Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 3, 2009 Dialogbaseret miljøsamarbejde, regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og nye tilsynstrukturer efter kommunalreformenIndholdsfortegnelse
Bilag A Programmer for tre faglige arrangementer Bilag B Handlingsplan for Key2Green 2008 ForordI denne rapport beskrives projektet ” Fastholdelse og videreudvikling af det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem de regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og de nye tilsynsstrukturer efter kommunalreformen”, som de regionale miljønetværk og Key2Green gennemførte i perioden 12. december 2006 til 08. august 2008, og projektets resultater. Følgende regionale miljønetværk har medvirket i projektet: Green Network Fredericia august 2008 Sammenfatning og konklusionerForankring af det dialogbaserede miljøsamarbejde i stat og kommune efter strukturreformen? Hensigten med projektet ”Fastholdelse og videreudvikling af det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem de regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og de nye tilsynsstrukturer efter kommunalreformen”, var at belyse mulighederne for at fortsætte det frivillige dialogbaserede samarbejde efter strukturreformen. Projektet har tydeliggjort de organisatoriske forskelle mellem de regionale miljønetværk, og den afgørende betydning en solid kommunal forankring har for det dialogbaserede miljøsamarbejde. Projektet har også belyst, at trods meget stor velvilje, så har de nyetablerede statslige miljøcentre med ansvar for industritilsyn, været meget pressede ressourcemæssigt. Der har derfor reelt kun været meget begrænsede ressourcer til at indgå i det dialogbaserede miljøsamarbejde på lokalt plan. Dette gælder også delvist i kommunerne, som også er belastede ressourcemæssigt. Baggrund og formål I forbindelse med den strukturreform, som bl.a. betød at amterne blev nedlagt ved udgangen af 2006, blev tilsynet med en række virksomheder overdraget fra amterne til de nye statslige miljøcentre. En række af disse virksomheder, havde som medlemmer af regionale miljønetværk, gennem en årrække opbygget erfaringer med det dialogbaserede tilsynsarbejde. For at fastholde og videreføre de erfaringer og samarbejdsrelationer med det dialogbaserede samarbejde, der gennem årene var udviklet mellem virksomhederne og myndighederne, gennemførte Key2Green og de regionale miljønetværk i perioden marts 2007 til august 2008, projektet ”Fastholdelse og videreudvikling af det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem de regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og de nye tilsynsstrukturer efter kommunalreformen”, med støtte fra Miljøstyrelsen. Der blev formuleret fire formål for projektet:
Projektet Under projektet blev en række faglige arrangementer forberedt og gennemført i samarbejde med medarbejdere fra de tre statslige Miljøcentre med ansvar for industritilsyn, nemlig Roskilde, Odense og Århus. En opsamlende workshop blev afholdt og Key2Greens hjemmeside blev gennemgribende opdateret. Hovedkonklusioner I løbet af projektet ”Fastholdelse og videreudvikling af det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem de regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og de nye tilsynsstrukturer efter kommunalreformen”, gennemførte de regionale miljønetværk 3 faglige arrangementer i samarbejde med de tre statslige miljøcentre, med ansvar for industritilsyn, Roskilde, Odense og Århus. Hensigten var at belyse mulighederne for at fortsætte det frivillige dialogbaserede samarbejde efter strukturreformen. I løbet af projektet blev det klart, at i fem af de ni eksisterende regionale miljønetværk, var det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem virksomheder og kommunerne, så solidt forankret i medlemskommunerne, at samarbejdet er fortsat, og i to tilfælde (Københavns Miljønetværk og Green Network) ligefrem styrket. I de fire netværk i Region Syddanmark er miljøredegørelsesarbejdet solidt forankret især mellem virksomhederne og kommunernes miljøafdelinger. Her er det dels lykkedes at etablere et samarbejde med Miljøcenter Odense, dels gennem Region Syddanmark at sikre betydelige midler til det fortsatte samarbejde. Tre ud af de øvrige regionale miljønetværk eksisterer fortsat, men på et usikkert grundlag, og med betydeligt færre ressourcer til rådighed end de fem ovennævnte netværk. Et sidste