Miljødialog mellem den internationale detailhandel og deres leverandører

Sainsbury – tætte partnerskaber mellem detailhandel og leverandører

Sainsbury's er den tredje største supermarkedskæde i England [27], med 500 butikker i England. Derudover ejer Sainsbury's kæden Shaws i USA, hvor der er 190 butikker.

Sainsbury's satser på kvalitetsprodukter og et højt serviceniveau, hvilket er blevet deres profil over for forbrugerne. Anvendelsen af et højt serviceniveau som konkurrenceparameter illustreres ved, at Sainsbury's netop har annonceret

at de vil skabe op mod 3.000 nye job i deres butikker som en del af en plan, der skal styrke koncernen i konkurrencen om de britiske forbrugere [28].

Sainsbury's har på det britiske marked et stærkt brand på ansvarlighed, som i deres forståelse dækker både miljø og etik og generel social ansvarlighed. De er optaget i Dow Jones Sustainability Index [29] og er den bedst placerede detailhandelskæde i indexet overhovedet. Derudover har Sainsbury's gennem flere år vundet priser for deres økologiske sortiment og har lanceret flere GMO-fri produkter. Al udvikling sker i tæt samarbejde med deres underleverandører.

1.24 Tæt samarbejde med "private label" leverandører

Sainsbury's bruger omkring 1.500 leverandører, primært producenter og importører, som igen har hver deres forsyningskæde bag sig. Samlet set er der involveret tusinder af underleverandører under Sainsbury's. Brugen af private label-produkter er langt mere udbredt i England end i Danmark, for eksempel består halvdelen af Sainsbury's sortiment af private label-produkter.

Hvor private label-produkter ofte forbindes med discount-produkter i Danmark forholder det sig omvendt på det engelske marked [30]. Her er det kvalitetsprodukter, der udvikles og sælges som private label og ofte markedsføres som særligt "safe". Som forhandlerens eget mærke forpligter det til øget kontrol.

Den miljømæssige udfordring er, med Sainsbury's egne ord, at flytte den miljømæssige agenda og indsats ned gennem forsyningskæden, så den lander i hænderne på dem, der har mulighed for at gøre en stor miljømæssig forskel ved produktionen af varerne. Det er operationaliseringen af dette arbejde, som Sainsbury's betragter som deres udfordring i dag.

I 2001/02 sendte Sainsbury's et spørgeskema til alle deres private label-leverandører med henblik på at undersøge leverandørernes miljømæssige engagement. Det gav for første gang Sainsbury's et overblik over den miljømæssige aktivitet blandt deres private label-leverandører, og gav også mulighed for at finde områder, der burde forbedres.

Et resultat fra undersøgelsen var, at Sainsbury's leverandører var interesserede i at spille en mere aktiv rolle for miljøforbedringer. Men særligt de mindre leverandører udtrykte bekymring for, om de havde tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til en skærpet miljøindsats: De ønskede assistance til processen. Det førte til et nyt miljøsamarbejde mellem Sainsbury's og en række af deres mindre private label-leverandører i England.

I begyndelsen af 2003 inviterede Sainsbury's 27 af deres mindre private label-leverandører til at deltage i deres såkaldte "Raising the Standard Programme". Invitationen blev fulgt op af en træningsdag, og herefter var 6 af de deltagende leverandører indstillet på et endnu tættere samarbejde. De fik deres miljømæssige indsats gennemgået og kontrolleret af Sainsbury's eget miljøteam. Miljøteamet besøgte hver virksomhed og diskuterede, hvad der kunne forbedres med hensyn til energi, vand, emballage, transport og genanvendelse. For hver af de 6 leverandører blev der formuleret en mål- og handleplan for det videre arbejde.

Som et element i programmet har Sainsbury's udarbejdet en 28 siders guide til deres leverandører om, hvordan de forbedrer deres miljøperformance i produktionen. Den er udarbejdet i samarbejde med en række leverandører, hvis indsats anvendes som cases i guiden.

1.24.1 The Organic Partnership

En anden type partnerskab, er "The Organic Partnership". Det er et netværk mellem Sainsbury's og ca. 20 nøgleleverandører af økologiske varer. Målet er at øge afsætningen af økologiske fødevarer. Netværket finansieres af Sainsbury's og koordineres af et uafhængigt sekretariat, som styrer kommunikationen og binder netværket sammen.

