Skal husholdningernes madaffald brændes eller genanvendes?

6 Direkte økonomiske konsekvenser (budgetøkonomisk analyse)

6.1 Sammenfatning af de budgetøkonomiske omkostninger
6.2 Budgetøkonomiske omkostninger for udelt indsamling
6.3 Forbrænding
6.4 Budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling
6.5 Indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald for todelt indsamling
6.6 Forbehandling
6.7 Bioforgasning
6.8 Central kompostering

Hensigten med opgørelse af de budgetøkonomiske omkostninger er ideelt set at klarlægge, hvordan de enkelte parter bliver berørt i de forskellige alternativer. Hermed bliver det muligt at vurdere de fordelingsmæssige konsekvenser af en øget genanvendelse af organisk affald for de berørte parter. I denne analyse kan det dreje sig om kommuner, affaldsselskaber, private genanvendelsesanlæg i form af biogas- og komposteringsanlæg, staten samt husholdninger.

For at kunne fastlægge de budgetøkonomiske omkostninger ved forskellige alternativer kræves oplysninger om prisen på de forskellige omkostningselementer, herunder ikke mindst afregningsprisen på affald. Denne pris kan sidestilles med modtagegebyret for f.eks. forbrænding og central kompostering.

Det er dog i denne analyse vurderet ikke at være muligt at sammenligne det specifikke modtagegebyr og omkostningerne ved en given behandlingsform. Dette skyldes, at data i visse tilfælde har skullet bearbejdes for at kunne bruges for den organiske affaldsfraktion alene.

Et eksempel herpå er indsamling af data fra et slamkomposteringsanlæg, der komposterer slam og have/parkaffald. Anlægget har oplyst, at det kunne erstatte slammet med organisk affald og derved kompostere organisk affald sammen med have/parkaffald. Dette ville dog medføre nogle andre restprodukter, og dermed nogle andre omkostninger. Derfor kan modtagegebyret for anlægget ikke direkte sammenlignes med de bearbejdede omkostninger.

Endvidere er affaldsektoren underlagt hvile-i-sig selv princippet, som betyder, at den pris borgerne/forbrugerne betaler for at få afhentet og behandlet deres affald, skal afspejle omkostningerne. Derved vil evt. øgede omkostninger ved en alternativ affaldshåndtering afholdt af kommune, affaldsselskab eller privat genanvendelsesselskab i sidste ende altid skulle afholdes af borgerne. I denne analyse er de samlede budgetøkonomiske omkostningerne derfor opgjort uden at blive fordelt på de forskellige parter. De samlede omkostninger kan under forudsætning af hvile-i-sig selv princippet fortolkes som borgernes samlede betaling for at komme af med affaldet.

De direkte økonomiske konsekvenser beregnes på grundlag af de fysiske konsekvenser, jf. kap 5. De budgetøkonomiske priser, er de priser, som parterne (f.eks. anlæggene) står overfor, jf. Boks 5.1. Dette betyder, at afgifter, som ikke refunderes, er inkluderet i omkostningerne, ligesom tilskud er medtaget. Tilsvarende er afgifter, der refunderes, fratrukket.

Boks 6.1.
Opgørelse af de budgetøkonomiske omkostninger

Omkostningerne omfatter både kapital- og driftsudgifter. Omkostningerne er beregnet på basis af det fysiske forbrug af ressourcer opgjort i mængder (f.eks. tons, stk., timer, km. osv.) fra kapitel 5. Dette ressourceforbrug er derefter ganget med de tilhørende priser, hvorved omkostningerne fås.

Kapitaludgifterne er investeringer i bygninger og maskiner. Investeringerne er fordelt ud på den forventede levetid som en annuitet (årlige omkostninger). Investeringen annuiseres ved at multiplicere med følgende kapitalindvindingsfaktor, jf. Flemming Møller m.fl. (2000), kap. 11: r(1+r)T/(1+r)T-1. Som kalkulationsrente er anvendt 6 pct. p.a.

(r er markedsrenten og T er tidshorisonten)

Driftsomkostningerne består af omkostninger til arbejdskraft, råvareforbrug (energi, kemikalier, vand m.m.) og vedligeholdelse. Endelig er der udgifter til bortskaffelse af restprodukter.

