Duft- og kemikalieoverfølsomhed

8 Myndighedernes håndtering af MCS

8.1 USA og Canada
8.1.1 Regulering, anerkendelse
8.1.2 Konklusion
8.2 Europa
8.2.1 Regulering, anerkendelse
8.2.2 Andre aktiviteter
8.2.3 Konklusion
8.3 Forhold i Danmark
8.3.1 Myndigheder
8.3.2 Undersøgelse af personer med duftoverfølsomhed
8.3.3 Forening for Duft- og Kemikalieoverfølsomme i Danmark
8.3.4 Konklusion og anbefalinger
  

8.1 USA og Canada

8.1.1 Regulering, anerkendelse

Résumé over tidligere aktiviteter i USA

Bilag E viser en oversigt over foranstaltninger og initiativer fra myndigheder og private organisationer’s side med de tre hovedformål: At forske i MCS’s årsagsforhold, at anerkende MCS i forhold til den sociale lovgivning, og at yde en forebyggende indsats i perioden 1979-1996.

Gennemgang af Bilag E:

Politikere, domstole og de sociale myndigheder har proforma anerkendt MCS, og patienter, der har MCS, har ret til diverse sociale ydelser for deres lidelse i henhold til gældende lovgivning. Dette er sket ved domsafsigelser i flere delstater i USA. I et tilfælde har Californiens appeldomstol i en erstatningssag vedtaget, at en persons sygdom (MCS) skyldtes mangeårig udsættelse for polychlorerede biphenyler, og at han var erstatningsberettiget.

USA’s socialstyrelse har i 1989 sat MCS på listen over lidelser, der giver ret til invaliditetsydelser. Ti af USA’s delstater har ved lov vedtaget at etablere et "register for pesticidsensitive personer" som en del af et varslingssystem i forbindelse med udendørs pesticidsprøjtning (Langley, 1995).

Lægerne og de videnskabelige selskaber har i starten været imod eller har tøvet med at deltage i forskningsaktiviteter vedrørende MCS. I Californien har den lokale lægeforening modarbejdet én af parlamentet vedtaget lov for MCS-forskning, som i sidste ende blev annulleret af guvernøren. Og bestyrelsen for miljøvidenskab og toksikologi under det Nationale Videnskabs Akademi har ikke fulgt akademiets anbefaling om at iværksætte forskning i MCS. Fra 1990 var lægegruppen mere villig til at deltage i regeringens aktiviteter, som for den største dels vedkommende blev formidlet via ATSDR (se kap. 3).

I 1994 etablerede regeringen i delstaten Washington flere medicinske diagnose- og behandlingscentre for kemiske sygdomme (Langley, 1995). Dette initiativ blev fulgt op af et forskningsfond på 1.4 millioner US$ til forskning i bl.a. MCS.

Den sidste vigtige handling på regeringsniveau angående MCS var etableringen af den tværsektorielle arbejdsgruppe, som havde til opgave at udarbejde en rapport over aktuel viden om MCS (Interagency rapport, 1998).

Nuværende praksis

U.S. Environmental Protection Agency (EPA)(USA’s miljøstyrelse), som er ansvarlig for det ydre miljø, får sjældent henvendelser vedrørende MCS.

EPA har i mange år været stærkt involveret i MCS-forskningsprojekter, især i forbindelse med indendørs luftforurening. Administrativt er hovedvægten lagt på spredning af information fremfor regulering, opfølgning og andre kontrol-aktiviteter.

EPA har i mange år haft et tæt samarbejde med sundhedsmyndighederne og ATSDR i deres støtte til udforskningen af MCS, men har for tiden ingen nye planer med hensyn til. kemiske stoffer og MCS.

