Erfaringer med og potentiale for transportplaner for virksomheder i Danmark

Bilag 2:
Spørgeguide

Spørgeguiden er udarbejdet af COWI og RAMBØLL NYVIG a/s den 21. februar 2002.

Introduktion

Opsummering af tidligere indhentet viden (sikre overensstemmelse)

Formål og omfang af interviewet: Arbejdsproces og involvering af forskellige parter (herunder holdninger og motivation), barrierer for gennemførelse samt evt. sammenhæng med virksomhedskultur og miljøarbejde.

Processen for udarbejdelse af planer (herunder holdninger og motivation)

Hvem i organisationen blev først introduceret for idéen og hvordan (artikel i tidsskrift, henvendelse fra kommune, ....)

Hvem besluttede at gå i gang med arbejdet? (direktionen, afdelingschef, ....)

Hvad var begrundelsen for at beslutte (beslutningstageren, altså sandsynligvis ledelsen) at gå i gang med arbejdet? (miljøhensyn, personalepleje, praktiske problemer med parkering, busstoppesteder, ....osv.)

Hvem har været involveret i arbejdsprocessen? (arbejdsgruppe/enkelt person/inddragelse af medarbejdere/inddragelse af ledelse, inddragelse af personer udefra)

Hvad er stadet i dag? Hvad har beslutningstagerne vedtaget nu? (opfordrer til fortsættelse, har givet ressourcer til fortsættelse, har stoppet arbejdet, ....)

Hvis man fortsat arbejder med emnet "transportplaner:

Hvad er/påtænkes realiseret? (tiltag i transportplanen / andre?)

Hvem er/var ansvarlig for realiseringen? (enkeltperson, arbejdsgruppe, personaleafdeling, serviceafdeling, miljøafdeling,...)

Hvis der er igangsat initiativer:

Hvordan fungerer de i dag?

Hvem benytter dem?

Er der foretaget evaluering af initiativerne? (eller blot udtrykt holdninger blandt medarbejdere, ledelse, ...)

Barrierer for gennemførelsen

Hvad har beslutningstageren givet som begrundelse for ikke at gå videre. Hvilke barrierer er man stødt ind i (ingen incitament, ingen penge i det, manglende ressourcer til at arbejdsgruppe kan holde idéen levende,.......)

Hvad kunne eventuelt have motiveret til at gøre yderligere? (myndighedskrav, penge, medarbejderkrav, konkrete problemer med parkering......)

Sammenhæng med virksomhedskultur og miljøarbejde

Virksomhedskultur

Hvem har i dag noget med medarbejdernes transport at gøre?:

Driftsansvarlig for p-pladser og cykelparkering?

Ansvarlig for virksomhedens egne køretøjer til firma-/tjenestekørsel

Indgår transport i virksomhedens sikkerhedsudvalg, samarbejdsudvalg eller andet?

Har virksomheden tidligere involveret sig i medarbejderens transport(-problemer). F.eks. henvendelser til kommune om busstoppesteder, etablering af omklædning til cyklister efter medarbejderforespørgsler osv.

Virksomhedens miljøarbejde

Har virksomheden en miljøpolitik?

Hvordan er den udmøntet? (miljøledelse, miljøstyring, certificering, grønt regnskab/etisk/holistisk regnskab, miljøplan, ...)

Hvilke emner behandles i miljøarbejdet (vand, el, varme, produktion, råstoffer, affald ....transport?)

Gør virksomheden mere end loven kræver på miljøområdet?

Har virksomheden en grøn indkøbspolitik? (gælder den også transportydelser og indkøb af køretøjer?) Hvad indeholder indkøbspolitikken i givet fald?

Indgår miljø i virksomhedens markedsføring (image)

Hvem har ansvaret for virksomhedens miljøarbejde (miljøafdeling, -person(miljøchef), direktionen, driftsafdeling ,.integreret i kvalitetsstyring...)

Inddrages medarbejderne i miljøarbejdet og i så fald hvordan? (dataindsamling, sikkerhedsudvalg, samarbejdsudvalg, særlig regnskabsgruppe)