Forberedelser til REACH og udvikling af relevant kompetence inden for tekstilindustrien

3 Introduktionsseminar

Som introduktion til projektet blev der den 9. oktober 2006 afholdt et heldagsintroduktionsseminar hos Dansk Textil & Beklædning i Herning. Seminaret var et kick-off møde for projektet, som havde til formål, gennem indlæg og diskussioner, at belyse forskellige sider af REACH og de medfølgende krav til tekstilindustrien. Desuden gav denne første dialog mulighed for at identificere virksomhedernes behov og få input til projektet, så det kunne gennemføres så målrettet som muligt.

Programmet og deltagerlisten for seminaret er vedlagt i bilag A. Overheads fra introduktionsseminaret er vedlagt i bilag B.

3.1 Introduktion til projektet

Deltagerne blev indledningsvist introduceret til projektets mål og aktiviteter, men seminaret blev herudover også anvendt som en lejlighed til en fælles diskussion af forventninger til deltagerne i projektet for at sikre gennemførelsen af de planlagte aktiviteter og tilpasse aktiviteter til virksomhedernes behov.

3.2 Introduktion til REACH

Gennem præsentationer og diskussioner på seminaret blev deltagerne opdateret om de væsentligste krav under REACH og lovgivningens umiddelbare konsekvenser, fx.:

  • Status på REACH
  • REACH aktør-roller relevante for virksomhederne
  • Krav der stilles til virksomhederne
  • Kommunikation med leverandører og kunder
  • Status for de tekniske vejledninger (REACH Implementation Projects, RIPs)
  • Konsekvenser af virksomhedernes rolle som downstream-brugere af kemikalier
  • Konsekvenser for virksomhederne som artikelproducenter/importører

For flertallet deltagerne var REACH noget helt nyt, og der blev derfor lagt vægt på at skabe et overblik. Der var naturligt nok meget interesse omkring hvilke krav, REACH stiller til virksomhederne, hvorfor dette punkt blev prioriteret højt.

3.3 Output af introduktionsseminar

Ved introduktionsseminaret udtrykte flere af deltagerne bekymring og forvirring omkring den nye lovgivning og manglede i mange tilfælde overblik over, hvad REACH i praksis vil betyde for virksomheden. Denne reaktion bekræftede projektets relevans og nødvendigheden af den grundigere dialog med hver af virksomhederne omkring, hvad REACH betyder for netop deres virksomhed. Introduktionsseminaret gav (for de fleste) en første introduktion til REACH og de vigtigste aspekter af lovgivningen. Dette skabte et udgangspunkt for den videre dialog omkring REACH i virksomhederne. Virksomhedernes vigtigste udbytte af introduktionsseminaret vurderes at være:

  • Øget opmærksomhed og bevidstgørelse hos virksomhederne om REACH (afklaring af begreber, fortolkninger og forpligtelser)
  • Deltagerne blev præsenteret for projektet og fik mulighed for at komme med input til projektforløbet

 



Version 1.0 Maj 2009, © Miljøstyrelsen.