Prioritering af miljøindsatsen
Bilag B
Kortlægning af medarbejdernes forslag til prioritering af indsatsen
Dette bilag støtter virksomheden i at gennemføre en systematisk kortlægning af
medarbejdernes holdninger til virksomhedens miljøforhold (herunder også det kemiske
arbejdsmiljø) og af deres forslag til, hvad der kan gøres bedre. Kortlægningen er et
supplement til Arbejdspladsvurderingerne (APV) og kan ikke erstatte disse.
Kortlægningen gennemføres ved at afholde et (eller flere) medarbejderseminar(er), og
en metode til at sikre en systematisk afklaring af medarbejdernes holdninger m.m. er
beskrevet i det følgende. Medarbejderne bør inden seminaret have forståelse for, hvilke
emner der skal diskuteres, så der på seminaret er fokus på det ydre miljø og ikke
arbejdsmiljøet. For mange medarbejdere er arbejdsmiljøet imidlertid vigtigere, og derfor
bør virksomheden have gennemført den obligatoriske APV, inden der afholdes
medarbejderseminar om det ydre miljø.
Medarbejderseminaret kan afholdes for alle medarbejdere eller for
sikkerhedsorganisationen alene. Resultatet af seminaret er medarbejdernes prioriterede
lister over gode henholdsvis dårlige miljøforhold samt forslag til forbedringer og
ønsker til, hvor indsatsen bør fastholdes.
Ledelsen kan vurdere, at det er for omfattende at gennemføre et medarbejderseminar,
men alligevel have et ønske om at finde ud af, om nogle medarbejdere har konkrete forslag
eller ønsker til forbedringer. Alternativer kan være at opstille en forslagskasse, tage
emnet op på afdelingsmøder, møder i sikkerhedsorganisationen eller på andre relevante
tidspunkter. Bagest i dette bilag er der en checkliste med afklarende spørgsmål, der kan
bruges som inspiration til indsamling af oplysningerne.
Metode til afholdelse af medarbejderseminar
Der bør ikke deltage mere end ca. 20-25 medarbejdere pr. seminar, der normalt vil vare
3-4 timer, og deltagerne bør være et bredt udsnit af medarbejdere fra alle afdelinger
på virksomheden.
Medarbejderseminaret ledes af en mødeleder, der skal have kendskab til afholdelse af
medarbejderseminarer. Mødelederen kan være intern, men bør ikke være direkte knyttet
til ledelsen. Mødelederen har til opgave at:
| starte processen og holde den kørende |
| sikre, at alle bliver hørt |
| spørge til relevante områder (se checklisten over "Spørgsmål til
diskussion" bagest i bilaget) |
| efterfølgende systematisere, analysere og vurdere svarene samt seminaret som helhed |
Ud over mødelederen bør der være en pennefører, der noterer alle meninger på
flipover eller tilsvarende, samt en referent, der uddyber indholdet af de noterede
meninger. For at sikre en fordomsfri diskussion bør virksomhedens ledelse ikke være
repræsenteret hverken som deltagere eller mødeleder.
Deltagerne bliver indledningsvis præsenteret for formål og fremgangsmåde, samt
følgende "spilleregler":
| Alle har ret til at udtale sig |
| Det, der siges, skal skrives ned på flipover |
| Man kan kun udtale sig på egne veje |
| Det er forbudt at diskutere (sætte spørgsmålstegn ved andres meninger og holdninger)
under gruppearbejde og ved præsentationer |
Identifikation af de positive elementer og medarbejdernes visioner om fremtiden
Medarbejdernes meninger bliver noteret i fælles forum, styret af mødelederen og
nedskrevet af penneføreren. Emnerne behandles selvstændigt, så de positive elementer
nævnes først og derefter ønsker til en fortsat prioriteret indsats.
Deltagerne prioriterer herefter de positive elementer. Hver deltager får 5 stemmer, og
disse bliver placeret i form af streger ved de elementer, som har højest prioritet for
den enkelte deltager.
Identifikation af de negative elementer og af forslag til forbedringer
Deltagerne bliver delt op i grupper med 4-5 personer i hver, og hver gruppe får
spørgsmålet: "Hvilke miljørelaterede problemer synes I, der er på arbejdspladsen,
og hvad kan der gøres ved dem?"
Grupperne bliver bedt om at nedfælde deres idéer på et ark flipover papir. Emnerne
behandles selvstændigt, så de negative elementer nævnes først og derefter forslagene
til forbedringer. Hver gruppe præsenterer herefter deres synspunkter i fælles forum. Der
må kun stilles afklarende spørgsmål - ingen diskussion. Efter præsentationerne er det
tilladt at diskutere og at komme med yderligere problemer og løsningsforslag, der noteres
på flipover.
Problemområderne bliver herefter kategoriseret af mødelederen med hjælp fra referent
og pennefører med henblik på at gøre punkterne mere overskuelige. Deltagerne
prioriterer herefter de negative elementer vedrørende virksomhedens miljøpåvirkninger
og det kemiske arbejdsmiljø. Hver deltager får 10 stemmer, der bliver placeret i form af
streger.