National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH)

NIOSH, som er ansvarlig for arbejdsmiljø, får flere hundrede henvendelser om året igennem en gratis oplysningstjeneste, hvor der søges efter oplysninger om MCS. Der udsendes informationsmateriale om MCS og der foretages også arbejdsplads- vurdering i MCS-sager på forlangende af ansatte, ledelse eller myndighed. Der er i øvrigt ingen nye aktiviteter i forbindelse med MCS.

Canada, tidligere aktiviteter

Sundhedsmyndighederne i provinsen Ontario og forbundsregeringen har ved to lejligheder taget initiativ til MCS-forskning og samtidig givet støtte til MCS- patienter i 1985 og i 1990 (se Bilag E).

I provinsen Nova Scotia blev i begyndelsen af 1990’erne etableret den første miljø- medicinske afdeling i Canada. Igennem en to-årig periode blev over 500 ansatte fra det lokale sygehus undersøgt på grund af indeklimagener. Mange af de undersøgte havde efter syv måneder udviklet kemisk overfølsomhed, herunder MCS. Sundhedsmyndighederne udstedte - i samarbejde med hospitalsledelsen og fagforeningen - et forbud mod at bruge parfume- og duftholdige produkter på sygehuset, fordi et flertal vurderede, at dufte var blandt de hyppigste udløsende faktorer. Forbudet blev iværksat og fulgt op på en "blød" måde med gode resultater (Fox, 1999).

Senere kom flere skoler og det offentlige transportvæsen med lignende initiativer. Sammenslutningen af parfumeproducenter og –forhandlere gik imod et parfumeforbud på skolerne under henvisning til at sygdomsårsagen til MCS ikke var bevist. Initiativgruppen henviste til, at dufte bidrager til en forringelse af indendørs luftkvalitet og kan være udløsende faktor for børneastma, som forekommer hyppigt i Nova Scotia. Der blev ikke indført et forbud. Mange skoler har på eget initiativ igangsat et duftfrit miljø og har samlet gode erfaringer med aktionen.

Dette eksempel fra Canada viser en decentral, tværfaglig og –sektoriel indsats med deltagelse af fagforening og befolkningen overfor forebyggelse af MCS. Ifølge det foreliggende baggrundsmateriale koncentrerer de Canadiske myndigheder sig om en forebyggende indsats overfor MCS ved at fokusere på duftstoffer.

Health Canada (HC), nuværende praksis

Sundhedsmyndighederne har været villige til at anerkende tre miljøsygdomme (MCS, kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi) selv om der ikke fandtes objektive beviser herfor. Som led i anerkendelsesprocessen skulle patientforeninger mødes med bl.a. kosmetikindustrien og medicinske specialister til en fælles konference. Patientforeningen ville dog ikke mødes med industrien, hvorefter HC har opgivet deres planer.

Et udvalg af det canadiske parlament presser stadigvæk på for at få anerkendt MCS for at finde en løsning på de sociale problemer, som mange personer med MCS belastes af.

Ottawas byråd har støttet et lokalt initiativ til forebyggelse af MCS, der begrænser privatpersoners anvendelse af pesticider.

Industri og forhandlere af parfume og kosmetiske produkter har oprettet et samarbejdsorgan med deres partnere i USA med henblik på at lave en informationskampagne, der går ud på at advare mod at lukke kosmetikindustrien på basis af udokumenterede og usikre beviser for en årsagssammenhæng mellem MCS og dufte.

8.1.2 Konklusion

I USA og Canada er der fundet handlemåder på delstatsniveau overfor MCS-patienter med erstatningsmæssige og sociale problemer, og der er blevet oprettet undersøgelses- og behandlingsfaciliteter.

De centrale myndigheder i USA har deltaget i og støttet den medicinske forskning omkring MCS og de har aktivt informeret om MCS. At dømme ud fra baggrundsmaterialet er interessen for MCS dalende. Myndighedernes interesse koncentrerer sig nu mere omkring Golfkrigssyndromet.

