Etablering af en kvalitetsstyringsordning på natur- og miljøområdet

10 Fælles udtalelse fra Danmarks Naturfredningsforening, Landbrugsraadet og Dansk Landbrug om fortolkning af kommissoriet for Kvalitetsstyringsudvalget

Organisationerne er tilfredse med at have kunnet bidrage til arbejdet i Kvalitetsstyringsudvalget og tilslutter sig rapportens anbefalinger, der er et skridt på vejen til at sikre en høj grad af kvalitet i kommunernes kommende opgavevaretagelse på natur- og miljøområdet.

Organisationerne er dog af den opfattelse, at kommissoriet for udvalget har været for begrænsende for udvalgets mulighed for at opstille helhedsorienterede løsningsforslag rettet mod det samlede problemkompleks om kvalitet i kommunernes kommende opgavevaretagelse på natur- og miljøområdet. Organisationerne peger særligt på nedenstående forhold.

Ordningen skal være obligatorisk for kommunerne

Organisationerne lægger vægt på, at ordningen bliver obligatorisk for kommunerne. Organisationerne finder det uacceptabelt, hvis den foreslåede ordning udhules, hvis det i det videre arbejde med udfyldelsen af rammerne for kvalitetsstyringsordningen viser, at dette vil medføre offentlige merudgifter på kort sigt. Organisationerne finder det bydende nødvendigt, at samtlige kommuner omfattes af kvalitetsstyringsordningen for at sikre den tilstrækkelige ensartethed i administrationen.

Planloven er ikke omfattet af kvalitetsstyringsordningen

Organisationerne ser det som utilfredsstillende, at kommunernes kommende varetagelse af sager under Planloven ikke er omfattet af kvalitetsstyringsordningen. Der er tale om et særdeles væsentligt antal sager, herunder fx særligt VVM-screeninger samt landzonesager, der har en nær tilknytning til natur- og miljøområdet i øvrigt, og som derfor burde være omfattet af samme krav til kvalitetsstyring som andre sager på natur- og miljøområdet.

Kvalitetsstyringsordningen sikrer ikke i sig selv en højere kvalitet

Sikring af den faglige kvalitet knytter sig især til tilstedeværelsen af de tilstrækkelige retningslinier (love, bekendtgørelser, vejledninger m.v.). Det har imidlertid ikke i henhold til kommissoriet været udvalgets opgave at komme med forslag til supplerende retningslinier. Organisationerne finder det beklageligt, at der ikke på den måde har kunnet bidrages med perspektiveringer af arbejdet. Det er helt fundamentalt for en tilstrækkelig høj kvalitet i kommunernes sagsbehandling, at der fra central side sikres de nødvendige og bindende retningslinier til kommunernes faglige vurderinger og afgørelser.

Kvalitetsstyringsordningen sikrer ikke ensartethed på tværs af kommunegrænser

Organisationerne finder, at kvalitetsstyringsordningen ikke i tilstrækkelig grad sikrer en ensartet sagsbehandling på tværs af kommunegrænserne. Dermed er borgerne med den foreslåede ordning ikke sikret ensartede vilkår på tværs af kommunegrænserne, idet der ikke stilles krav om ensartede kvalitetsmål og ikke er fastlagt fælles retningslinier for opgavevaretagelsens faglige aspekter.

Bredere afrapportering af kommunernes arbejde på natur- og miljøområdet

Ved dokumentation af kommunernes indsats er det organisationernes opfattelse, at en afrapportering af kommunernes arbejde med natur- og miljøsagsbehandling skal underbygge borgernes retsstilling og tillid til den kommunale forvaltning. Derfor er det vigtigt, at der i den videre proces stilles krav til en afrapportering, der også forholder sig til resultatet af kommunernes sagsarbejde på natur- og miljøområdet.

 



Version 1.0 November 2005, © Miljøstyrelsen.