Der regnes i 2001-priser. Der bruges de priser, som er relevante for virksomheden, dvs. gældende markedspriser fratrukket refunderbare afgifter. Ved refunderbare afgifter forstås afgifter, som virksomheden får refunderet, og som derfor ikke belaster virksomhedens økonomi, typisk moms. Alle øvrige afgifter, som virksomheden betaler (inkl. grønne afgifter), er medtaget i priserne.


Beregningerne foretages for hvert behandlingsalternativ fordelt på boligtyper, da omkostningerne ved indsamling er forskellige for de enkelte boligtyper.

6.1 Sammenfatning af de budgetøkonomiske omkostninger

De samlede omkostninger for indsamling, for- og efterbehandling samt behandling opgøres for et tons indsamlet organisk affald ved de tre behandlingsformer forbrænding, bioforgasning og central kompostering.

Borgerne skal pr. indsamlet tons organisk affald betale mindst ca. 300 kr. mere for enfamilieboliger og mindst ca. 700 kr. mere for etageboliger for at få genanvendt det organiske affald ved bioforgasning eller central kompostering sammenlignet med forbrænding, jf. tabel 5.1. Dette svarer til mindst 56 kr./husstand pr.år for enfamilieboliger og mindst 64 kr./husstand pr. år for etageboliger.

Den store forskel i omkostningerne mellem forbrænding og genanvendelse skyldes især indsamlingsomkostningerne.

Tabel 6.1
Budgetøkonomiske omkostninger ved forbrænding, bioforgasning og central kompostering. Kr. pr. tons indsamlet affald.

 

Forbrænding

Bioforgasning

Central kompostering

 

Enfamilie

Etage

Enfamilie

Etage

Enfamilie

Etage

Indsamling i alt

1002

473

1754-3415

1640-1830

1754-3415

1640-1830

Behandling i alt

966

520

484

Samlede budget- Økonomiske omkostninger

1968

1438

2274-3934

2160-2350

2238-3899

2124-2314

Forskel i forhold til forbrænding

-

-

306-1967

722-911

270-1931

686-876


6.2 Budgetøkonomiske omkostninger for udelt indsamling

Indsamlingsomkostningerne for den udelte indsamling er vist for tre modeller, jf. tabel 5.2.

Der er vist dels indsamlingsomkostninger for udelt indsamling ifølge stikprøven på 15 kommuner56, og dels de faktiske indsamlingsomkostninger fra fuldskalaforsøgene i Aalborg og Århus Kommune (model I og III). Der er ikke oplysninger om den udelte indsamling for fuldskalaforsøget i København (model II)57.

Tabel 6.2
Udelt indsamling. Budgetøkonomiske omkostninger for tre modeller.

 

Enfamilie

Etage

Model

Generel (stik-prøve)

I
(Alborg)

III
(Århus)

Generel (stik-prøve)

I
(Alborg)

III
(Århus)

Indsamling

           

Anlæg (kr.)

45

59

34

30

62

37

Drift (kr.)

471

517

496

167

149

195

Indsamling, kr./husstand/år

516

576

529

197

211

232

Indsamlet mængde, tons pr. husstand pr. år

0,515

0,416

Indsamling, kr. pr. tons pr. år

1002

1119

1028

473

508

559


Der er meget små udsving i indsamlingsomkostningerne mellem de tre modeller. Den udelte indsamling koster ca. 1.000-1.100 kr./tons for enfamilieboliger og ca. 500-600 kr./tons for etageboliger, jf. tabel 5.2.

Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for udelt indsamling kan ses i bilag A.1 – A.3.

6.3 Forbrænding

Det er valgt at bruge data fra Vestforbrænding, som repræsenterer et forbrændingsanlæg svarende til, hvad man ville bygge i dag. Det skal dog tilføjes, at anlægget er væsentligt større, end hvad man ville bygge de fleste steder. Men det er vurderet, at det ikke har nogen betydning for behandlingsomkostningerne pr. tons, dvs. der forudsættes ikke at være væsentlige stordriftsfordele58. Ifølge Miljøstyelsen (2002b) ligger langt de fleste forbrændingsanlægs bruttoomkostninger i intervallet 600-800 kr. pr. tons, med et vægtet gennemsnit efter affaldsmængderne på 671 kr. pr. tons. Vestforbrændingens bruttoomkostninger befinder sig således i den øvre ende af dette interval59.