Netværket har primært karakter af en tænketank og mødes 4 gange årligt for at forholde sig til udfordringerne med hensyn til økologisk fødevareproduktion samt diskutere de konkrete problemstillinger, især med fokus på afsætning af de økologiske varer. Netværket arbejder tæt sammen med Sainsbury's Organic Steering Group (OSG) og rådgiver dem med hensyn til fremme af det økologiske sortiment.

Der peges blandt andet på følgende muligheder for at øge den økologiske afsætning:

  • Der er et uudnyttet marked for økologiske "convenience" produkter
  • Tre ud af fire familier køber økologisk, men kun hver 10. af dem er "heavy" økologiske forbrugere. En mulig vej til vækst er derfor at få flere "heavy" økologiske forbrugere blandt de mange, der allerede køber økologiske produkter.

Simon Wright, der er koordinator for "The Organic Partnership", oplyser derudover, at skandinaviske økologiske fødevarer har et "høj-kvalitets image" i England, samt at skandinaviske virksomheders miljømæssige indsats er velkendt for de engelske forbrugere. Hans understreger dog, at der ikke er noget trylleord som automatisk giver skandinaviske producenter større markedsandele i England. Derimod gælder det for producenter at fokusere på kvalitet, pris eller produktudvikling.

1.24.2 Mangeårige erfaringer mellem Sainsbury's og deres leverandører

Sainsbury's fremhæver, at de var nogen af de første til at indføre partnerskaber mellem leverandører og forhandler, siden hen er ideen samlet op af en række andre britiske detailhandelskæder.

Sainsbury's opbyggede i 1991 deres første formaliserede partnerskab med leverandører, dengang hovedsageligt med kvægproducenter. Det blev kaldt "Partnership in Livestock". Formålet var:

  • at fremme produktudviklingen
  • at give gennemsigtighed i relationerne mellem landmænd, forarbejdere og forhandler
  • at opbygge en bedre forståelse og kommunikation gennem varekæden.

Partnerskabet er siden hen blevet udvidet til at dække en række andre leverandører og produktområder, så i dag er leverandører af svinekød og lam også omfattet af partnerskaber. Partnerskaberne udarbejder principper for produktionen, og disse er nu integreret i Sainsbury's generelle landbrugspolitikker og dækker alle kødtyper.

1.24.3 Partnerskaber koncentreres om de engelske producenter

De forskellige eksempler på partnerskabsprogrammer "Raising the Standard programme", "The Organic Partnership" og "Partnership in Livestock" illustrerer, hvordan dialogen og samarbejdet er meget tæt mellem de engelske private label-leverandører og Sainsbury's. Detailhandelskæden træder ind som kompetenceudvikler og miljørådgiver på underleverandørens produktion. Men bliver også selv genstand for rådgivning fra leverandørerne og følger deres råd med hensyn til markedsføring og salg af de økologiske produkter.

Denne tætte relation er udelukkende (for Sainsbury's vedkommende) i forhold til nationale private label-leverandører. De større og udenlandske leverandører inddrages ikke i arbejdet.

Årsagen til dette forklarer Simon Wright fra "The Organic Partnership" med:

"Basisprincippet er, at Sainbury's samarbejder med de engelske leverandører og ikke deres udenlandske. Det skyldes dels, at det er en formuleret politik i Sainbury's at støtte engelske landmænd, dels at det indgår som et element i Miljø- og fødevareministeriets Nationale Plan for Økologi at reducere andelen af importerede økologiske fødevarer."

Dette skal ses i lyset af, at det engelske marked nu i mange år har haft mere end vanskeligt ved at følge med efterspørgslen på økologiske fødevarer. Simon Wright oplyser, at kun 44 % af det økologiske salg i England er produceret i England. Det samme tal for Sainsbury's er 65%, så indsatsen for at få lokale producenten er synlig. Simon Wright mener ikke, at der i fremtiden vil ske en inddragelse af udenlandske leverandører i partnerskaberne.

Partnerskabssamarbejdet med nationale leverandører kan ses som en modtendens til globaliseringen og den stigende internationale arbejdsdeling, hvor varerne flyder fra verdensdel til verdensdel, også som halvfabrikata. Ønsket om at forstærke de lokale og nationale bånd mellem detailhandel og producenter bliver dermed en parallel tendens til globaliseringen. Bånd der også har til formål at trimme produktionen og styrke produktudviklingen hos leverandøren.

1.25 Hundrede nøgleleverandører indgår "Joint Business Plans" med Sainsbury's

Et helt nyt initiativ til leverandørsamarbejde er Sainsbury's såkaldte "Joint Business Plans" – et initiativ, der blev annonceret i november 2003 og er blevet påbegyndt april 2004.

