[Forside] [Indhold] [Forrige] [næste]

Prioritering af miljøindsatsen

Bilag B

Kortlægning af medarbejdernes forslag til prioritering af indsatsen
Dette bilag støtter virksomheden i at gennemføre en systematisk kortlægning af medarbejdernes holdninger til virksomhedens miljøforhold (herunder også det kemiske arbejdsmiljø) og af deres forslag til, hvad der kan gøres bedre. Kortlægningen er et supplement til Arbejdspladsvurderingerne (APV) og kan ikke erstatte disse.

Kortlægningen gennemføres ved at afholde et (eller flere) medarbejderseminar(er), og en metode til at sikre en systematisk afklaring af medarbejdernes holdninger m.m. er beskrevet i det følgende. Medarbejderne bør inden seminaret have forståelse for, hvilke emner der skal diskuteres, så der på seminaret er fokus på det ydre miljø og ikke arbejdsmiljøet. For mange medarbejdere er arbejdsmiljøet imidlertid vigtigere, og derfor bør virksomheden have gennemført den obligatoriske APV, inden der afholdes medarbejderseminar om det ydre miljø.

Medarbejderseminaret kan afholdes for alle medarbejdere eller for sikkerhedsorganisationen alene. Resultatet af seminaret er medarbejdernes prioriterede lister over gode henholdsvis dårlige miljøforhold samt forslag til forbedringer og ønsker til, hvor indsatsen bør fastholdes.

Ledelsen kan vurdere, at det er for omfattende at gennemføre et medarbejderseminar, men alligevel have et ønske om at finde ud af, om nogle medarbejdere har konkrete forslag eller ønsker til forbedringer. Alternativer kan være at opstille en forslagskasse, tage emnet op på afdelingsmøder, møder i sikkerhedsorganisationen eller på andre relevante tidspunkter. Bagest i dette bilag er der en checkliste med afklarende spørgsmål, der kan bruges som inspiration til indsamling af oplysningerne.

Metode til afholdelse af medarbejderseminar
Der bør ikke deltage mere end ca. 20-25 medarbejdere pr. seminar, der normalt vil vare 3-4 timer, og deltagerne bør være et bredt udsnit af medarbejdere fra alle afdelinger på virksomheden.

Medarbejderseminaret ledes af en mødeleder, der skal have kendskab til afholdelse af medarbejderseminarer. Mødelederen kan være intern, men bør ikke være direkte knyttet til ledelsen. Mødelederen har til opgave at:

starte processen og holde den kørende
sikre, at alle bliver hørt
spørge til relevante områder (se checklisten over "Spørgsmål til diskussion" bagest i bilaget)
efterfølgende systematisere, analysere og vurdere svarene samt seminaret som helhed

Ud over mødelederen bør der være en pennefører, der noterer alle meninger på flipover eller tilsvarende, samt en referent, der uddyber indholdet af de noterede meninger. For at sikre en fordomsfri diskussion bør virksomhedens ledelse ikke være repræsenteret hverken som deltagere eller mødeleder.

Deltagerne bliver indledningsvis præsenteret for formål og fremgangsmåde, samt følgende "spilleregler":

Alle har ret til at udtale sig
Det, der siges, skal skrives ned på flipover
Man kan kun udtale sig på egne veje
Det er forbudt at diskutere (sætte spørgsmålstegn ved andres meninger og holdninger) under gruppearbejde og ved præsentationer

Identifikation af de positive elementer og medarbejdernes visioner om fremtiden
Medarbejdernes meninger bliver noteret i fælles forum, styret af mødelederen og nedskrevet af penneføreren. Emnerne behandles selvstændigt, så de positive elementer nævnes først og derefter ønsker til en fortsat prioriteret indsats.

Deltagerne prioriterer herefter de positive elementer. Hver deltager får 5 stemmer, og disse bliver placeret i form af streger ved de elementer, som har højest prioritet for den enkelte deltager.

Identifikation af de negative elementer og af forslag til forbedringer
Deltagerne bliver delt op i grupper med 4-5 personer i hver, og hver gruppe får spørgsmålet: "Hvilke miljørelaterede problemer synes I, der er på arbejdspladsen, og hvad kan der gøres ved dem?"

Grupperne bliver bedt om at nedfælde deres idéer på et ark flipover papir. Emnerne behandles selvstændigt, så de negative elementer nævnes først og derefter forslagene til forbedringer. Hver gruppe præsenterer herefter deres synspunkter i fælles forum. Der må kun stilles afklarende spørgsmål - ingen diskussion. Efter præsentationerne er det tilladt at diskutere og at komme med yderligere problemer og løsningsforslag, der noteres på flipover.

Problemområderne bliver herefter kategoriseret af mødelederen med hjælp fra referent og pennefører med henblik på at gøre punkterne mere overskuelige. Deltagerne prioriterer herefter de negative elementer vedrørende virksomhedens miljøpåvirkninger og det kemiske arbejdsmiljø. Hver deltager får 10 stemmer, der bliver placeret i form af streger.

Til sidst samles der op på ønsker til en fortsat, højt prioriteret indsats og på forslag til forbedringer, men disse prioriteres ikke.

