenteret og workshop er afholdt. Videre forløb: Det forventes, at arbejdsgruppe vil udarbejde plan. |
Finansiering |
Amtet og Hillerød Kommunes Pendlerkontor |
Pointer og anbefalinger |
Det er vigtigt at have en dedikeret ansvarlig person til at holde processen i gang. |
Kontaktperson |
Anne-Marie Møldrup |
Projekttype |
Transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Kommunal administration Beliggenhed: I Buddinge ved centerdannelse i Gladsaxe Kommune. Antal ansatte: ca. 540 Parkeringsforhold: Ca. 240 pladser, heraf 32 med max 3 timers parkering. Kollektiv trafikdækning: Ca. 400 meter til Buddinge Station (S-tog). Bus stoppesteder tæt på indgangen. Cyklistforhold: Ca. 200 cykelstativer, heraf 65 i aflåst kælder. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Intern projektgruppe. Aktiviteten på Rådhuset er en del af et kommunalt projekt om at igangsætte transportplanarbejde på arbejdspladser i kommunen. Én større privat virksomhed er inddraget i projektet. Yderligere aktiviteter forventes at blive formidling blandt ansatte, forslag til virkemidler og beslutning om igangsættelse af udvalgte virkemidler. |
Proces |
Igangsætter: Gladsaxe Kommune. Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener. Projektet del af Agenda 21 arbejde. Involverede parter: Gladsaxe Kommune Tidsplan: 2000 - 2002 Stade: Transportvaneundersøgelse er gennemført, forslag til virkemidler drøftes. Videre forløb: Det forventes, at der i 2002 udarbejdes en transportplan med beslutninger om handling. |
Finansiering |
Gladsaxe Kommune46. |
Pointer og anbefalinger |
Ingen klare pointer endnu. |
Kontaktperson |
Martin Willerup |
Herning Kommune - Herning Centralsygehus, AMU-centret, Told&Skat.
Projekttype |
Fremme af firmacykler til pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: 3 offentlige institutioner. Beliggenhed: Herning Kommune Antal ansatte: Ca. 1600 på sygehuset, ca. 60 i AMU-centret og ca. 200 i Told&Skat. Parkeringsforhold: Ikke belyst i projektet Kollektiv trafikdækning: Ikke belyst i projektet Cyklistforhold: Ikke belyst i projektet |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte i to geografiske områder om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Valg af 7 virksomheder (herunder de tre offentlige) med tilbud om firmacykelordning. Gennemførelse af tilbuddet om firmacykler til brug for pendling blandt medarbejdere, der var bilister og havde mellem 2 og 8 km til arbejdet. Evaluering af effekterne af tilbuddet. Effekter af virkemidler: Antallet af cyklister og kørte km på cykel til og fra arbejde er opgjort. Det er lykkedes, at få 5% af Centralsygehusets og 12% af AMU-centrets bolig-arbejdstrafik overført fra bil til cykel. Et af hovedresultaterne er, at 169 ansatte på 3 offentlige virksomheder samt 4 private virksomheder har deltaget i projekt og ladet bilen stå. På et år har hver af disse i gennemsnit kørt 1.400 km på cykel. Herning Kommune har opgjort dette til en besparelse på ca. 70.000 kg CO2 svarende til varme- og elforbruget i 12 parcelhuse om året. Der er yderligere foretaget en evaluering af deltagernes holdning til og erfaringer med projektet. |
Proces |
Igangsætter: Herning Kommune Årsag: Ønske om at bidrage til nationalt mål om at flytte 4% af biltrafikarbejdet over på cykel. Involverede parter: Herning Kommune og de 7 virksomheder Tidsplan: 1998 - medio 2001 Stade: Projektet afsluttet. Videre forløb: Ingen planer om fortsættelse. |
Finansiering |
Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet samt Herning Kommune og de 7 virksomheder. |
Pointer og anbefalinger |
Enkel administration har været vigtig, arbejdspladser motiveret pga. medarbejderes "pres" og sundhedsaspektet, flere pointer kan beskrives ud fra evalueringsrapporter, som er undervejs. |
Kontaktperson |
Britt Odgaard Jacobsen |
Hillerød Kommune, Teknik og Miljø
Projekttype |
Pendlerplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Kommunal forvaltning Beliggenhed: Administrationsdelen i Hillerød by, i bymidte, ca. 1 km til station. Materielgård i udkanten af byen, ca. 3 km til station. Antal ansatte: Ca. 100 i administrationsdelen, ca. 80 i materielgård Parkeringsforhold: Administrationsdelen har ca. 100 pladser, heraf 15 reserveret til gæster og 24 reserveret til servicebiler og udvalgte ansatte. Materielgård ca. 50 pladser. Kollektiv trafikdækning: Administrationsdelen har bybus (afstand 10-100 m) med 10 min. drift til station med 10 min. S-togs drift til København og regional tog. Materielgård har bybus (ca. 1 km ) med 30-50 min. drift til station. Cyklistforhold: Administrationsdelen har ca. 40 overdækkede pladser, heraf 10 i aflåst kælder og stier langs trafikveje. Materielgården har ca. 40 overdækkede cykelstativer, ikke stier langs trafikveje. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Opstilling af forslag til plan og delvis realisering. Virkemidlerne omfatter samkørselsordning, bedre forhold for cyklister, firmacykler, firmabiler, hjemmearbejde og bedre busbetjening til materielgården. |
Proces |
Igangsætter: Hillerød Kommune samtidig med oprettelsen af Pendlerkontoret Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer i byen ved andre virkemidler end vejanlæg. Involverede parter: Hillerød Kommune Tidsplan: 1999 - 2001 Stade: Forslag til pendlerplan udarbejdet og realisering af virkemidler igangsat Videre forløb: Ingen formel opfølgning er besluttet |
Finansiering |
Finansiering: Forvaltningens egne midler samt Hillerød Kommunes Pendlerkontor |
Pointer og anbefalinger |
Det nævnes bl.a., at medarbejderne reelt var meget lidt ambitiøse. Det havde måske baggrund i, at medarbejderne følte, at nogen kunne blive forfordelt ved valg af ambitiøse initiativer. |
Kontaktperson |
Ole Stilling |
Projekttype |
Ansattes transport til og fra arbejde og tjenestekørsel samt varetransport |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Kommunal forvaltning Beliggenhed: Diverse adresser Størrelse: Ca. 3.900 ansatte Parkeringsforhold: Ikke oplyst Kollektiv trafikbetjening: Ikke oplyst Cyklistforhold: Ikke oplyst |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres transportmåde, turlængde og tid til/fra arbejde, ærinder undervejs, transport i arbejdstiden, årsag til valg af transportmåde og mulighed for at benytte kollektiv transport til arbejdspladsen. Herudover er der gennemført en kørebogsanalyse, hvor de ansatte har beskrevet deres aktuelle tjenestekørsel over en uge såvel i kommunens biler som i egne biler. For hver tur var der oplysninger om formål, turlængde og antal stop undervejs. Virkemidler: Pjece med virkemidler er blevet udarbejdet og sendt til alle kommuner. Effekter af virkemidler: Ikke oplyst |
Proces |
Igangsætter: Kommunernes landsforening Årsag: KL har udvalgt Horsens Kommune som testkommune for at se, hvad man kunne gøre for at reducere trafikkens miljøproblemer. Involverede parter: Horsens Kommune og KL i samarbejde med konsulent. Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i sept. 1999, og kørebogsanalysen fandt sted den 6-12. december 1999. Stade: Kortlægning er afrapporteret. Videre forløb: Horsens Kommune er i gang med at udarbejde en trafikplan, hvor en CO2-handlingsplan skal indgå som et delelement. |
Finansiering |
Horsens Kommune og Miljøstyrelsen via Bytrafikpuljen. |
Pointer og anbefalinger |
Ikke udarbejdet |
Kontaktperson |
