| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Trafik og luftvejssymptomer hos småbørn
4 Resultater
338 COPSAC børn (171 drenge) havde tilgængelig information om trafikforhold omkring boligen og blev inkluderet i analysen som beskrevet i tabe1 1 og 2. 157 (46.4 %) børn boede indenfor 100 m fra en trafikeret vej og 80 (23.7 %) boede indenfor 50 m fra en trafikeret vej. Vi fandt positiv sammenhæng mellem alle indikatorer for trafiktæthed nær bolig og forekomst ad hvæsende vejrtrækning blandt børnene i de 3 første leveår, om end sammenhængende ikke var statistisk signifikante (Tabel 2). Nærhed til trafikeret vej indenfor 50 og 100 m viste nogenlunde samme resultater med henholdsvis 22 % og 23 % flere tilfælde af symptomer end blandt de børn, der boede længere væk fra trafikerede veje, selvom dette er behæftet med betydelig usikkerhed. Tilsvarende steg risikoen for symptomer med knap 2 % per enheds stigning i logaritmen til trafiktætheden indenfor 50 til 100 m fra boligen. Kun når vi så på kategorier af trafiktæthed kunne vi finde en enkelt statistisk signifikant sammenhæng. Det var for de 7 børn, hvis bolig havde en trafiktæthed på mere end 10.000 køretøjer indenfor 50 m, hvor deres forekomst af symptomer var fordoblet i forhold til de børn, der boede med en trafiktæthed på mindre end 1000 køretøjer indenfor 50 m. Der var tendens til en dosis-responssammenhæng med 11 % flere symptomer blandt børn med 2.500-10.000 køretøjer og 9 % blandt børn med 1.000 til 2.500 køretøjer indenfor 50 m fra boligen. Der var samme tendenser, men ingen af dem statistisk signifikante, og ingen entydig dosis-responssammenhæng, hvis man så på kategorierne vedr. trafik indenfor 100 m fra boligen.

Figur 1. Kort over fordeling af bolig for børnene fra COPSAC
Tabel 1. Nærhed af bolig til tæt trafikeret vej i de tre første leveår blandt 338 børn med arvelig betinget øget risiko for astma.
Determinant for trafik nær bolig |
|
|
|
Frekvens (%) |
Middel |
Nærhed til tæt trafikeret vej* |
|
|
Tæt trafikeret vej indenfor 100 m |
157 (46.4 %) |
|
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 100 m |
181 (53.6 %) |
|
Tæt trafikeret vej indenfor 50 m |
80 (23.7 %) |
|
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 50 m |
258 (76.3 %) |
|
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 100 m |
|
|
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag) |
|
2130 (2207) |
Større eller lig med 10 000 køretøjer |
3 (1.0 %) |
|
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 |
106 (32.2 %) |
|
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 |
91 (26.9 %) |
|
Mindre end 1000 |
138 (40.8 %) |
|
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 50 m |
|
|
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag) |
|
1757 (2479) |
Større eller lig med 10 000 køretøjer |
7 (2.1 %) |
|
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 |
72 (21.3 %) |
|
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 |
67 (19.8 %) |
|
Mindre end 1000 |
192 (56.8 %) |
|
Tæt trafikeret vej defineret ved 10.000 eller flere daglige køretøjer i gennemsnit
Tabel 2. Sammenhæng mellem nedre luftvejsymptomer og bolig nær tæt trafikeret vej i de tre første leveår blandt 338 børn med arvelig betinget øget risiko for astma.
Determinant for trafik nær bolig |
n |
|
|
|
OR# (95 % CI) |
Nærhed til tæt trafikeret vej* |
|
|
Tæt trafikeret vej indenfor 100 m |
157 |
1.225 (0,995-1.508) |
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 100 m |
181 |
1 |
Tæt trafikeret vej indenfor 50 m |
80 |
1.217 (0,969-1.530) |
Ingen tæt trafikeret vej indenfor 50 m |
258 |
1 |
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 100 m |
338 |
1.019 (0,941-1.103) |
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag) |
|
|
Større eller lig med 10 000 køretøjer |
3 |
1.041 (0,383-4.031) |
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 |
106 |
1.093 (0,860-1.390) |
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 |
91 |
1.057 (0,813-1.374) |
Mindre end 1000 |
138 |
1 |
Gennemsnitlig trafiktæthed indenfor 50 m |
338 |
1.018 (0,952-1.089) |
Gennemsnitlig trafiktæthed (køretøjer per dag) |
|
|
Større eller lig med 10 000 køretøjer |
7 |
2.024 (1.246-3.287) † |
Større eller lig med 2500 men mindre end 10 000 |
72 |
1.110 (0,844-1.461) |
Større eller lig med 100 men mindre end 2500 |
67 |
1.086 (0,857-1.377) |
Mindre end 1000 |
192 |
1 |
Tæt trafikeret vej defineret ved 10.000 eller flere daglige køretøjer i gennemsnit
# OR er odds ratio, som angiver den relative risiko for symptomer forbundet med den angivne determinant for trafik i forhold til den mindst tætte trafik eller per enheds stigning i logaritmen til den gennemsnitlige trafiktæthed. OR er justeret for køn, udsættelse for passiv rygning, sæson og brug af medicin. OR på 1.225 svarer til 22.5% øget risiko.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Maj 2008, © Miljøstyrelsen.
|