I Canada synes sundhedsmyndighederne mere indstillet på en "normalisering" af miljøsygdommenes anerkendelse end i USA. Der er ikke taget nye initiativer til videre forskning i MCS. Health Canada forbereder et beslutningsforslag om stramning af regler for parfume og kosmetik-produkter. De canadiske sundhedsmyndigheder har også sammen med miljømyndighederne deltaget i forebyggende initiativer på decentralt plan.

De fleste MCS-patienter i USA og Canada bliver antageligvis undersøgt og behandlet på de såkaldte klinisk-økologiske centre som er spredt ud over begge lande. Der foreligger ingen præcise oplysninger herom, men det ser ud til, at mange klinisk-økologiske centre i Canada har et tættere samarbejde med det etablerede sundhedsvæsen end det er tilfældet i USA.

Patientorganisationer i Canada har haft en del succes med deres aktioner for duft-frie miljøer.

8.2 Europa

8.2.1 Regulering, anerkendelse

I forbindelse med forberedelsen af denne rapport er flere europæiske lande (Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Holland, England, Irland, Frankrig, Østrig, Belgien) samt Canadas og USAs miljøagenturer eller styrelser for kemikontrol blevet bedt om oplysninger vedrørende deres nuværende politik i forhold til MCS-problemet, om mulige strategier, og om ideer og planer for nye initiativer.

Bortset fra Østrig og Belgien har alle svaret på henvendelsen. Alle adspurgte lande er bekendt med MCS, men i ingen af landene er MCS anerkendt som en selvstændig sygdom.

For eksempel svarer Environmental Chemicals Unit under det britiske sundheds- ministerium, at en særlig komité, sammensat af udvalgte eksperter, har gennemgået al tilgængelig litteratur om MCS, og ikke fundet tilstrækkelig dokumentation til at kunne udtale sig om mulige sygdomsmekanismer eller at anbefale yderligere forskning på området. Komitéen anbefaler, at udviklingen på området følges nøje.

I ingen af de lande, der er blevet kontaktet, anerkendes MCS som en sygdom, og landene oplyser, at der ikke foregår aktiviteter til forebyggelse af MCS. Miljømyndigheden fra flere lande har henvist til landets miljømedicinske ekspertise/myndighed (Sverige, Tyskland, Holland), mens Irland, England og Frankrig har henvist til deres arbejdsmiljømyndighed eller -institut. Grunden til videresendelse af forespørgslerne kan dels være, at der i de forskellige lande er forskellige fordelinger af ansvarsområder mellem myndighederne, hvorfor forespørgslerne ikke nødvendigvis har været stilet til den rigtige myndighed, og dels at der kan have været uklarhed om ansvaret for dette forholdsvis nye, kontroversielle område.

De miljømedicinske myndigheder i Sverige har gennemført en landsdækkende befolkningsundersøgelse om MCS-forekomst (resultater ikke modtaget), mens myndighederne i Tyskland har delt opgaven imellem Sundhedsministeriet, som er ansvarlig for MCS’ kliniske definition, og Miljøministeriet som har ansvaret for kemiske stoffers sundhedseffekter i forbindelse med MCS9. Begge ministerier får teknisk opbakning fra henholdsvis. Robert Koch Institut (folkesundhedsinstitut) og Umweltbundesamt (miljøstyrelse).

Under Bilag H findes en liste over undersøgelser vedrørende MCS, som henholdsvis er afsluttet i indeværende år og som er stadig i gang. Disse undersøgelser skal kortlægge årsager til og forløb af MCS, samt kvalitetssikre og evaluere de anvendte metoder til undersøgelse, diagnostik og behandling.

Det tyske Sundhedsministerium er i gang med en omfattende styrkelse af undersøgelses- og behandlingskapacitet for miljøsygdomme, herunder MCS.

