Pilotbenchmarking af miljøtilsynet

3 Kommunernes reaktioner

3.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger
3.2 Reaktionshyppighed per samlet tilsyn
3.3 Vurdering af målepunkt: Reaktioner per samlet tilsyn

Det kan forventes, som en del af det differentierede tilsyn, at de virksomheder og landbrug, der er kategoriseret i kategori 3, får flere reaktioner i form af henstillinger, indskærpelser, politianmeldelser, påbud og forbud. Derfor synes det relevant at kigge på netop denne parameter.

Målepunkt 5: Reaktioner per samlet tilsyn for forskellige kategorier af virksomheder/ landbrug.

3.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger

  • Resultaterne viser, at for både kommuner og amter og for både virksomheder og landbrug ses den forventede tendens til, at kategori 3 virksomheder/ landbrug modtager flere reaktioner end andre. Der er dog også under dette målepunkt variation kommunerne imellem.
  • Målepunktet vurderes som relevant til at give en indikation af implementeringen af det differentierede tilsyn, idet især kategori 3 virksomheder må forventes at modtage flere reaktioner. Det støttes også af, at målepunktet i pilotbenchmarkingen giver relativt konsistente resultater.

3.2 Reaktionshyppighed per samlet tilsyn

Det samlede antal gennemsnitlige antal reaktioner fordeler sig nogenlunde jævnt kommunerne imellem. Den kommune med færrest reaktioner per samlet tilsyn har to reaktioner for hver 10 samlede tilsyn. Den kommune, som har flest reaktioner, har syv reaktioner for hver 10 samlede tilsyn.

Det er i sagens natur ikke entydigt, om få eller mange reaktioner er godt. Benchmarkingen vil derfor være relevant for kommuner i begge ender af spektret. Kommuner med få reaktioner bør overveje om deres praksis er for 'blød', mens kommuner i den modsatte ende kan overveje, om der findes andre veje til at nå målet.

Der ses også en nogenlunde klar men dog ikke entydig tendens til, at kategori 3 virksomheder generelt får flere reaktioner end kategori 1 og 2 virksomheder – det gør sig gældende for K1, K2, K5, K7 og K8 nedenfor. Denne sammenhæng var forventet, men det kunne også tyde på, at reaktioner tæller stærkt i kommunernes og amternes kategorisering af virksomhederne.

Figur 12: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af virksomheder (kommuner)

Figur 12: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af virksomheder (kommuner)

Den ovenfor beskrevne tendens – at kategori 3 virksomheder får flere reaktioner – gør sig også gældende for amterne, som det ses i figur 13 nedenfor. I figuren skal det også bemærkes, at et amt (A1) ikke bruger reaktioner så ofte i de samlede tilsyn som de andre amter.

Figur 13: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af virksomheder (amter)

Figur 13: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af virksomheder (amter)

Figur 14 viser samme tendens, som den ovenfor beskrevne, hvor der i højere grad tildeles reaktioner til kategori 3 virksomheder.

Figur 14: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af landbrug og pelsdyrsfarme (kommuner)

Figur 14: Reaktionshyppighed per samlet tilsyn i forskellige kategorier af landbrug og pelsdyrsfarme (kommuner)

3.3 Vurdering af målepunkt: Reaktioner per samlet tilsyn

Målepunktet vurderes som relevant til at give en indikation af implementeringen af det differentierede tilsyn, idet især kategori 3 virksomheder må forventes at modtage flere reaktioner. Det støttes også af, at målepunktet i pilotbenchmarkingen giver relativt konsistente resultater.

 



Version 1.0 Marts 2005, © Miljøstyrelsen.