Det organiske affald forbrændes sammen med andet affald. Da der ikke vurderes at være særlige omkostninger forbundet med forbrænding af organisk affald, er det antaget, at omkostninger ved forbrænding med rimelighed kan baseres på en gennemsnitsbetragtning. I den budgetøkonomiske analyse medtages endvidere affaldsafgiften i forbrændingsprisen.

Brændværdien for organisk affald er væsentlig mindre end brændværdien for gennemsnitligt brændbart affald. Der er korrigeret herfor ved beregningen af el/varme-produktion.

Tabel 6.3
Budgetøkonomiske omkostninger ved forbrænding af organisk dagrenovation

 

Forbrændingsanlæga

Behandlet mængde

483.000 tons

Anlæg

208.863.000 kr.

Drift

185.321.000 kr.

Samlede omkostninger

394.184.000 kr.

Samlede omkostninger, kr. pr. tons

816

Indtægter, kr. pr. tons

181

Nettoomkostning, kr. pr. tons

636

Afgift, kr. pr. tons

330

Omkostning i alt pr. tons

966 kr./tons

a: Opskrevet til 2001-priser

Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for forbrænding kan findes i bilagstabel A.11.

De samlede omkostninger til udelt indsamling og forbrænding for et tons indsamlet organisk dagrenovation ligger på hhv. ca. 2.000 kr. og 1.400 kr. for enfamilie- og etageboliger, jf. tabel 5.4.

Tabel 6.4
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og forbrænding af 1 tons organisk dagrenovation.

 

Enfamilieboliger

Etageboliger

Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons(a)

1002

473

Forbrændingspris kr. pr. tons (b)

966

966

Samlede omkostninger til indsamling og behandling (a+b)

1968

1438

6.4 Budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling

De budgetøkonomiske omkostninger for de tre modeller for todelt indsamling er vist i tabel 5.5.

For hver af de tre todelte indsamlingsmodeller er vist indsamlingsomkostningerne (investering og drift) fordelt på enfamilie- og etageboliger. For model III (Århus) indgår den optiske sortering som en del af indsamlingssystemet.

For enfamilieboliger er det dyreste system model II (Kbh./Frb.), som koster 1.018 kr. pr. husstand om året. Dette skyldes især højere driftsomkostninger60 sammenlignet med de to øvrige modeller. Der er ikke de store udsving i omkostningerne for etageboliger mellem de tre modeller. Omkostningerne ligger på ca. 300 kr. pr. husstand pr. år.

De årlige indsamlingsomkostninger pr. tons samlet affald ligger i størrelsesordenen 1.300-2.000 kr. for enfamilieboliger og ca. 700-800 kr. for etageboliger. Den billigste model pr. tons for den to-delte indsamling er model III for enfamilieboliger og model II for etageboliger.

Til sammenligning koster den udelte indsamling ca. 1.000-1.100 kr./tons for enfamilieboliger og ca. 500-600 kr./tons for etageboliger, jf. tabel 5.2.

Tabel 6.5
Budgetøkonomiske omkostninger for tre modeller for todelt indsamling.

Se her!

6.5 Indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald for todelt indsamling

Det relevante er imidlertid indsamlingsomkostningerne pr. tons opgjort separat for det organiske affald og ikke for det samlede affald (som vist i tabel 5.5). Det er hhv. de budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger for indsamling og behandling af organisk affald, der beregnes og sammenlignes for de tre behandlingsalternativer og fem forskellige scenarier61.

Det vil ikke være korrekt blot at anvende omkostninger pr. tons for det organiske affald, som beregnet i tabel 5.5 For det første kan de ikke opgøres isoleret for model III, der indsamler udelt og efterfølgende foretager optisk sortering. For det andet har omkostningerne for den todelte indsamling i model I og II indflydelse på omkostningerne for indsamlingen af restaffald. Indsamlingen af restaffaldet bliver billigere pr. husstand, men dyrere pr. tons, idet der nu er en mindre mængde i forhold til den oprindelige udelte indsamling.

Indsamlingsomkostningerne opgjort pr. tons organisk affald er opgjort på følgende måde:

Som udgangspunkt antages det, at restaffaldet skal koste det samme pr. tons ved den todelte indsamling som hidtil, dvs. ved den udelte indsamling. Således holdes omkostningerne pr. tons restaffald uændret ved udelt og todelt indsamling.

