Miljø og forbrugeradfærd

8 Kildeliste samt liste over personer, der har medvirket i interview

Rapporter og bøger

Beckmann, Suzanne C. m.fl.: “Danske forbrugere og økologiske fødevarer –ØKO-foods II projektet”, Handelshøjskolen i Københavns, 2001.

Bjørner, Thomas Bue m.fl.: “The effect of the Nordic Swan Label on Consumers’ Choice”, AKF Forlaget, 2002.

Brun, Jens: “Natur, national identitet og engagement i miljøspørgsmål”, Danmarks Pædagogiske Institut. 2000.

COOP: COOP-Koncernen 2002, COOP Norden AB, 2002.

Danmarks Aktive Forbrugere: “Elev 2002 – Unges kendskab og holdning til økologi”, Forlaget Pegasi. 2002.

Elsparefonden: Elsparefondens A-kampagner i efteråret 1999 – en erfaringsopsamling og evaluering. Intern erfaringsopsamling og ikke offentliggjort. 1999.

Elsparefonden/ELFOR: Evaluering af A-pærekampagnen 2000 for Elsparefonden og ELFOR, Hovedrapport. Millward Brown Danmark. 2000.

Forbrugerstyrelsen: Mærkning – Mærkningsudvalgets redegørelse, Forbrugerstyrelsen, Erhvervsministeriet, 1999.

Forbrugerstyrelsen: “Status for forbrugerforskning i Danmark 2000”. 2000.

Forbrugerstyrelsen: “Virksomhederne og forbrugerpolitikken”. 1998.

Forum for Reklameforskning: “Reklameeffektivitet og reklamemodeller”. 2000.

Forum for Reklameforskning: “Værdien af et stærkt brand”. 2000.

Grøn Information: “Gi’r grønne holdninger grønne handlinger”. 1997.

Gundelach, Peter: “Danskernes værdier, 1981-1999, Hans Reitzels Forlag. 2002.

Halkier, Bente: “Miljø til daglig brug? – Forbrugernes erfaringer med miljøhensyn i hverdagen”, Forlaget Sociologi. 1998.

Hansen, Flemming: “Forbrugeradfærd og beslutning”, Erhvervsøkonomisk Forlag S/I. 1987.

Hansen, T.: “Fødevarekvalitet – et forbrugerperspektiv”, Jurist- og Økonomforbundets Forlag. 2001.

Infood: Kvalitativ analyse af forbrugernes holdninger til økologiske fødevarer. Infood Økologi og Etik. 1998.
Institut for samfundsvidenskab og erhvervsøkonomi: “Værdier i det miljøvenlige forbrug”, speciale fra 1999.

Institut for Konjunktur-Analyse: “Danskerne 2001 – Vælgernes dagsorden og det nye mediebillede”. 2001.

Institut for Konjunktur-Analyse: “Danskerne 2003 – Mellem velfærd og afmagt”. 2002.

Juhl, Hans Jørn og Poulsen, Carsten Stig: “Den forbrugerbaserede værdi af en mærkning – med fokus på Svanemærket”. Working Paper No. 79-2002. MAPP Centret, Handelshøjskolen i Århus.

Miljømærkesekretariatet: “Hver fjerde forbruger er oppe på (miljø)mærkerne”, Miljømærkenyt, nr. 6 august 2002.

Miljøstyrelsen: “Evaluering af Miljømærkekampagnen 2001”. 2001.

Miljøstyrelsen: “Forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik – en analyse af forbrugernes og forhandlernes indsats for fremme af mindre miljøbelastende elektronik”, Miljøprojekt nr. 688, 2002.

Miljøstyrelsen: “Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter”, Miljøprojekt nr. 713, 2002.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri: “Aktionsplan II – Økologi i udvikling”. Strukturdirektoratet, januar 1999.

Nielsen, C.E og Paaschburg, L.: “Oversigt over information om forbrug og miljø i Norden”, TemaNord 518. Nordisk Ministerråd. 2001.

OECD: Baggrunds- og opsamlingsnotat fra “Expert Workshop on Information and Consumer Decision-Making For Sustainable Consumption”.16-17/1 2001.

Poulsen, C.S.: “Den forbrugerbaserede værdi af et mærke med fokus på Svanemærket”, MAPPcentrets forlag 2002.

Scanad Research A/S (2002): Grøn Analyse 2002.

Shorey, E. og Eckman, T.: “Appliances and Global climate change – Increasing Consumer Participation in Reducing Greenhouse Gases”. Udarbejdet for the Pew Center on Global Climate Change, October 2000.

Statens Institutt for Forbruksforskning: Consumption and Environment in five European cities, 2002.

Statistiske efterretninger: “Familiens miljøvaner august 2001”, Miljø og Energi. Nr. 23 2001.

Statistiske efterretninger: “Familiens miljøvaner august 2002”, Miljø og Energi. November 2002.

Ugebrevet Mandagmorgen: Undersøgelse af forbrugerne i Norden af ACNielsen AIM fra nr. 38, 2002.

Verplanken, B. og Weenig, W.H. (1993): “Graphical energy labels and consumers decisions about home appliances: A process tracing approach”. Journal of Economic Psychology 14 739-752. 1993.

Wier, Mette og Smed, Sinne: “Forbrug af økologiske fødevarer, Del 2: Modellering af efterspørgsel”. Faglig rapport fra DMU, nr. 319. Juni 2000.

Økologisk Landsforening: “Forbrugernotat, 2002”.

Http:://www.6omdagen.dk
Http://www.a-klubben.dk
Http://www.a-pærer.dk
Http://www.hvidevarepriser.dk
Http://www.skytsengel.dk
Http://www.sparel.dk

Kontakt- og interviewpersoner

Andreasen, Ina: Proctor & Gamble
Beckmann, Suzanne: Handelshøjskolen i København
Breir, Nicola: Kommissionen
Hansen, Tine Due: Miljømærkesekretariatet
Hansen, Torben: Københavns Handelshøjskole
Lind, Charlotte Ærthøj: Dansk Supermarked
Meinert, Søren: Natur og Ungdom
Milman, Katrine: COOP
Nielsen, Jens C.: Forum for Reklameforskning, Handelshøjskolen i København
Pedersen, Laila: Sødahl
Thøgersen, John: Århus Handelshøjskole
Vittersø, Gunnar: Statens Institutt for Forbruksforskning, Oslo
Werge, Mogens: COOP
Wagner, John: De Samvirkende Købmænd