Styr på kemikalier

2. Baggrund

Der mangler viden om kemiske stoffer og produkter, og reglerne overholdes ikke godt nok. Samtidig er der brug for at forberede virksomhederne på REACH – EU's kommende kemikalieregler.

Kemiske stoffer og produkter indgår i stort set alt, hvad vi omgiver os med – vores fødevarer og ikke mindst alle de produkter, som vi anvender i dagligdagen.

Mere end 50 bekendtgørelser, cirkulærer og EU-forordninger regulerer i dag produktion, import, salg og anvendelse af kemiske stoffer og produkter. Og der kommer stadig flere regler til. Det kan derfor være vanskeligt for producenter, importører og forhandlere at overskue – og dermed overholde – kemikalielovgivningen.

Reglerne er der for at beskytte miljøet og menneskers sundhed. Derfor skal vi også sikre, at reglerne overholdes bedre end i dag, hvor vi ser mange overtrædelser, og hvor erfaringen viser, at der er for lille viden om reglerne.

Med denne handlingsplan iværksættes en række initiativer, som hver især vil bidrage til en bedre efterlevelse af reglerne på kemikalieområdet. Det vil give en større sikkerhed for alle, der kommer i berøring med kemiske stoffer.

Begrænset viden om mange kemiske stoffer og produkter

Der skønnes at være 100.000 kemiske stoffer på markedet i EU. De kemiske stoffer sælges som rene stoffer – det gælder f.eks. natriumhydroxid, der sælges som afløbsrens. Kemiske stoffer blandes også til kemiske produkter som maling, rengøringsmidler, lim og trykfarver. Det vil derfor primært være de kemiske produkter, som forbrugerne møder i dagligdagen.

Til det danske Produktregister er der de seneste år anmeldt mellem 4.000 og 6.000 nye kemiske produkter til erhvervsmæssig brug årligt. Det drejer sig f.eks. om rengøringsmidler og maling.

Siden 1981 er nye stoffer blevet undersøgt grundigt af producenterne, men langt hovedparten af de kemiske stoffer fandtes allerede på markedet i 1981, og de er endnu ikke undersøgt systematisk. Sagen er altså, at der hvert år lanceres nye kemiske produkter baseret på kemiske stoffer fra før 1981, og hvor der kun er begrænset viden om deres virkning på miljø og sundhed. Desuden forekommer mange kemiske stoffer i komplekse blandinger, hvor man ikke nødvendigvis kan forudse farligheden ud fra viden om enkeltstofferne.

Der findes kun en begrænset viden om deres farlighed, og det er op til myndighederne at bevise, om de udgør en risiko for vores sundhed og for miljøet. Kun for biocider og pesticider er der krav om en egentlig godkendelse, inden stofferne må markedsføres og anvendes.

Langt de fleste regler på kemikalieområdet i Danmark er en følge af EU-lovgivning. De nuværende EU-regler giver en overordnet ramme for selve vurderingen af de kemiske stoffer, men de hidtidige erfaringer med arbejdet viser, at det er en meget ressourcekrævende og langsommelig proces.

Store forventninger til REACH

Med forslaget til EU's kommende kemikalielovgivning – REACH – erstattes ca. 40 forordninger og direktiver af en ny samlet regulering. Forslaget betyder, at der kommer fælles regler for alle industrikemikalier – nye som eksisterende. Der skal nemlig ske en registrering samt en systematisk undersøgelse og vurdering af prioriterede stoffer.

Det grundlæggende princip er, at det er industriens ansvar at dokumentere, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer kan ske uden risiko for mennesker og miljø. Registrering af kemikalierne skal foretages inden for fastsatte tidsrammer, og anvendelsen af særligt problematiske stoffer forudsætter en særlig godkendelse i EU.

Med REACH kommer der en meget omfattende registrering og vurdering af alle kemiske stoffer, der produceres i mængder over et ton. Dermed begrænses den risiko, som vi har i dag med kemikalier, der endnu ikke er vurderet.

Udfordring for mindre virksomheder

REACH giver nye forpligtelser til de virksomheder, der anvender kemiske stoffer i deres produktion. Samtidigt får de større viden om de kemiske stoffer. Det gælder også danske virksomheder, som i fremtiden vil få ansvaret for at vurdere risikoen ved anvendelsen af kemiske stoffer. Særligt vil de små og mellemstore virksomheder have svært ved at løfte denne opgave i dag.

Med REACH bliver myndighedernes kontrolområde udvidet til også at omfatte kontrol med, om virksomhederne kan dokumentere, at de har gennemført de lovpligtige registreringer og vurderinger. Dette vil medføre markante ændringer i Miljøstyrelsens tilsynsopgaver.

REACH indebærer, at der oprettes et kemikalieagentur, som skal løse en række administrative opgaver. Agenturet skal bl.a. behandle konkrete ansøgninger om godkendelse af særligt problematiske stoffer og overtage registreringen af kemikalier fra medlemslandene. Den endelige opgavefordeling mellem agenturet og myndighederne er endnu uafklaret.

REACH er fortsat under forhandling i EU, og det er ikke fastlagt, hvor omfattende EU's kommende kemikalieregulering ender med at blive. Denne handlingsplan dækker derfor alene perioden 2006 – 2009.

REACH forventes tidligst vedtaget i april 2007. Kravene i REACH vil blive gradvist indført over en periode på 11 år. De første krav til registrering indføres tre år efter vedtagelse – altså tidligst i 2010.

En række initiativer i kemikaliehandlingsplanen vil ikke være omfattet af REACH. F.eks. vil reglerne om godkendelsen af biocider og pesticider ikke blive berørt af REACH. De fyldstoffer, der indgår i biocider og pesticider, kan dog være omfattet af REACH.

Der vil også fremover være EU-initiativer, der skal regulere kemiske stoffer, som ikke er omfattet af REACH.

Det gælder f.eks. direktivet om ROHS – farlige kemiske stoffer i elektriske og elektroniske produkter. Det gælder direktiver om VOC – flygtige organiske forbindelser. Det gælder kosmetikdirektivet. Det gælder forordningen om vaske- og rengøringsmidler. Og endelig gælder det forordningen om ozonlagsnedbrydende stoffer.

 



Version 1.0 November 2005, © Miljøstyrelsen.