Transparency of Municipal Waste Fees

Executive summary

Rapporten om Gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer indeholder fire løsningsforslag der kan tilvejebringe gennemsigtighed og seks forslag der kan understøtte implementeringen de fire primære forslag. Rapporten påpeger, hvordan de 10 forslag kan operationaliseres, og hvilke instrumenter der vil være egnede.

Rapporten er udarbejdet af projektgruppen PricewaterhouseCoopers i samarbejde med advokatfirmaet Accura og rådgivningsfirmaet Plan og Miljø. Endvidere har kommuner/organisationer bidraget med erfaringer og vurdering af forslag. Projektgruppen takker kommunerne Næstved, Svendborg, Århus, Horsens og København for deres medvirken og bidrag til projektets gennemførelse. Endvidere takkes for medvirken fra Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Danske Entreprenører, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening og Reno-Sam.

Forudsætninger

For at opnå gennemsigtighed skal der anvendes:

  • En systematiseret metode til at registrere og fordele omkostninger, som gebyret dækker, herunder med anvendelse af ensartet terminologi og definitioner
  • Kommunikation og ensartet formidling af oplysninger om fastsættelse og opkrævning af gebyrer

Løsningsforslag

  1. ABC som systematiseret metode til at fastlægge affaldsgebyrer og til at fordele og registrere omkostninger. ABC er en metode, der identificerer ressourceforbruget, herunder tidsforbruget for aktiviteter og processer. ABC danner en systematisk ramme og en styret proces for, hvordan aktiviteter og tilhørende omkostninger identificeres. Forslaget omfatter:
     
    • Forslag til affaldsværdikæde inklusive aktiviteter
    • Systematik for fordelingsnøgler og serviceområdestruktur
    • Vejledning om anvendt budgetterings- og regnskabspraksis

     
  2. Serviceområdedeklaration der skal sikre en fremadrettet kommunikation og formidling af hvordan affaldsgebyret er beregnet. Det forklares hvilke forudsætninger og fordelingsnøgler der er brugt (Anvendt budgetteringspraksis).
     
  3. Affaldsårsberetning der skal sikre en bagudrettet kommunikation og formidling af hvordan sidste års affaldsgebyrer svarede til de afholdte omkostninger. Det sker i form af en resultatopgørelse med tilhørende noter om overskud/underskud pr. serviceområde, saldi på ”hvile i sig selv”-kontoen og anvendte fordelingsnøgler. (Anvendt regnskabspraksis).

Forslagene om serviceområdedeklaration og affaldsårsberetning opstiller minimumskrav for hvordan oplysninger standardiseres. Den enkelte kommune kan frit vælge hvordan oplysningerne formidles.

  1. Vejledninger om ABC-metoden. serviceområdedeklaration og affaldsårsberetning, der sikrer en ensartet formidling. Vejledningerne giver kommunens medarbejdere indsigt i god regnskabsskik og hvordan principrammerne for grundlæggende regnskabsprincipper i praksis anvendes.

De understøttende løsningsforslag er supplerende værktøjer. Projektgruppen foreslår, at

  1. der udarbejdes en publikation om de overordnede principper vedrørende lighedsgrundsætningen og ”forureneren betaler”-princippet med det formål at skærpe opmærksomheden og øge indsigten i disse principper
  2. der indføres en landsdækkende vejledende kontoplan via ABC-modellen og
  3. der iværksættes ensartet terminologi og definitioner på affaldsgebyrområdet, herunder inddragelse af verserende tiltag for skabelse af et fælles harmoniseret grundlag for forvaltning af det gebyrfinansierede affaldsområde.
  4. der inddrages miljø- og arbejdsmiljøforhold i de primære løsningsforslag
  5. der indføres ledelsesinformationssystemer
  6. lovgivningen ændres og tilpasses

Operationalisering, implementering og instrumenter

Operationaliseringen af løsningsforslagene sker i fire faser:

  • Aktualisering - sikring af det nødvendige lovgrundlag og politiske opbakning
  • Implementering - etablering af projektorganisation og viden i den enkelte kommune
  • Idriftsættelse - herunder pilotprojekter
  • Løbende drift

Aktualisering

Løsningsforslagene skal anvendes i alle kommuner. De skal have hjemmel i § 48 i miljøbeskyttelsesloven og hænge sammen med det kommunale budget og regnskabssystem. Derfor foreslås det, at § 48 i miljøbeskyttelsesloven ændres, så der bliver hjemmel til at anvende ABC-modellen, serviceområdedeklarationer og affaldsårsberetninger.

Der er behov for større detaljeringsgrad ved budgettering og regnskabsaflæggelse, end hvad der er gældende i det overordnede kommunale budget og regnskabsvæsen. Det foreslås, at Miljøministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet koordinerer arbejdet med henholdsvis affaldsgebyrområdet og udvikling og indkøring af driftsøkonomiske principper, vejledninger mv. i den såkaldte gule mappe.

Implementering

I den enkelte kommune skal der etableres projektorganisation og indføres viden, procedurer mv. i de funktioner, hvor ABC-modellen anvendes, og hvor serviceområdedeklarationerne og affaldsårsberetningerne skal udarbejdes.

Der skal fastlægges konkrete fordelingsnøgler til at allokere omkostningerne. Der er ikke foreslået obligatoriske nøgler, men alene peget på, at det er nødvendigt, at kommunen argumenterer for, hvordan omkostningerne er fordelt.

Hvis aktiviteter er udlagt til eksterne parter, skal kommunen bede om oplysninger til brug for ABC-modellen, serviceområdedeklarationer og affaldsårsberetninger. ABC-modellen er opbygget så fleksibelt, at der ved mangel på kvantitative oplysninger er mulighed for at anvende kvalitative beskrivelser.

Idriftsættelse

Idriftsættelse medfører, at ABC-modellen anvendes, og at der udarbejdes den første serviceområdedeklaration. Projektgruppen forslår, at der igangsættes pilotprojekter i et begrænset antal kommuner, så deres erfaringer kan anvendes af de øvrige kommuner, herunder med opbygning af erfaringsnetværk, superbrugere mv. Disse pilotprojekter kan iværksættes parallelt med aktualiseringsfasen.

Hellerup, den 30. juni 2003

PricewaterhouseCoopers

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.