Til sidst samles der op på ønsker til en fortsat, højt prioriteret indsats og på
forslag til forbedringer, men disse prioriteres ikke.
Der gøres opmærksom på, at der ved prioriteringen af emner er et meget begrænset
antal stemmer til den enkelte medarbejder - og mange emner at vælge mellem.
Medarbejderseminar er en ny metode for de fleste af deltagerne. Det kan medføre, at det
er vanskeligt at overskue, hvor man skal sætte sine stemmestreger første gang. Det er
dog væsentligt, at mødelederen vurderer betydningen af punkter, der ikke har fået
stemmestreger eller kun har få. Punkterne kan have stor betydning for den enkelte
arbejdsfunktion.
Resultat af medarbejderseminaret
I det følgende bliver resultatet præsenteret efter faldende prioriteret indenfor hvert
af områderne:
| Hvad oplever medarbejderne som miljømæssigt godt på virksomheden |
| Hvad oplever medarbejderne som problemer på virksomheden |
| Medarbejdernes ønsker til en fortsat, højt prioriteret indsats samt forslag til
forbedringer |
Hvad oplever medarbejderne som miljømæssigt godt på arbejdspladsen
Prioriterede områder med faldende prioritet |
Antal stemmer1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Antal stemmer noteres som antal stemmer ud af totalen. F.eks. 25 stemmer
ud af 100.
Kommentarer:..........(Uddybende kommentater kan indsættes).
Nævnte men ikke-prioriterede områder:...........
Hvad oplever medarbejderne som problemer
Prioriterede områder med faldende prioritet |
Antal stemmer1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Antal stemmer noteres som antal stemmer ud af totalen. F.eks. 25 stemmer
ud af 100.
Kommentarer:..........
Nævnte men ikke-prioriterede områder:..........
Fortsat højt prioriteret indsats og forslag til forbedringer
Kommentarer:..........
Spørgsmål til diskussion
Nedenstående spørgsmål kan bruges som checkliste eller inspiration til, hvilke emner
der bør diskuteres på medarbejderseminaret. Spørgsmålene kan evt. udleveres til
medarbejderne før seminaret som forberedelse til dette, men de behøver ikke at blive
fulgt slavisk.
Råvarer og hjælpestoffer
Synes I, at vi anvender stoffer i produktionen, som er problematiske for miljø- og
arbejdsforholdene? Hvad bruges de til, og er mærkning og instruktioner tilstrækkelige?
Er det muligt at bruge andre stoffer end de faremærkede eller andre arbejdsmetoder?
Hvilke?
Vandforbrug
Mener I, det er muligt at nedsætte vandforbruget, f.eks. ved at stoppe rindende vand, der
ikke bruges, eller tætne utætheder og lækager? Hvordan?
Energiforbrug
Mener I, det er muligt at nedsætte energiforbruget, f.eks. ved at udnytte overskudsvarme,
en anden form for opvarmning, regulering af belysning, udstyr der kører uden at blive
brugt, energi til processer, ...? Hvordan?
Kan den interne logistik og den eksterne distribution af produkterne planlægges, så
unødvendig kørsel og dermed brændstofforbrug ikke forekommer? Hvordan?
Spildevand
Er det muligt at foretage rensning af spildevandet, så det kan genbruges i
produktionen? Hvordan?
Bliver der hældt kemikalier eller lignende i afløbene, hvor de i stedet kunne
bortskaffes på anden måde? Hvordan kan det gøres bedre?
Luftemissioner og indeklima
Har I hørt om klager fra naboer eller andre i omegnen over f.eks. støv eller lugt ?
Bliver I selv generet af lugt, støv og dampe på arbejdspladsen? Hvordan kan generne
undgås eller begrænses?
Støj og vibrationer
Har I hørt om støjklager fra naboer eller andre i omegnen?
Bliver I selv generet af støj eller vibrationer på arbejdspladsen? Hvordan kan
generne undgås eller begrænses?
Affald
Sorterer I affaldet? Kan det eventuelt gøres bedre, f.eks. ved at opdele affaldet i flere
fraktioner så sammenblanding undgås eller ved at have bedre instruktioner for, hvordan
sorteringen skal foregå? Hvordan?
Håndteres og bortskaffes affaldet forsvarligt?
Risiko
Opstår der uheld eller "tæt-på" uheld i forbindelse med håndtering af
klassificerede (faremærkede) stoffer og farligt affald (olie- og kemikalieaffald)?
Hvordan kan disse situationer undgås, f.eks. en anden måde at oplagre eller håndtere
det på?
Udstyr og maskiner
Hvilken betydning har maskinparken for gode/dårlige miljøforhold (f.eks. spild på grund
af lækager, unødvendigt energiforbrug)? Er der noget, der kan gøres bedre?
Produkter
Kan mængden af emballage til produkterne nedsættes? Hvordan?
Har I forslag til, hvordan virksomhedens produkter evt. kan genanvendes? Hvordan?
Uddannelse og information
Er I tilfredse med informationsniveauet og dialogen mellem virksomhedens ledelse og
medarbejderne med hensyn til miljø- og arbejdsmiljøforhold?
Ønsker I fremover at deltage i arbejdet med at prioritere miljøindsatsen?
|