REACH OUT – Import af artikler

3. Branchens roller før og under REACH

Der er udarbejdet en kortfattet præsentation af REACH lovgivningen med specielt sigte på handelsvirksomheders mulige roller. Denne præsentation er sendt bredt ud til relevante medlemsvirksomheder under Dansk Erhverv. Præsentationen, der er vedlagt (bilag 2), er kortfattet resumeret nedenfor.

3.1 Handelsvirksomheders rolle når REACH er implementeret

Distributørens rolle er ifølge REACH at formidle information op og ned i varekæden. Distributøren har ingen ansvar for den formidlede information, så længe informationen – og varerne - passerer uændret. Distributører er underlagt transportlovgivningens bestemmelser vedr. transport af farligt gods.

Formidling af oplysninger fra leverandører til kunder vil være i form af sikkerhedsdatablade og eksponeringsscenarier. Distributøren må imødese en del spørgsmål fra kunder i løbet af den 11 års implementeringsperiode vedr.  evt. uklarheder i specielt sikkerhedsdatablades/eksponeringsscenariers bestemmelser vedrørende brug og beskyttelsesforanstaltninger – spørgsmål, som distributøren i de fleste tilfælde ikke selv kan besvare, men må passere videre til leverandøren. Hvis kunden observerer, at kundens brug og beskyttelsesforanstaltninger ikke er indeholdt i de modtagne beskrivelser, vil leverandøren også blive spurgt om evt. alternative produkter, der bedre dækker kundens forventninger om brug og beskyttelsesforanstaltninger. Det vil fremme forretningsgangen for handelsvirksomheder, hvis de har et tilstrækkeligt overblik over REACH til at kunne besvare de mest basale spørgsmål.

Handelsvirksomheder har også en væsentlig rolle i at formidle oplysninger fra kunderne tilbage i kæden til leverandørerne. Kunderne kan have supplerende oplysninger i forhold til det med varen modtagne sikkerhedsdatablad/eksponeringsscenarium eller kan have spørgsmål i relation til ny anvendelse af varen, der ikke tydeligt er omfattet af brugsbeskrivelsen.

Handelsvirksomheder kan endeligt have andre forpligtelser end som ”distributør”:

  • Importør fra lande udenfor EU.
  • Ejer af recepturer med producenter som underleverandører
  • Neddeling af større volumener af et præparat til mindre volumener
  • Om-mærkning til egne labels

I disse tilfælde vil handelsvirksomheden have behov for meget snart at forberede sig på REACH for enten at få klarhed over disse forpligtelser samt konsekvenserne heraf, eller at kunne manøvrere væk fra disse roller i tide.

3.2 Handelsvirksomheders rolle i lovgivningens 11 års implementeringsperiode

Virksomheder, der ønsker at indlede en proaktiv dialog med leverandørerne om forsyningssikkerhed, sammensætningsoplysninger, forventede yderligere restriktioner for CMR-stoffer mv., vil hurtigt støde ind i en handelsvirksomhed/distributør. Distributøren vil sjældent ligge inde med de ønskede oplysninger, men vil skulle passere spørgsmålene videre til sin leverandør af de pågældende varer. Denne leverandør er i mange tilfælde en virksomhed, der fremstiller præparater, og skal dermed selv lade spørgsmålene gå videre til sin leverandør af de kemiske stoffer, der indgår i præparatet. Der kan være flere led af distributører indblandet. Ovenstående er en simplificeret fremstilling af en ”kæde”, der kan være betydeligt mere kompliceret. En væsentlig forudsætning for at den proaktive danske virksomhed han få kvalificerede svar på relevante spørgsmål indenfor rimelig tid er, at første led, nemlig distributøren, forstår spørgsmålene og den sammenhæng de indgår i – dvs har en god forståelse for kemikalieaktørernes roller og forpligtelser i medfør af REACH. Hvis ikke distributørerne tager aktiv del i den proaktive REACH implementeringen, vil dette led i varekæden hurtigt være en barriere for implementeringen.

I forbindelse med forarbejdet til registrering af kemiske stoffer omfattet af REACH, vil leverandørerne formentlig anmode kunderne om oplysninger vedrørende kundens nuværende brug, anvendt volumen samt de nuværende sikkerhedsforanstaltninger. Leverandøren skal anvende disse spørgsmål i forbindelse med udarbejdelse af sikkerhedsvurdering og sikkerhedsrapport i forbindelse med registreringen. Handelsvirksomheden vil formentlig formidle disse spørgsmål direkte videre til kunden, med mindre handelsvirksomheden ikke ønsker at kunden skal kende navnet på leverandøren (frygt for at blive overflødiggjort). Kunden kan vælge at svare på de stillede spørgsmål for dermed at opnå en bedre sikkerhed for at brugen bliver registreret. En del af spørgsmålene kan være af følsom art i forhold til beskyttelse af kundens procesteknologi og marked. Kunden kan derfor føle sig utryg ved at lade distributøren se oplysningerne, idet distributøren kan have mange virksomheder som kunder, der er direkte konkurrenter til kunden. Med mindre der designes formidlingsmetoder, der beskytter kundens oplysninger (kodning o.a.), vil kunden alene sende fortrolige oplysninger via leverandøren, hvis der er et godt tillidsforhold mellem kunde og leverandør. For handelsvirksomheder, der er i stand til at leve op til en sådan tillid, vil der være mulighed for at opnå større markedsandele. Det kræver bl.a., at handelsvirksomheden kan demonstrere, at den har ”styr på REACH” for dermed at kunne fungere som vejleder for kunden.

Hvis distributørerne skal fatte interesse for REACH, inden REACH er under faktisk implementering, er det vigtigt indledningsvis at forstå distributørernes faktiske rolle i fordeling af kemiske produkter og derefter at forklare distributørerne, hvordan REACH kan påvirke deres marked og hvordan de aktivt kan tage del i REACH implementeringen – en rolle som kan være til deres egen markedsfordel.

 



Version 1.0 Juni 2008, © Miljøstyrelsen.