Forberedelser til REACH og udvikling af relevant kompetence inden for tekstilindustrien

4 Målrettet rådgivning af virksomhederne

Der har i projektet været fokus på at målrette rådgivningen om REACH, således at virksomhedernes konkrete behov for vejledning blev opfyldt og spørgsmål besvaret. Dette er opfyldt gennem tre bilaterale dialogmøder med deltagerne i virksomhederne. Derudover har der været løbende dialog mellem virksomhederne og DHI.

Rådgivningen af virksomhederne var i projektforløbet delt ind i følgende dele:

  1. Dialogmøde 1
  2. Dialogmøde 2
  3. Dialogmøde 3
  4. Løbende dialog mellem virksomhederne og DHI

4.1 Dialogmøde 1

Dagsorden til dialogmøde 1 er vedlagt i bilag C og et eksempel på referat fra dialogmøde 1 er vedlagt i bilag D.

De første virksomhedsbesøg foregik i oktober 2006. De enkelte virksomheder havde forud for mødet udarbejdet en foreløbig liste over anvendte råvarer. Af listen fremgik informationer om navnet på råvaren, leverandøren af den pågældende råvare, hvilken anvendelse råvaren havde i virksomheden, om råvaren havde et sikkerhedsdatablad, samt klassificeringen af råvaren, hvis det var muligt ud fra sikkerhedsdatabladet eller etiketteringen. For de råvarer, hvor det var muligt, blev de enkelte indholdsstoffer identificeret.

Et eksempel på en udfyldt råvareliste er vedlagt i bilag J. Virksomheden og konsulenterne gennemgik listerne og bemærkede, at det også kunne være relevant med andre råvarer end specifikke produktionskemikalier – f.eks. olier til smøring af maskindele.

Ud fra listerne blev råvarerne og deres indholdsstoffer prioriteret. Prioriteringen blev foretaget ud fra kriterier som:

  • Råvarer/indholdsstoffer, der var svære at substituere – fx. visse flammehæmmere, blødgørere og antismudsbehandling. Visse patenterede hjælpestoffer kan det ikke lade sig gøre at substituere.
  • Råvarer/indholdsstoffer, som det tog lang tid at ændre brugen af – fx. farvestoffer, hvor nye farverecepter kræver lang tids indkørsel og i praksis altid giver lidt afvigelser i farven.
  • Råvarer/indholdsstoffer, benyttet uden for EU, da det kan være sværere at skaffe oplysninger om disse.

Der skulle (som oftest) søges efter oplysninger som forbrugt råvare/stof-mængde pr. år og CAS-numre for enkeltstofferne i råvarerne. Virksomhederne skulle skaffe sikkerhedsdatablade for de råvarer, der manglede disse, og forsøge at få flere CAS-numre fra leverandørerne. Konsulenterne supplerede de oftest manglende oplysninger ved at søge på nettet efter sikkerhedsdatablade og oplysninger om specifikke indholdsstoffer.

I et forsøg på at øge sandsynligheden for at få mere konkrete oplysninger fandt alle de medvirkende virksomheder det relevant, at konsulenterne skrev et ’fællesbrev’ til de store producenter af råvarer. I brevet skulle det tilbydes, at leverandørerne kunne give oplysningerne under fortrolighed til konsulenterne, så deres kunder (de deltagende tekstilvirksomheder) ikke så dem. Brevet, der blev sendt til råvareleverandørerne er vedlagt i bilag I.

4.2 Dialogmøde 2

Dagsorden til dialogmøde 2 er vedlagt i bilag E og et eksempel på referat fra dialogmøde 2 er vedlagt i bilag F.

De næste dialogmøder blev afholdt i juni 2007, og siden møderne i oktober 2006 var ’fælles-brevet’ blevet sendt ud til de 48 relevante råvareleverandører. I alt 9 af leverandørerne svarede på brevet (på dette tidspunkt – juni 2007 – havde dog kun 5 svaret), og svarene fordelte sig i følgende grupper, hvor samme leverandør kan optræde i flere af grupperne: 5 svarede med et generelt brev om REACH og hvad de skulle gøre eller agtede at gøre, 4 havde udfyldt vores spørgeskemaer, men ingen havde oplyst yderligere stofnavne eller CAS-numre, 2 ville vende tilbage senere, hvilket ingen af dem i skrivende stund har gjort.

Konsulenterne havde søgt efter CAS-numre og data for de stoffer i råvarerne, hvor der var oplyst et stofnavn men intet CAS-nummer. Virksomhederne havde også søgt efter yderligere oplysninger, og alle de indhentede oplysninger blev løbende tilføjet virksomhedernes oversigt over deres anvendte kemikalier.

Ud fra de givne oplysninger screenede konsulenterne de indholdsstoffer, for hvilke der eksisterede CAS-numre, for om de kunne blive et potentielt problem for virksomhederne – dvs. om stofferne var særligt farlige og kunne risikere at være godkendelsespligtige (komme på Annex XIV). Screeningen klarlagde, hvorvidt stofferne var persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT), meget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB), carcinogene, mutagene og reproduktionstoksiske (CMR) eller hormonforstyrrende. Desuden blev et forventet tidspunkt for registrering under REACH angivet ud fra en estimeret tonnage af stoffet pr. år. Et eksempel på fra en screening er vedlagt i bilag K.