netværk, MILSAM, er et rent kommunal netværk, og fortsætter uændret. Projektet har tydeliggjort de organisatoriske forskelle mellem de regionale miljønetværk, og ikke mindst den afgørende betydning en solid kommunal forankring har for det dialogbaserede miljøsamarbejde. Udfordringen for de enkelte netværk i forhold til at fastholde eller udvikle den kommunale forankring, bliver ikke mindre af, at den kommunale verden, ifølge sagens natur, også har været stærkt påvirket af strukturreformen. Projektet har også belyst, at trods meget stor velvilje, så har de nyetablerede statslige miljøcentre også været meget pressede ressourcemæssigt, og der har kun været meget begrænsede ressourcer til rådighed for det dialogbaserede samarbejde udover det absolut nødvendige for at kunne fortsætte med miljøredegørelseskonceptet. De organisatoriske forskelle mellem landsdelenes netværk har dog også haft en ret afgørende betydning for muligheden for at etablere samarbejde med det enkelte statslige miljøcenter – med det bedste match imellem Miljøcenter Odense og de fire netværk i Region Syddanmark. Hvor det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem virksomheder og myndigheder således tidligere i væsentlig grad var båret af både amter og kommuner, er det i dag i praksis båret af kommuner – såvel økonomisk som handlingsunderstøttende. Det har medført en større spredning i de lokale miljønetværks styrke og organisering, og samlet set svækket et landsdækkende tilbud om privat-offentligt miljøsamarbejde. De private parter oplever således – med enkelte regionale undtagelser - i disse år en svækkelse af tilbuddet om det dialogbaserede miljøsamarbejde, hvilket skaber undren og frustration i en tid hvor både markedet og den danske regering opfordrer til bæredygtig og ansvarlig produktion. Summary and ConclusionsAnchoring of the dialogue-based environmental collaboration between the state and municipal bodies after the structural reform? The purpose of the “Maintenance and Further Development of the Dialogue-Based Environmental Collaboration between the Regional Environmental Networks Organised under Key2Green and the New Inspection Structures after the Municipal Reform” project was to highlight the opportunities for continuing the voluntary dialogue-based collaboration after the structural reform. The project has elucidated the organisational differences between the regional environmental networks and the crucial significance of solid municipal anchoring for dialogue-based environmental collaboration. The project has also elucidated that despite considerable good will, the resources of the newly established environmental centres with responsibility for conducting industry inspections are significantly stretched. Consequently, there have realistically been only very limited resources available to invest into dialogue-based environmental collaboration on a local level. This also applies, in part, to the municipalities whose resources are stretched, as well. Background and objectives In connection with the structural reform, which, among other things, meant that the counties were dissolved by the end of 2006, the responsibility for inspection of a number of companies was transferred from the counties to the new state environmental centres. A number of these companies had for many years, as members of the regional environmental network, accumulated experience from dialogue-based inspection work. To maintain and further develop these experiences and cooperative relationships through the dialogue-based collaboration that was developed over the years between the companies and the authorities, Key2Green implemented together with the regional environmental network a project called ”Maintenance and Further Development of the Dialogue-Based Environmental Collaboration between the Regional Environmental Networks Organised under Key2Green and the New Inspection Structures after the Municipal Reform” with support from the Danish Environmental Protection Agency in the period from March 2007 to August 2008. Four objectives were formulated for the project:
The project During the course of the project, a number of professional arrangements were prepared and carried out in cooperation with the employees from the three state environmental centres responsible for conducting industry inspections, namely Roskilde, Odense and Aarhus. A follow-up workshop was held and Key2Green’s website was thoroughly updated. Principal conclusions In the course of the ”Maintenance and Further Development of the Dialogue-Based Environmental Collaboration between the Regional Environmental Networks Organised under Key2Green and the New Inspection Structures after the Municipal Reform” project, the regional networks carried out 3 professional arrangements in cooperation with the three state environmental centres with responsibility for conducting industry inspections, Roskilde, Odense and Aarhus. The purpose was to elucidate the opportunities for continuing the voluntary dialogue-based collaboration after the structure reform. During the course of the project, it became evident that in five of the nine existing regional networks, dialogue-based environmental collaboration between companies and municipalities appeared so solidly anchored in the member municipalities that the collaboration has continued and in two cases (Copenhagen Environmental Network and Green Network), it has actually been strengthened. In the four networks in Region Syddanmark (Region of Southern Denmark), the environmental reporting work is solidly anchored, especially between the companies and the environmental departments in the municipalities. A collaboration with Miljøcenter Odense (Odense Environmental Centre) was successfully established and significant resources to continue the collaboration were secured through Region Syddanmark (Region of Southern Denmark). Three of the other regional environmental networks still exist, but on an uncertain basis, and with significantly fewer resources available than the five networks mentioned above. The final network, MILSAM, is a purely municipal network, and continues unchanged. The project has highlighted the organisational differences between the regional environmental networks and, in particular, the decisive significance of solid municipal anchoring for dialogue-based environmental collaboration. The challenge to the individual networks with regard to maintaining and developing the municipal anchoring will not diminish as a result of the significant influence of the structural reform on that the municipal world. The project has also illustrated that despite considerable good will, the resources of the newly established state environmental centres have also been under considerable pressure, and there have only been very limited resources available for dialogue-based collaboration apart from the absolute essentials to continue with the environmental reporting concept. The organisational differences between the provincial networks have, however, also had quite decisive significance for the possibility to establish cooperation with the individual state environmental centre – with the best match being between Miljøcenter Odense (Odense Environmental Centre) and the four networks in Region Syddanmark (Region of Southern Denmark). Whereas dialogue-based environmental collaboration between companies and the authorities previously used to be supported to a considerable degree by both counties and municipalities, it is in practice supported only by municipalities nowadays – both economically and in terms of support for activities. This has led to greater diffusion of the power and organisation of the local environmental networks and has largely weakened the nationwide offer for private – public environmental collaboration. Accordingly, the private sector experiences – with a few local exceptions – that the offer for dialogue-based environmental collaboration will be weakened in the coming years, which will generate confusion and frustration, at a time when the Danish government is encouraging sustainable and responsible production. 1 HovedrapportI forbindelse med den strukturreform, som bl.a. betød at amterne blev nedlagt med udgangen af 2006, blev tilsynet med en række virksomheder overdraget fra amterne til de nye statslige miljøcentre. En række af disse virksomheder havde som medlemmer af regionale miljønetværk gennem en årrække opbygget erfaringer med det dialogbaserede tilsynsarbejde. For at fastholde og videreføre de erfaringer og samarbejdsrelationer med det dialogbaserede samarbejde, der gennem årene var udviklet mellem virksomhederne og myndighederne, gennemførte Key2Green og de regionale miljønetværk i perioden marts 2007 til august 2008, projektet ”Fastholdelse og videreudvikling af det dialogbaserede miljøsamarbejde mellem de regionale miljønetværk organiseret i Key2Green og de nye tilsynsstrukturer efter kommunalreformen”, med støtte fra Miljøstyrelsen. 1.2 Projektets formålDer blev formuleret fire formål for projektet:
1.2 Projektets aktiviteterFor at understøtte projektets formål, blev følgende aktiviteter planlagt:
1.2 Projektets planlagte resultaterProjektets planlagte resultater var følgende:
2 AktiviteterI det følgende kapital gennemgås projektets aktiviteter. 2.1 Formidling af erfaringer og værktøjerFormidlingen vedrørende erfaringer og værktøjer omfatter aktiviteterne 1, 2 og 3. De konkrete aktiviteter lå inden for den ramme, som blev aftalt på et indledende møde med to af de tre de nyudnævnte direktører fra de tre nye statslige miljøcentre med industritilsyn, d.v.s. Roskilde, Odense og Århus, som fandt sted allerede i 2006. I region Syd og region Sjælland, blev den overordnede ramme for formidlingen af erfaringer og værktøjer, nærmere præciseret i et samarbejde mellem de enkelte miljøcentre, og de miljønetværk, der har medlemmer i det område der tilsynsmæssigt dækkes af henholdsvis Miljøcenter Odense og Miljøcenter Roskilde. I forhold til region Midtjylland og Miljøcenter Århus, spillede Key2Green en større rolle, fordi ønsket fra Miljøcenter Århus var et møde med fokus på Key2Greens kemikaliestyringsarbejde og KEMIguiden. Af hensyn til de nyetablerede Miljøcentre, blev møder først afholdt i anden halvdel af 2007. Møderne fandt sted som følger: 25.06.07 Miljøcenter Odense Formidlingen af værktøjer og erfaringer, tog således sit afsæt i de lokale netværk og de konkrete ønsker fra de tre involverede miljøcentre. Indholdet af de enkelte møder blev dermed temmelig forskelligt, hvilket fremgår af programmerne for de tre faglige arrangementer . 2.2 Fornyelse af www.key2green.dkMed henblik på at gøre det nemmere og mere synligt for alle med interesse for netværksarbejdet, blev Key2Greens hjemmeside www.key2green.dk i løbet af foråret 2008 gennemgribende fornyet. 2.2.1. Fælles workshopDen 11. december 2007, blev der afholdt en fælles workshop, med deltagelse af koordinatorer og Key2Greens rådsmedlemmer. Hovedformålet med workshoppen var dels at gøre status over de enkelte netværkssituation efter strukturreformen, de første erfaringer med samarbejde med de nye samarbejdsmuligheder i forhold til de statslige miljøcentre og regionerne, samt identificere den fremtidige kurs. 2.2.2. Støtte til udvikling af nye netværkDet var forudset at der i kølvandet på strukturreformen ville opstå oplagte muligheder for at danne nye netværk, enten aktivt eller proaktivt. Evt. støtte skulle tage form af et skræddersyet tilbud om gennemgang af de metoder og værktøjer som eksisterende netværk benytter sig af. 3 Resultater
I det følgende kapitel gennemgås projektets resultater 3.1. Formidling af erfaringer og værktøjerDe tre møder der blev holdt med de tre statslige miljøcentre, Roskilde, Odense og Århus, var hovedsageligt arrangeret med udgangspunkt dels i de ønsker som de forskellige centre havde tilkendegivet, dels med udgangspunkt i det som de respektive miljønetværk ønskede at formidle, og netværkenes forskellige karakter. De konkrete programmer er vedlagt som (Bilag A) 3.1.1. Statens Miljøcenter Odense den 25. juni 2007Her deltog i alt 4 miljønetværk (Green Network, MiljøForum Fyn, Miljønetværk Syd og Grønt Netværk Sønderjylland), sammen med ansatte fra Statens Miljøcenter Odense. Der deltog også en privat medlems virksomhed. Fokus var på værdien af redegørelsesarbejdet – hvad får myndighederne ud af det og hvad får virksomhederne ud af det? De fire netværk i region Syd Danmark blev introduceret, og en virksomhed præsenterede sine – meget positive – erfaringer med redegørelsesarbejdet. Endelig blev netværkenes fælles kriterier for vurdering af en redegørelse gennemgået – her med fokus på relationen mellem de grønne regnskaber og redegørelseskonceptet. Det blev således søgt illustreret at det for den enkelte sagsbehandler ikke behøver betyde dobbeltarbejde, at forholde sig til en miljøredegørelse. Mødet havde bl.a. den effekt at Miljøcenter Odense overfor de fire syddanske netværk erklærede at, Miljøcenter Odense gerne vil komme med udtalelser til miljøredegørelser, men at de ikke kan komme med differentierede udtalelser til de enkelte netværk. I forhold til det mere vidtgående engagement i redegørelsesarbejdet som amterne tidligere bidrog med, vil Miljøcenter Odense begrænse sig til at forholde sig til redegørelserne på følgende punkter:
Herudover har Miljøcenter Odenses direktør engageret sig i bestyrelserne for flere af netværkene i region Syd, hvilket opleves som yderst positivt, og der er deltagelse på kontorchefniveau i koordinationsgruppe i et enkelt netværk. 3.1.2. Statens Miljøcenter Roskilde den 21. september 2007I dette møde deltog interesserede kommunale sagsbehandlere fra en række sjællandske kommuner samt enkelte medarbejdere fra Roskilde Miljøcenter, og de tre netværk Københavns Miljønetværk, Netværk for grøn erhvervsudvikling i Storstrøm og MILSAM. Mødet havde fokus på hvordan netværkssamarbejdet kan reducere mængden af tungt tilsynsarbejde, og også her præsenterede en virksomhed sine – positive erfaringer – med netværksarbejdet. Fokus var specielt på den fordel miljøsagsbehandlerne kunne have af at arbejde med KEMIguiden i deres miljøsagsarbejde, og i forhold til at komme i dialog med virksomhederne. Mødet afspejlede i høj grad hvor forskellige netværkene er både på landsplan og ikke mindst på Sjælland: Københavns Miljønetværk er solidt forankret i Københavns Kommune, er kommet godt igennem strukturreformen, og nyder ikke mindst stor politisk opbakning fra Miljøborgmester Klaus Bondam. Københavns Miljønetværk har et begrænset antal virksomheder (6-7) , der mister kommunen som tilsynsmyndigheder, og får Miljøcenter Roskilde som myndighed. Netværk for grøn erhvervsudvikling i Storstrøm, er blevet hårdt ramt af strukturreformen. Fra at have 1- 1½ årsværk forankret hos 1-3 medarbejdere i amtet, har netværket ca. 0,10 årsværk forankret i Næstved Kommune. Netværket har introduceret miljøredegørelsesarbejdet med succes, men det har været en ny øvelse, som endnu ikke er fuldstændig forankret – heller ikke hos medlemsvirksomhederne. Næstved Kommune er imidlertid fast besluttet på at forsøge at videreføre netværkssamarbejdet. Dette vanskeliggøres dog i høj grad af, at det konkret afhænger af en person, som også er ansat som sagsbehandler i teknik og miljø, og derfor indgår i det almindelige tilsynsarbejde og de forpligtelser, dette indebærer. Med andre ord; det kan være vanskeligt at skaffe tid og ressourcer til at genetablere netværket, når man er kollega i en afdeling, hvor der generelt er store sagsmængder der skal behandles. Nuværende fokus i netværket er den fortsatte brug af KEMIguiden, som redskab til dialog med virksomhederne, og at bevare den tætte tilknytning til de øvrige netværk. Den bedste måde at støtte Næstved Kommune i sine bestræbelser på, at få genetableret netværket, ville være f.eks at frikøbe personressourcer, til at arbejde koncentreret med genetableringen af netværket i en periode. MILSAM er en 3. type netværk, der består udelukkende af kommunale sagsbehandlere i det tidligere Frederiksborg Amt. MILSAM er især gået ind i miljønetværkssamarbejdet, p.g.a. MILSAMs interesse for kemikaliestyring, og behovet for at udvikle værktøjer der kan lette samarbejdet mellem sagsbehandlere og virksomheder, f.eks i forbindelse med spildevandsgodkendelser. På denne meget forskelligartede baggrund, er det ikke lykkedes at skabe noget konkret samarbejde med Roskilde Miljøcenter. Til gengæld er den interesse der blevet udvist fra de sjællandske kommuners side, det der bygges videre på i samarbejdet med Københavns Miljønetværk og Steen og Strøm. Dette beskrives nærmere under støtte til dannelsen af netværk. 3.1.3. Statens Miljøcenter Århus den 3. december 2007Det tog lang tid, før Statens Miljøcenter Århus var parat til at engagere sig i et fælles fagligt arrangement. Først mod årets slutning lykkedes det. Mødet blev forberedt i et samarbejde mellem de involverede netværk; Miljøforum Nordjylland, Miljøforum Midtjylland og Green Network. I selve mødet deltog medarbejdere ved Statens Miljøcenter, Miljøforum Nordjylland, Miljøforum Midtjylland, Miljønetværk Syd. Statens Miljøcenter Århus havde ønsket et møde med fokus på kemikaliestyring – for viderekomne. For at imødekomme dette ønske, deltog tovholder på Key2Greens KEMIguide, Sonja Knudsen fra Miljønetværk Syd, Esbjerg Kommune og Lise Emmy Møller, projektansat i Key2Green med speciale i REACH, i mødet. Det var et fagligt meget tilfredsstillende møde, som også nåede at introducere den strategiske miljødialog som metode. Samarbejdet har dog ikke udviklet sig videre