Det franske arbejdsmiljøinstitut (Institut National de Recherche et de Sécurité, INRS) har oplyst, at MCS er kendt under betegnelsen Syndrome d’intolérance aux odeurs chimiques (SIOC), og at undersøgelse, diagnosticering og behandling forgår på arbejdsmedicinske hospitalsafdelinger (se også 4.1).

8.2.2 Andre aktiviteter

Sverige og Tyskland er de to lande som udmærker sig ved at der findes klinisk-økologiske centre for miljøsygdomme.

I Tyskland er oprettet flere såkaldte "Ambulanz"-centre for undersøgelse og behandling af personer med miljøsygdomme. I medierne diskuterer mindst én gang om måneden MCS-problemer belyst udfra patienternes og Ambulanz-lægernes synspunkter. Dette har medført, at mange på - baggrund af oplysninger fra medierne - opsøger deres egen læge for at blive undersøgt, fordi de er bange for at lide af en miljøsygdom.

I Sverige findes et centrum for miljørelateret "ohälsa" og stress i Uppsala (CEOS), som tager sig af personer med MCS, el-allergi og stress-relaterede lidelser.

8.2.3 Konklusion

Miljømyndigheder i andre europæiske lande har kendskab til MCS, men de har ikke foretaget sig nogen specielle initiativer i forhold til MCS. I Sverige og Tyskland er sundhedsvæsenets miljømedicinske enheder i gang med befolkningsundersøgelser vedrørende. MCS. I begge lande findes klinisk-økologiske centre for behandling af miljøsygdomme, og der findes større bevågenhed i befolkningen om miljøsygdomme.

8.3 Forhold i Danmark

I Danmark bruges ikke nogen officiel betegnelse for MCS. Arbejdsmedicinere kalder tilstanden for duftoverfølsomhed eller intolerance for opløsningsmidler. Tilstanden er ikke anerkendt som en selvstændig sygdom.

8.3.1 Myndigheder

I forhold til gældende regler og praksis inden for kemikalie- og miljøområdet forholder man sig ikke konkret til MCS-patienters særlige følsomhed for kemiske påvirkninger. Miljøstyrelsens (MST) nuværende praksis ved kemikalieregulering sigter i høj grad på udpegning af problematiske kemikalier, der kan medføre særligt alvorlige effekter som f.eks. kræft, allergi og reproduktionsskader mm., med henblik på at regulere disse stoffer og forhindre at befolkningen udsættes for dem.

Miljøreguleringen, som blandt andet sikrer en beskyttelse af befolkningen mod kemiske stoffer i luft, jord og drikkevand, beskytter til en vis grad MCS-patienter, idet der indgår et krav om at forurening af disse medier, ikke må medføre lugt/ smag fra forureningen.

MST har fået en del henvendelser fra MCS-patienter, bl.a. i forbindelse med klager vedrørende produktet Rentolin, der anvendes til overfladebehandling af træ.

Som resultat herpå forbød miljøministeren salg af produktet til indendørs brug, idet det ved mærkning af produktet herefter skulle fremgå, at Rentolin kun er beregnet til udendørs brug.

I tilknytning hertil udstedte Miljøstyrelsen en generel bekendtgørelse pr. 1. februar 2000, der medførte, at privates brug af produkter til indendørs overfladebehandling af vægge, lofte og gulve med et højt indhold af flygtige organiske opløsningsmidler blev begrænset eller forbudt i Danmark. Produkter med et for højt indhold af flygtige organiske opløsningsmidler skal i dag mærkes med sætningen "Må ikke anvendes indendørs til lofter, vægge og gulve".

I 1999 udarbejdede Miljøstyrelsen sammen med Forbrugerstyrelsen og Statens Husholdningsråd en pjece "Ren besked om træ – vedligeholdelse og miljø", hvor der er en række gode råd om valg af malinger også af hensyn til indeklimaet. I 2001 blev en pjece om valg af træ til indendørs brug "Træ ånder – du ånder med" udsendt af Miljøstyrelsen i samarbejde med Astma-Allergiforbundet. Pjecen giver gode råd om hvilke træsorter, der afgiver mindst kemiske stoffer til indeklimaet.