Ole Helboe |
Københavns Kommune, Miljø- og Forsyningsforvaltningen
Projekttype |
Transportplan for de ansattes erhvervsmæssige transport |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Kommunal forvaltning Beliggenhed: Diverse adresser i og uden for Københavns Kommune. Størrelse: Ca. 1500 ansatte Parkeringsforhold: Meget varierende. Den kollektive trafikbetjening: Meget varierende. Cyklistforhold: Meget varierende. |
Indhold |
Kortlægning: Der er indsamlet data om Miljø- og Forsyningsforvaltningens bilpark mht. størrelse og sammensætning. Der gennemført en kørebogsanalyse over 14 dage i februar marts 2000 i disse biler samt i privatbiler og taxi anvendt i erhvervsmæssigt øjemed. Kørebogsanalysen har givet oplysninger om de enkelte tures længde, køretid, formål, fyldningsgrad, og om anden transport ville kunne anvendes i stedet. Trafikarbejde og brændstofforbrug er registreret. Energiforbrug og emissioner af CO2, CO, HC, NOx og partikler er beregnet. Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til en transportplan. Virkemidler: Indkøb af nye cykler og cykeludstyr, muliggøre at firmacykler kan anvendes til boligarbejde transport, kampagner for øget cykling og kollektiv transport, overførsel af transport til mindre biler, regelmæssig kontrol af dæktryk, indkøb af mere energiøkonomiske biler, kurser i energiøkonomisk køremåde, etablering af mødelokaler med telekommunikationsudstyr til videokonferencer, database for samkørsel, begrænsning af bilparken. Effekter af virkemidler: Der er foretaget en vurdering af virkninger på energiforbruget. |
Proces |
Igangsætter: Miljø- og Forsyningsforvaltningen Årsag: Iht. handlingsplan for miljøbevidste indkøb Involverede parter: Miljø- og Forsyningsforvaltningen, Københavns Kommune Gennemførelse og tidsplan: Projektet er gennemført af Miljø- og Forsyningsforvaltningen i samarbejde med konsulentfirma. Der har været nedsat en styregruppe med repræsentanter for de forskellige institutioner i Miljø- og Forsyningsforvaltningen. Dataindsamling er foretaget i februar-marts 2000. Der er gennemført interviews med ca. 40 ansatte. Stade: Forslag til transportplan er udarbejdet i juni 2001. Videre forløb: Vedtagelse og implementering af handlingsplan |
Finansiering |
Miljø- og Forsyningsforvaltningen, Københavns Kommune |
Pointer og anbefalinger |
Ikke udarbejdet |
Kontaktperson |
Lene Mårtensson |
Miljøstyrelsen, Miljøministeriet
Projekttype |
Transportplan for pendling og rejser i arbejdstiden (tjenesterejser). |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Miljøstyrelsen er en statslig institution under Miljøministeriet Beliggenhed: Strandgade på Christianshavn, centralt i København. Størrelse: Styrelsen beskæftiger ca. 430 medarbejdere på årsbasis, som fortrinsvist er højt- og mellemuddannede. Parkeringsforhold: Miljøstyrelsen råder p.t. over 63 parkeringspladser, som kan benyttes gratis og uden tidsbegrænsning. Kollektiv trafikbetjening: Nærmeste busstoppested ligger på Torvegade 3-400 m væk. Her stopper 12 buslinier heraf 3 E-busser og 1 S-bus. Nærmeste station er p.t. Hovedbanegården/Nørreport ca. 2 km væk. (Herudover kommer der Metrostation indenfor en afstand af 4-500 meter.) Cyklistforhold: Der er cykelsti på de større omkringliggende gader, men cykleforholdene i gaderne omkring Miljøstyrelsen er ikke optimale. Gaderne er smalle med mange parkerede biler og inden cykelstier. Miljøstyrelsen råder over ca. 200 cykelstativer udenfor + 30 i kælder. Miljøstyrelsen har ca. 30 tjenestecykler, som kan anvendes til møder og, for et mindre antals vedkommende, som pendlercykler til stationer. |
Indhold |
Kortlægning: Miljøstyrelsen har foretaget spørgeskemaundersøgelser i 2 omgange, første gang i november 1999 med spørgsmål til transportvaner. Denne blev efterfulgt i juni 2000 med mere konkrete spørgsmål om transportarbejdet. Spørgeskemaer blev udsendt via det interne e-mailsystem og besvarelserne lagt ind i en database. Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af oplæg til transportplan. Virkemidler: Forslag til virkemidler er opdelt på om de er rettet mod pendling eller tjenesterejser. Man foreslår dels at påvirke transportmiddelvalget til fordel for cykel, gang og kollektiv trafik dels at opnå bedre udnyttelse af køretøjer. Effekter af virkemidler: Der er foretaget en vurdering af reduktionen af CO2-udslippet. For tjenesterejsers vedkommende er der udarbejdet scenarier for påvirkning af transportmiddelvalget såvel indenrigs som internationalt. For indenrigsrejser tyder scenarierne på at der kan ske en reduktion i CO2-udslip på mindst 35% ved at fastlægge retningslinier for benyttelse af transportformer. Konsekvensen vil dog i mange tilfælde være øget tidsforbrug. Omlægning af transport fra fly til tog på nære udenrigs-destinationer giver kun meget små fordele (også pga. lille antal) På fjerne destinationer findes ingen seriøse alternativer, udover reduktion i antallet af rejser og valg af mindre miljøbelastende fly. |
Proces |
Igangsætter: Miljø- og Energiministeriet Årsag: Miljøpolitik og Handlingsplan 1997-2000 for ministeriet som grøn virksomhed Involverede parter: Miljøstyrelsen Tidsplan: Ikke oplyst Stade: Oplæg til transportplan foreligger. Videre forløb: Transportplan for Miljøstyrelsen og/eller fælles transportplan for hele ministeriet. |
Finansiering |
Ikke oplyst |
Pointer og anbefalinger |
Der kan ske en væsentlig reduktion af CO2-udslippet fra transport både ved pendling og tjenesterejser. For tjenesterejser kan der relativt enkelt reduceres væsentligt i den indenlandske transportbelastning, hvorimod udlandsrejser er vanskeligere at gennemføre med mindre CO2-belastende transportmidler. Bedre cykelveje, bedre koordinering af den kollektive trafik, billigere kollektiv trafik og bedre parkeringsforhold for cyklister vurderes af brugerne at kunne medvirke til ændrede transportvaner. |
Kontaktperson |
Søren Jensen |
Projekttype |
Elementer af en transportplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Hospital i Hovedstadens Sygehusfællesskab. Beliggenhed: Københavns Kommune. Antal ansatte: ca. 7.000, heraf en del deltidsansatte. På en arbejdsdag er der ca. 3000 ansatte til stede. Parkeringsforhold: Før projekt (i afrundede tal): 1400 pladser, heraf 900 uden begrænsninger, 400 med 2-3 timers parkering, 20 med 15-30 minutters parkering, 50 invalidepladser og 40 særlige pladser til taxi, Falck mv. Efter gennemførelse af projekt: 400 færre p-pladser uden begrænsninger. Kollektiv trafikdækning: 10 busruter tæt på Rigshospitalet med adgang til S-togsnettet (ca. 1,5 km til Nørreport Station). Cyklistforhold: Ikke oplyst. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte og besøgende om deres tur til Rigshospitalet én udvalgt dag. Parkeringstælling på alle 1400 pladser. Øvrige aktiviteter: Forslag til virkemidler for at løse kommende parkeringsproblemer på grund af ændringer i tilladelse til at parkere. Realisering af projekt: Reduktion i antal p-pladser, øget information om transport til Rigshospitalet for besøgende og ansatte. Nu kræves køb af tilladelse til parkering for ansatte. Effekter af virkemidler: Der er solgt 2500 tilladelser til 1100 pladser. I starten mange klager. Nu virker billedet stabilt. Dvs., at man klarer sig med 400 færre parkeringspladser. |
Proces |
