| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer
Bilag E
Miljø- og arbejdsmiljøcheckliste
Såfremt fastsættelsen af affaldsgebyrer og dermed opkrævning af gebyrer hos affaldsproducenter er betinget af særlige - og prisforøgende - hensyn til miljø og/eller arbejdsmiljøhensyn, kan dette oplyses i
serviceområdedeklarationerne. Endvidere kan oplysningerne medtages i affaldsårsberetningen.
Nedenstående checkliste er alene beregnet som inspiration og kan ikke betragtes som udtømmende:
Håndtering af aktiviteterne under indsamling og transport:
Er der fra kommunens side stillet særlige krav til transportører såsom
- Alene miljøvenlig diesel benyttes
- Der er påmonterede partikelfiltre på alle biler
- Transportørerne er EMAS II certificeret
- Transportørerne aflægger frivillige grønne regnskaber
- Transportørerne har et miljøledelsessystem certificeret efter ISO 14001
- Transportørerne benytter godkendt ergonomisk materiel ved indretning af chaufførplads, anvendelse af løfte/hejsemateriel etc.
- Transportørerne har særlige tiltag for håndtering af det psykiske arbejdsmiljø
- Transportørerne har indført systematiseret og dokumenteret arbejdsmiljøledelse
- Arbejdsmiljøledelse er certificeret efter OHSAS 18001
- Transportørerne tager særlige hensyn til støj, der kunne genere affaldsproducenterne
- Transportørerne tager særlige hensyn til reduktion af luftemissioner ved logistikplanlægning mv.
- Transportørerne har gjort særlige tiltag, som beskytter medarbejderne mod mikroorganismer og andre sundhedsskadelige stoffer i forbindelse med håndtering af affald
Behandling af aktiviteterne i relation til genbrug, deponi og forbrænding:
Er der fra kommunens side stillet særlige krav til behandlerne som
- Behandlingsanlæg er EMAS II certificeret
- Alle behandlingsanlæg aflægger grønne regnskaber for alle deres aktiviteter
- Behandlingsanlæg har et miljøledelsessystem certificeret efter ISO 14001
- Behandlingsanlæg har indført systematiseret og dokumenteret arbejdsmiljøledelse
- Arbejdsmiljøledelse er certificeret efter OHSAS 18001
- Behandlingsanlæg har indført obligatorisk miljøuddannelse af alle medarbejdere
- Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg, der reducerer miljøpåvirkningerne af driftsaktiviteter såsom energibesparende, emissionsreducerende etc.
- Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg til fremme af genanvendelse
- Behandlingsanlæg har anskaffet særlige anlæg for afhjælpning af miljøpåvirkningerne fra deponianlæg
Kommunale aktiviteter:
Kommunen har gennemført særlige tiltag for egne aktiviteter som
- Indført miljøledelse certificeret efter ISO 14001 på egne genbrugsstationer
- Har stillet krav til, at miljøledelse er indført efter ISO 14001 for indgåelse af samarbejder med eksterne driftsherrer af genbrugsstationer
- Indført arbejdsmiljøledelse certificeret efter OHSAS 18001 på egne genbrugsstationer
- Har stillet krav til, at arbejdsmiljøledelse er indført efter OHSAS 18001 for indgåelse af samarbejder med eksterne driftsherrer af genbrugsstationer
- Stillet særlige miljøkrav for efterlevelse af en grøn indkøbspolitik i kommunen
- Stillet særlige miljø- eller arbejdsmiljøkrav ved anskaffelse af materiel og driftsudstyr
- Gennemført særlige informations- og videnoverførselsaktiviteter over for private affaldsproducenter/husholdninger med henblik på konkret skærpet hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold på
affaldsområdet
- Gennemført særlige informations- og videnoverførselsaktiviteter over for virksomheder med henblik på konkret skærpet hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold på affaldsområdet, som falder uden for
kommunens opgaver som myndighed
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|