På møderne blev listerne og screeningerne gennemgået, og stoffer med ovenstående egenskaber fremhævet. For produkter, hvor disse stoffer indgik, skulle virksomhederne beregne, om stofferne ville være til stede i det færdige produkt over 0,1%. For nogle råvarer skulle substitution overvejes. Det blev desuden diskuteret, at for visse råvarer havde vi ingen oplysninger, hvilket jo ikke nødvendigvis var det samme som at de var uproblematiske.

4.3 Dialogmøde 3

Dagsorden til dialogmøde 3 er vedlagt i bilag G og et eksempel på referat fra dialogmøde 3 er vedlagt i bilag H.

Denne sidste møderunde foregik i januar 2008. Siden besøgene i juni 2007 havde konsulenterne udarbejdet et informationsark om, hvilke forpligtelser en artikelproducent har under REACH, således at virksomhederne let kunne få et overblik. Denne korte REACH vejledning for artikelproducenter er vedlagt i bilag M.

Konsulenterne og virksomhederne havde igen søgt efter CAS-numre og data for stofferne i råvarerne, og de indhentede oplysninger blev løbende tilføjet virksomhedernes oversigt over deres anvendte kemikalier. For nogle af de tidligere identificerede problematiske stoffer (råvarer, hvor PBT-, vPvB-, CMR- eller hormonforstyrrende stoffer indgik) havde kommunikation med leverandøren vist, at råvaren var blevet eller om kort tid ville blive ændret, idet andre alternativer var blevet fundet eller endelig, at arbejdet med at finde alternativer var påbegyndt. Endnu en screening af stofferne var blevet foretaget, og resultaterne blev gennemgået på mødet.

I de tilfælde, hvor der kunne blive tale om at et stof med sundheds- og eller miljøskadelige egenskaber, indgik med over 0,1% i den færdige råvare, blev eksempler på indhold af informationstekst og informationsmetode diskuteret.

Tilsvarende blev det gennemgået, hvad en eventuel anmeldelse til kenmikalieagenturet skulle indeholde, hvis et stof med ovenstående egenskaber indgik med over 0,1% i slutproduktet og samtidig blev anvendt i mængder over 1 ton om året.

For at virksomhederne fremover selv kan screene deres stoffer for potentielle miljø- og sundhedsskadelige effekter (PBT, vPvB, CMR eller hormonforstyrrende), gennemgik konsulenterne det udviklede screeningsværktøj på mødet. Manual til REACH Screeningsprogram er vedlagt i bilag L.

For at forberede virksomhederne på eventuelle fremtidige eksponeringsscenarier fra deres leverandører, gennemgik konsulenterne et eksempel på et eksponeringsscenarie fra REACH Implementation Project RIP 3.2-2 (der i mellemtiden er offentliggjort som ECHA’s Guidance on Information Requirements and Chemical Safety Assessment).

Sluttelig blev det diskutere,t om virksomhederne følte sig klar til selv at håndtere deres forpligtelser under REACH. I de tilfælde, hvor der var et par spørgsmål til repetition, blev det atter gennemgået og fortalt, hvor informationen var at finde, således at virksomheden selv kunne opsøge informationerne i fremtiden.

4.4 Løbende dialog

Der har i projektperioden løbende været telefonisk kontakt og e-mail korrespondance mellem konsulenterne og virksomhederne. Konsulenterne har opfordret virksomhederne til at tage kontakt i tilfælde af spørgsmål, og virksomhederne har benyttet sig af denne mulighed i meget varierende omfang. Et par af virksomhederne har kontaktet konsulenterne flere gange og andre slet ikke. De virksomheder, der har kontaktet konsulenterne, har primært ønsket at få afklaret specifikke problemstillinger, der er dukket op under og efter virksomhedens forberedende arbejde med REACH – med hovedvægten lagt på kommunikation i leverandørkæden.

4.5 Output af målrettet rådgivning

Tilbagemeldingerne fra virksomhederne omkring den målrettede rådgivning har været positive. Alle virksomhederne gav udtryk for at have haft stort udbytte af det indledende dialogmøde, der har bidraget til et overblik over REACH-lovgivningen og virksomhedens konkrete forpligtelser. Det var den konkrete målrettede rådgivning til den enkelte virksomhed, der fik mest positiv kritik.

Ved alle dialogmøderne blev der fokuseret på, om virksomhederne stadig syntes det var helt tydeligt, hvad der indtil nu var sket i projektet, og hvordan det videre projektforløb var, således at virksomhederne blev bedst muligt udrustet til selv at håndtere deres forpligtelser under REACH.

Ved det afsluttende dialogmøde var fokus ikke udelukkende på de konkrete kemikalier og deres videre forløb, men også på hvorvidt virksomhederne følte sig rustet til at håndtere ændringer i kemikalierne i forhold til REACH-reguleringen. Alle udtrykte, at de var klar over, hvad de skulle gøre.

 



Version 1.0 Maj 2009, © Miljøstyrelsen.