Igangsætter: Rigshospitalet. Årsag: Forventet parkeringsproblem med nye p-regler (afgifter) for veje i Københavns Kommune. Mange af Rigshospitalets p-pladser er på kommunens veje Involverede parter: Rigshospitalet. Tidsplan: 99 - 01 Stade: Projekt er gennemført og afsluttet. Videre forløb: Der er ikke planlagt yderligere aktiviteter. |
Finansiering |
Rigshospitalet har selv finansieret analyse og parkeringstælling samt efter afslutning administration af ny ordning med p-tilladelser. |
Pointer og anbefalinger |
Tilsyneladende kan en reduktion på knap 50% af p-pladser finde sted. |
Kontaktperson |
Johnny Sabinsky |
Projekttype |
Ansattes transport til og fra arbejde og tjenestekørsel |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Amtskommunal forvaltning Beliggenhed: Amtsgården, Miljøhuset, garagen samt Grafisk Service/Video Størrelse: Ca. 560 ansatte Parkeringsforhold: Ikke oplyst Kollektiv trafikbetjening: Ca. 800 m fra station/busterminal Cyklistforhold: Ikke oplyst |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres transportmåde til og fra arbejde på en bestemt dag, turlængde og tid til/fra arbejde, ærinder undervejs, bilbenyttelse i arbejdstiden, årsag til valg af transportmåde og holdninger til transportmåden. Herudover er tjenestekørslen i amtets biler aflæst og tjenesterejserne opgjort ud fra regningsbilag. Øvrige aktiviteter: Afholdelse af fremtidsværksted Virkemidler: Deltagelse i "Vi cykler til arbejde", forslag til samkørselsdatabase på amtsgårdens intranet, bedre udnyttelse af køretøjer til tjenestekørsel, miljøvenlige tjenestebiler bl.a. Lupo 3L til rådighed for samtlige forvaltninger, mere miljøvenlig køremåde, mere miljøvenlig køretøj (modificering af dieselbil til at køre på rapsolie)samt forbedrede forhold for cyklister med cykelskure placeret tættere på indgangen. Elbil anses ikke for realistisk på grund af for lange ture. |
Proces |
Igangsætter: Vejle Amt Årsag: At begrænse de miljømæssige konsekvenser af transporten og indsamle erfaringer med transportens miljøforhold med henblik på at integrere transportforholdene i amtsgårdens miljøstyringssystem. Involverede parter: Green Network Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i januar 1998. Stade: Forslag til handlingsplan for en miljømæssigt mere bæredygtig tjenstlig befordring samt for initiativer, der skal understøtte de ansattes valg af mere bæredygtige transportformer mellem bolig og arbejde. Transport indgår i den årlige miljøredegørelse med statusbeskrivelse, mål og handlingsplan for det kommende år. Videre forløb: Ikke oplyst. |
Finansiering |
Vejle Amt og Grøn Aktivering i Vejle amt. |
Pointer og anbefalinger |
De ansattes transport mellem bolig og arbejde kan ikke ses uafhængigt af deres transport i arbejdstiden. |
Kontaktperson |
Peter Wade |
Projekttype |
Transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Afdeling i Udenrigsministeriet. Beliggenhed: Christianshavn. Antal ansatte: 48 Parkeringsforhold: Ikke beskrevet. Kollektiv trafikdækning: Ikke beskrevet Cyklistforhold: Ikke beskrevet. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag (adresse, ærinde undervejs, turens varighed, transportmåde), generelle rejsevaner og årsager hertil samt holdning til samkørsel, kollektiv transport og cykling. Øvrige aktiviteter: Fokusgruppeinterviews. Udarbejdelse af forslag til virkemidler. Virkemidler: Bedre forhold for cyklister (badefaciliteter, cykelparkering, cykelværksted, firmacykler, præmier), bedre muligheder for samkørsel (database, reservation af p-pladser til samkørere, koordinering med andre virksomheder på Christianshavn, garanteret hjemkørsel, firmabil til ærinder), fremme brug af kollektiv transport (firmatilskud, præmier, bærbare PC´ere til brug under rejse, bedre information, pendlerbus direkte fra station), fremme fjernarbejde. |
Proces |
Igangsat af: 3 amerikanske studerende. Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer på Christianshavn. Involverede parter: Studerende, den grønne guide på Christianshavn, Udenrigsministeriet. Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted den 17. april 2001. Stade: Forslag til virkemidler udarbejdet. Rapport foreligger. Videre forløb: Ingen aftaler om yderligere indsats. |
Finansiering |
Ikke oplyst. |
Pointer og anbefalinger |
Usikre cykelveje anses for en stor barriere for cykling. Jo mere de ansatte involveres des større bliver effekten af en gennemførelse af virkemidlerne. |
Kontaktperson |
Ingen |
Projekttype |
Transportplan for persontransport i arbejdstiden og pendlertrafik |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Kommune Beliggenhed: 117 arbejdspladser i virksomheden "Århus Kommune" og institutioner som f.eks. børnehaver og vuggestuer. Antal ansatte: ca. 28.000 Parkeringsforhold: Er beskrevet for alle arbejdspladser og varierer mellem arbejdspladserne Kollektiv trafikdækning: Som ovenfor Cyklistforhold: Som ovenfor |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 8.000 ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Kortlægning af samtlige arbejdspladser med spørgsmål om fysiske forhold og transport i arbejdstiden. Desuden spørgsmål om involvering i trafikuheld. Øvrige aktiviteter: Information til samarbejdsudvalg mv. Opstilling af transportregnskab for hvert defineret arbejdsområde (33 arbejdspladser og 6 magistratsforvaltninger). Opstilling af forslag til virkemidler inkl. evaluering. Forslag til handleplan under udarbejdelse. |
Proces |
Igangsætter: Århus Kommune Årsag: Ønske om som led i handlingsplan for trafik og miljø at mindske miljøbelastning og uheld fra trafikken og få ændret transportvaner. Involverede parter: Århus Kommune Tidsplan: 1999 - 2002 Stade: Kortlægning, transportregnskab (energiforbrug, CO2-udslip og modal split) og virkemiddelopstilling udarbejdet og forslag til handleplan undervejs. Den endelige politiske behandling var ikke afsluttet i marts 2002. Videre forløb: Information til alle medarbejdere og forventet politisk beslutning om handlingsplan. |
Finansiering |
Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet og Århus Kommune. |
Pointer og anbefalinger |
Foreløbige pointer fra kortlægningen: Bred og grundig information til medarbejdere og arbejdspladser vigtig, god interesse og forståelse for emnet. Den endelige rapport vil rumme flere pointer. |
Kontaktperson |
Bent Fredshavn |
Projekttype |
Transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Privat virksomhed Beliggenhed: Hillerød by, ca. 5 km fra bymidte og station Antal ansatte: ca. 540 på projekttidspunktet Parkeringsforhold: ca. 350 pladser, heraf 20 reserveret til gæster og 15 til enkeltpersoner i ATP-Huset Kollektiv trafikdækning: Bybus med 10 min. drift til station med 10 min. S-togs drift til København og regional tog Cyklistforhold: 110 overdækkede p-pladser, heraf 80 i kælder. Stier langs trafikveje, men mangel på direkte sti til station. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag og supplerende interviews med 21 ansatte om årsager til transportvaner. Øvrige aktiviteter: Studietur til Holland, workshop med 14 ansatte om forslag til virkemidler, opstilling af forslag til pendlerplan, beslutning om realisering, delvis realisering af følgende: Samkørselsordning, forbedring af kollektiv trafik (kortere rejsetid med bus, medtagning af cykler i tog, firmacykler ved stationen, gratis vareprøve på billetter), bedre forhold for cyklister (cykelværksted, stirampe, ny sti). Evaluering af arbejdsproces. |