herfra. På forespørgslen om interesse for et projekt om substitution af uønskede stoffer i industrispildevand, har Miljøcenter Århus tilkendegivet, at de ikke har ressourcer til at indgå i yderligere samarbejde. Men også i forhold til Miljøcenter Århus, spiller den noget sammensatte gruppe af netværk en stor rolle, i forhold til at skabe grundlag for et systematisk samarbejde med statens miljøcentre. Miljøforum Nordjylland er et nyetableret netværk, som er funderet i regionen og væksthus Nordjylland og Ålborg Universitet. Netværket har endnu ikke erfaring med miljøredegørelser, men har tæt samarbejde med en række nordjydske kommuner bl.a. Ålborg kommune, som kunne betyde at der på sigt etableres et samarbejde om miljøredegørelser. Miljøforum Midtjylland er meget påvirket af kommunalreformen, og har ikke længere et sekretariat. Derimod har netværket en meget hårdt arbejdende bestyrelse. En række kommuner deltager, men dog kun med begrænsede ressourcer i form af personale og økonomi. Netværket har tidligere gennemført et projekt med henblik på at introducere redegørelseskonceptet, men det er dog ikke lykkedes at få konceptet forankret. Green Network har medlemmer, der har fået Miljøcenter Århus, som tilsynsmyndighed. Miljøcenter Århus har tilkendegivet at også Miljøcenter Århus vil kommentere på miljøredegørelser på samme måde som Miljøcenter Odense. Green Network har rent faktisk mistet et mangeårigt medlem, som oplevede at statens miljøcenter i Århus ikke ønskede at engagere sig i en fremadrette dialog med virksomheden, og ikke i praksis var indstillet på at forholde sig til virksomhedens redegørelsesarbejde, 3.1.4. Fornyelse af www.key2green.dkPå baggrund af den workshop, der blev afholdt d. 11. december 2007, blev revisionen af Key2Greens hjemmeside gennemført med fokus på det der blandt netværkene opfattes, som Key2Greens kernekompetencer:
Der er blevet lagt vægt på at fremhæve de særlige værktøjer som er unikke for netværkssamarbejdet, og på at synliggøre netværkene, hvilket er gjort gennem et kort. Den fornyede hjemmeside kan ses på www.key2green.dk 3.1.5. Fælles WorkshopDen 11. december 2007, afholdtes en fællesworkshop, med det formål at gøre status over netværkenes position efter strukturereformen, erfaringerne med samarbejdet med de statslige miljøcentre, og at udvikle en handlingsplan for det fremadrettede arbejde. I workshoppen deltog miljønetværkenes koordinatorer og Key2Greens rådsmedlemmer. Status for netværkene var pr. 11. december 2007, som følger:
Efter den fælles workshop, fik de fire netværk i Region Syd, tilsagn om en stor fireårig bevilling på i alt 13,2 mio med støtte fra EU's regionalfond og Region Syddanmark. Formålet med projektet er at markedsføre netværkene og hverve flere medlemmer, sikre forankringen af miljødialogen hos myndighederne, arbejde med miljøredegørelser og sikre videndeling og kompetenceudvikling. De fire netværk i region syd har yderligere søgt Region Syddanmark om midler til at videreudvikle de metoder der ligger i miljøredegørelsen til at nedbringe energiforbruget og dermed klimapåvirkningen. Der er endnu ikke svar på denne ansøgning. 3.1.6. Konklusion på samarbejdsrelationerPå baggrund af netværkenes tilbagemeldinger er det helt tydeligt at den vigtigste samarbejdspartner for netværkene nu er kommunerne. Som samarbejdspartner er de fleste kommuner selv meget påvirkede af kommunalreformen, og afhængigt af hvor rodfæstet netværksarbejdet er, er det meget forskelligt hvor stærkt/svagt netværkssamarbejdet står på landsplan. De statslige miljøcentre er kommet med positive tilkendegivelser i forhold til netværksarbejdet. Men man kan også konstatere, at der er meget begrænsede ressourcer til i praksis at gennemfør det dialogbaserede miljøsamarbejde, hvilket flere af de virksomheder, der er medlemmer i de regionale miljønetværk, og som har fået de statslige miljøcentre som tilsynsmyndighed, også har bemærket. For de fire netværk i region Syd, er det lykkedes at skaffe ikke ubetydelige midler via Regionen til det fortsatte arbejde. Det er indtil videre ikke lykkedes for nogen af de andre netværk. Samlet set tegner der sig et billede af en gruppe netværk, bestående af Københavns Miljønetværk og de fire netværk i Region Syd, som alle har klaret sig meget godt eller godt igennem strukturreformen. Det karakteriske for denne gruppe, er at det er de ældste netværk, med den bedste kommunale