Som det fremgår af de tidligere kapitler, peger brugen af den miljø/økonomibaserede
prioriteringsmodel på følgende 14 produktgrupper, som ikke hidtil har været omfattet af
en brancherettet produktindsats:
25: Salt, jord, stenarter
27: Mineralske brændsler
28: Uorganiske kemikalier
29: Organiske kemikalier
31: Gødningsstoffer
38: Diverse kemiske produkter
40: Gummi og gummivarer
68: Varer af sten, gips m.m.
72: Jern og stål
73: Varer af jern og stål
74: Kobber og kobbervarer
76: Aluminium og aluminiumvarer
83: Diverse varer af uædle metaller
86: Lokomotiver m.m.
Der er i alt 45 produktgrupper, som er ranket "høj" i miljøvurderingen, og
34 er ranket "høj" i den samlede miljø/økonomivurdering. Når kun de 14
ovenstående produktgrupper i gruppen med rankingen "høj" endnu ikke har været
omfattet af den hidtidige produktrettede brancheindsats, tyder det på, at den hidtidige
indsats i høj grad har fokuseret på produktgrupper og fremstillingsvirksomheder, hvor
der er en potentiel høj miljøbelastning, og hvor der har været basis for at
gennemføre en brancherettet indsats.
Prioriteringsmodellen er i den nuværende version en første udgave, hvilket betyder,
at omfanget og specielt detaljeringsgraden af de oplysninger, der er indarbejdet, er
begrænset. Prioriteringsmodellen indikerer 14 miljømæssigt relevante produktgrupper,
som en brancheorienteret indsats kunne rettes mod, men for at udpege hvilke
indsatsområder, der er mest hensigtsmæssige at pege på i 2002, er det nødvendigt at
supplere med andre informationer, f.eks. oplysninger om kapacitet og ønsker i brancherne
selv.
Endvidere kan det være relevant at supplere den miljøfaglige vurdering med andre
forhold, ikke mindst politiske prioriteringer og muligheden for at opnå stor synlighed og
spredningseffekter af indsatsen. Sådanne prioriteringer kan medføre, at der i stedet
(eller som supplement) vælges en indsats over for produktgrupper, som ikke er ranket
"høj" i den miljø/økonomiske ranking.
Et eksempel på dette er produktgruppen "biler", som er vurderet
"mellem" og ikke "høj" i miljøvurderingen. Biler er imidlertid en
stor og synlig varegruppe i Danmark, og der er flere væsentlige miljøaspekter knyttet
til brugen og bortskaffelsen. Desuden er der også internationalt blandt de store
producenter og deres interessenter en bred bæredygtighedsfokus (flere er f.eks.
registreret i den danske Etikdatabase og/eller udgiver bæredygtighedsrapporter baseret
på Global Reporting Inititives guidelines). Indsatsen kunne blandt andet gå på at
indsamle og strukturere den eksisterende viden mhp. en forbrugerkampagne for "Grønne
biler" med gode råd ved køb, brug vedligeholdelse og bortskaffelse af biler. Der er
adskillige forbruger- og interesseorganisationer, som formentlig vil have interesse i at
deltage i en sådan indsats. Desuden vil det være vigtigt at involvere engros- og
detailhandlen aktivt.
Nedenstående oversigt viser hvilke brancher, de 14 produktgrupper primært er knyttet
til samt et udpluk af hvilke brancheorganisationer m.v., det som udgangspunkt kunne være
relevant at inddrage jvf. vurderingerne senere i kapitlet.
Produktgruppe |
Primære brancher |
Brancheorganisationer m.m. |
25: Salt, jord, stenarter |
141: Brydning af sten m.m.