Proces |
Igangsætter: Hillerød Kommune og Banestyrelsen Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer i byen ved andre virkemidler end vejanlæg. Involverede parter: ATP-Huset, Hillerød Kommune, Hillerød Erhvervsråd, HT, Banestyrelsen, DSB S-tog, Privatbanerne i Hillerød og Miljøstyrelsen. Tidsplan: April 1997 - oktober 1998 Stade: Pendlerplan udarbejdet og virkemidler er realiseret. Videre forløb: Ingen aftaler om yderligere indsats. |
Finansiering |
Miljøstyrelsens Bytrafikprojekt, Banestyrelsen samt Hillerød Kommune. ATP-Huset har bidraget til realiseringen af planen. |
Pointer og anbefalinger |
Beskrevet i særskilt rapport. Her kan nævnes: Opbakning og forpligtigelse vigtig fra virksomhedsledelsen, involvering af medarbejdere vigtig, formidling/markeds-føring vigtig, relevante tilbud til virksomhed og ansatte skal være sikret, udefra kommende hjælp er næsten nødvendig. |
Kontaktperson |
Pernille Juel |
Projekttype |
Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Virksomheden er et bageri. Beliggenhed: Virksomheden ligger på lokaliteter i landsbyen Hatting uden for Horsens by 6 km fra banegården. Størrelse: Ca. 350 ansatte. Parkeringsforhold: På virksomhedens område er der ca. 170 parkeringspladser og parkeringsforholdene er gode. Vejadgangen til virksomheden foregår ad mindre veje. Kollektiv trafikbetjening: Virksomheden ligger dårligt i forhold til den kollektiv trafikbetjening. Dels er der få afgange, dels ligger lokaliteten uden for Hatting ca. 1,5 km fra det nærmeste stoppested i Hatting. Cyklistforhold: Der er cykelsti på vejen mellem Hatting og udkanten af Horsens, men ikke inde i Horsens samt på de mindre adgangsvejene til virksomheden uden for Hatting. De 36 cykelparkeringspladser dækker behovet, og der er gode bade- og omklædningsforhold. |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport. Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til pendlerplan. Virkemidler: Forslag til undersøgelse af interesse for nye pendlerbusser, forbedret information om kollektiv transport, rådighed over og vejledning i brug af samkørselsdatabase, forbedring af cykelveje gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig, transport som et led i virksomhedens miljøredegørelse |
Proces |
Igangsat af: Horsens kommune, Miljøstyrelsen og Vejle amt. Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne. Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma. Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001. Stade: Der foreligger et forslag til pendlerplan, men virksomheden har ikke taget stilling hertil. Videre forløb: Cerealia Unibake er trådt ud af projektet på grund af skiftende projektmedarbejdere og det heraf følgende langstrakte forløb, da man ikke har ressourcer til at deltage yderligere. De ønsker dog at styre transporten i en miljørigtig retning og er derfor sammen med deres transportører gået ind i et projekt, hvor de med bistand fra en transportkonsulent får afdækket virksomhedens godstransport og muligheder for energibesparelser. |
Finansiering |
Horsens kommune og Miljøstyrelsen. |
Pointer og anbefalinger |
Virksomheden har ikke været opmærksom på, at der ville komme til at ligge en arbejdsbyrde hos dem. Motivationen til at deltage var primært at få etableret en forbindelse direkte til den nærliggende motortrafikvej. Derudover var der en vis interesse for at forbedre forholdene for de ansatte. På baggrund heraf må det anbefales, at der informeres om, at udarbejdelse af en pendlerplan nødvendiggør en væsentlig indsats fra virksomhedens side, og at motivationen for at lave en pendlerplan skal være til stede fra starten |
Kontaktperson |
Maria E. Nielsen |
Projekttype |
Transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Rådgivende ingeniørfirma Beliggenhed: I Lyngby. Antal ansatte: ca. 1.100 i Lyngby (ca. 800 på kortlægningstidspunktet) Parkeringsforhold: Ca. 600 pladser, heraf deles knap 200 pladser med nabovirksomheder. Kollektiv trafikdækning: Ca. 500 meter til Lyngby Station (S-tog og busser). Cyklistforhold: Ca. 280 cykelstativer i aflåst kælder og ca. 70 uoverdækkede stativer. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag samt spørgsmål om holdninger til transportvaner og forslag til initiativer. Øvrige aktiviteter: Intern projektgruppe har arbejdet med information til medarbejdere, opbygning af projekthjemmeside (Flextrans), forslag til initiativer, beslutning om initiativer samt igangsætning (foreløbig januar 2002: Cykelværksted, firmabaseret samkørselsdatabase, indkøb af arbejdspladscykler, rabatordning med cykelhandler og løbende ajourføring af hjemmeside). |
Proces |
Igangsætter: COWI og Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk. Årsag: Ønske om at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og skabe attraktive tilbud til medarbejderne. Samtidig var ønsket at give inspiration til andre virksomheder i kommunen. Involverede parter: COWI og Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk. Tidsplan: 2000 - 2002 Stade: Initiativer er igangsat. Videre forløb: Det forventes, at der løbende igangsættes øvrige mindre initiativer. |
Finansiering |
Finansiering: COWI, Den Grønne Guide i Lyngby-Tårbæk samt Den Grønne Fond og Den Grønne Jobpulje. |
Pointer og anbefalinger |
Med stor vægt på information og positive initiativer viser det sig, at medarbejderne er meget interesserede i emnet. Vigtigt at inddrage og aktivere ildsjæle blandt medarbejderne. |
Kontaktperson |
Henrik Grell, |
Projekttype |
Transportplan for pendling47 |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Forsikringsselskab Beliggenhed: I Lyngby. Antal ansatte: ca. 1.200 Parkeringsforhold: Ikke oplyst. Kollektiv trafikdækning: Ca. 500 meter til Lyngby Station (S-tog og busser). Cyklistforhold: Ikke oplyst |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde. Øvrige aktiviteter: Ikke oplyst Forslag til virkemidler: Tilbud om gratis månedskort til ansatte, der normalt benyttede bil til og fra arbejde og som boede nær en S-togsstation. Effekter af virkemidler: 68 tog imod tilbuddet. Efter forsøgsperioden overvejede 4 personer at skifte transportform. |
Proces |
Igangsætter: DSB S-tog. Årsag: Ønske om at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og få flere til at benytte kollektiv transport. Involverede parter: Danica og DSB S-tog. Tidsplan: 1998 Stade: Initiativer er igangsat. Videre forløb: Projektet er afsluttet. |
Finansiering |
DSB. |
Pointer og anbefalinger |
Ikke oplyst |
Kontaktperson |
Anne Pilegaard |
Projekttype |
Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Virksomheden er et slagteri. Beliggenhed: I Horsens by nær banegården. Efter igangsætning af arbejdet med transportplanen er der truffet beslutning om at flytte slagteriet til en ny beliggenhed i udkanten af Horsens. Samtidig lukkes slagteriet i Bjerringbro, og produktionen overføres til Danish Crown i Horsens. Størrelse: Der er i dag beskæftiget ca. 650 ansatte. Parkeringsforhold: På selve virksomhedens område er der ca. 300 parkeringspladser. Herudover har man lejet sig ind på et nærliggende areal ejet af Banestyrelsen. Parkeringsforholdene er således gode. Kollektiv trafikbetjening: Virksomheden ligger godt i forhold til den kollektiv trafikbetjening, men regionalbusser og tog ankommer for sent om morgenen til at betjene en stor del af de ansatte. Cyklistforhold: Der er kun delvis cykelstier på de nærliggende overordnede veje. Det samme er tilfældet på adgangsvejene til virksomheden, hvor trafikken dog er beskeden. De 230 cykelparkeringspladser dækker behovet, og der er gode bade- og omklædningsforhold. |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport. Øvrige aktiviteter: Studietur til England (Nottingham). Der er udarbejdet forslag til pendlerplan. Virkemidler: Undersøgelse af medarbejdernes holdning til tilpasning af mødetider til den kollektive transport, undersøgelse af interesse for nye pendlerbusser i forbindelse med flytningen, forbedret information om kollektiv transport, rådighed over og vejledning i brug af samkørselsdatabase, forbedring af cykelveje gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, hjælp til boligsøgning lokalt i Horsens, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig, transport som et led i virksomhedens i miljøredegørelse. Effekter af virkemidler: Der er foretaget en skønsmæssig vurdering af den forventede effekt af virkemidlerne i forhold til den nuværende lokalisering. På baggrund heraf er der opstillet som målsætning, at antallet af ansatte, der kører i egen bil skal reduceres til 42% svarende til at knap et halv hundrede ansatte skal holde op med at køre i egen bil. |
Proces |
Igangsætter: Horsens kommune, Miljøstyrelsen og Vejle amt. Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne. Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma. Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001. Stade: Der foreligger forslag til pendlerplaner. Bl.a. på grund af flytteplaner er der ikke foretaget en implementering af virkemidlerne, men der er stor interesse for virkemidler, der kan bruges ved den nye lokalisering. Videre forløb: I forbindelse med planerne om flytning og sammenlægning er der nedsat arbejdsgrupper, der bl.a. skal tage sig af forhold vedrørende den fremtidige pendling. |
Finansiering |
Horsens kommune og Miljøstyrelsen. |
Pointer og anbefalinger |
Virksomheden har haft et alment ønske om at forbedre forholdene for de ansatte. Men man har ikke følt, at der var væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Derfor har man forholdt sig meget afventende i processen. Først i det øjeblik der opstår en ny situation - som tilfældet er med en flytning og sammenlægning - vil virksomheden være mere motiveret til en aktiv indsats. På baggrund heraf må det anbefales specielt at gøre virksomheder, der står for at skulle foretage væsentlige ændringer, opmærksomme på de fordele, der kan ligge i udarbejdelse af en pendlerplan for de ansatte. |
Kontaktperson |
John Kristensen |
Projekttype |
Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Offentlig virksomhed Beliggenhed: 9 forskellige adresser i Københavnsområdet først og fremmest TV-byen 10 km fra Københavns centrum og Radiohuset på Frederiksberg. (Distriktskontorer uden for Hovedstadsområdet er ikke medtaget i transportplanen).Antal ansatte: ca. 2.900 medarbejdere ca. 1.800 i TV-byen og ca. 700 i Radiohuset. Parkeringsforhold: 800 gratis p-pladser i TV-byen, som er udnyttet tæt ved kapacitetsgrænsen. Ved Radiohuset er der gadeparkering med 2-timers begrænsning, men mulighed for heldagsparkering med parkeringslicens på 200 kr./måned. Kollektiv trafikbetjening: TV-byen har nærliggende stoppested for 4 buslinier med i alt ca. 15 afgange/time i myldretiderne. Radiohuset har nærliggende stoppesteder for 9 buslinier med i alt ca. 40 afgange/time i myldretiderne. Cyklistforhold: Cykelstier på og langs de omkringliggende trafikveje ved TV-byen. Delvis cykelstier langs nærliggende overordnede veje ved Radiohuset. |
Indhold |
Kortlægning: Kortlægning af de ansattes pendling via email-baseret spørgeskemaundersøgelse suppleret med papirudgave for medarbejdere uden adgang til email. Spørgeskemaet indeholdt spørgsmål om turen til/fra arbejde: Tidspunkter og tidsforbrug, transportmåde, ærinder undervejs. Vurdering af betydningen af en flytning til TV-byen: Transporttid, samkørsel, bopælsskifte, jobskifte, ændring af transportmåde. Vurdering af villigheden til parkeringsbetaling og konsekvenser af manglende parkeringskapacitet i Ørestaden. Konsekvensvurdering af en flytning til Ørestaden mht. fremkommelighed, transporttid, miljøbelastning, trafiksikkerhed og parkeringsforhold. Øvrige aktiviteter: Oplæg til pendlerplan. Virkemidler: Firmacykler, forbedrede cyklistforhold, distancearbejde, firmafinansieret månedskort til kollektiv transport, betalt arbejdstid i bus og tog, samkørsel, kampagner, parkeringsmanagement. Effekter af virkemidler: Vurdering af fremtidig bilbenyttelse. |
Proces |
Igangsætter: Tre studerende på Ingeniørhøjskolen i København. Årsag: DR vil få mulighed for at etablere 600 parkeringspladser i Ørestaden. Da dette antal ikke vil kunne opfylde behovet, ønskes mulighederne for at begrænse de ansattes transport undersøgt. Involverede parter: Studerende og DR Ørestadsprojektet. Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelse torsdag den 5.10.00. Pendlerplan udarbejdet efterår 2000 og projekt færdiggjort januar 2001. Stade: Pendlerplan afleveret. I forbindelse med udarbejdelse af grønt regnskab er der foretaget en kortlægning af brændselsforbrug til kørsel i DR, herunder også taxabrug og arbejdskørsel i private biler. DR har uafhængig af transportplanen gennemført intranetbaseret mulighed for at finde kør-sammen partnere, aktiv markedsføring af og deltagelse i "Vi Cykler til arbejde" samt udskiftet DR biler til mere energiøkonomiske modeller (el-bil i DR Århus, forsøgsprojekt med VW Lupo 3L). Videre forløb: Transportplanen er så vidt vides ikke blevet anvendt. Det er ambitionen at arbejde mere aktivt med transportområdet fremover. |
Finansiering |
De studerende selv |
Pointer og anbefalinger |
Ikke beskrevet. |
Kontaktperson |
Tomas R. Poulsen |
DSB, Salg og Stationer, Fyn-Sydjylland
Projekttype |
Transportplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Servicevirksomhed Beliggenhed: Odense C Antal ansatte: 65 Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads 19 pladser Kollektiv trafikdækning: Tog/Bybus/Rutebil (meget tæt på). Cyklistforhold: Overdækket, aflåste cykelstativer i gang. mulighed for bad. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes er ledelsen blevet interviewet. Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler. |
Proces |
Igangsætter: Center for Mobilitet og Miljø (nu COGITA). Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje Involverede parter: DSB og COGITA Tidsplan: april 2001 juni 2001 Stade: Transportplan udarbejdet. Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering. |
Finansiering |
Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje |
Pointer og anbefalinger |
Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomhederne. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side. Virksomheden lod sig overtale til at deltage. Virksomheden havde kun få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan. Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen. Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover. |
Kontaktperson |
Gerd Landwerd Helle Aagaard Mortensen |
Messecenter Herning, Cimbria Herning A/S, Erik Roug A/S, Herning Kongrescenter.
