Støjemission fra motorsportskøretøjer, asfaltbane

2 Sammenligning mellem deklarationsmetode og oprindeligt benyttet målemetode

Måleresultaterne blev behandlet både efter den målemetode, som tidligere blev benyttet ved måling af støj fra motorsportskøretøjer, og efter forslaget til en ny, enklere metode i [2]. De to sæt af resultater er vist i tabellerne 3 til 6 i forrige kapitel. Her knyttes kommentarer og vurderinger til resultaterne.

Ved brug af den ny deklarationsmetoden fås i alle tilfælde en lavere kildestyrke end med den oprindeligt benyttede metode. For de enkelte kategorier af motorcykler er resultaterne mellem 1,1 og 1,8 dB lavere, og for racerkøretøjerne er resultaterne mellem 1,5 og 2,7 dB lavere. Den gennemsnitlige afvigelse for alle målingerne er 1,9 dB.

Der er også forskelle mellem kildestyrkens spektrale sammensætning, bestemt på de to måder. Her er det gennemgående billede, at der ikke er væsentlige forskelle mellem de to metoder hverken for de enkelte klasser eller mellem motorcykler og racerkøretøjer, når man ser på de højeste frekvensbånd. Derimod er der forholdsvis store forskelle mellem de to metoder for de enkelte klasser i oktavbåndene 63 Hz – 500 Hz. I gennemsnit er afvigelsen mellem deklarationsmetoden og den oprindeligt benyttede metode på de enkelte oktavbånd som anført herunder.

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 7‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 7‘‘

De herved konstaterede forskelle kan benyttes ved en evt. justering af terrænkorrektionen ΔLgd i deklarationsmetoden [2]. Terrænkorrektionen i [2] blev fastlagt ud fra en række foreliggende data om kildestyrken af motorsportskøretøjer, og ved at inddrage de nye data kan korrektionen fastlægges med en større sikkerhed. Det bør dog indgå i vurderingerne, at der ikke ved de aktuelle målinger er foretaget en selvstændig behandling af terrænkorrektionerne, som i [3], men derimod en tillempning af de tidligere bestemte korrektioner.