142: Grus-, sand- og lergravning
144: Saltudvinding
145: Anden råstofudvinding
265: Fremstilling af cement, kalk og gips |
Byggeriets Arbejdsgivere |
27: Mineralske brændsler |
232: Fremstilling af raffinerede
mineralolieprodukter
268: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter |
Oliebranchen i Danmark
Asfaltindustrien |
28: Uorganiske kemikalier |
241: Fremstilling af basiskemikalier |
Kemikaliebranchen |
29: Organiske kemikalier |
242: Fremstilling af pesticider og andre
agrokemiske produkter
244: Fremstilling af farmaceutiske produkter, kemiske stoffer m.m. |
Kemikaliebranchen
Lægemiddelindustriforeningen |
31: Gødningsstoffer |
241: Fremstilling af basiskemikalier |
Grovvarebranchens Miljøgruppe |
38: Diverse kemiske produkter |
246: Fremstilling af andre kemiske
produkter
266: Fremstilling af produkter af beton, gips og cement |
Kemikaliebranchen |
40: Gummi og gummivarer |
251: Fremstilling af gummiprodukter |
|
68: Varer af sten, gips m.m. |
266: Fremstilling af produkter af beton,
gips og cement
268: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter |
Byggeriets Arbejdsgivere
Betonelementforeningen
Entreprenørforeningen |
72: Jern og stål |
271: Jern- og stålværker
273: Anden forarbejdning af jern og stål samt produktion af andre
jernlegeringer
371: Genbrug af metalholdige affaldsprodukter |
Stålforeningen (stålgrossister) |
73: Varer af jern og stål |
272: Fremstilling af rør
281: Fremstilling af metalkonstruktioner og dele deraf
287: Fremstilling af metaltønder, trådvarer, bolte, skruer m.m. |
Dansk Smedemesterforening
Dansk VVS
VVS Fabrikanterne
Dansk Låse Smede Forening
Dansk Isenkramforening
Dansk Radiatorindustris Tekniske Samråd
Foreningen af Jernskibs- og Maskinbyggerier i Danmark |
74: Kobber og kobbervarer |
274: Fremstilling af ædelmetaller og
uædle ikke-jernholdige metaller
287: Fremstilling af metaltønder, trådvarer, bolte, skruer m.m.
323: Fremstilling af audio-visuelt udstyr |
Genvindingsindustrien |
76: Aluminium og aluminiumvarer |
274: Fremstilling af ædelmetaller og
uædle ikke-jernholdige metaller
281: Fremstilling af metalkonstruktioner og dele deraf
287: Fremstilling af metaltønder, trådvarer, bolte, skruer m.m. |
Genvindingsindustrien |
83: Diverse varer af uædle metaller |
286: Fremstilling af bestik, skære- og
klipperedskaber, håndværktøj m.m.
287: Fremstilling af metaltønder, trådvarer, bolte, skruer m.m. |
|
86: Lokomotiver m.m. |
342: Karrosserifabrikker
352: Fremstilling af lokomotiver, jernbanevogne m.m. |
|
Der har ikke hidtil været en specifik, produktrettet indsats for udvinding af de
pågældende råstoffer, men fremstilling af cement m.m., samt ikke mindst anvendelsen af
produkterne i byggesektoren, er med under Byggepanelets indsats, ligesom der tidligere er
gennemført livscyklusvurderinger af cement.
Det synes logisk at koble en eventuel fremtidig produktrettet indsats sammen med den
igangværende indsats inden for byggesektoren. De miljømæssige gevinster er dog
formentlig ret begrænsede, idet de vigtigste forhold knyttet til især
cementproduktionen allerede er eller kan tages med under den eksisterende indsats.
Potentialet kan i stedet ligge i at få spredt det systematiske miljøarbejde (f.eks. via
miljøledelse) til et større antal virksomheder i brancherne, hvilket erfaringsmæssigt
er krævende, fordi der er mange små virksomheder. Ud fra en kombineret livscyklus og
markedsvinkel kan der være et potentiale i at stimulere en produktkædeindsats fra
udvinding af råvarer som sten og grus over fremstilling af produkter og til brug af disse
produkter i bygge- og anlægssektoren. Grusgrave, stenbrud og lignende vil næppe af sig
selv starte en produktrettet miljøindsats, hvis der ikke er efterspørgsel efter sådanne
løsninger.
Eftersom ca. en tredjedel af den samlede forsyning importeres, kan der ligeledes være
et miljømæssigt potentiale i at stille miljøkrav til de importerede varer. Dette
kræver dog en nærmere analyse, da de indsamlede oplysninger ikke viser præcist hvilke
råvarer/produkter, der importeres i hvilke mængder og dermed om det er de
miljømæssigt potentielt mest miljøbelastende produkter, der importeres, eller om disse
primært produceres i Danmark.
En fremtidig produktrettet indsats vil, hvis den skal dække de relevante dele af
produktkæden, skulle omfatte såvel producenter som engroshandel og detailhandel. Inden
for flere af delbrancherne (f.eks. raffinaderier og asfaltfabrikker) er virksomhederne
aktive i flere led i produktkæden fra udvinding af råstoffer over produktion til
salg/distribution og evt. vedligeholdelse, hvilket betyder, at en integration af
livscyklustankegangen i virksomhedernes miljøledelsessystemer kan anbefales
specielt ift. styring af processerne i de tidligere faser af livsforløbet.
Asfaltindustrien har f.eks. gennem flere år gjort en indsats for at fremme renere
teknologi, miljøledelse og udvikling af mindre miljøbelastende produkter.