Udviklingsplanerne skal indgås med ca. 100 af Sainsbury's nøgleleverandører, og planerne skal cementere og fastholde partnerskaberne mellem Sainsbury's og deres leverandører.

Formålet med det intensiverede samarbejde er at fokusere på udvikling og marketing af nye produkter. Dermed kommer innovation og produktorienteringen i fokus. Samarbejdet omhandler ikke specifikt produkternes miljøegenskaber, men det kan være et delelement.

Begrebet eller metoden "Joint Business Plans" er endnu ikke så udbredt i Danmark, fortæller Tom Krog Nielsen, afdelingsleder i Økologisk Landsforening. Landsforeningen kan se en styrke ved sådanne planer, fordi et element i samarbejdet kan være flerårige kontrakter og en tættere dialog. Det giver primærproducenterne mere sikre kontrakter og sikkerhed for afsætning i en periode. På den anden side er faren, at forbrugeren ikke kan se, hvilken producent, der ligger bag det private mærke.

1.26 Mælk fra GMO-fri køer

Som led i den store skepsis mod GMO blandt engelske forbrugere profilerer Sainsbury's (som flere andre engelske supermarkeder) sig på en bevidst GMO-fri linie. Således garanterer de, at alle deres private label-produkter er fri for GMO.

I en survey til alle de engelske supermarkeder blev følgende spørgsmål stillet [31]:

"Kan du bekræfte, at jeres supermarked ikke vil indføre GMO-ingredienser i jeres private label-produkter i 2004?"

Svaret lød bekræftende fra Sainsbury's:

"Som reaktion på den overvældende forbrugerbekymring og krav om GMO-fri fødevarer, var Sainsbury's det første supermarked der fjernede GMO fra alle private label-produkter. Alle vores private label-fødevarer er klart mærket og indeholder ingen GMO. Vi vil fortsætte med at tilbyde vores kunder den kvalitet. "

Tilsvarende svar kom fra samtlige af de store supermarkeder i England på trods af, at regeringen ønsker at introducere GMO afgrøder i England fra 2004.

Udviklingen og fastholdelsen af de mange GMO-frie produkter i Sainsbury's sortiment er et resultat af det tætte partnerskabs-samarbejde med leverandørerne.

Sidste skud på stammen i Sainsbury's er en GMO-fri mælk. Sommeren 2004 lancerede supermarkedet en mælk, der kommer fra køer, der med garanti ikke er fodret med GMO baseret foder, dette kontrolleres under UKASTA (UK Agricultural Supply Trade Association) Feed Assurance Scheme. Mælken produceres kun i England. Mælken blev som et forsøg først solgt i 45 butikker.

Det viste sig relativt hurtigt, at salget af den GMO-frie mælk var så positiv, at Sainsbury's i september 2004 besluttede at udvide salget til langt flere butikker.

I England er mælk er ikke bare mælk. Der er i dag i alt 45 forskellige typer mælk til salg i Sainsbury's , heriblandt den GMO-fri. Motivet for at markedsføre mælken er at tilbyde forbrugerne et GMO-frit alternativ til den nuværende mælk. Som med den økologiske mælk (som Sainsbury's var en af de første til at markedsføre i 1986) ønsker kæden, at være et hoved foran de andre kæder og være parat til at reagere på en positiv forbrugerinteresse. I dag udgør den økologiske mælk 5% af mælkesalget i Sainsbury's.

I Danmark er det er krav, at den økologiske mælk er GMO-fri [32].


Fodnoter

[27] Tesco er den største detailhandelskæde i England, mens ASDA er næststørst og har for nylig overhalet Sainsbury's i størrelse

[28] Jyllands-Posten d. 20.oktober 2004

[29] Dow Jones offentliggjorde i 1999 for første gang sit Sustainability Index. Formålet med indekset er at måle virksomheders evne til langsigtet værdiskabelse for aktionærerne ved at måle på kriterier for økonomi, miljø og sociale emner. Virksomhederne er kategoriseret i 59 brancher og måles dels på generelle, dels på branchespecifikke kriterier. De bedste 10-20% af de virksomheder, der måles, får lov til at blive optaget i Dow Jones Sustainability Index

[30] Oplyst af Mette Gammicchia, Landbrugsraadet.

[31] Gennemført af gmfoodnews.com i januar 2004

[32] Oplyser Mejeriforeningen

 



Version 1.0 Juli 2004, © Miljøstyrelsen.