I 1999 kom en informationspjece om kemikalier i tøj, som anbefaler forbrugerne at vaske nyt tøj før brug.

Der har desuden i 2001 været gennemført en informationskampagne kaldet "Gør det sikkert selv" for at gøre opmærksom på de nye regler og om vigtigheden af grundig udluftning efter malearbejde.

Under programmet "systematisk kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter" er der igangsat en række projekter for at få mere viden på dette område. Herunder en kortlægning af duftstoffer i rengøringsmidler og andre forbrugerprodukter, som viser hvilke duftstoffer, der anvendes.

I 2001 har Miljøstyrelsen desuden startet en debat om brugen af unødvendige kemikalier. Det drejer sig både om duftstoffer i tekstiler og farvestoffer i rengøringsmidler. Målet er at skabe debat om den omfattende brug af kemikalier i det moderne samfund - hvor nogle kemikalier anvendes uden at det har betydning for produktets tekniske funktion.

MST ønsker til stadighed at styrke sin målrettede indsats på områder hvor beskyttelse mod sundhedseffekter er relevant. Denne rapport er første skridt på vejen til at opnå større viden på området vedrørende visse befolkningsgruppers særlige følsomhed, samt at sætte fokus på områder, hvor befolkningen udsættes for unødige kemiske påvirkninger.

Arbejdstilsynet kender til eksistensen af henholdsvis MCS eller duftoverfølsomhed, men har ikke beskæftiget sig med syndromet. Der har været henvendelser, som er blevet henvist til behandling hos Arbejdsmiljøinstituttet (AMI), som har et stort erfaringsgrundlag i sundhedseffekter som skyldes indendørs luftforurening.

Igennem de sidste 20 år har flere danske institutioner været blandt de førende inden for indeklimaforskning. Et af de mest effektive resultater af denne forskning har været mærkning af byggematerialer og dertil hørende regler og vejledninger, som blev gennemført i samarbejde mellem flere ministerier. Indsatsen har i første omgang koncentreret sig om nedsættelse af indendørs kemisk og biologisk luftforurening (især i høje koncentrationer).

Erhvervs- og Boligstyrelsen har det lovmæssige ansvar for bygningers byggematerialer og dermed også for indendørs luftkvalitet. By- og Byg (Statens Byggeforskningsinstitut) samarbejder med de to ovennævnte institutioner (MST og AMI) med hensyn til indeklimakvalitet.

Sundhedsmyndighederne (Sundhedsstyrelsen og embedslægeinstitutioner) har indtil nu ikke beskæftiget sig med MCS-problematikken.

Statens Sundhedsvidenskabelige Forskningsråd (SSVF) har i sit strategioplæg prioriteret et område, hvor MCS’ behov muligvis vil kunne tilgodeses: Forskning i indeklimaets betydning for sygdomme i luftveje og lunger, hud og fordøjelsessystem.

Statens SundhedsVidenskabelige Forskningsråd har desuden nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe vedr. forskning i alternativ behandling som vedrører forebyggelse, diagnostik og behandling, som ligger udenfor de grænser, som det offentlige sundhedsvæsen for tiden sætter. Det er muligt, at denne arbejdsgruppe vil kunne støtte en forskningsindsats vedrørende forekomst af MCS i Danmark.

8.3.2 Undersøgelse af personer med duftoverfølsomhed

I 1980’erne blev mange patienter med særlig intolerance for organiske opløsningsmidler undersøgt på Rigshospitalets arbejds- og miljømedicinske klinik og øre-næse-hals afsnit.