Indsamlingsomkostningerne pr. tons ved udelt indsamling er vist i første linie i tabel 5.6.

Tabel 6.6
Todelt indsamling. Indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald

 

Enfamilie

Etage

Model

I

II

III

I

II

III

Udelt indsamling, kr. pr. tons (fra tabel 5.2); a

1119

1002

1028

508

473

559

Todelt indsamling, kr./husstand/år (fra tabel 5.5); b

783

1.018

680

334

306

344

Udelt indsamling, kr./husstand/år (fra tabel 5.2); c

576

516

529

211

197

232

Omkostningsstigning pga. todelt indsamling, kr. pr. husstand; b-c=d

207

502

151

124

109

112

Indsamlet mængde organisk affald, tons /husstand/år (fra tabel 5.5); e

0,208

0,208

0,208

0,0936

0,0936

0,0936

Omkostningsstigning pga. todelt indsaml, kr. pr. tons organisk affald; d/e=f

995

2412

726

1322

1167

1196

Todelt indsamling, kr. pr. tons organisk affald; a+f

2114

3415

1754

1830

1640

1754


Stigningen i indsamlingsomkostninger for den todelte indsamling i forhold til den oprindelige indsamling – den udelte indsamling – tillægges indsamling af det organiske affald. Dette er begrundet med, at det er af hensyn til det organiske affald, at man foretager den todelte indsamling. Derfor bør de ekstra omkostninger, som dette medfører, overvæltes på det organiske affald.

Omkostningsstigningen som følge af todelt indsamling pr. husstand pr. år fremgår af anden linie i tabel 5.6 Denne omkostningsstigning er opgjort pr. tons organisk affald i tredje linie. Boks 5.2 viser et eksempel på beregning af omkostningerne pr. tons organisk affald.

Boks 6.2
Beregning af indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald, enfamiliebolig, model I.

Udelt indsamling

Den udelte indsamling koster 576 kr. årligt pr. husstand, jf. tabel 5.2.

Der indsamles 0,515 tons affald årligt pr. husstand, jf. tabel 5.5 Den udelte indsamling koster 1119 kr./tons, jf. tabel 5.2.

Den indsamlede mængde affald på 0,515 tons/år fordeler sig med 0,208 tons organisk affald og 0,307 tons restaffald, jf. tabel 5.5. Det organiske affald udgør således 40,4 pct. af den samlede affaldsmængde (0,208/0,515=0,404). Restaffaldet udgør de resterende 59,6 pct.

I den udelte indsamling indsamles det organiske affald og restaffaldet samlet. Omkostningen for den enkelte fraktion pr. husstand kan derfor opgøres i forhold til mængden af den enkelte affaldsfraktion.

Den årlige omkostning pr. husstand for organiske affald er dermed 0,404*576 kr.=233 kr.

Restaffaldet koster de resterende (0,596*576=) 343 kr. årligt pr. husstand.

Todelt indsamling – prisen pr. tons organisk affald

Den todelte indsamling koster 783 kr. årligt pr. husstand, jf. tabel 5.5.

Indsamling af det organiske affald koster summen af

Den oprindelige omkostning pr. tons ved udelt indsamling: 233 kr./0,208= 1119 kr./tons.

Omkostningsstigning ved todelt indsamling i forhold til udelt indsamling udgør 783-576 = 207 kr. Dette beløb skal divideres med den organiske mængde affald på 0,208 tons/år: 207/0,208=995 kr./tons.

Indsamling af det organiske affald koster dermed

233/0,208 + 207/0,208 = 1119+995= 2114 kr./tons organisk affald, jf. tabel 5.6.

Restaffaldet koster 343 kr./0,307= 1119 kr./tons, dvs. det samme som ved den udelte indsamling.


Omkostningerne pr. tons organisk affald er således opgjort som
de oprindelige omkostninger pr. tons affald (ved den udelte indsamling)
tillagt stigningen i de årlige omkostninger pr. husstand mellem udelt og todelt indsamling divideret med den organiske mængde affald.

Denne metode er anvendt for alle tre modeller62, jf. tabel 5.6. Den billigste løsning er model III (Århus) for enfamilieboliger og model II (Kbh./Frb.) for etageboliger.

Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling kan ses i bilag A.4 – A.8.

6.6 Forbehandling

For at kunne sammenligne omkostninger ved forbehandling til bioforgasning med skrueseparatoren og rullesigte er begge dele opgivet, jf. tabel 5.7. Ligeledes er der opgivet et omkostningsskøn for for/efterbehandling ved central kompostering.

Forbehandlingsomkostningerne fra Aalborg er baseret på et projekteret anlæg. Der er taget udgangspunkt i de projekterede omkostninger ved fuld kapacitet.

Da forbehandlingsomkostningerne i Herning ikke kører på fuld kapacitet, men kun ca. 40 pct. kapacitet, er der foretaget et skøn, hvor driftsomkostningerne er skaleret op med forholdet mellem den aktuelt behandlede mængde og kapaciteten63. De budgetøkonomiske omkostninger er vist for både 40 pct. og den skønnede fulde kapacitet. Der er indhentet et skøn for de samlede for- og efterbehandlingsomkostninger ved central kompostering fra et anlæg i Norge.

Tabel 6.7
Budgetøkonomiske omkostninger ved forbehandling

 

Forbehandling bioforgasning

Forbehandling central kompostering

 

Skrueseparator
(Aalborg)

Rullesigte
(Herning)

Rullesigte, fuld kapacitet
(Herning)

For- og efterbehandling ved central kompostering

Behandlet mængde

10.100 tons

4.000 tons

9.000 tons

10.000-20.000
tons

Anlæg (årligt)

1.944.000 kr.

788.000. kr.

788.000 kr.

 

Drift

1.208.000 kr.

438.000 kr.

648.000 kr.

 

Samlede omkostninger

3.152.000 kr.

1.226.000 kr.

1.436.000 kr.

 

Samlede omkostninger pr. tons

312 kr./tons

307 kr./tons

160 kr./tons

Ca. 100 kr./tons

Forbehandling med skrueseparator ligger omkring 300 kr./tons. Da forbehandling med skrueseparator anses for at være den relevante forbehandlingsmetode ved bioforgasning, bruges dette tal i analysen. For- og efterbehandlingen ved central kompostering er anslået til 100 kr./tons.

Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for forbehandling kan findes i bilagstabel A.9 og A.10.

6.7 Bioforgasning

Ved både bioforgasning og central kompostering behandles det organiske affald sammen med andre fraktioner hhv. gylle og have/parkaffald. Det er derfor nødvendigt at gøre nogle antagelser om, hvorledes det er rimeligt at fordele omkostninger (og indtægter) fra den organisk affaldsfraktion.

Omkostningerne for bioforgasning er baseret på et mellemstort biogasfællesanlæg; et såkaldt A2 anlæg64, jf. tabel 5.8. Det er vurderet, at der ikke kræves ekstraomkostninger til bioforgasning af organisk dagrenovation under forudsætning af en passende renhed af det organiske affald. Dette vurderes at kunne opnås med den valgte forbehandling (skrueseparator).

Omkostningerne til bioforgasning er dermed fordelt på anlæggets samlede kapacitet (20 pct. organisk dagrenovation og 80 pct. gylle). Der indgår endvidere transportomkostninger til indsamlingen og tilbagekørslen af gyllen og den organiske del. Disse transportomkostninger (til indhentning og tilbagekørsel) er ligeledes fordelt på såvel gylle som organisk affald.

Det beskrevne anlæg er et mesofilt anlæg, men det vurderes, at der ikke ville være væsentligt større omkostninger ved anlæg og drift af et termofilt anlæg65.

Det er udelukkende omkostningerne, der er hentet fra Fødevareøkonomisk Instituts rapport. Indtægten fra biogasanlægget i form af salg af biogas og el er udregnet specifikt for den organiske del, hvilket betyder en væsentligt større el- og gasproduktion end ved gennemsnitsbetragtning pga. et meget større biogaspotentiale i det organiske affald i forhold til gylle.

I den budgetøkonomiske analyse medtages endvidere elproduktions-tilskuddet for el produceret på biogas.

Tabel 6.8
Budgetøkonomiske omkostninger ved bioforgasning

 

"Dagens Anlæg"a

Behandlet mængde

200.750 tons

Heraf organisk affald

40.150 tons

Anlæg (årligt)

5.824.000 kr.

Drift

3.131.000 kr.

Samlede omkostninger

8.955.000 kr.

 

 

Samlede omkostninger, kr. pr. tons

45

Indtægterb , kr. pr. tons

245

Samlede netto-omkostninger, kr. pr. tons

-200

a: Data fra Fødevareøkonomisk Institut(FØI) (2002) opskrevet til 2001-priser.
b: Indtægterne er relateret specifikt til den organiske affaldsdel.
Indtægterne er inklusive elproduktionstilskud.

Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for bioforgasning kan ses i bilag A.12.

Biogasanlæggene har meget høje indtægter ved el- og gassalg, jf. tabel 5.8. Dette skyldes tildels elproduktionstilskuddet på 27 øre/kwh. Under de givne forudsætninger giver "Dagens Anlæg" således et overskud svarende til ca. 200 kr./tons behandlet organisk affald.

Ved bioforgasning af et tons indsamlet organisk dagrenovation frasorteres ca. 35 pct. som rejekt, der går til forbrænding, jf. tabel 5.9.

De samlede omkostninger ved todelt indsamling og bioforgasning ligger på ca. 2.300 kr./tons indsamlet organisk affald for den billigste indsamlingsmetode, jf. tabel 5.9.

Tabel 6.9
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og bioforgasning af 1 tons organisk dagrenovation.

 

Enfamilie

Etage

Model

I

II

III

I

II

III

Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons (a)

2114

3415

1754

1830

1640

1754

Forbehandling kr. pr. tons

312

Affaldsmængde til bioforgasning pr. tons indsamlet organisk affald

0,65 tons

Bioforgasning kr./behandlet tons

-200

Omkostninger til bioforgasning i alt kr./indsamlet tons (0,65 tons* -200 kr./tons)

-130

Omkostninger for forbehandling og bioforgasning (b)

182

Forbrænding

 

Samlet mængde affald til forbrænding pr. indsamlet tons

0,35 tons

Forbrænding kr. pr. tons (inkl. afgift)

966

Omkostninger til forbrænding i alt (c=0,35 tons*966 kr./tons )

338

Samlet omkostninger pr. indsamlet tons organisk affald inkl. Forbrænding (a+b+c)

2634

3934

2274

2350

2160

2274

6.8 Central kompostering

Data for omkostningerne ved central kompostering stammer dels fra et milekomposteringsanlæg og dels fra et reaktorkomposteringsanlæg, jf. Tabel 5.10.

Milekomposteringsanlægget i Odense komposterer slam og have/parkaffald i forholdet 45/55 på friskvægtbasis. Det er vurderet, at anlægget ville kunne erstatte slammet med organisk dagrenovation. Dette vil dog kræve en for/efterbehandling, som vil generere et restprodukt. Have/parkaffaldet skal under alle omstændigheder komposteres, og der kan derfor ikke ses bort fra omkostningerne ved kompostering af denne fraktion.

Det er imidlertid meget vanskeligt at fordele omkostningerne på slam/organisk affald og have/parkaffald, og derfor er der gjort nogle grove skøn.

Det er således valgt at fordele anlægsinvesteringerne ligeligt på slam (organisk affald) og have/parkaffaldet, da disse omkostninger i en vis grad er mængdeafhængige og dermed afhænger af den samlede kapacitet, som anlægget behandler. Det er dog formentlig en overvurdering af anlægsomkostningen for have/parkaffald, da man næppe ville bygge så omfattende et anlæg udelukkende til kompostering af have/parkaffald. Driftsomkostningerne derimod må i størst omfang tilskrives den organiske affaldsfraktion, da komposteringen af organisk dagrenovation stiller øgede krav til processtyring. Det er antaget, at alle driftsomkostninger vedrører den organiske affaldsfraktion, hvilket dog er en undervurdering af omkostningerne for have/park affald, da der vil være visse mindre driftsomkostninger forbundet med kompostering af denne affaldsfraktion. Det har desværre ikke været muligt at udspecificere omkostningerne mere detaljeret.

De indsamlede data for det finske reaktorkomposteringsanlæg er omregnet til danske priser. I omkostningen til reaktorkompostering indgår forbehandling.

Generelt er der gjort en antagelse om, at salgsprisen på kompost er 10 kr. pr. tons66.

Tabel 6.10
Budgetøkonomiske omkostninger ved central kompostering.

 

Milekompostering (Odense)

Reaktorkomposteringa (Finland)

Behandlet mængde

68.000 tons

17.000 tons

Heraf organisk affald

38.000 tons

7.000 tons

Anlæg

5.838.000 kr.b

 

Drift

3640.000 kr.

 

Samlede omkostninger

9.478.000 kr.

 

Indtægter

300.000 kr.

 

Nettoomkostninger

9.178.000 kr.

 

Samlede netto-omkostninger pr. tons

177 kr./tonsc

503 kr./tons

    
a: Data fra finsk anlæg, detaljer fortrolige;
b: Opskrevet til 2001-priser, inkl. forbehandling
c: kapitalomkostningerne er fordelt på hele kapaciteten, driftsomkostningerne udelukkende på den organiske del.


Reaktorkompostering koster ca. 500 kr./tons inkl. forbehandling, jf. tabel 5.8.

Da data for milekomposteringsanlægget bygger på et konkret eksisterende anlæg, og ikke nødvendigvis repræsenterer et anlæg, som man ville bygge det i dag, er det muligt at behandlingsomkostningen herfor er overvurderet.

Det antages i analysen, at en eventuel fremtidig udbygning med komposteringsanlæg vil blive fordelt ligeligt på de to anlægstyper til trods for at milekompostering er væsentligt billigere. Dette skyldes, at dele af den organiske affaldsfraktion skal behandles højteknologisk (reaktorkompostering) bl.a. pga. af nye EU-regler om animalske biprodukter. Der regnes derfor videre på et gennemsnit i analysen, altså ca. 350 kr./tons.

For central kompostering antages 15 pct. frasorteret som rejekt under for- og efterbehandling og forbrændt jf. tabel 5.11.

De samlede budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling og central kompostering ligger tæt på omkostningerne for bioforgasning omkring 2.250 kr./indsamlet tons organisk affald for enfamilie- og etageboliger jf. tabel 5.11.

Tabel 6.11
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og central kompostering af 1 tons organisk dagrenovation.

 

Enfamilie

Etage

Model

I

II

III

I

II

III

Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons (a)

2114

3415

1754

1830

1640

1754

For/efterbehandling kr. pr. tonsa

50

Affaldsmængde til bioforgasning pr. tons indsamlet organisk affald

0,85 tons

Central kompostering kr./tons behandlet affald

340

Central kompostering pr. tons indsamlet affald
0,85 tons* 352 kr./tons)

289

Omkostninger for forbehandling og central kompostering (b)

339

Forbrænding

 

Samlet mængde affald til forbrænding pr. indsamlet tons

0,15 tons

Forbrænding kr. pr. tons (inkl. Afgift)

966

Omkostninger til forbrænding i alt (c=0,15 tons* 966 kr./tons)

145

Samlet omkostninger pr. indsamlet tons organisk affald inkl. Forbrænding (a+b+c)

2598

3899

2238

2314

2124

2238

a: Kun medregnet forbehandlingsomkostninger for milekompostering. Omkostningerne for reaktorkompostering er inkl. forbehandling.

56 jf. afsnit 5.1.1.
  
57 jf. afsnit 5.1.2.2.
  
58 Anlægget kører ikke på fuld kapacitet.
  
59 Det opgivne interval i Miljøstyrelsen(2002b) er i 2000-priser. Bruttoomkostnignerne for Vestforbrænding er på 793 kr./tons i 2000-priser ifølge bilagstabel A.11.
  
60 Da restaffaldet indsamles som hidtil (kun med mindre besparelse) er indsamlingen af den organiske dagrenovation en ekstraomkostning i Model II.
  
61 Jf. afsnit 4.4.
  
62 For model III vedrører omkostningsstigningen den optiske sortering samt dertil knyttede tiltag.
  
63 Det er kun de driftsomkostninger, der varierer med kapaciteten, der er skaleret op
  
64 Jf. Nielsen, L.H., m.fl.(FØI) (2002).
  
65 Jf. Hjort-Gregersen, K. (2002).
  
66 Jf. Bundgaard et el. (1993), side 48.