Asfaltvirksomhedernes vigtigste kunder er offentlige myndigheder og entreprenører, som
også har en vis fokus på miljø. Det er imidlertid endnu ikke blevet et vigtigt
markedsaspekt, og en produktrettet indsats kunne styrke indarbejdelse af
produkt/livscyklusrelaterede miljøaspekter i udbudsmaterialer.
Den hidtidige produktrettede indsats inden for kemikalieområdet har primært
været rettet mod substitution af uønskede stoffer på tværs af forskellige brancher.
Der har således ikke været en brancheforankret produktindsats.
Eftersom en meget væsentlig del af de uorganiske kemikalier, der anvendes i Danmark,
bliver importeret, anbefales det at fokusere en eventuel brancheindsats på internationalt
samarbejde, f.eks. via produktkædeprojekter med fokus på leverandørstyring.
Kemikaliebranchen, som bl.a. tæller mere end 50 importører/ distributører, kunne være
en potentiel partner.
Den hidtidige produktrettede indsats inden for kemikalieområdet har primært
været rettet mod substitution af uønskede stoffer på tværs af forskellige brancher.
Der har således ikke været en egentlig produktrettet brancheindsats hverken inden
for kemisk industri eller farmaceutisk industri, som er de to vigtigste tilknyttede
brancher.
En eventuel fremtidig indsats inden for farmaceutisk industri kunne fokusere på en
videreudvikling og integration af produktmiljøaspektet i miljøledelses- og andre
ledelsessystemer, som er udbredte i branchen f.eks. via miljøledelse i
produktkæder. Dette ville også omfatte internationalt samarbejde, idet markedet for
farmaceutiske produkter i høj grad er globalt, og der i øvrigt er fokus på
bæredygtighedsaspekter bredt set.
En fremtidig produktrettet indsats vil, hvis den skal dække de relevante dele af
produktkæden, skulle omfatte såvel producenter (kemisk industri) som brugere (primært
landbruget) og handelsleddet (primært engroshandel). Eftersom importen er i samme
størrelsesorden som produktionen i Danmark, vil en indsats skulle omfatte miljøkrav til
de importerede gødningsstoffer samt transporten af dem. Disse krav kan håndteres via de
fremstillingsvirksomheder, der importerer gødningsråstoffer og/eller
engroshandelsvirksomhederne, som importerer en meget stor del af gødningsstofferne.
Markedet tegnes især af 3 større producenter i Danmark, og disse har ligeledes
engroshandel med i deres forretningsområder.
Varegruppen er meget alsidig, og det er derfor vanskeligt at pege på en specifik
indsats. En sådan vil formentlig skulle kobles sammen med en indsats på andre
områder/brancher, der anvender produkterne.
Råvaren gummi importeres til Danmark, hvor den anvendes til fremstilling af
diverse gummiholdige produkter, ikke mindst med tilknytning til køretøjer. Der er ikke
basis for en brancherettet indsats for gummi isoleret set. I stedet kunne en indsats
kobles sammen med en bredere indsats inden for fremstilling, brug, vedligeholdelse og
bortskaffelse af køretøjer.
Desuden anvendes gummi til fremstilling af farmaceutiske artikler, og en brancheindsats
i farmaceutisk industri kunne således omfatte gummiprodukter.
Via Byggepanelet er der kommet en vis produktrettet fokus på de produkter under
varegruppen, der anvendes i byggeriet, men der anvendes en meget stor og blandet gruppe af
produkter i byggesektoren, og det kunne derfor være relevant at overveje en specifik
produktrettet indsats inden for udvalgte produktgrupper. Denne indsats kunne f.eks. kobles
sammen i et varekædeperspektiv, som også omfattede udvindingen af sten, grus og andre
relaterede råvarer (se også varegruppe 25).
Jern- og stålværker i Danmark har i mange år været lig med Stålvalseværket.
Med dennes nylige konkurs er det på nuværende tidspunkt ikke relevant at overveje en
brancherettet indsats for varegruppen isoleret set. Til gengæld bliver det endnu mere
aktuelt at arbejde for miljøforbedringer i de internationale varekæder. Her kunne en
potentiel samarbejdspartner være Stålforeningen, som er en sammenslutning af
stålgrossister. Se endvidere varegruppe 73.
