Erfaringer med og potentiale for transportplaner for virksomheder i Danmark 4. Potentialet for transportplaner
4.1 IndledningSom det fremgår af tabel 4.1 ligner arbejdet med miljøledelse og transportplaner på mange punkter hinanden. Det vil derfor være naturligt at integrere arbejdet med en transportplan i miljøledelsessystemet. Tabel 4.1.
I dette kapitel vurderes potentialet for udbredelsen af transportplaner ud fra antallet af større proaktive virksomheder i Danmark. Dernæst vurderes barrierer og muligheder for, at virksomheder vil inddrage pendlingen i deres miljøarbejde. 4.2 Vurdering af potentialet for udbredelse af transportplanerSom det fremgik af forrige kapitel skønnes der i Danmark at være ca. 2.000 proaktive industrivirksomheder. Figur 4.2 For mindre virksomheder vil det ofte kræve for mange ressourcer at udarbejde en transportplan, og mulighederne for at anvende effektive virkemidler f.eks. for at øge samkørslen - vil være mere begrænsede. Kun hvis flere virksomheder inden for et geografisk afgrænset område går sammen, og der etableres et fælles koordinerende planlægningskontor, vil det derfor være rimeligt at udarbejde en transportplan. I USA har man opereret med transportplaner for virksomheder med over 100 ansatte, mens man i Holland har medtaget alle virksomheder med over 50 ansatte. I 1995 var 44% af de beskæftigede i Danmark ansat på virksomheder med over 50 ansatte (38). Da virksomheder med over 50 ansatte udgør ca. 1/3 af det samlede antal., vil antallet af proaktive industrivirksomheder, der ud fra miljøhensyn må formodes at kunne gøres interesseret i arbejdet med transportplaner, forsigtigt skønnet ligge på ca. 700. Dette tal er sandsynligvis i underkanten, da store virksomheder er mere proaktive end mindre. Handelshøjskolen i Århus har ikke foretaget en vurdering af, hvor mange virksomheder inden for andre brancher, der er proaktive. En kortlægning fra 1995 indikerer, at omfanget af initiativer inden for servicefag ligger ca. 1/3 under niveauet for industrivirksomheder39. Dette svarer til ca. 15% af virksomhederne. Dette er muligvis et for forsigtigt skøn, idet der i de senere år er sket meget på miljøområdet inden for servicefagene. Figur 4.3 Hvis 15% af de ca. 2.300 virksomheder inden for private servicefag med over 50 ansatte er proaktive, vil dette give ca. 400 proaktive virksomheder. Figur 4.4 Inden for offentlig service er der ca. 3.500 virksomheder med over 50 ansatte. Skønnes ligeledes her 15% at være proaktive, fås at i alt godt 500 offentlige virksomheder vil være motiverede for at udarbejde transportplaner. Samlet vil dette give et potentiale på ca. 1.600 virksomheder, hvor det kan blive relevant at udarbejde og implementere transportplaner. Figur 4.5 Dette betyder, at mindst 180.000 ansatte kan blive omfattet af transportplaner. I alt var der i 1999 beskæftiget ca. 1.1 mio. personer i virksomheder med over 50 ansatte. Det samlede antal beskæftigede var på godt 2.7 mio. Figur 4.6 Som tidligere omtalt vil også små virksomheder kunne indgå i handlingsplaner, hvis der etableres et fælles koordinerende planlægningskontor. En sådan ordning vil være relevant for virksomheder, der ligger geografisk inden for samme område. 4.3 BarriererDer er en række barrierer for udbredelsen og implementeringen af transportplaner. Nogle svarer til barriererne for indførelse af miljøledelse. Andre hænger specifikt sammen med transportplaners karakter. Ifølge analysen fra Århus42 vurderer ca. halvdelen af de danske industrivirksomheder, der har indført miljøledelse, at deres miljøledelse samlet set har forbedret deres konkurrenceevne. Dog fremgår det også, at de fleste virksomheder mangler indsigt i, hvad den samlede effekt af deres miljøindsats faktisk er, specielt de positive effekter. Konkurrencen på miljøparametre er endnu ung og generelt ikke særligt velfungerende, og det er krævende at markedsføre sig grønt. Virksomhederne oplever således følgende barrierer for at udnytte deres miljøarbejde som en strategisk fordel:
Redskaberne i miljøledelse lægger kun i begrænset omfang op til at inddrage transport i miljøindsatsen44. Det skyldes primært, at ansvaret på miljøområdet er afgrænset til at gælde forhold inden for virksomhedens mure. Det er svært at stille krav til indkøb af transport, hvis virksomheden ikke selv har en systematisk indsats på området. Kundekrav om hurtig dør-til-dør levering og kort varsel gør det svært at ændre transporten. Resultaterne fra de foregående kapitler samt de mere uddybende interviews med 4 udvalgte virksomheder viser desuden, at det i praksis endnu er meget sparsomt med eksempler på virksomheder, der har integreret transportplaner og miljøledelse. Udarbejdelse af transportplaner kan støde på en række barrierer:
4.4 MulighederVirksomheder kan have en række fordele af at gennemføre en transportplan:
Selv om der efterhånden er mange erfaringer, er den generelle viden om effekten af transportplaner endnu begrænset og usikker. Hver virksomhed har sine traditioner, der afstikker grænserne for, hvad man er interesseret i. Afvejning af fordele og ulemper må derfor foretages konkret i hvert enkelt tilfælde. At transportplanen iværksættes i arbejdspladsens regi giver fordele, idet arbejdspladsen er et forum, som de ansatte identificerer sig med. Inddragelse af de ansatte i processen omkring en transportplan giver mere relevante tiltag og skaber en større fællesskabsfølelse omkring tiltagene og dermed et større engagement. Man har mulighed for at bearbejde erfaringer sammen med andre. Transporten bliver noget man diskuterer. Transportmåden bliver i mindre grad et individuelt valg. Transportplaner kan derfor være et vigtigt led i udvikling af nye normer og trafikvaner. Arbejdet med transportplaner kan i vidt omfang integreres i den miljøindsats, som mange virksomheder allerede i dag udfører. Der er her et væsentligt potentiale for iværksættelse af transportplaner. En svækket politisk prioritering og dermed mindre støtte udefra kan imidlertid bremse for udbredelsen.
|