forankring, og hvor miljøredegørelsesarbejdet er godt forankret. Denne gruppe af netværk, har udover stærk kommunal forankring, også formået at skabe tilstrækkelige samarbejdsrelationer med de statslige miljøcentre, og for de fire syddanske netværks vedkommende, også stor økonomisk opbakning fra regionen. En anden gruppe af netværk, bestående af Miljøforum Nordjylland, Miljøforum Midtjylland og Netværk for grøn erhvervsudvikling i Storstrøm/Sjælland/Næstved, fortsætter indtil videre på et usikkert grundlag, alle med en forskellig organisatorisk forankring, væsentligt dårligere økonomi og væsentlige dårligere bemanding, sammenlignet med den førstnævnte gruppe. Foreløbigt er det netværkenes ønske at alle indgår i det fælles arbejde i Key2Green, på lige vilkår – også økonomisk. Men man kan frygte, at de forskellige og ret usikre vilkår, under hvilke næsten halvdelen af netværkene opererer, på længere sigt, kan betyde at grundlaget for det fælles arbejde vil blive eroderet, eller økonomisk umuliggjort. 3.1.7. HandlingsplanMed udgangspunkt i den fælles workshops konklusioner, ønsker netværkene at der skal fokuseres på følgende: Key2Green skal have fokus på tre kerneområder: KEMIguiden, netværksarbejdet og miljøredegørelsen (i prioriteret rækkefølge) på disse områder må ambitionsniveauet gerne være verdensklasse! Key2Green skal søge ekstern finansiering inden for kemikaliestyring og REACH arbejdet, den sociale dimension af bæredygtighedsarbejdet, klima, internationalisering, grønne indkøb og affald. På et ekstraordinært rådsmøde den 30. juni, blev forskellige muligheder i forhold til CSR bl.a. drøftet. Der er dog bred enighed blandt netværkene i at fastholde den ovennævnte prioritering. (Handlingsplanen er vedlagt som bilag B) 3.1.8. Støtte til udvikling af netværkDe behov og muligheder for udvikling af netværk, som den fælles workshop pegede på, bestod først og fremmest i at sikre alle netværk en god kommunal forankring. Kontakten til det kommunale område, ligger uden for Key2Greens aftalte indsatsområde, og er derfor helt overladt til det enkelte netværk. Signalerne fra de statslige miljøcenter har indtil videre – med undtagelse af Mijøcenter Odense – været, at på grund af ressourcemangel, er centrene 100% koncentrerede om det lovpligtige arbejde, og der er ingen ressourcer til det frivillige dialogbaserede samarbejde. Miljøcenter Odense har dog inviteret netværkene med i en ansøgning til EU. Efter de indledende kontakter, har dette initiativ dog foreløbigt ikke materialiseret sig. Der er behov for en grundlæggende diskussion af hvordan staten på længere sigt – gennem både Miljøministeriet/styrelsen og de statslige miljøcentre - bidrager til det dialogbaserede samarbejde. Key2Green har derfor taget kontakt til Miljøminister Troels Lund Poulsen, og der er aftalt et mød den 23. september 2008 bl.a. med dette formål. Der er behov for at yderligere at identificere hvordan de danske miljønetværk kommer videre på nationalt plan med det dialogbaserede samarbejde, på baggrund af netværkenes meget forskellige situation, og organisatoriske forankring. Der er planlagt et møde primo september 2008, som skal komme med forslag til dette. Med udgangspunkt i de fire netværk i region syds ansøgning til regionen, har Key2Green spillet en rolle i forhold til dels at formidle indholdet i denne ansøgning, dels at undersøge om der kunne støttes op om lignende projekter i de øvrige regioner i samarbejde med de relevante netværk. Disse bestræbelser har foreløbigt ikke båret frugt. Derimod har der gennem et stykke tid været forskellige interessetilkendegivelser fra flere forskellige kommuner rundt om København. Der deltog f.eks en række kommuner i det møde der blev arrangeret i Roskilde d. 21. september. Kommunernes spirende interesse falder sammen med at et – lidt uventet – men meget interessant aktør har meldt sig på banen, nemlig den norske koncern Steen og Strøm¹. Steen og Strøm ejer mange indkøbscentre i norden, og i Danmark bl.a. Fields og 16 andre indkøbscentre rundt om i Danmark. Steen og Strøm har en meget ambitiøs politik, og har bl.a. besluttet at de ønsker at certificere deres indkøbscentre efter miljøredegørelsesmodellen. På sigt er det er stærkt ønske for koncernen at der kommer ens vilkår i Norden. Steen og Strøm har meldt sig ind i Københavns Miljønetværk og Key2Green, og udarbejdet sin første miljøredegørelse for Fields. Samtidigt