6.1.10 73: Varer af jern og stål
Varer af jern og stål er en af de største produktgrupper i Danmark, hvilket i sig
selv taler for en indsats. Til gengæld er det en meget bred varegruppe, og der er et
meget stort antal (også små) producenter i Danmark, ligesom der er mange tilknyttede
brancheorganisationer. Der er med andre ord basis for en nærmere undersøgelse af, hvor
de vigtigste miljøforhold er, og hvem der er centrale aktører. En del af produkterne i
denne gruppe anvendes af håndværkere (f.eks. inden for VVS-branchen), som udfører
arbejde på vegne af private forbrugere og andre uden speciel viden om produkterne. Der
kunne være et potentiale i at rette indsatsen mod et aktørsamarbejde, som omfattede
såvel producenter som håndværkere, idet håndværkere som målgruppe for den
produktorienterede miljøindsats hidtil ikke har været involveret i særlig stort omfang.
En anden mulighed er en indsats i samarbejde med byggevaremarkeder og lignende, ift. at
fremme udbud og efterspørgsel efter renere produkter og/eller produkter fra producenter,
der har et aktivt miljøarbejde. F.eks. i form af en kampagne for "grøn"
vedligeholdelse af hjemmet inkl. rådgivning af forbrugerne/gør-det-selv folket.
Der er ingen produktion af råvaren kobber i Danmark, men kobber anvendes i
produktionen af et meget stort antal varegrupper og dermed også af mange producenter. En
egentlig brancherettet indsats for denne varegruppe er derfor ikke relevant. Til gengæld
kunne en eventuel indsats rettes mod maksimal genvinding af kobber, som er en knap
ressource.
Aluminium anvendes ligesom kobber i mange forskellige sammenhænge, og også her er
det ud fra en miljøvurdering fornuftigt at fokusere på størst mulig genvinding.
Omsmeltning af aluminium "koster" kun 10% af energiforbruget ved primær
fremstilling. En produktrettet indsats kunne rettes mod at afklare, hvor det er muligt og
hensigtsmæssigt at bruge genanvendt aluminium, og derefter arbejde for størst mulig
udbredelse.
Aluminiumvarer omfatter bl.a. produkter som bord/køkken/husholdningsartikler og
sanitetsartikler. Dermed kunne en indsats for aluminium eventuelt kobles sammen med en
indsats, der involverer VVS-branchen.
Set i et livscyklusperspektiv er udvindingen af uædle metaller samt transport
meget væsentlige bidragsydere til miljøbelastningen til og med fremstilling. Dermed er
det relevant at stille miljøkrav tilbage i de internationale produktkæder. Dette kunne
involvere engros og agenturhandelsvirksomheder, som står for halvdelen af importen.
Den danske produktion af lokomotiver og jernbanevogne er for nedadgående, hvilket
betyder, at det bliver stadig mere relevant at indarbejde miljøkrav i forbindelse med
internationale udbud, når jernbaneselskaberne udbyder ordrer. Miljømæssigt er det
specielt relevant at fokusere på fremstilling af stålet, der anvendes til
jernbaneudstyret.
Anbefalingerne i tilknytning til den fremtidige indsats kan opsummeres som følger i
forhold til de 6 tidligere omtalte indsatstyper:
De produktgrupper, hvor det synes mest relevant at starte en brancherettet indsats,
er jern og metal, farmaceutisk industri og muligvis kemisk industri. I alle brancher er
der et vist kendskab til miljøledelse bl.a. via gennemførte brancheindsatser til fremme
af miljøstyring. De to sidstnævnte brancher er meget internationalt orienteret og
domineret af meget store virksomheder. Jern og metalvirksomhederne indgår også i
internationale varekæder, men har større tyngde på hjemmemarkedet, og der er mange
mindre virksomheder i denne branche.
Inden for kemisk industri bredt set er der en generel indsats rettet især mod
substitution af miljøfarlige stoffer. Dette arbejde er det naturligvis vigtigt fortsat at
prioritere, idet miljøbelastningen fra mange kemiske produkter er meget stor. Det kan
overvejes at supplere med en brancheindsats, hvor branchen selv er med til at udvikle
løsningsmodeller, der kan speede den igangværende indsats op samt sprede viden om mindre
miljøbelastende alternativer.
Også inden for byggesektoren kan det være relevant at supplere den igangværende
indsats under Byggepanelet. Specielt i forhold til aktiviteter der har fokus på
råstofudvinding og fremstilling af bygningsartikler. Dette bliver dog muligvis i et vist
omfang medtaget via de nye projekter, som sættes i gang på baggrund af Miljøstyrelsens
2. udbudsrunde 2002.
Nogle af de udpegede varegrupper er kendetegnet ved en meget stor import (og en vis
eksport). I disse tilfælde er det en udfordring at finde frem til effektive måder at
håndtere miljøkrav i internationale varekæder. Eksempler på dette er: