Støjemission fra motorsportskøretøjer, asfaltbane

Sammenfatning og konklusioner

Der er målt støjemission for Road Racing motorcykler under en afdeling af DM på Vandel den 5. maj 2002, hvorunder alle relevante klasser blev målt. Desuden blev der målt på fire 80ccm maskiner. Tillige blev støjemissionen målt for racerbiler, som kører på asfaltbaner, under en afdeling af DM på Jyllands Ringen søndag d. 29 september 2002.

Det A-vægtede immissionsrelevante lydeffektniveau, bestemt ved brug af den foreslåede deklarationsmetode [2], er for Road Racing maskinerne:

  • 128 dB for Superbike
  • 129 dB for 125/250ccm racer
  • 123 dB for 125ccm standard
  • 130 dB for entusiast/supermotard
  • 125 dB for Rookie I og 250-400ccm standard
  • 126 dB for Rookie II, samt
  • 107 dB for 80ccm standard (kun fire køretøjer).

Det A-vægtede immissionsrelevante lydeffektniveau for racerbilerne, bestemt med den samme målemetode, er:

  • 122 dB for Saxo cup
  • 119 dB for Gruppe N under 1600ccm
  • 118 dB for Gruppe N over 1600ccm
  • 121 dB for Historiske biler klasse 1
  • 122 dB for Historiske biler klasse 2
  • 129 dB for DTC
  • 127 dB for Formel Ford, samt
  • 128 dB for Formel Renault.

Alle angivelser er i dB med reference til 1 pW. Den estimerede ubestemthed ved brug af deklarationsmetoden er 3 dB.