Projekttype |
Fremme af firmacykler til pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstyper: Fremstillingsvirksomheder og kongrescenter. Beliggenhed: Herning Kommune Antal ansatte: Ca. 160 i Messecenter Herning, ca. 80 i Cimbria, ca. 150 i Erik Roug A/S og ca. 25 i Herning Kongrescenter. Parkeringsforhold: Ikke belyst i projektet Kollektiv trafikdækning: Ikke belyst i projektet Cyklistforhold: Ikke belyst i projektet |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte i to geografiske områder om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Valg af 7 virksomheder (3 offentlige og 4 private) med tilbud om firmacykelordning. Gennemførelse af tilbuddet om firmacykler til ansatte og evaluering af effekter. Virkemidler: Firmacykler til brug for pendling blandt medarbejdere, der var bilister og havde mellem 2 og 8 km til arbejdet. Effekter af virkemidler: Det er muligt at flytte 6-8% af virksomhedernes bolig-arbejdstrafik fra bil til cykel. Et af hovedresultaterne er, at 169 ansatte på de 3 offentlige virksomheder (inkl. 3 offentlige virksomheder) har deltaget i projekt og ladet bilen stå. På et år har hver af disse i gennemsnit kørt 1.400 km på cykel. Herning Kommune har opgjort dette til en besparelse på ca. 70.000 kg CO2 svarende til varme- og elforbruget i 12 parcelhuse om året. Der er yderligere foretaget en evaluering af deltagernes holdning til og erfaringer med projektet. |
Proces |
Igangsætter: Herning Kommune Årsag: Ønske om at bidrage til nationalt mål om at flytte 4% af biltrafikarbejdet over på cykel. Involverede parter: Herning Kommune og de 7 virksomheder Tidsplan: 1998 - medio 2001. Stade: Projektet afsluttet. Videre forløb: Ingen planer om fortsættelse. |
Finansiering |
Trafikpuljen administreret af Vejdirektoratet samt Herning Kommune og de 7 virksomheder. |
Pointer og anbefalinger |
Enkel administration har været vigtig, arbejdspladser motiveret pga. medarbejderes "pres" og sundhedsaspektet, flere pointer kan beskrives ud fra evalueringsrapporter, som er undervejs. |
Kontaktperson |
Britt Odgaard Jacobsen |
Projekttype |
Pendlerplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Administration for fagforening Beliggenhed: I Hillerød by, ca. 1 km til station. Antal ansatte: ca. 35 Parkeringsforhold: Ca. 35 pladser. Kollektiv trafikdækning: Bybus med 5-10 min. drift til Hillerød Station Cyklistforhold: Parkering op ad husmur, plads til ca. 20 cykler. Desuden 8 stativer ved hovedindgang til bygning. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag. Øvrige aktiviteter: Workshop med de ansatte om forslag til virkemidler. Udarbejdelse af foreløbigt oplæg til pendlerplan ud fra workshoppen. |
Proces |
Igangsætter: HK Hillerød og Hillerød Kommunes Pendlerkontor. Årsag: Ønske om at mindske miljøbelastningen af transporten til arbejdspladsen. Involverede parter: Hillerød Kommunes Pendlerkontor og HK Hillerød Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen og workshoppen foregik i foråret 2000 Stade: Transportvaneundersøgelse er dokumenteret og workshop er afholdt. Videre forløb: Opfølgning ikke planlagt. |
Finansiering |
Hillerød Kommunes Pendlerkontor stod for spørgeskemaundersøgelse og oplæg til workshop |
Pointer og anbefalinger |
Medarbejderne viste stor interesse på den afholdte workshop, hvor oplevelsen var, at de alle gik op i virksomhedens generelle arbejdsforhold. Til gengæld var omfanget af forslag til virkemidler lille på grund af virksomhedens beskedne størrelse. |
Kontaktperson |
HK Hillerød, Milnersvej 35B, 3400 Hillerød. |
Lautrupgårdområdet: Oracle Danmark, Siemens A/S og Topdanmark
Projekttype |
Pendlerplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Oracle Danmark er en software- og konsulentvirksomhed. Siemens A/S sælger hardware og tekniske produkter samt har konsulentvirksomhed, Topdanmark beskæftiger sig med forsikring og finansiering. Beliggenhed: Lautrupgård i Ballerup Kommune Størrelse: Oracle Danmark ca. 400 ansatte, Siemens ca. 700 ansatte og Topdanmark ca. 950 ansatte. I alt ca. 12.000 ansatte samt ca. 2.700 studerende i Lautrupgårdområdet ultimo 1999. Parkeringsforhold: Gode, gennemsnitlig ca. 0,6 p-plads pr. ansat. Kollektiv trafikbetjening: Fra virksomhederne er der mellem 600 m og 2 km til den nærmeste S-togsstation med 10 min. drift (Malmparken). Gennem området kører der 5 buslinier i myldretiden. Cyklistforhold: Separat stisystem i Lautrupgårdområdet samt cykelstier på de nærliggende overordnede veje. |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, turens varighed, transportmåde (herunder samkørsel i bil) og ærinder undervejs. Tælling af trafikken til/fra Lautrupgårdområdet. Virkemidler: Pendlerkontor, firmacykler, cykelværksted, sikring af gode omklædningsforhold, betalt arbejdstid i bus og tog, forbedrede forhold ved Malmparken station, samkørselsdatabase, fremme af hjemmearbejde (fjernarbejde). Effekter af virkemidler: Skønnes at reducere bilandel fra 71% til 52%. |
Proces |
Igangsætter: Studerende på Ingeniørhøjskolen i København Årsag: Problemer med trafikafviklingen til/fra Lautrupgårdområdet. Involverede parter: Studerende, virksomhederne og Ballerup Kommune. Tidsplan: Udarbejdet i efteråret 1999. Stade: Forslag til pendlerplan foreligger. Videre forløb: Ikke oplyst, men er sandsynligvis ikke videreført. |
Finansiering |
Studerende selv. |
Pointer og anbefalinger |
Ikke beskrevet. |
Kontaktperson |
Janus Steen Møller |
Projekttype |
Transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Afdeling i Nordea. Beliggenhed: Christianshavn. Antal ansatte: 57 Parkeringsforhold: Ikke beskrevet. Kollektiv trafikdækning: Ikke beskrevet Cyklistforhold: Ikke beskrevet. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture til og fra arbejde én udvalgt dag (adresse, ærinde undervejs, turens varighed, transportmåde), generelle rejsevaner og årsager hertil samt holdning til samkørsel, kollektiv transport og cykling. Øvrige aktiviteter: Udarbejdelse af forslag til virkemidler. Virkemidler: Bedre forhold for cyklister (badefaciliteter, cykelparkering, cykelværksted, firmacykler, præmier), bedre muligheder for samkørsel (database, reservation af p-pladser til samkørere, koordinering med andre virksomheder på Christianshavn, garanteret hjemkørsel, firmabil til ærinder), fremme brug af kollektiv transport (firmatilskud, præmier, bærbare PC´ere til brug under rejse, bedre information, pendlerbus direkte fra station), fremme fjernarbejde. Effekt af virkemidler: Ikke vurderet. |
Proces |
