Ændring af bilafgifter

Beregning af effekter

Effekter af ændret registreringsafgift

En reduktion af registreringsafgiften vil naturligvis påvirke bilkøbet og bilparkens størrelse. I figuren nedenfor er vist den isolerede effekt heraf, dvs. uden at der foretages kompenserende indgreb i form af andre afgifter. Udviklingen er vist over en tidshorisont på 20 år, hvor effekten slår gradvist igennem. Som det fremgår, vil effekten på bilsalget først være slået fuldt igennem efter 15 - 20 år. I de samfundsøkonomiske analyser er der derfor valgt en 30-årig tidshorisont for at indregne konsekvenserne efter at ændringerne fra den større bilpark er slået fuldt igennem.

Figur 11: Ændring af bilparkens størrelse ved ændringer i registreringsafgiften

Figur 11: Ændring af bilparkens størrelse ved ændringer i registreringsafgiften

Figuren illustrerer, at det er vigtigt at sikre et hensigtsmæssigt samspil mellem de forskellige afgifter og deres effekter. Hvis registreringsafgiften reduceres, vil det alt andet lige medføre en forøgelse af bilparken, og med mindre der kompenseres med andre afgifter vil dette udover en reduktion af provenuet medføre en forøgelse af CO2-emissionerne.

Som det ses, slår effekten relativt kraftigt igennem allerede de første fem år, hvorefter kurven flader noget ud. Ved reduktion af registreringsafgiften til henholdsvis 75 %, 50 % og 25 % uden kompenserende tiltag vil bilparken efter fem år været steget med ca. 9 %, 15 % og 20 % og efter i alt 20 år vil antal biler være steget med 11 %, 19 % og 26 %.

Som resultat heraf vil de samlede CO2-emissioner stige med henholdsvis ca. 4 %, 8 % og 17 %, hvis registreringsafgiften reduceres, uden at der indføres kompenserende afgifter.

Effekter af de udvalgte afgiftsscenarier

I figuren nedenfor er vist udviklingen i de gennemsnitlige CO2-emissioner. Det fremgår, at der ved uændrede afgifter sker en CO2-reduktion. Dette skyldes allerede gennemførte tiltag og teknologiske forbedringer på markedet. I de beregnede scenarier øges CO2-reduktionen yderligere.

Figur 12: Gennemsnitlige CO2-emissioner for personbiler

Figur 12: Gennemsnitlige CO<sub>2</sub>-emissioner for personbiler

I figuren nedenfor er vist udviklingen i de samlede CO2-emissioner for personbiler[7].

Figur 13: Udviklingen i de samlede CO2-emissioner

Figur 13: Udviklingen i de samlede CO<sub>2</sub>-emissioner

Det fremgår, at de samlede emissioner falder, også hvis afgifterne ikke ændres. For de fleste scenarier falder CO2-emissionerne yderligere ved afgiftsomlægningen. Der sker endvidere en kraftig reduktion de første år i flere scenarier.

Afgiftsomlægningen medfører desuden effekter for emissionerne af NOx og partikler, samt for andelen af dieselpersonbiler.

I tabellen nedenfor er vist en oversigt over de samlede effekter for de beregnede afgiftsscenarier:

Tabel 8: Beregningsresultater. Trafik og emissioner. Samme vejafgift land og by.

    Basis Scenarie 1.
Kun vejafgift personbiler.
Scenarie 2.
Vejafgift lastbiler motorveje
Scenarie 3
Vejafgift personbiler, forhøjet ejerafgift

Scenarium nr.     1a 1b 2Ab 2Ac 3b 3c
Afgiftsforudsætninger Reg.afg 100 % 75 % 50 % 50 % 25 % 50 % 25 %
Vejafgift 0 10 25 9 25 12 27
Ejerafgift Som nu Som nu Som nu Som nu Som nu Forhøjet Forhøjet
Personbilpark,
mio. biler
Kort sigt 1,89 1,92 1,91 1,96 1,94 1,95 1,93
Langt sigt 1,89 1,99 1,96 2,15 2,09 2,10 2,04
Trafikarbejde personbiler
mia. km
Kort sigt 31,5 30,9 29,2 31,1 28,8 30,1 28,2
Langt sigt 31,5 31,6 29,3 33,6 30,6 32,8 30,0
Gnsn CO2-emission g/km personbiler Kort sigt 196 192 192 191 191 191 191
Langt sigt 163 156 155 155 156 150 152
CO2-reduktion i forh. til basis,
1000 ton/år
Kort sigt   153 492 272 721 358 721
Langt sigt   227 605 39 476 206 575
Reduktion NOx, ton/år Kort sigt   781 2139 2687 4289 1644 2870
Langt sigt   201 526 1593 1869 310 578
Reduktion partikler, ton/år Kort sigt   7 32 67 101 18 46
Langt sigt   1 15 59 76 -1 16
Diesel andel, % Kort sigt 10% 11% 11% 12% 12% 12% 12 %
Langt sigt 26% 29% 30% 30% 31% 31% 31 %

Note: Kort sigt = 2006, Langt sigt 2025

Tabel 9: Resultater for trafik og emissioner. Differentieret vejafgift by/land.

