Rapport om RoHS-spørgeskemaundersøgelsen

2 Metode

Spørgeskemaundersøgelsen er blevet gennemført i løbet af vinteren 2007/2008.

Undersøgelsen har været centreret omkring følgende tids- og procesfaser:

Illustration: Tids- og procesfaser

Forud for lanceringen af det elektroniske spørgeskema, som var åbent for svar fra den 19. november 2007 til den 25. januar 2008, lå en række overvejelser, der skulle sikre en repræsentativ og høj deltagelse. Overvejelserne bag de valgte løsninger er medtaget i metodeafsnittet med henblik på at informere om gennemførelsen af evt. lignende spørgeskemaundersøgelser fremover.

2.1 Frivillig besvarelse om lovgivning - til en myndighed

Den største risiko ved gennemførelse af en spørgeskemaundersøgelse er en lav svarprocent. Lige netop dette har været en stor risiko i denne undersøgelse - blandt andet fordi deltagelsen er frivillig, og fordi det er en myndighed, som stiller spørgsmål, herunder spørgsmål som en producent og importør kunne værge sig mod at indberette.

For at omgå denne risiko var det en forudsætning, at alle besvarelser alene blev givet på www.ROHSGUIDEN.dk, som er upartisk i forhold til undersøgelsens resultater.

Desuden blev de forskellige aktører (jf. Bilag A) samt potentielle respondenter, der modtog et motivationsbrev (jf. Bilag B) og besvarede spørgeskemaet (jf. Bilag C), oplyst om, at deres besvarelser alene tilgår PricewaterhouseCoopers, og at behandlingen af data og informationer foretages af PricewaterhouseCoopers. PricewaterhouseCoopers har tavshedspligt, hvad angår de modtagne informationer og data fra den enkelte respondent.

Kun de behandlede data og informationer, som er medtaget i denne rapport, overdrages til Miljøstyrelsen, således at Miljøstyrelsen kan benytte disse i sit videre arbejde og som input til konklusionerne på kampagnen.

2.2 Virksomhedens motivation for at svare

Motivationen for at besvare et spørgeskema hænger sammen med, om den enkelte producent eller importør kan se en fordel i at deltage i undersøgelsen. Med andre ord - hvad får de igen?

For at motivere til besvarelse blev der, ud over de obligatoriske spørgsmål som Miljøstyrelsen gerne ville have svar på, inkluderet konkrete spørgsmål i spørgeskemaet, som har interesse for virksomhederne. Det vil sige de typer af spørgsmål, hvor den enkelte virksomhed eller producent kunne ”benchmarke” sig i forhold til lignende virksomheder. Dette medfører naturligvis, at respondenterne skal kunne rekvirere resultaterne af undersøgelsen - og stadig bevare sin anonymitet. PricewaterhouseCoopers sender således den endelige rapport til de respondenter, der har tilkendegivet en interesse i den endelige rapport. Rapporten vil også være tilgængelig for andre interesserede på Miljøstyrelsen og ROHSGUIDENs hjemmeside.

2.3 Effektivitet - i databehandlingen og for respondenten

For at sikre at besvarelsen af spørgeskemaet, data og informationer behandles og sammenstilles så fleksibelt som muligt - og med mindst muligt tidsforbrug - er det fordelagtigt at benytte sig af en elektronisk spørgeskemaundersøgelse. Desuden kan det være fordelagtigt - i forhold til spredningen via elektroniske medier (e-mail samt elektroniske nyhedsbreve) - at kunne henvise til et centralt sted.

Gennem programmet QuestBack blev der udviklet et standardiseret elektronisk spørgeskema, der byggede på en række obligatoriske spørgsmål, som Miljøstyrelsen ønskede svar på. QuestBack er bygget op som en database. Dette giver mulighed for at behandle data og informationer efter forskellige kombinationsmuligheder. Forudsætningen herfor er, at spørgsmål er udformet på en sådan måde, at svar kan rubriceres.

Spørgsmålene blev videreudviklet i samarbejde med PricewaterhouseCoopers, og spørgeskemaet blev kvalitetstestet af begge parter - samt af samarbejdspartnerne bag ROHSGUIDEN - før lanceringen. Spørgsmålene blev opdelt i tre kategorier: 1) Virksomheden og dens produkter, 2) Virksomheden og RoHS og 3) Denne undersøgelse. To steder sluser spørgeskemaet de respondenter ud, som ikke er direkte relevante for besvarelsen af spørgsmålene i undersøgelsen. F.eks. en virksomhed, der ikke arbejder med en af de otte produktgrupper, som er omfattet af bekendtgørelsen. Dette spørgsmål er et af de introducerende spørgsmål. Senere i spørgeskemaet omhandler spørgsmålene et forudgående kendskab til RoHS-bekendtgørelsen, i forhold til hvordan de arbejder med overholdelsen af bekendtgørelsen. Hvis ikke de kender til bekendtgørelsen, sluses de ud her. Se alle spørgsmålene i Bilag C.

2.4 Spredning af spørgeskemaet via aktører og medier

Det er ikke entydigt, hvor forskellige typer af virksomheder søger oplysninger. Nogle gør det gennem en brancheforening og/eller har medarbejdere dedikeret til at følge med i nyheder specifikt inden for miljøområdet via netværk, nyhedsbreve mv. Andre virksomheder har færre ressourcer og er måske ikke med i en brancheforening eller et netværk, hvorigennem de løbende oplyses.

De virksomheder, der er berørt af RoHS-bekendtgørelsen, spænder vidt og dækker over både producenter, importører, salg til slutbrugere (detail) samt distribution (engros). Det vil sige fra både meget store virksomheder med over 250 medarbejdere til mindre virksomheder med færre end 10 medarbejdere. En del af disse er ikke med i brancheforeninger - dette gælder specielt de mindre virksomheder og importørvirksomhederne.

For at sikre at Miljøstyrelsen gennem spørgeskemaundersøgelsen ville ramme de forskellige segmenter af målgruppen, blev det forsøgt at oplyse om undersøgelsen gennem forskellige aktører - primært brancheforeninger - og gennem forskellige medier. Miljøstyrelsen tog kontakt til en række organisationer (jf. Bilag A) med henblik på at motivere dem til at sende et brev/en e-mail/et elektronisk nyhedsbrev eller lignende til deres medlemmer og opfordre dem til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen. Derudover blev der sendt et motivationsbrev (jf. Bilag B) til 911 statistisk tilfældigt udvalgte importører af elektrisk og elektronisk udstyr inden for de otte RoHS-produktkategorier med opfordring til at deltage i undersøgelsen. Udvælgelsen fandt sted på baggrund af data i centrale virksomhedsdatabaser. Endelig opfordrede ROHSGUIDEN de over 100 personer, der var tilmeldt ROHSGUIDENs elektroniske nyheder, til at svare på spørgeskemaet ad flere omgange (henholdsvis den 19. november og 20. december 2007 samt den 23. januar 2008) (jf. Bilag D).

 



Version 1.0 April 2008, © Miljøstyrelsen.