Der blev foretaget en form for åben provokationstest (beskrivelse se kap. 7), hvis udfald gav både patienten og læger et konkret resultat at forholde sig til: Ved positivt udfald var det dokumenteret, at patienten reagerede med fysiologiske forandringer på bestemte lugte. Takket være denne dokumentation har det ofte været nemmere, at få de sociale myndigheders accept til f.eks. en revaliderings foranstaltning. Mange patienter var på undersøgelses- tidspunktet truet af langtidssygemelding og arbejdsløshed.

Andre patienter med MCS er blevet undersøgt på amternes arbejdsmedicinske afdelinger. Undersøgelsen sluttede som regel med, at der ikke fandtes sikre og objektive tegn på sygdom, hvorefter patienten blev afsluttet med diagnosen duftoverfølsomhed. Specialister i lungesygdomme og allergologi kender til eksistensen af MCS, men har ikke vist interesse i undersøgelse af patienter med MCS.

De fleste praktiserende læger har begrænset viden om MCS /duftoverfølsomhed og derfor dårlige forudsætninger for at hjælpe deres patienter.

Mange patienter bliver ved med at føle sig syge og samtidig "tilbagevist" af det danske sundhedsvæsen. De har søgt alternative læger og behandlere og har dannet en patientforening som hedder Forening for Duft- og Kemikalieoverfølsomme i Danmark.

8.3.3 Forening for Duft- og Kemikalieoverfølsomme i Danmark

Foreningen har 225 medlemmer som alle lider af duft- eller kemikaliefølsomhed.

Der henvises til foreningens præsentationsskrivelse (Bilag F), hvori foreningens fem hovedformål beskrives, og til referat af beskrivelser fra patientforeningens medlemmer om, hvordan de oplever behandlingen i det danske sundhedssystem (Bilag G). Det fremgår ikke tydeligt af det tilsendte materiale hvorvidt foreningens medlemmer er blevet udsat for kemiske stoffer i deres hjem eller på arbejde. Tidligere planer om at undersøge foreningens medlemmer på de arbejdsmedicinske klinikker på Bispebjerg og i Slagelse kunne ikke gennemføres. Foreningens medlemmer ønskede at blive undersøgt i deres hjem, hvilket var praktisk umuligt for lægerne.

8.3.4 Konklusion og anbefalinger

MCS-patienter har et problem som myndigheder og det offentlige behandlingssystem ikke på nuværende tidspunkt har kunnet håndtere, fordi der savnes viden, og fordi der foreligger en række uafklarede spørgsmål vedrørende definition/anerkendelse af lidelsen. MCS-patienter angiver, at de savner støtte fra det etablerede sundhedsvæsen og har svært ved at få hjælp fra socialforvaltningen, fordi tilstanden ikke anerkendes som medicinsk sygdom. Mange angiver problemer med at færdes ude eller i offentlige bygninger og benyttelse af offentlig transport, fordi de her udsættes for kemiske lugte, som de bliver syge af.

De fleste kendte tilfælde af MCS i Danmark er blevet beskrevet af arbejdsmedicinere og enkelte øre-næse-halslæger og skyldes eksponering på arbejdspladsen. Selv om risikoen for udsættelse for kemiske stoffer på arbejdspladser er mindre i dag end tidligere, er der fortsat en vis risiko for eksponering med kemiske stoffer i høje koncentration (f.eks. ved ulykker eller store udsving ved uforudsete udslip). Der er også fortsat problemer med påvirkning fra dårligt indeklima på arbejde.

Mærkning af byggematerialer igennem en årrække har formentlig haft en gavnlig effekt på indeklimaet og dermed en forebyggende effekt på antallet af MCS-tilfælde. Omfanget af problemer, der skyldes kemisk eksponering i private husholdninger og i fritiden, er ikke kendt.

Der findes mange danskere, udover de duftoverfølsomme, som føler sig generet af tilsætning af duftstoffer til mange forbrugsvarer (unødvendig kemi). Udover at indholdet af kemiske stoffer i disse varer p.t. ikke er oplyst, risikerer forbrugerne også at blive udsat for kemiske stoffer i en række sammenhænge, hvor de ikke umiddelbart har tænker på dette, f.eks. ved kontakt med kemisk renset tøj.

Miljøstyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Arbejdstilsynet og Arbejdsmiljøinstituttet har som følge af vanskelighederne med at definere MCS og de forskelligartede opfattelser med hensyn til fænomenets eksistens, hidtil ikke taget MCS-problematikken op, udover i forbindelse med konkrete henvendelser og forespørgsler.

Det er vigtigt at definere det grundlag, der danner udgangspunkt for den fremtidige indsats mod MCS. Skal det være udfra et rent medicinsk-lægefagligt synspunkt (objektivt lægevidenskabeligt bevis for MCS) eller er MCS blevet til et samfundsmæssigt anliggende, som kræver en indsats, selv om sygdommen ikke er aner-kendt? Problemstillingen illustreres til en vis grad af forskellen i holdningen til MCS-problemet hos myndighederne i USA og i Canada.

Ud fra et hygiejnisk og sundhedsmæssigt synspunkt synes der at være gode argumenter for en forebyggende indsats fra myndighedernes side. Det er oplagt, at opgaven bedst vil kunne løses ved en koordineret indsats mellem alle involverede parter.

De væsentligste og mest oplagte fokusområder for at begrænse udviklingen og generne ved MCS vil være:

  1. at reducere risikoen for eksponering for kemiske stoffer i relativt høje koncentrationer, og dernæst
  2. at begrænse kemiske lugte og dufte i lave koncentrationer.

En sådan indsats vil skabe et renere og sundere indeklima i offentlige bygninger og private hjem. Det er meget muligt, at en forstærket indsats indenfor eksisterende fokusområder kan nedbringe kemikalietrykket, hvilket vil have en gavnlig virkning på udvikling af MCS og for personer, der allerede har MCS.

I den forbindelse må man også være opmærksom på det særlige forhold omkring triggerfasen ved fremkaldelse af MCS, idet forebyggelse, af selv i forvejen meget lave koncentrationer af kemiske stoffer, må forventes at kunne have en gavnlig virkning for MCS-patienter med hensyn til reduktion af omfanget af gener.

I forhold til denne problemstilling er det nødvendigt for myndighederne at anvende nye metoder i forbyggelsesstrategien, idet man, udover den gængse farlighedsvurdering af stoffer (der ikke p.t. omfatter MCS-effekter), må søge at minimere kemisk udsættelse generelt.

I forbindelse med forebyggelse af MCS er det vigtigt, at befolkningen deltager i selve bevidstgørelses- og beslutningsprocessen omkring brugen af kemikalier og især duftstoffer i eget hjem og til personlig brug. Kun igennem en individuel medvirken fra borgerne kan det lykkes, at nedbringe unødvendig duftforurening i offentlige omgivelser.

Det stiller store krav til information og debatskabende aktiviteter, som skal resultere i, at borgerne selv tager initiativ. Den enkelte borger skal først indse, at nogle medborgere ikke kan tåle parfume, og beslutte sig til at vise hensyn. Se i øvrigt om fælles initiativer mellem miljømyndigheder og befolkning i Canada (kap. 8.1.1 ).

Med hensyn til tilsætning af duftstoffer til forbrugsvarer gælder lignende krav om nytænkning til forebyggelsesinitiativer. Se i øvrigt anbefalinger (9.3).

Lignende overvejelser om en forebyggende indsats gælder ligeledes for sundheds- og arbejdsmiljøområdet. På flere indsatsområder vil det være en fordel at planlægge indsatsen og at koordinere gennemførelsen i fællesskab med hinanden og med flere andre sektorer.

9 Denne aktivitet er et led i begge ministeriers fælles aktionsprogram for miljø og sundhed inden for rammerne af WHO’s National Environmental Health Action Programme (NEHAP).