Igangsat af: 3 amerikanske studerende. Nordea deltog efter anmodning fra den grønne guide på Christianshavn. Årsag: Ønske om at mindske biltrafikken og deraf følgende miljøproblemer på Christianshavn Involverede parter: Studerende, den grønne guide på Christianshavn, Nordea. Tidsplan: Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted den 17. april 2001. Stade: Forslag til virkemidler udarbejdet. Rapport foreligger. Videre forløb: Nordea har ikke forholdt sig til transportplanen og har ingen ønsker om at implementere virkemidler. |
Finansiering |
Ikke oplyst. |
Pointer og anbefalinger |
Usikre cykelveje anses for en stor barriere for cykling. Jo mere de ansatte involveres des større bliver effekten af en gennemførelse af virkemidlerne |
Kontaktperson |
Ingen |
Projekttype |
Transportplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Detailhandel i Storcenter Beliggenhed: Odense SØ Antal ansatte: 220 Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads (mange) Kollektiv trafikdækning: Bybus/Rutebil Cyklistforhold: Overdækkede cykelstativer. Adgang til badefaciliteter. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes gennemførsel af fokusgruppeinterview. Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler. |
Proces |
Igangsætter: Center for Mobilitet og Miljø (nu COGITA) Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje Involverede parter: OBS! og COGITA Tidsplan: aug. 2000 maj 2001 Stade: Transportplan udarbejdet. Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering, da virksomheden ikke var interesseret. |
Finansiering |
Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje |
Pointer og anbefalinger |
Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomheden. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side. Virksomheden havde for få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan. Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen. Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover. |
Kontaktperson |
OBS! Odense Helle Aagaard Mortensen |
RAMBØLL, København
Projekttype |
Elementer af en transportplan for pendling |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Rådgivende ingeniørfirma Beliggenhed: I Hørsholm, Indre By, Sorgenfri og Virum. Antal ansatte: ca. 1.200 Parkeringsforhold: Ikke oplyst, men varierer mellem arbejdspladserne Kollektiv trafikdækning: Som ovenfor Cyklistforhold: Som ovenfor |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt alle ansatte om deres ture normale til og fra arbejde og deres ture på en udvalgt dag samt spørgsmål om holdninger til transportvaner og ændrede transportvilkår. Øvrige aktiviteter: Der er foretaget en vurdering af relevansen af forskellige tiltag og påvirkningsmuligheder, hvis kørsel i egen bil skal ændres til en mere miljøvenlig transportmåde. Der er foretaget en vurdering af tilgængeligheden til alternative lokaliseringer i Hovedstadsområdet med henholdsvis bil og kollektiv transport. |
Proces |
Igangsætter: RAMBØLL. Årsag: RAMBØLL`s koncerndirektion nedsatte i maj 2001 et domiciludvalg, der skulle vurdere koncernens fremtidige struktur og lokalisering i Hovedstadsområdet. Herunder ønskede man at belyse mulighederne for at bidrage til at mindske biltrafikken og de afledte miljøgener og skabe attraktive tilbud til medarbejderne. Involverede parter: RAMBØLL Tidsplan: Spørgeskemaerne blev udsendt onsdag den 22.8.2001 Stade: Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen og tilgængelighedsundersøgelsen er afrapporteret. Videre forløb: Resultaterne indgår i koncernens videre overvejelser herunder muligheder for at igangsætte forskellige initiativer til at mindske biltrafikken. |
Finansiering |
RAMBØLL. |
Pointer og anbefalinger |
Transportvaneundersøgelsen viser, at op til ca. 10% af bilisterne sandsynligvis vil ændre transportmåde ved gennemførelsen af forskellige tiltag (firmatilskud til kollektiv transport, hjælp til samkørsel, firmacykel til rådighed, bedre mulighed for at benytte firmabil i arbejdstiden, bedre cykelfaciliteter på arbejdspladsen). Selv om besvarelserne er uforpligtende og derfor ikke umiddelbart er udtryk for , hvor mange der rent faktisk vil ændre adfærd, vil der sandsynligvis være mange ud over de 10%, der en gang imellem vil kunne påvirkes, hvis alternative transportmåder gøres mere attraktive, og der gives bedre information om muligheder. Medarbejderne er meget interesserede i emnet. Det er derfor vigtigt at inddrage og aktivere ildsjæle blandt medarbejderne. Tilgængelighedsundersøgelsen viser, at en flytning til det bedst beliggende alternative domicil giver ca. 5% længere køreafstand, men til gengæld ca. 15% kortere kollektiv rejsetid for de nuværende medarbejdere. Med uændret transportmåde vil biltrafikarbejdet derfor øges ved en flytning. Den generelle tilgængelighed til den alternative lokalisering vil øges lidt med bil og meget med kollektiv transport. Transportvaneundersøgelsen viser, at knap 40% af bilisterne sandsynligvis vil skifte transportmåde, hvis rejsetiden med kollektiv transport halveres. Ud fra en miljømæssig vurdering kan en alternativ lokalisering derfor vise sig at være gunstig på lidt længere sigt. |
Kontaktperson |
Per Thost |
Projekttype |
Transportplan |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: Produktionsvirksomhed Beliggenhed: Odense S Antal ansatte: 151 Parkeringsforhold: Gratis parkeringsplads 75 pladser Kollektiv trafikdækning: Bybus/Rutebil (ca. 1,2 km derfra) Cyklistforhold: Rimelige cykelstier, problemer m. glasskår m.m. |
Indhold |
Kortlægning: Spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne om deres transportvaner generelt. Ligeledes fokusgruppeinterview med medarbejderrepræsentanter såvel som ledelsesrepræsentanter. Øvrige aktiviteter: Der er udarbejdet forslag til transportplan med virkemidler. |
Proces |
Igangsætter: COGITA Årsag: Pilotprojekt støttet af Miljøstyrelsen og Den grønne Jobpulje Involverede parter: Thrige Electric A/S og COGITA Tidsplan: aug. 2000 maj 2001 Stade: Transportplan udarbejdet. Videre forløb: I dette pilotprojekt sluttede processen før den egentlige implementering. Virksomheden var ikke interesseret i at arbejde videre med transportplanen. |
Finansiering |
Finansiering: Miljøstyrelsen og Den Grønne Jobpulje |
Pointer og anbefalinger |
Deltagelsen i pilotprojektet var omkostningsfri for virksomheden. Dette medførte en uhensigtsmæssig manglende forpligtelse fra virksomhedens side. Virksomheden havde for få reelle problemer mht. medarbejdernes transport til og fra arbejde, hvilket gjorde det vanskeligt for virksomheden at se værdien af en transportplan. Det er ikke hensigtsmæssigt at afslutte processen før implementeringen. Handlingsplaner bør gøres meget operationelle. Der er behov for at tænke en målrettet kommunikationsstrategi ind i transportplaner fremover. |
