Trafik og luftvejssymptomer hos småbørn

4 Resultater

338 COPSAC børn (171 drenge) havde tilgængelig information om trafikforhold omkring boligen og blev inkluderet i analysen som beskrevet i tabe1 1 og 2. 157 (46.4 %) børn boede indenfor 100 m fra en trafikeret vej og 80 (23.7 %) boede indenfor 50 m fra en trafikeret vej. Vi fandt positiv sammenhæng mellem alle indikatorer for trafiktæthed nær bolig og forekomst ad hvæsende vejrtrækning blandt børnene i de 3 første leveår, om end sammenhængende ikke var statistisk signifikante (Tabel 2). Nærhed til trafikeret vej indenfor 50 og 100 m viste nogenlunde samme resultater med henholdsvis 22 % og 23 % flere tilfælde af symptomer end blandt de børn, der boede længere væk fra trafikerede veje, selvom dette er behæftet med betydelig usikkerhed. Tilsvarende steg risikoen for symptomer med knap 2 % per enheds stigning i logaritmen til trafiktætheden indenfor 50 til 100 m fra boligen.  Kun når vi så på kategorier af trafiktæthed kunne vi finde en enkelt statistisk signifikant sammenhæng. Det var for de 7 børn, hvis bolig havde en trafiktæthed på mere end 10.000 køretøjer indenfor 50 m, hvor deres forekomst af symptomer var fordoblet i forhold til de børn, der boede med en trafiktæthed på mindre end 1000 køretøjer indenfor 50 m. Der var tendens til en dosis-responssammenhæng med 11 % flere symptomer blandt børn med 2.500-10.000 køretøjer og 9 % blandt børn med 1.000 til 2.500 køretøjer indenfor 50 m fra boligen. Der var samme tendenser, men ingen af dem statistisk signifikante, og ingen entydig dosis-responssammenhæng, hvis man så på kategorierne vedr. trafik indenfor 100 m fra boligen.

Figur 1. Kort over fordeling af bolig for børnene fra COPSAC

Figur 1. Kort over fordeling af bolig for børnene fra COPSAC

Tabel 1. Nærhed af bolig til tæt trafikeret vej i de tre første leveår blandt 338 børn med arvelig betinget øget risiko for astma.

Determinant for trafik nær bolig    
  Frekvens (%) Middel
Nærhed til tæt trafikeret vej*    
Tæt trafikeret vej indenfor 100 m 157 (46.4 %)  
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 100 m 181 (53.6 %)  
Tæt trafikeret vej indenfor 50 m   80 (23.7 %)  
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 50 m 258 (76.3 %)  
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 100 m    
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag)   2130 (2207)
Større eller lig med 10 000 køretøjer 3 (1.0 %)  
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 106 (32.2 %)  
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 91 (26.9 %)  
Mindre end 1000 138 (40.8 %)  
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 50 m    
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag)   1757 (2479)
Større eller lig med 10 000 køretøjer 7 (2.1 %)  
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 72 (21.3 %)  
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 67 (19.8 %)  
Mindre end 1000 192 (56.8 %)  

Tæt trafikeret vej defineret ved 10.000 eller flere daglige køretøjer i gennemsnit

Tabel 2. Sammenhæng mellem nedre luftvejsymptomer og bolig nær tæt trafikeret vej i de tre første leveår blandt 338 børn med arvelig betinget øget risiko for astma.

Determinant for trafik nær bolig n  
    OR# (95 % CI)
Nærhed til tæt trafikeret vej*    
Tæt trafikeret vej indenfor 100 m 157 1.225 (0,995-1.508)
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 100 m 181 1
Tæt trafikeret vej indenfor 50 m 80 1.217 (0,969-1.530)
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 50 m 258 1
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 100 m 338 1.019 (0,941-1.103)
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag)    
Større eller lig med 10 000 køretøjer 3 1.041 (0,383-4.031)
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 106 1.093 (0,860-1.390)
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 91 1.057 (0,813-1.374)
Mindre end 1000 138 1
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 50 m 338 1.018 (0,952-1.089)
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag)    
Større eller lig med 10 000 køretøjer 7 2.024 (1.246-3.287)
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 72 1.110 (0,844-1.461)
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 67 1.086 (0,857-1.377)
Mindre end 1000 192 1

Tæt trafikeret vej defineret ved 10.000 eller flere daglige køretøjer i gennemsnit
# OR er odds ratio, som angiver den relative risiko for symptomer forbundet med den angivne determinant for trafik i forhold til den mindst tætte trafik eller per enheds stigning i logaritmen til den gennemsnitlige trafiktæthed. OR er justeret for køn, udsættelse for passiv rygning, sæson og brug af medicin. OR på 1.225 svarer til 22.5% øget risiko.

 



Version 1.0 Maj 2008, © Miljøstyrelsen.