Chiptuning af køretøjer - miljømæssig effekt

4 Samlede miljømæssige effekter

Undersøgelsen viser, at det ikke umiddelbart er muligt at komme med et præcist skøn over de samlede miljømæssige effekter af tuning. Dette skyldes flere faktorer, men overordnet skyldes det, at antallet af chiptunede biler ikke har kunnet opgøres nøjagtigt, og samtidig at det er usikkert, hvor meget den enkelte chiptunede personbil, varebil eller lastbil forurener.

Hovedårsagen til, at det ikke kan opgøres, hvor meget den enkelte chiptunede bil vil forurene, er, at den vigtigste faktor, nemlig driftsprofilen (køremåden), som kan forventes af brugere af tunede biler, ikke er klarlagt.

Forsøgsresultaterne viser klart, at det er af afgørende betydning, hvorledes køretøjet anvendes.

Forsøgene har vist, at flere chiptuningsenheder kan overholde de gældende emissionsgrænseværdier, men samtidig at dette kun skyldes, at de testcykler, der anvendes i forbindelse med typegodkendelse, ikke i tilstrækkelig grad indeholder den type kørsel, som man må forvente, at folk, der mener, de har behov for flere hestekræfter, vil praktisere.

Samtlige forsøg med fuldlast viser, at partikelemissionen øges betragteligt. I flere tilfælde ses stigninger på flere hundrede procent. Da det samtidig netop er partikelemissionen, der anses som særlig sundhedsskadelig, og da denne vil stige betragteligt, når dieselbiler chiptunes, anses problemet for at være betydeligt, selvom det præcise omfang ikke kan opgøres.

De gasformige emissioner vil ikke øges betydeligt i forbindelse med chiptuning. I flere af de gennemførte forsøg ses der derimod små reduktioner i både NOx-emissionen og brændstofforbruget.

Hvis der ønskes et mere præcist skøn over de samlede miljømæssige effekter af tuning, kunne det indhentes ved følgende tiltag:

  • Der kunne udvikles testcykler, som indeholder mere realistisk kørsel end de nuværende cykler og dermed i højere grad indeholder kraftige accelerationer og høje hastigheder.
  • Der kunne iværksættes en undersøgelse af omfanget af chiptunede biler og chiptuningsudstyr (mærke, model, type) ved at gennemføre en systematisk undersøgelse blandt bilejere.
  • Endelig kunne der gennemføres forsøg med de ovennævnte testcykler med et repræsentativt udsnit af de chiptunede biler.

Dette ville medvirke til, at der kunne gives et mere præcist skøn over den samlede miljøbelastning fra chiptunede personbiler, varebiler og lastbiler.

 



Version 1.0 Januar 2004, © Miljøstyrelsen.