Gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer

Bilag E

Miljø- og arbejdsmiljøcheckliste

Såfremt fastsættelsen af affaldsgebyrer og dermed opkrævning af gebyrer hos affaldsproducenter er betinget af særlige - og prisforøgende - hensyn til miljø og/eller arbejdsmiljøhensyn, kan dette oplyses i serviceområdedeklarationerne. Endvidere kan oplysningerne medtages i affaldsårsberetningen.

Nedenstående checkliste er alene beregnet som inspiration og kan ikke betragtes som udtømmende:

Håndtering af aktiviteterne under indsamling og transport:

Er der fra kommunens side stillet særlige krav til transportører såsom

  1. Alene miljøvenlig diesel benyttes
  2. Der er påmonterede partikelfiltre på alle biler
  3. Transportørerne er EMAS II certificeret
  4. Transportørerne aflægger frivillige grønne regnskaber
  5. Transportørerne har et miljøledelsessystem certificeret efter ISO 14001
  6. Transportørerne benytter godkendt ergonomisk materiel ved indretning af chaufførplads, anvendelse af løfte/hejsemateriel etc.
  7. Transportørerne har særlige tiltag for håndtering af det psykiske arbejdsmiljø
  8. Transportørerne har indført systematiseret og dokumenteret arbejdsmiljøledelse
  9. Arbejdsmiljøledelse er certificeret efter OHSAS 18001
  10. Transportørerne tager særlige hensyn til støj, der kunne genere affaldsproducenterne
  11. Transportørerne tager særlige hensyn til reduktion af luftemissioner ved logistikplanlægning mv.
  12. Transportørerne har gjort særlige tiltag, som beskytter medarbejderne mod mikroorganismer og andre sundhedsskadelige stoffer i forbindelse med håndtering af affald

Behandling af aktiviteterne i relation til genbrug, deponi og forbrænding:

Er der fra kommunens side stillet særlige krav til behandlerne som

  1. Behandlingsanlæg er EMAS II certificeret
  2. Alle behandlingsanlæg aflægger grønne regnskaber for alle deres aktiviteter
  3. Behandlingsanlæg har et miljøledelsessystem certificeret efter ISO 14001
  4. Behandlingsanlæg har indført systematiseret og dokumenteret arbejdsmiljøledelse
  5. Arbejdsmiljøledelse er certificeret efter OHSAS 18001
  6. Behandlingsanlæg har indført obligatorisk miljøuddannelse af alle medarbejdere
  7. Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg, der reducerer miljøpåvirkningerne af driftsaktiviteter såsom energibesparende, emissionsreducerende etc.
  8. Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg til fremme af genanvendelse
  9. Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg for afhjælpning af miljøpåvirkningerne fra deponianlæg

Kommunale aktiviteter:

Kommunen har gennemført særlige tiltag for egne aktiviteter som

  1. Indført miljøledelse certificeret efter ISO 14001 på egne genbrugsstationer
  2. Har stillet krav til, at miljøledelse er indført efter ISO 14001 for indgåelse af samarbejder med eksterne driftsherrer af genbrugsstationer
  3. Indført arbejdsmiljøledelse certificeret efter OHSAS 18001 på egne genbrugsstationer
  4. Har stillet krav til, at arbejdsmiljøledelse er indført efter OHSAS 18001 for indgåelse af samarbejder med eksterne driftsherrer af genbrugsstationer
  5. Stillet særlige miljøkrav for efterlevelse af en grøn indkøbspolitik i kommunen
  6. Stillet særlige miljø- eller arbejdsmiljøkrav ved anskaffelse af materiel og driftsudstyr
  7. Gennemført særlige informations- og videnoverførselsaktiviteter over for private affaldsproducenter/husholdninger med henblik på konkret skærpet hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold på affaldsområdet
  8. Gennemført særlige informations- og videnoverførselsaktiviteter over for virksomheder med henblik på konkret skærpet hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold på affaldsområdet, som falder uden for kommunens opgaver som myndighed

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.