er der udarbejdet et udkast til en henvendelse til borgmestrene i de sjællandske kommuner, hvor Steen og Strøm har indkøbscentre, med et tilbud til kommunen om at indgå i et strategisk samarbejde med Steen og Strøm om Grønne indkøbscentre. Denne proces understøttes af et fælles nordisk projekt på tværs af de miljønetværk der findes i norden, hvor Key2Green også har deltaget. Det er planen at afrapportere Steen og Strøms foreløbige erfaringer med de forskellige nordiske netværksmodeller i forbindelse med den nordiske bæredygtighedskonference d. 14-16.september 2008 i Odense. [1] Steen og Strøm blev solgt i juli måned 2008 – så vidt vides til en Fransk-Hollandsk kapitalfond. De foreløbige signaler fra ledelsen, tyder dog på at virksomheden fortsætter sit engagement som hidtil. Bilag A Programmer for tre faglige arrangementerKlik her for at se programmerne for de tre faglige arrangementer Bilag B Handlingsplan for Key2Green 2008Key2Green Baggrund: Udgangspunktet for formuleringen af Key2Greens handlingsplan for 2008, er dels den langsigtede (10 år) vision, og de tilhørende strategier, der blev vedtaget i 2006: Key2Green skal i løbet af de næste 10 år:
Efter strukturreformen, som blev gennemført ved årsskiftet 2006/2007, var der et naturligt behov for at samle op og operationalisere yderligere i forhold til den vedtagne vision og dertil hørende strategier. Der blev derfor gennemført en workshop i december 2008 for Key2Greens rådsmedlemmer. Workshoppen havde overvejende fokus på den del af Key2Greens vision, der handler om at udbygge den fælles platform for samarbejde og udvikling mellem de regionale miljønetværk. Workshoppen konkluderede at: Key2Green skal have fokus på 3 kerneområder, hvor ambitionsniveauet gerne må være at kunne sætte en europæisk standard, eller endnu bedre være i verdensklasse! Her skal vores fælles kompetencer og værktøjer være i top!! Kerneområderne skal så vidt muligt kunne dækkes inden for rammen af kontingenterne. De tre kerneområder er i prioriteret rækkefølge: KEMIguiden Udover de tre kerneområder, som skal drives inden for rammerne af kontingentet, er der en række udviklingsområder, som kan igangsættes i det omfang, der kan skaffes finansiering. De tre højst prioriterede udviklingsområder er – i prioriteret rækkefølge: Kemikaliestyring og REACH arbejdet (Den sociale dimension og virksomhedernes klimapåvirkning er lige højt prioriteret) I 2008 er der fokus på udvikling af et spildevandsmodul til KEMIguiden og et temamøde om Klima Workshoppen identificerede også en række udviklingsområder af en vis interesse:
Med udgangspunkt i de til rådighed værende ressourcer, er der i 2008 ikke sekretariatsressourcer til rådighed for yderligere udvikling. For at fastsætte helt konkrete mål for de tre hovedindsatsområder, blev det besluttet at de relevante udviklingsgrupper/netværkene mødes hurtigst muligt, for at fastsætte konkrete mål for de tre højest prioriterede områder. KEMIguidens udviklingsgruppe holdt møde d. 8. februar og gennemgik deres forlag til udvikling af KEMIguiden. Med henblik på at drøfte og beslutte udviklingen inden for dette højest prioriterede område, samt netværksarbejdet, blev der indkaldt til netværksmøde d. 27. februar 2008. Miljøredegørelsesgruppen har længe planlagt et møde til afholdelse først d. 7. april, for at afvente det endelig resultat af udvalgsarbejdet med de grønne regnskaber. På netværksmødet d. 27. februar Var der dog så mange emner at diskutere vedr. Kemikaliestyringsarbejdet, at der ikke blev tid til at diskutere målene for netværksarbejdet. Sekretariatet blev opfordret til at komme med et skriftligt oplæg til kommentering blandt netværkene. Oplægget blev i udkast sendt til netværkene d. 26. marts 2008, og alle netværk har pr. 1. april meldt tilbage. Nedenstående forslag til handlingsplan er resultatet af ovenstående proces. Med udgangspunkt i en samlet kontingentindbetaling på kr. 427.500,- er der 655 AC timer a kr. 500,- til rådighed og 250 HK timer a kr. 400,- til rådighed til kerneaktiviteter. Aktiviteter udover kerneaktiviteterne kan kun gennemføres i det omfang, der er ekstern finansiering til rådighed. Vedtaget handlingsplan for Key2Green 2008:
KERNEAKTIVITETER KEMIguiden:
UDVIKLINGSAKTIVITETER KEMIguiden (ekstern finansiering)
KERNEAKTIVITETER Netværksarbejdet
UDVIKLINGSAKTIVITETER Netværksarbejdet– ekstern finansiering
KERNEAKTIVITET Miljøredegørelsen
|