    Basis Scenarie 1.
Kun vejafgift personbiler.
Scenarie 2.
Vejafgift lastbiler motorveje
Scenarie 3
Vejafgift personbiler, forhøjet ejerafgift

Scenarie nr.     1a 1b 2Ab 2Ac 3b 3c
Afgiftsforudsætninger Reg.afg 100 % 75 % 50 % 50 % 25 % 50 % 25 %
Vejafgift:
By;land
0 18;6 46;15 16;5 46;15 21;7 49;16
Ejerafgift Som nu Som nu Som nu Som nu Som nu Forhøjet Forhøjet
Bilpark,
mio. biler
Kort sigt 1,89 1,92 1,91 1,96 1,94 1,95 1,93
Langt sigt 1,89 1,99 1,95 2,15 2,08 2,10 2,02
Trafikarbejde personbiler
mia. km
Kort sigt 31,5 30,6 29,0 31,1 28,6 30,0 27,9
Langt sigt 31,5 31,5 28,9 33,6 30,3 32,8 29,6
Gnsn CO2-emission g/km personbiler Kort sigt 196 192 192 191 191 191 191
Langt sigt 163 156 155 155 156 150 152
CO2-reduktion,
1000 ton/år
Kort sigt   210 530 274 759 366 775
Langt sigt   232 666 43 529 214 642
Reduktion NOx, ton/år Kort sigt   955 2240 2693 4390 1662 2998
Langt sigt   203 548 1595 1886 313 600
Reduktion partikler, ton/år Kort sigt   11 35 68 104 19 50
Langt sigt   1 17 59 77 0 18
Diesel andel, % Kort sigt 10 % 11 % 11 % 12 % 12 % 12 % 12 %
Langt sigt 26 % 29 % 30 % 30 % 31 % 31 % 31 %

Note: Kort sigt 2006. Langt sigt 2025.

Effekten ved en forhøjelse af ejerafgiften skyldes dels, at ejerafgiften er differentieret, og når den forhøjes opnås et yderligere incitament til energibesparelse. Desuden er der som følge af den store reduktion i registreringsafgiften også indført relativt høje vejafgifter.

EURO-scenarium

For at belyse de miljømæssige gevinster ved fremskyndelse af EURO 5 normen betragtes to mulige former for tiltag:

•            Normen fremskyndes ved lovgivning tre år, dvs. at nye personbiler fra og med 2007 skal opfylde EURO 5 normen.

•            Der indføres økonomiske incitamenter for at fremrykke overgangen til EURO 5 normen.

I tabellen nedenfor er vist den beregnede reduktion af partikler og NOx ved en fremrykning af EURO 5 normen med tre år.

Tabel 10: Miljøeffekt af at fremrykke EURO 5

  Reduktion af emissioner
Ton Partikler NOx
I alt 1.316 29.373

Som det fremgår af tabellen, kan udledningen af partikler reduceres med ca. 1.300 tons og udledningen af NOx med ca. 29.000 tons over de kommende 30 år ved en fremrykning af EURO 5 normen med 3 år.

Den anden form for tiltag, økonomiske incitamenter, til at fremrykke EURO 5 normen kan f.eks. udformes på den måde, at der ydes et tilskud, der neutraliserer den meromkostning, der opstår for forbrugeren som følge af at normen fremrykkes. Det er skønsmæssigt beregnet, at denne omkostning vil udgøre i størrelsesordenen 2.250 kr. Denne udformning af tilskuddet svarer til det princip, som blev anvendt i forbindelse med incitamenter til fremme af anvendelsen af airbags. Såfremt meromkostningen neutraliseres med subsidier vil biler med og uden opfyldelse af EURO normen være økonomisk ligestillede. Forbrugerens valg vil derfor alene afhænge af eventuelle præferencer med hensyn til opfyldelse af miljønormen (samt naturligvis alle øvrige sædvanlige præferencer mv.).

Effekten heraf kan ikke beregnes med bilvalgsmodellen. Der kan derfor alene gøres nogle kvalitative overvejelser. Man kan f.eks. tænke sig, at forbrugerne ikke interesserer sig for om bilen opfylder EURO 5, og at forbruget derfor vil fordele sig tilfældigt, f.eks. 50/50 mellem biler med og uden EURO 5. En anden mulighed er, at langt de fleste forbrugere vil vælge biler, der opfylder EURO normen, da dette kan opnås "gratis". Det kan også tænkes, at producenterne i lyset af, at der er indført subsidier, vælger kun at sælge biler, der opfylder normen på det danske marked. I de to sidste tilfælde vil størstedelen af nybilsalget opfylde EURO 5 normen.


Fodnoter

[7] Dog er reduktionen fra lastbilerne trukket fra i de scenarier hvor MAUT'en indgår.

 



Version 1.0 Januar 2007, © Miljøstyrelsen.