Der gøres opmærksom på, at der ved prioriteringen af emner er et meget begrænset antal stemmer til den enkelte medarbejder - og mange emner at vælge mellem. Medarbejderseminar er en ny metode for de fleste af deltagerne. Det kan medføre, at det er vanskeligt at overskue, hvor man skal sætte sine stemmestreger første gang. Det er dog væsentligt, at mødelederen vurderer betydningen af punkter, der ikke har fået stemmestreger eller kun har få. Punkterne kan have stor betydning for den enkelte arbejdsfunktion.

Resultat af medarbejderseminaret
I det følgende bliver resultatet præsenteret efter faldende prioriteret indenfor hvert af områderne:

Hvad oplever medarbejderne som miljømæssigt godt på virksomheden
Hvad oplever medarbejderne som problemer på virksomheden
Medarbejdernes ønsker til en fortsat, højt prioriteret indsats samt forslag til forbedringer

Hvad oplever medarbejderne som miljømæssigt godt på arbejdspladsen

Prioriterede områder med faldende prioritet Antal stemmer1
   
   
   
   
   
   
   
   

1 Antal stemmer noteres som antal stemmer ud af totalen. F.eks. 25 stemmer ud af 100.

Kommentarer:..........(Uddybende kommentater kan indsættes).
Nævnte men ikke-prioriterede områder:...........

Hvad oplever medarbejderne som problemer

Prioriterede områder med faldende prioritet Antal stemmer1
   
   
   
   
   
   
   
   

1 Antal stemmer noteres som antal stemmer ud af totalen. F.eks. 25 stemmer ud af 100.

Kommentarer:..........
Nævnte men ikke-prioriterede områder:..........

Fortsat højt prioriteret indsats og forslag til forbedringer

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:..........

Spørgsmål til diskussion
Nedenstående spørgsmål kan bruges som checkliste eller inspiration til, hvilke emner der bør diskuteres på medarbejderseminaret. Spørgsmålene kan evt. udleveres til medarbejderne før seminaret som forberedelse til dette, men de behøver ikke at blive fulgt slavisk.

Råvarer og hjælpestoffer
Synes I, at vi anvender stoffer i produktionen, som er problematiske for miljø- og arbejdsforholdene? Hvad bruges de til, og er mærkning og instruktioner tilstrækkelige? Er det muligt at bruge andre stoffer end de faremærkede eller andre arbejdsmetoder? Hvilke?

Vandforbrug
Mener I, det er muligt at nedsætte vandforbruget, f.eks. ved at stoppe rindende vand, der ikke bruges, eller tætne utætheder og lækager? Hvordan?

Energiforbrug
Mener I, det er muligt at nedsætte energiforbruget, f.eks. ved at udnytte overskudsvarme, en anden form for opvarmning, regulering af belysning, udstyr der kører uden at blive brugt, energi til processer, ...? Hvordan?

Kan den interne logistik og den eksterne distribution af produkterne planlægges, så unødvendig kørsel og dermed brændstofforbrug ikke forekommer? Hvordan?

Spildevand
Er det muligt at foretage rensning af spildevandet, så det kan genbruges i produktionen? Hvordan?

Bliver der hældt kemikalier eller lignende i afløbene, hvor de i stedet kunne bortskaffes på anden måde? Hvordan kan det gøres bedre?

Luftemissioner og indeklima
Har I hørt om klager fra naboer eller andre i omegnen over f.eks. støv eller lugt ?

Bliver I selv generet af lugt, støv og dampe på arbejdspladsen? Hvordan kan generne undgås eller begrænses?

Støj og vibrationer
Har I hørt om støjklager fra naboer eller andre i omegnen?

Bliver I selv generet af støj eller vibrationer på arbejdspladsen? Hvordan kan generne undgås eller begrænses?

Affald
Sorterer I affaldet? Kan det eventuelt gøres bedre, f.eks. ved at opdele affaldet i flere fraktioner så sammenblanding undgås eller ved at have bedre instruktioner for, hvordan sorteringen skal foregå? Hvordan?

Håndteres og bortskaffes affaldet forsvarligt?

Risiko
Opstår der uheld eller "tæt-på" uheld i forbindelse med håndtering af klassificerede (faremærkede) stoffer og farligt affald (olie- og kemikalieaffald)? Hvordan kan disse situationer undgås, f.eks. en anden måde at oplagre eller håndtere det på?

Udstyr og maskiner
Hvilken betydning har maskinparken for gode/dårlige miljøforhold (f.eks. spild på grund af lækager, unødvendigt energiforbrug)? Er der noget, der kan gøres bedre?

Produkter
Kan mængden af emballage til produkterne nedsættes? Hvordan?

Har I forslag til, hvordan virksomhedens produkter evt. kan genanvendes? Hvordan?

Uddannelse og information
Er I tilfredse med informationsniveauet og dialogen mellem virksomhedens ledelse og medarbejderne med hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold?

Ønsker I fremover at deltage i arbejdet med at prioritere miljøindsatsen?

[Forside] [Indhold] [Forrige] [næste] [Top]