Kontaktperson |
Pia Rasmussen Helle Aagaard Mortensen |
Projekttype |
Transportplan for pendling mellem bolig og arbejde |
Virksomhedsbeskrivelse |
Virksomhedstype: 3 uddannelsessteder - Ingeniørhøjskolen, Byggeteknisk Højskole og Teknisk Skole. Pr. 1. Januar 2001 er Ingeniørhøjskolen og Teknisk Uddannelses Center Horsens (Byggeteknisk Højskole, Horsens Tekniske Skole, Horsens Tekniske Gymnasium, EDB-Centret samt Teknikerhøjskolen) fusioneret til Danmarks første teknisk - merkantile CVU. Centrets nye navn er Vitus Bering - Center for Videregående Uddannelse. Beliggenhed: Ingeniørhøjskolen ligger ca. 3 km. fra centrum i den østlige del af Horsens. Byggeteknisk Højskole ligger centralt placeret den østlige del af Horsens bymidte. Teknisk Skole ligger i et industriområde 4 km syd for Horsens centrum. Størrelse: Ingeniørhøjskolen har ca. 450 studerende og 150 ansatte. Byggeteknisk Højskole har ca. 400 studerende og 200 ansatte. Teknisk Skole har ca. 250 studerende og 150 ansatte. Parkeringsforhold: Ingeniørhøjskolen har ca. 200 parkeringspladser; der lige dækker behovet. På Byggeteknisk Højskoles grund er der utilstrækkeligt med parkeringspladser, således at mange parkerer i nærliggende gader. De 200 parkeringspladser for biler på Teknisk Skole dækker rigeligt behovet. Kollektiv trafikbetjening: Ingeniørhøjskolen betjenes af tre nærliggende bybuslinier, mens der er noget længere gangafstand til yderligere 4 bybusser og én regionalbus. Byggeteknisk Højskole har nærliggende stoppesteder for 4 bybuslinier og én regionalbus. Nær Teknisk skole er der stop for én bybus og én regionalbus. Cyklistforhold: Der er delvis cykelstier på de nærliggende overordnede veje, men ikke på adgangsvejene til skolerne. På Ingeniørhøjskolen vides det ikke, om der er tilstrækkeligt med cykelparkering. Der er gode bade- og omklædningsforhold. På Byggeteknisk Højskole er der ikke nok cykelparkeringspladser. Bade-og omklædningsrum ligger her relativt langt fra parkeringen. For Teknisk Skole foreligger der ikke oplysninger om cykelparkering og bade- og omklædningsforhold. |
Indhold |
Kortlægning: Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen, transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport. Øvrige aktiviteter: Studietur til England (Nottingham). Der er udarbejdet forslag til pendlerplan. Virkemidler: Forbedret information om kollektiv transport, bybusser lægges ind i Rejseplan Danmark, rådighed over samt information om og vejledning i brug af samkørselsdatabase, flere og bedre cykelparkeringsmuligheder ved Horsens Banegård, forbedring af cykelvej gennem anlæg af cykelstier, opdatering og formidling af cykelstiplan, kampagner og præmier for brug af cykel, hjælp til boligsøgning lokalt i Horsens, etablering af flere ungdomsboliger, information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel, udpegning af en pendleransvarlig. Effekt af virkemidler: Der er foretaget en skønsmæssig vurdering af den forventede effekt af virkemidlerne i forhold til den nuværende lokalisering. På baggrund heraf er der opstillet som målsætning, at antallet af studerende/ansatte, der kører i egen bil skal reduceres til under 30% på Ingeniørhøjskolen og til ca. 1/3 på de to øvrige skoler svarende til, at i alt knap 100 studerende/ansatte skal holde op med at køre i egen bil. |
Proces |
Igangsætter: Horsens Kommune, Miljøstyrelsen og Vejle Amt. Årsag: Projektet blev igangsat ud fra et ønske om at begrænse trafikkens miljøbelastning ad frivillighedens vej. Målet var at få pendlere i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne. Involverede parter: Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator, som etablerede samarbejdet og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen. Projektkoordinatoren skiftede herefter job, hvorefter opgaven blev overdraget til konsulentfirma. Tidsplan: Projektet blev igangsat i 1.1.1998. Spørgeskemaundersøgelsen fandt sted i oktober 1998, og resultaterne heraf blev gengivet i et nyhedsbrev i foråret 1999. Forslag til pendlerplan er udarbejdet i løbet af 2000. Der har været afholdt møder med administrative medarbejdere i 1999 samt efter udarbejdelsen af forslag til pendlerplan i starten af 2001. Stade: Der er ikke taget endelig stilling til forslagene til pendlerplaner. Bl.a. på grund af sammenlægningen er der ikke foretaget en implementering af virkemidlerne. På Ingeniørhøjskolen er enkelte af virkemidlerne implementeret før sammenlægningen. Videre forløb: I forbindelse med sammenlægningen overvejes nedsat en fælles miljøgruppe, der bl.a. kan tage sig af forhold vedrørende den fremtidige pendling. |
Finansiering |
Horsens Kommune og Miljøstyrelsen. |
Pointer og anbefalinger |
Skolerne har haft et alment ønske om at forbedre forholdene for de studerende og ansatte. På nær Ingeniørhøjskolen har man har ikke følt, at der var væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Man har derfor forholdt sig afventende i processen. På Ingeniørhøjskolen har der før sammenlægningen eksisteret en miljøgruppe, der bl.a. har stået for udarbejdelsen af en miljøredegørelse indeholdende det første udkast til pendlerplanen for Ingeniørhøjskolen. Enkelte af virkemidlerne i pendlerplanen er allerede implementeret. Det drejer sig om informationer om kollektiv transport og samkørsel. Herudover er der ydet en særlig indsats over for kursister ved at gennem information om øvrige deltagere at påpege muligheder for samkørsel. Især når der opstår en ny situation - eksempelvis i forbindelse med omstrukturering og iværksættelse af nye kurser - vil udannelsesinstitutionen have interesse og behov for en forbedring af forholdene for pendlerne. Generelt har tilgængeligheden til skoler sandsynligvis en stor indflydelse på rekrutteringen af studerende. På baggrund heraf må det anbefales at gøre uddannelsesinstitutioner opmærksomme på de fordele, der kan ligge i udarbejdelse af en pendlerplan for de studerende og ansatte. |
Kontaktperson |
Servicechef Povl Thomsen |
45 | Ifølge Andreas Røhl: "Alle mine mænd til arbejde
gå", RUC 1999. |
46 | En forventet støtte fra Rådighedspuljen administreret af
Vejdirektoratet blev efter igangsættelsen trukket tilbage, således at arbejdet med
transportplaner for andre arbejdspladser i kommunen blev standset. |
47 | Refereret i Andreas Røhl:"Alle mine mænd til arbejde gå...." Speciale ved Roskilde Universitetscenter 1999. |